Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Men varför får man inte säga att man träffat usla präster när man får säga att man träffat usla läkare, tränare, poliser etc etc?

Det är klart man får säga det, vem säger att man inte får det? men...hur många präster är präster enbart i sin yrkesroll tror du?

En gång i tiden var tanken att jag skulle konfirmera mig, dock blev jag osams med en synnerligen osympatisk präst och det tror jag formade mig för all framtid. Han var så otrevlig och jävla dum rent ut sagt så jag tror att hade jag inte mött honom hade jag inte lärt mig ifrågasätta religion och tro. Jag är tacksam för att jag mötte ett sånt pucko. Men jag är vuxen idag och förstår att det inte var hans roll som präst som utmärkte honom.

Senast ändrad:

Nu har väldigt många nämnt allt bra kyrkan gör.
Jag vet att de hjälper papperslösa, toppenbra tycker jag.
De finns vid kriser, hur många sådana har vi egentligen i Sverige?

Vad gör de mer?
för sett till anledningarna ovanför är det en vääääääldigt dyr apparat.

Hrm...

Jag tycker att du drar lite väl långtgående slutsatser av diskussionen.

Det går alldeles utmärkt att vara ateist utan att förkasta och fördöma. Min bästa vän sitter i kyrkomötet. Jag älskar henne, men vi talar inte om tro eftersom vi inte har något utyte av en sådan diskussion.

Jag har ridit dressyr och skulle inte ha så mycket att prata med en westernmänniska om, men jag respekterar dem. På samma sätt som jag respekterar den som tror på någon gudom men inte själv vill vara del av det.

Men varför får man inte säga att man träffat usla präster när man får säga att man träffat usla läkare, tränare, poliser etc etc?

Självklart får man det! Lika mycket som man får säga att de flesta är bra, och duktiga idag på att skilja på privat o yrke.
Det finns ju rötägg inom alla områden.

Jag har aldrig sagt att alla ateister är fördömande, inte att alla troende är bättre än andra heller. Vad man har för attityd och agerande är var o ens egna val.
Man väljer också hur öppen man är för andras åsikter och livsval.

men att som du skriva "sk ateist" visar inte på nån större förståelse.

För mig är Gud lika verklig som Jultomten. Och då kan jag tycka att jultomten är lite roligare.

Jag förstår att vårt samhälle formats av kristendomen men jag håller inte med om att vi därför måste behålla den.
Religion är för mig nåt som behövdes när folk inte var så pålästa eller kunde finna sanningar själva.
När livet var hårt och personer behövde förstå varför.

Jag har svårt att se att kristendomen är bättre än nån annan religion, jag kan känna att Sikhism tex kanske skulle ge Sverige den sista putten i att bli jämnställda på riktigt.

Vad gör de mer?

Jag har egentligen inget behov att försvara allt kyrkan gör i vårt land.
Det du själv väljer att ta upp är viktigt nog, och för de drabbade som fått hjälp i olika situationer så är " den dyra apparaten" säkerligen värd det många gånger om.

Jag tror också att kyrkan betyder olika mycket beroende på vart man bor, vart i livet man befinner sig.

Tex ute på landsbygden, där skolor,affärer,banker,post mm är ett minne blott, där är faktiskt kyrkorna en av de allra sista naturliga mötesplatserna.
Det kan tyckas att med dagens samhälle, där man nästan kan sköta allt från en data hemifrån huset, så kanske det inte behövs naturliga mötesplatser IRL, men faktum är nog det att väldigt många anser att det är oerhört viktigt för bygdens skull.

I en värld som snurrar allt fortare så är det för mig oerhört viktigt att vi faktiskt behåller de där få ställena där man kan ta sig tid att finna frid o ro.
Ofta går jag ut i skogen och andas där, ibland sitter jag ute på bryggan, ibland i kyrkan. Det är mitt sätt att varva ner emellanåt. Bäst är den när jag ensam kan sitta i den och bara vara mitt i vardagen.
Och jag hoppas att alla kan glädjas åt andras möjlighet att finna utvägar att hitta lugnet, antingen man gör det i kyrkan, framför datan,i stallet eller i naturen.

men att som du skriva "sk ateist" visar inte på nån större förståelse.

