Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Svar utifrån där jag bor - röda-korsverksamheten är en företeelse som engagerar typ pensionsålder och uppåt. De erbjuder sällskap till gamla och följeslagsverksamhet - de följer med ensamna gamla och/eller sjuka till sjukhus men - det finns så få engagerade rk så de räcker inte till. Då går kyrkan in med folk som följeslagare - de har ett större och bredare kontaktnät av folk.

Röda korset på min ort arbetar mycket med vänortsutbyte och barnhemsstöd i fattiga länder, samt katastrofverksamhet i form av ihopsamlande av kläder och medel vid hastigt uppkomna katastrofer - de har ett alert-system med ganska omfattande internationell logistikverksamhet. Kyrkan arbetar mer nära, med sin församling men även med människor utanför dem men i sitt upptagningsområde. Röda korsets verksamhet är egentligen långt ifrån men ändå nära kyrkans engagemang. Jag tror de kompletterar varandra. Frågan om röda.korset-skatt...tja...röda korset har väl alltid varit en frivilligorganisation, precis som dagens missing people är. Kyrkans roll i samhället behöver jag väl inte redogöra för, men om kyrkan skulle uppstå idag 2013 skulle den knappast upptas i statlig förvaltning som en del av ett samhälls-stånd - det systemet har vi ju inte längre. Inte officiellt iallafall. (här på buke har vi ett stånd-system inser jag nu i skrivande stund - häpp!)

Först och främst: Röda Korsets verksamhet ser ganska olika ut beroende på var i landet man befinner sig, och det finns inga hinder att deras verksamhet skulle kunna utvecklas, utökas, förändras (eller ja, det gör den hela tiden).

Sedan var just Röda Korset bara ett exempel. Det känns som att min poäng flög över huvudet. Poängen var att en stor del av den verksamhet som kyrkan har är inte så pass svår att endas kyrkan kan klara av den. Men ibland får jag känslan av att man vill ge den bilden.

Men det är stor skillnad på att säga tack men nejtack och att bli förbannad som du först uttryckte att du skulle bli. Jättestor skillnad.

Ja, nu svarade jag utefter var jag bor, som jag inledde svaret med. :)
Och - jag säger också att verksamheterna kompletterar varandra.

Inte att röda korset skulle kunna överta och sköta det som kyrkan har som åtagande idag - det tror jag inte att rk kan även om man suddar bort de rent religiösa akterna av kyrkans utövande. Så nej, det flög inte över huvudet.

Du frågade inte mig men jag tar mig friheten att svara ändå: Min handledare är som jag tidigare nämnde både kurator och präst. han skiljer på rollerna men har prästrollen som stöd i samtalet, och han kan ofta ge metaforer som spegling till saker jag pratar om. Vi bollar frågor, jag som icketroende får en annan vidd av måenden och handlingar när han speglar mina upplevelser ur sin vinkel. Det är en stor tillgång att han har sånt otroligt kunnande, men också erfarenheter - jag tror inte en 'vanlig' kurator har sånt djup och sån bredd. Jag ser det som en stor tillgång att han även är präst, även om jag inte har behovet av en präst.

Precis min poäng, jag tror faktiskt det är svårt, omöjligt, att helt hålla isär sin yrkesroll från allt annat (inte tror jag man blir en bra kurator då heller), oavsett om man är präst, hästskötare, hippie :D Alla delar av ens person lär rimligtvis påverka ens yrkesroll.

men nej jag vill inte bli personligt inkluderad i någons böner, det stör mig något oerhört.

Jag är så nyfiken på varför det skulle störa dig att någon ber för dig. Jag är inte heller troende men tycker rent spontant att det skulle vara jätterart; att någon vill mig väl eller så.

Tänker t ex min fina mormor. Hon är en sådan där "healare". Jag tror inte alls på healing, men jag vet att hon regelbundet "skickar" mig healing. Det stör mig inte alls. Det påverkar ju inte mig överhuvudtaget, utan det enda som händer är att mormor blir glad för att hon får lov att göra det för mig. Den glädjen skänker jag hemskt gärna min rara mormor. :)

Precis min poäng, jag tror faktiskt det är svårt, omöjligt, att helt hålla isär sin yrkesroll från allt annat (inte tror jag man blir en bra kurator då heller), oavsett om man är präst, hästskötare, hippie :D Alla delar av ens person lär rimligtvis påverka ens yrkesroll.

Fast jag sa att han skiljer på rollerna och enda skälet till att han kan använda prästrollen i samtalet med icke-troende jag, är att jag tillåter det. :)

Tex ute på landsbygden, där skolor,affärer,banker,post mm är ett minne blott, där är faktiskt kyrkorna en av de allra sista naturliga mötesplatserna.
Det kan tyckas att med dagens samhälle, där man nästan kan sköta allt från en data hemifrån huset, så kanske det inte behövs naturliga mötesplatser IRL, men faktum är nog det att väldigt många anser att det är oerhört viktigt för bygdens skull.
.

Men det där är väl ändå inte alls sant!?

Om du ser hur många som kommer till kyrkan jämfört med hur mnga som kommer till byföreningens aktiviteter exempelvis så går det inte att jämföra på de alla flesta ställen i landet. Möjligen bibelbältet undantaget.

Många gudstjänster har besökare som går att räkna på handens fingrar.

