fysisk / Psykisk träning

imported_gerbera

Trådstartare
Jag tänker lite som en spinoff på tråden om hon som inte var hemma hos hunden varje dag och hur folk reagerade på att hon ville aktivera hunden så mycket. Nu är jag nyfiken på hur mycket era hundar tränas på olika sätt och hur mycket som är lämpligt enligt er beroende på storlek och ras förstås.

Sv: fysisk / Psykisk träning

Bearded collie 6 år: Vi promenerar ca 1-2 timmar per dag för tillfället. Några dagar i veckan kör vi uppletande och leker med bollar etc. men i regel är det mest promenader. Men då är det oftast i skogen eller i bergen och oftast är han lös så han springer omkring och busar, följer små spår etc.

Några dagar i veckan är han med på jobbet, på ålderdomshemmet, och det får jag väl se som psykiskt ansträngande.

Det tycker jag är lagom för min hund, han börjar komma till åren och har väl aldrig varit direkt krävande för rasen. Tränade mycket lydnad förr, och även spår/upplet. Men nu trivs han bäst när han får lattja som han vill :)

Senast ändrad:

Har två salukis.

10½ mån saluki: ca 1 timmes promenad per dag. Lydnadsträning någon gång i veckan i några minuter. Får även petflaska med mat i någon gång ibland för att få tänka lite.

8 år saluki: ca 1 timmes promenad per dag. Lydnadsträning när hon vill vara med (vilket är kanske 2 min per gång som jag tränar med unghunden). Får petflaska då och då med mat i för att få tänka lite.

Promenadtiden kommer bli längre till sommaren då det blivit bättre väder (hundarna vill INTE ut i dåligt väder) och gamlingen fått bättre kondition. Om det är dåligt väder någon dag så blir det sällan mer än små rastningsrundor. Då får de petflaskan på kvällen. På somrarna har jag förut gått minst 3timmarspromenader med "gamlingen" och det kommer jag göra igen, när det passar.

Det beror helt och hållet på vilken vecka det är.

Men i genomsnitt kör jag mina hundar 4 dagar i veckan, 3 av dagarna är det uppletande, spår/sök och lydnad. 1 dag i veckan spår och skydd. Nästan alla dagar är det långpromenad på 2-2½ timme förutom vanliga kissrundor.

Min hund går på dagis, där sitter hon i grupp med tre unga hanhundar som hon regerar över. ;) Promeneras då i koppel 1,5-2h om dagen.

På morgonen får hon en kissrunda och likaså på kvällen förutom promenerande till och från dagis (hon åker kommunalt med mig och i bil med sambon varannan gång). Hon är relativt nyinskolad och blir jättetrött av att gå på dagis än så länge.

På helgerna/lediga dagar promeneras hon mellan 1-2h totalt och då oftast lös. Får köra lite apportering med dummys eller uppletande på promenaderna. Ibland klickertränar vi lite trick inne eller kör godissök. Jag lägger viltspår ibland vill jag skriva men nu var det länge sen.

Loka är en snart fyraårig jaktgoldentik och har nog lägre aktivitetsbehov än rasen vanligtvis har. Hon är "sällskapshund" rakt igenom och som lyckligast när hon bara får vara med, springa lös i skogen och bära på saker. :D

Det beror helt och hållet på vilken vecka det är.

Men i genomsnitt kör jag mina hundar 4 dagar i veckan, 3 av dagarna är det uppletande, spår/sök och lydnad. 1 dag i veckan spår och skydd. Nästan alla dagar är det långpromenad på 2-2½ timme förutom vanliga kissrundor.

Samma här, har dock blivit något kortare promenad under en period.

Rottweiler 8 år men i finform (bortsett från att han varit sjukskriven ett par veckor)
Tibetansk terrier 1½ år

Min energinivå är inte vad den borde och det är därför jag inte köpte brukshund igen.

De får nog i snitt 1- 1.5 timmars motion om dan. Minst en av promenaderna varje försöker jag få till "aktiv promenad" med lite hopp, kryp under,inkallningar eller sitta/ligga kvar eller söka godis ect och en gång i veckan någon större aktivtet som Spårdag/sökdag/långpromenad med andra som tar minst från ett par timmar till heldag.
Dessutom gärna kurs, lydnadspass eller spår i alla fall nån dag i veckan.
Det är i mitt tycke för lite för en brukshund men jag tror det är helt okey för tibben.