För mig är Gud lika verklig som Jultomten. Och då kan jag tycka att jultomten är lite roligare.

Jag förstår att vårt samhälle formats av kristendomen men jag håller inte med om att vi därför måste behålla den.
Religion är för mig nåt som behövdes när folk inte var så pålästa eller kunde finna sanningar själva.
När livet var hårt och personer behövde förstå varför.

Jag har svårt att se att kristendomen är bättre än nån annan religion, jag kan känna att Sikhism tex kanske skulle ge Sverige den sista putten i att bli jämnställda på riktigt.

Du har svårt med mycket du O_o

Att jag skrev sk ateist var kanske ett dumt val, förstår att du hakat upp dig på det, jag antar att icke troende kallar oss sk kristna, och du har helt rätt, det är ett otrevligt ordval, jag tar tillbaka det omgående.
Synd bara att du låste fast dig vid det och valde att blunda för mycket annat.

Att jämföra Jesus och jultomten är ett mycket gammalt sätt att försöka få storm i ett vattenglas, och jag tror inte någon tar hårt på det ordvalet längre. Det är din åsikt, och den får du gärna ha.

Jag tror inte heller att kristendomen skulle vara bättre än någon annan trosåskådning.

Förresten eftersom diskussionen ändå är uppe, jag o AMEO har känt varrandra väldigt länge, är goda vänner och har inga som helst bekymmer med att umgås med varandra, trots var helt olika syn inom detta området.

Vad gör de mer?

Som andra sagt så är nog kyrkans roll tydligare på landsbygd än i stan, dock tror jag att kyrkan utför väldigt mycket i storstäder också och då för hemlösa, ungdomsverksamhet och stödjande verksamhet för många sjuka och äldre - det finns oerhört mycket ensamhet i storstäder. På landsbygden är kyrkans arbete med äldre och unga ganska omfattande vad jag förstår. Utan kyrkans uppsökande verksamhet ute på bystan så skulle många ffa äldre och sjuka aldrig träffa folk alls.

Jag som arbetar med sjuka och äldre människor, ser att kyrkan spelar oerhört stor roll för många. Det innebär dock inte att jag behöver vara troende eller aktiv för kyrkan i personlig sak - men jag förstår dess syfte för många och behovet av den.

*KL*

När det gäller den här diskussionen om att möta en präst i en krissituation tror jag det är bra att sätta det i historiskt kontext. Präster är ju "föregångaren" till kuratorerna och är "allmänt" sedda som bra på att hantera svårigheter (om jag inte har helt fel för mig skolas de i detta?). Och jag skulle tro att anledningen till att präster följer med polisen för att lämna dödsbud mest är något gammalt som har hängt kvar. Det finns en hel del sådana fenomen i samhället, sånt som accepteras för att det alltid har varit så. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller borde ändras - jag ser gärna en ändring på det, samtidigt som jag tycker det är märkligt att bli SÅ upprörd som vissa här verkar bli. I en sån situation, om jag tänker ur ett samhällsperspektiv och inte bara på mig själv, är det ändå viktigast att det är en person som är bra på att hantera människors starka känslor, vilket jag vågar påstå att präster ofta är (sedan finns det svin till präster, likväl som riktiga as till kuratorer).

Sedan är det ju också så att du måste inte tala med den här prästen, och du kan få prata med någon annan. Men det är ju ohållbart att polisen ska ta med sig en representant från varje människobehandlande organisation så du kan få den hjälp du vill ha direkt. För det är ju svårt, låt oss säga omöjligt, att göra alla glada. Det är ju inte helt otroligt att en kristen skulle kunna bli upprörd om polisen INTE har med sig en präst.

Jag blir dock nyfiken, ni som absolut inte vill prata med en präst pga att personen är just präst - låt oss säga att en person både är präst och kurator (för att gå "så många som möjligt" till mötes skulle det ju kunna vara ett alternativ) - är det lika hemskt?

Om min psykolog skulle visa sig vara präst rör det mig inte i ryggen, så länge han håller isär de både yrkesrollerna. Det är där skillnaden ligger för mig. I yrkesutövningen. Prästens jobb är inte att vara allmänkurator, utan att förmedla Guds budskap och leda religiösa ceremonier.

Med det sagt kan jag, en "så kallad" (;)) ateist, tillägga att jag har flera vänner som är religiösa i olika grad. En del ber bordsbön innan maten, och då är jag med och "ber" när jag äter med dem. En del är ungefär lika aktiva som jag, men tror på Gud. Det respekterar jag. Jag kan prata om livet i stort och smått med dem trots att vi har helt olika livsåskådning. Enda gången vi inte kan förstå varandra är när det handlar om just Gud. Så vi har valt att lämna det därhän och koncentrerar oss på livet här istället. Funkar utmärkt.
Skulle någon av mina vänner bli präst skulle jag fortfarande kunna prata med dem om allt, så länge de lämnar gud utanför.
Ytterligare en parentes kan vara att jag har ett par religiösa släktingar som helt och hållet fördömer oss "hedningar" som inte följer deras kristna tro (det har varit så extremt att den ena har förnekat att han har en bror pga broderns sexuella läggning..). De har jag ingenting gemensamt med och skulle inte kunna vända mig till någon av dem i en jobbig situation (en av dem är präst).
Handlar mer om personlighet och personkemi än yrke vem jag väljer att prata med och om vad.

Jag har egentligen inget behov att försvara allt kyrkan gör i vårt land.
Det du själv väljer att ta upp är viktigt nog, och för de drabbade som fått hjälp i olika situationer så är " den dyra apparaten" säkerligen värd det många gånger om.

Det där är ju dock en lite märklig inställning. Det är väl inget konstigt alls att man vill veta vad man betalar för? Det är ju faktiskt en rättighet kan jag tycka att få veta var ens skatt går. Jag ser det inte som att "försvara" vad kyrkan gör - utan förklara.

Som andra sagt så är nog kyrkans roll tydligare på landsbygd än i stan, dock tror jag att kyrkan utför väldigt mycket i storstäder också och då för hemlösa, ungdomsverksamhet och stödjande verksamhet för många sjuka och äldre - det finns oerhört mycket ensamhet i storstäder. På landsbygden är kyrkans arbete med äldre och unga ganska omfattande vad jag förstår. Utan kyrkans uppsökande verksamhet ute på bystan så skulle många ffa äldre och sjuka aldrig träffa folk alls.

Jag som arbetar med sjuka och äldre människor, ser att kyrkan spelar oerhört stor roll för många. Det innebär dock inte att jag behöver vara troende eller aktiv för kyrkan i personlig sak - men jag förstår dess syfte för många och behovet av den.

Nu blir det inte ett direkt svar till dig :) men jag lånar ditt citat

Det här blir märkligt för mig. Jag tycker att det ofta talas om kyrkan som om de är de enda som klarar av dessa uppgifter. Ja, kyrkans uppsäkande verksamhet är jättebra, men det finns ju ingenting som säger att någon annan inte skulle klara av det. Och det är nog det många "icke troende" (jättedåligt ord - jag tror, men inte på Gud), inkl. mig, menar.

Vissa verksamheter kan ju ingen annan ta över. Alltså de som är i direkt koppling till kristendomen, och kyrkan ska vara kvar. Men det blir så märkligt när man talar om kyrkan som den enda eller bästa organisationen för att hjälpa. (Ex. Röda Korset har även de uppsökande verksamhet (och många andra verksamheter som liknar kyrkans), jag skulle vilja påstå att den är minst lika viktig som kyrkans, men där uppmanas det sällan om att man ska "fundera ordentligt" om man inte ska vara medlem. Inte heller finns det någon "röda korset-skatt".)

På vilket sätt menar du att jag diskriminerar en präst bara för att jag inte vill prata med en präst i dess yrkesroll i en utsatt situation?

Det är en känsla som du förmedlar till läsare av dina inlägg.
Det är så det känns att läsa dem.
Jag känner också så.
Det handlar inte om logik.
Reaktionerna är på känslan som vi känner.

Om min psykolog skulle visa sig vara präst rör det mig inte i ryggen, så länge han håller isär de både yrkesrollerna. Det är där skillnaden ligger för mig. I yrkesutövningen. Prästens jobb är inte att vara allmänkurator, utan att förmedla Guds budskap och leda religiösa ceremonier.

Jag är nyfiken, och gillar att ställa besvärliga frågor ;) Du får svara om du vill.