I min värld går det ypperligt att bli förbannad utan att agera ut det. Jag kan alltså bli väldigt arg vid förslaget att "själavårdas" av en präst, men ändå avböja det på ett artigt och civilt sätt.

Däremot kan jag jobba aktivt för att förändra den norm som gör prästen till förstahandsvalet vid exemplen som getts i tråden. Jag är av den fasta åsikten att stat och kyrka ska hållas strikt åtskilda, och skattefinansierad krishjälp skall vara sekulär.

Ja, nu svarade jag utefter var jag bor, som jag inledde svaret med. :)
Och - jag säger också att verksamheterna kompletterar varandra.

Inte att röda korset skulle kunna överta och sköta det som kyrkan har som åtagande idag - det tror jag inte att rk kan även om man suddar bort de rent religiösa akterna av kyrkans utövande. Så nej, det flög inte över huvudet.

Varför inte? Om vi tar bort Gud och religion från ekvationen - vad är det som gör att BARA kyrkan kan hålla i den verksamheten?

Sedan, återigen, RK var ett exempel. Uppenbarligen ett dumt exempel då de fick en mycket större betydelse nu än jag hade tänkt mig. Jag påstod aldrig att de ska ta över kyrkans verksamhet. Bara att någon annan skulle kunna göra det.

Om man själv är troende och nyttjar kyrkans aktiviteter så är det klart att man ser det som en mötesplats.

Personligen har jag hellre föreningsmöten på soptippen än i kyrkan, och träffar lokalfolket på vägsamfällighetsdagarna. Eller för all del, när man hörs av och tar en fika!

Jag skulle på sin höjd bli irriterad om det var så att jag avböjde och någon insisterade, och det är oavsett vad saken gäller.

Jag tycker inte att skattefinansierad krishjälp måste vara enbart sekulär.

Nja, vem säger att BARA kyrkan kan utföra den verksamheten? Jag tror snarare det handlar om att de är de enda som VILL utföra den. Och att de är de enda som GÖR det. Deras verksamhet är ju inte vinstdrivande precis. Tvärtom. Idag är mammon den rådande guden i samhället. :)

Men det är stor skillnad på att säga tack men nejtack och att bli förbannad som du först uttryckte att du skulle bli. Jättestor skillnad.

Jag är inte ameo... men jag skulle också bli förbannad.
Förbannad på det faktumet att prästen kommer, inte på prästen.

Det är en väldigt stor skillnad.

Men stopp och belägg - vid 'särskild händelse' är prästen ett erbjudande, inte någon som står utanför dörren och lämnar besked.

Jag kommer iallafall inte begripa varför man blir förbannad. Det verkar onödigt och slöseri på energi.
Att bara säga tack men nejtack räcker. Att bli förbannad för att någon vill hjälpa verkar liksom dumt.
Jag ser ju inte *prästen* och dens roll som en viktig parameter. Jag ser en människa som erbjuder hjälp och jag kan säga ja eller nej. Men att bli arg- nej.

Precis.

Cirkus: Jag tror att det är fingret på spiken. För mig är det viktigt att samhället inte särbehandlar en viss religion, och ännu viktigare att det i alla lägen ges en möjlighet att leva sitt liv befriad från vidskeplighet. Alltså måste alla skattefinansierade tjänster och områden hållas sekulära. Specialklubbar som kyrkor och liknande kan folk söka upp privat.

Och ja, jag är arg över att riksdagen välsignas, över kyrkliga skolavslutningar, över att det görs reklam för konfirmationen på skoltid, över att kristna gudstjänster får plats i public service, över att kyrkklockor tillåts väsnas(men inte bönetorn - även om jag gärna slipper bägge), över att det idag inte är självklart att jordsätta folk på neutral mark, över att man aktivt måste träda ur kyrkan mm mm mm

Men stopp och belägg - vid 'särskild händelse' är prästen ett erbjudande, inte någon som står utanför dörren och lämnar besked.

Samhället ska erbjuda sekulär hjälp. Vill man ha religiös hjälp kan man själv vända sig till respektive organisation.

Samhället ska erbjuda sekulär hjälp. Vill man ha religiös hjälp kan man själv vända sig till respektive organisation.

Vad sa jag som renderade ditt svar? Jag förstår inte vad du vill ha sagt? Man erbjuder samtalsstöd, präst, kurator eller kontakt med vad man nu har behov av. Det är mind you - inte bara svenska kyrkan som har präster? Så - jag förstår inte vad du menar?

Nja, vem säger att BARA kyrkan kan utföra den verksamheten? Jag tror snarare det handlar om att de är de enda som VILL utföra den. Och att de är de enda som GÖR det. Deras verksamhet är ju inte vinstdrivande precis. Tvärtom. Idag är mammon den rådande guden i samhället. :)

Fast det var ju PRECIS det jag menade från början. Ibland låter det som (vilket betyder ibland, inte att alla tycker så) att kyrkan är så viktig för INGEN ANNAN kan göra ett lika bra jobb. Att man ska tänka efter noga innan man går ur kyrkan för de är de enda som gör det här arbetet. Och det var det jag från början var kritisk till.

Sedan tror jag att anledningen till att de gör det de gör idag handlar om tradition. Men traditioner är till för att brytas. ;)

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?