Senast ändrad:

Min hund promenerad ungefär 2 timmar om dagen i skogen då kan får springa lös, plus kortare rundor upp till 30min.
Helgerna kan vi gå långpromenader upp till 3-4 timmar, spåra eller träna agility.

I varje längre promenad blandar ibland jag in lite lydnad, ibland lite upplet och liknande.
Ibland tränar vi trix inomhus, kanske 1ggr/vecka, och ibland får han mat i kartonger eller i flaskor.

Sommartid blir det mer, och då tillbringar vi med glädje heldagar på både hundklubben och i skogen.

Senast ändrad:

Mellanpudel lite mer än 10 månader
1-2 h promenad på vekorna + godissök inne, papperslodor med godis, Tricksträning, När det inte är snö tränar vi lätta spår:D
På helgerna åker Vi skidor i skogen eller går minst 2 timmar.

"Min" jack russell på 2,5 år som inte är hos mig jämt, gör samma saker som Jag gör med pudeln:D

Om jag arbetar går vi en timme på morgonen, kör lydnad på lunchen och går en halvtimme hem på kvällen.

Är jag ledig alternerar jag mellan simning, drag (en stock), jogging alt. lydnadsträning med kompisar, eller långprommis med kompisar.

Snabbare uppletanden görs ungefär varannan dag och då varierar vi material och antal utlagda föremål.

Hunden är 21 månader, schäfrig typ.

Tillåt mig småle. Blev ditt liv lugnare?;)

*rotfl*
Nä men det var ju rätt tänkt i allafall.:rofl: Och jag slipper i alla fall det där gnagade dåliga samvetet "man borde" och hur illa han än uppför sig kan jag bara le lite överslätande och bära honom under armen.;)
Skämt åt sido, han är rätt trevlig att leva med numera!

Jag själv har ett ganska aktivt liv så just vintar blir hundens vilopreiod.
förutom kisspromenader så har vi

* en promenad i snabb takt varje kväll, varar ca 2 ggr i veckan så stannar vi och tränar lydnads moment som fot, vändning på stället, stå sitt ligg på avstånd väldigt intensivt i kanske 5-8 minuter och avslutar med freestyle i ca 5 min sen går vi vidare.
* jag försöker komma ut minst 1 gång i veckan och köra igenom ett rikitigt längre lydnads pass, men det har vart så jäkla kalt att varken jag eller hunden orkat koncentrera oss särskillt länge.

På vår/sommaren/hösten så blir det ungefär såhär:
* agility 1 ggr/vecka på klubben
* en lydnads pass på klubben 1ggr/vecka
* promenader i terräng försöker ta dem på minst en timme 2ggr/vecka
* buspromenader då vi balaserar på stockar och stenar söker godis osv
* spårar ett par gånger/månad, men hon tycker inte att det är superroligt så vi gör det inte så ofta så att hon kan tycka att det är roligt när vi väl gör det

* ska komma igång och cyckla nu 1 ggr/vecka när marken blir bar eftersom hon äntligen fått iordning på bakbenen :banana:

Jag har en Amris tik på 4 år. försöker stabilisera henne eftersom hon har haft problem med att bakknän hoppar ur led. (Men idag så var vi till vet och vänter bakben är helt bra! och har berömmde hennes fina muskler:love:)

tycker att det är ett lagom schema som passar både mig och hunden, vissa veckor blir det mer och vissa blir det mindre. men försöker hålla denna struktur.

vissa perioder spec vid löp så får vi sakta ner eftersom hon inte är på topp utan då går vi bara kravlösa promenader

Staffordshire Bullterriertik på 1½ år & höggravid matte under vintertid :p

Vardagar: Husse är ute med Zaga på förmiddagen ( tränar/prommis ), ibland bär hon klövjeväskan = 1 timme

Sedan går Zaga och jag ut på eftermiddagarna och antingen tränar: Lydnad, kör lite sök ( nu ska vi också börja med drag ) samt vanlig promenad med möjlighet att vara lös och apportera lite = 1 timme

Utöver det så blir det kisspromenader med jämna mellanrum på ca 10-20 min.

Helgerna: blir det betydligt längre promenader och ofta minst ett ordentligt spår, på längre turer bär hon sin packning och vi är ofta ute större delen av dagen.

Här tar vi oftast(beroende på väder) en 2-3 h lång promenad varje dag i skog och mark, utöver kortare "kiss" rundor. Då får hundarna springa lösa och ibland kan jag/vi köra spontana och lättare sök/upplet.

Utöver detta så tränar jag lydnad och spår med min unghund, har även börjat med lite Freestyle.
Detta gör vi 3-5 gånger i veckan. Vinterhalvåret så blir det knappt något spår alls pga snön, så då kör vi upplet istället.

Har även börjat med fysträning nu också i form av drag, med stock i varierande storlekar, ca 2 gånger i veckan, ibland mer ibland mindre, ibland inget alls, utan då får unghunden ist. bära klövjeväska - allt är ju relativt.

När det badsäsong så badar och simmarna hundarna nästan varje dag faktiskt, har en perfekt liten sjö ca 5 minuter hemifrån.
Samt att jag även cyklar när det är sommar.

Inomhus så klickertränar jag lite trix och sånt då och då.

Dagen brukar avslutas med en längre koppelpromenad rätt sent på kvällen. (Jag går ju bara hemma)

Hundarna är två Schäferhanar, en på snart 11 år och en på 21 månader samt en Pekingese tik, snart 10 år.
Gamlingarna tar det lite lugnare nu på äldre dar, kan väl säga att äldsta hanen skippar all lydnadsträning nu för tiden, och får istället göra dom andra sakerna lite mer kravlöst. Tiken hänger bara med på det vi gör som åskådare.:D

Senast ändrad:

Irländsk setterhane 3år och en Australisk terriertik 4år.

Hanen har varit konvalecent sen sommaren, så vi har precis börjat sätta igång lite, spår och lydnadsträning på klubben igen. Är där två gånger i veckan ca, övar apportering med dummies, spårar 1-2 gånger i veckan med. Sen är det prommenader, cykling, godisletande osv som gäller :)

För den lilla är det prommenader som gäller :P Hon kan få för sig att faktiskt nosa upp lite godis ibland med, tar jag fram cykeln, hoppar den stora jämfota av glädje och den lilla går in igen :D Fick för mig att börja träna agility med henne, men la ner det ganska snabbt.... :P

Hunden är 21 månader, schäfrig typ.

:rofl::rofl:

Kl:

Oftast blir det ca 1-1 1/2 timmes promenad varje dag. Utöver det tränar vi lydnad tre-fyra gånger i veckan, antingen här hemma eller med träningskompisar på klubben.
Ibland lägger vi spår men det var ett tag sedan pga snön. Det händer att vi tar ett varv på agilitybanan också, men det blir mest på sommarhalvåret.
Ibland på promenaderna tar jag med mig en dummy så kör vi lite apportering för skojs skull.

Australian Shepherd, 4 år, haft honom i ett.

Morgonpromenad på en halv timma, försöker hitta på något typ uppletande eller åtminstone "tappad handske", men båda hund och matte är ganska trötta.
Kissrunda på lunch.
Sen får han följa till stallet, där är han lös och ett par gånger i veckan följer han med ut och rider, då kan de bli rejält långt.

Följer han inte med ut så blir det ett "pass" i ridhuset, lydnad eller hinder eller vad jag kan komma på.

De dagar som det bara blir kissrunda så får han ha ryggsäck för att "bränna energi"

"Labbe" snart 9 år och "Schäfer" 13 år

jag har inte tid att gå promenader på 2-3 timmar, + kissrundor (+ 1 timme?) utan det brukar bli sammanlagt 1,5-2 timmar, den längre tiden när inte pojkvännen är här (hans hund orkar inte gå så långt). jag tränar tävlingslydnad i stort sett varje dag, ibland mer än en gång om dagen, men då ett par, tre moment på promenaden. 2-3 gånger i veckan tränar jag på klubben och jag försöker att träna lite uppletande eller personspår någon gång i veckan när vädret tillåter.

Vinthundstik, 2 år till sommaren.

Hm, ja vad gör vi. På vardagar är hon hos dagmatte, självklart går vi dit, tar 20 min. Hos dagmatten så promeneras hon ungefär en timme/dag, sen går vi hem igen och brukar ta en sväng på ca 1 h på kvällen. Lite godissök och aktiveringsleksakspyssel inne några dagar i veckan. Långpromenader på helgerna 2-4 h. När vi är hemhemma följer hon med och rider, fast oftast springer hon brevid;)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar