Sv: fysisk / Psykisk träning
Jag själv har ett ganska aktivt liv så just vintar blir hundens vilopreiod.
förutom kisspromenader så har vi
* en promenad i snabb takt varje kväll, varar ca 2 ggr i veckan så stannar vi och tränar lydnads moment som fot, vändning på stället, stå sitt ligg på avstånd väldigt intensivt i kanske 5-8 minuter och avslutar med freestyle i ca 5 min sen går vi vidare.
* jag försöker komma ut minst 1 gång i veckan och köra igenom ett rikitigt längre lydnads pass, men det har vart så jäkla kalt att varken jag eller hunden orkat koncentrera oss särskillt länge.
På vår/sommaren/hösten så blir det ungefär såhär:
* agility 1 ggr/vecka på klubben
* en lydnads pass på klubben 1ggr/vecka
* promenader i terräng försöker ta dem på minst en timme 2ggr/vecka
* buspromenader då vi balaserar på stockar och stenar söker godis osv
* spårar ett par gånger/månad, men hon tycker inte att det är superroligt så vi gör det inte så ofta så att hon kan tycka att det är roligt när vi väl gör det
* ska komma igång och cyckla nu 1 ggr/vecka när marken blir bar eftersom hon äntligen fått iordning på bakbenen
Jag har en Amris tik på 4 år. försöker stabilisera henne eftersom hon har haft problem med att bakknän hoppar ur led. (Men idag så var vi till vet och vänter bakben är helt bra! och har berömmde hennes fina muskler
)
tycker att det är ett lagom schema som passar både mig och hunden, vissa veckor blir det mer och vissa blir det mindre. men försöker hålla denna struktur.
vissa perioder spec vid löp så får vi sakta ner eftersom hon inte är på topp utan då går vi
bara kravlösa promenader