Men hur vet du att prästen håller isär yrkesrollerna? Som nämnts flertalet gånger i tråden så gör präster ganska mycket mer än att prata om Gud, och jag skulle tro att det är ganska ovanligt att de ser att lämna dödsbesked ex. som någon "frälsningsturné". För då är hens jobb snarare att vara "allmänkurator", ett stöd. Så hur vet du då att du pratar med kuratorn och inte prästen? Hen kanske skulle göra och säga exakt samma sak om hen kom hem till dig som präst.

Man måste då definiera vad Religion verkligen är.
Det handlar ju inte bara om just Gud utan om hela den livsåskådning som vi alla har och vill att andra skall ha.

Jag vill t.ex. att andra respekterar livets okränkbarhet.
Och att andra skall verka för att göra goda handlingar.

Det har inte med Gud att göra men är en del av vad Religion handlar om.

Nej det är inte för att provocera, det är för att jag känner det så.
För att förklara lite för dig att jag inte är så mycket "sk" utan rätt hardcore ateist.

Min övriga text var mer till I_U.

Som Ramona skrev bekostas kyrkorna ur en annan ficka, de kommer alltså finnas kvar för en lugn stund för de som önskar.
Och att folk vill ha det är helt lugnt för mig, själv får jag myror i kroppen av obehag inne i en kyrka.

*KL*

Jag blir dock nyfiken, ni som absolut inte vill prata med en präst pga att personen är just präst - låt oss säga att en person både är präst och kurator (för att gå "så många som möjligt" till mötes skulle det ju kunna vara ett alternativ) - är det lika hemskt?

Nej, inte om prästen kan skilja sina roller åt.

Svar utifrån där jag bor - röda-korsverksamheten är en företeelse som engagerar typ pensionsålder och uppåt. De erbjuder sällskap till gamla och följeslagsverksamhet - de följer med ensamna gamla och/eller sjuka till sjukhus men - det finns så få engagerade rk så de räcker inte till. Då går kyrkan in med folk som följeslagare - de har ett större och bredare kontaktnät av folk.

Röda korset på min ort arbetar mycket med vänortsutbyte och barnhemsstöd i fattiga länder, samt katastrofverksamhet i form av ihopsamlande av kläder och medel vid hastigt uppkomna katastrofer - de har ett alert-system med ganska omfattande internationell logistikverksamhet. Kyrkan arbetar mer nära, med sin församling men även med människor utanför dem men i sitt upptagningsområde. Röda korsets verksamhet är egentligen långt ifrån men ändå nära kyrkans engagemang. Jag tror de kompletterar varandra. Frågan om röda.korset-skatt...tja...röda korset har väl alltid varit en frivilligorganisation, precis som dagens missing people är. Kyrkans roll i samhället behöver jag väl inte redogöra för, men om kyrkan skulle uppstå idag 2013 skulle den knappast upptas i statlig förvaltning som en del av ett samhälls-stånd - det systemet har vi ju inte längre. Inte officiellt iallafall. (här på buke har vi ett stånd-system inser jag nu i skrivande stund - häpp!)

Men hur vet du att prästen håller isär yrkesrollerna? Som nämnts flertalet gånger i tråden så gör präster ganska mycket mer än att prata om Gud, och jag skulle tro att det är ganska ovanligt att de ser att lämna dödsbesked ex. som någon "frälsningsturné". För då är hens jobb snarare att vara "allmänkurator", ett stöd. Så hur vet du då att du pratar med kuratorn och inte prästen? Hen kanske skulle göra och säga exakt samma sak om hen kom hem till dig som präst.

Du frågade inte mig men jag tar mig friheten att svara ändå: Min handledare är som jag tidigare nämnde både kurator och präst. han skiljer på rollerna men har prästrollen som stöd i samtalet, och han kan ofta ge metaforer som spegling till saker jag pratar om. Vi bollar frågor, jag som icketroende får en annan vidd av måenden och handlingar när han speglar mina upplevelser ur sin vinkel. Det är en stor tillgång att han har sånt otroligt kunnande, men också erfarenheter - jag tror inte en 'vanlig' kurator har sånt djup och sån bredd. Jag ser det som en stor tillgång att han även är präst, även om jag inte har behovet av en präst.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna