Sv: Gå ur svenska kyrkan?
Först och främst: Röda Korsets verksamhet ser ganska olika ut beroende på var i landet man befinner sig, och det finns inga hinder att deras verksamhet skulle kunna utvecklas, utökas, förändras (eller ja, det gör den hela tiden).
Sedan var just Röda Korset bara ett exempel. Det känns som att min poäng flög över huvudet. Poängen var att en stor del av den verksamhet som kyrkan har är inte så pass svår att endas kyrkan kan klara av den. Men ibland får jag känslan av att man vill ge den bilden.
Svar utifrån där jag bor - röda-korsverksamheten är en företeelse som engagerar typ pensionsålder och uppåt. De erbjuder sällskap till gamla och följeslagsverksamhet - de följer med ensamna gamla och/eller sjuka till sjukhus men - det finns så få engagerade rk så de räcker inte till. Då går kyrkan in med folk som följeslagare - de har ett större och bredare kontaktnät av folk.
Röda korset på min ort arbetar mycket med vänortsutbyte och barnhemsstöd i fattiga länder, samt katastrofverksamhet i form av ihopsamlande av kläder och medel vid hastigt uppkomna katastrofer - de har ett alert-system med ganska omfattande internationell logistikverksamhet. Kyrkan arbetar mer nära, med sin församling men även med människor utanför dem men i sitt upptagningsområde. Röda korsets verksamhet är egentligen långt ifrån men ändå nära kyrkans engagemang. Jag tror de kompletterar varandra. Frågan om röda.korset-skatt...tja...röda korset har väl alltid varit en frivilligorganisation, precis som dagens missing people är. Kyrkans roll i samhället behöver jag väl inte redogöra för, men om kyrkan skulle uppstå idag 2013 skulle den knappast upptas i statlig förvaltning som en del av ett samhälls-stånd - det systemet har vi ju inte längre. Inte officiellt iallafall. (här på buke har vi ett stånd-system inser jag nu i skrivande stund - häpp!)
Först och främst: Röda Korsets verksamhet ser ganska olika ut beroende på var i landet man befinner sig, och det finns inga hinder att deras verksamhet skulle kunna utvecklas, utökas, förändras (eller ja, det gör den hela tiden).
Sedan var just Röda Korset bara ett exempel. Det känns som att min poäng flög över huvudet. Poängen var att en stor del av den verksamhet som kyrkan har är inte så pass svår att endas kyrkan kan klara av den. Men ibland får jag känslan av att man vill ge den bilden.