Fyll i SIF:s medelemsenkät!

S

sambaengi

Nu har jag en uppmaning till er alla och särskilt ni som tycker att vi måste se till att avelspolitiken inte enbart inriktar sig på tävlingshästar utan också viktbärande familjehästar med medelvilja, medelbra gångarter och psyke så de passar som nybörjarhästar.

Jag tänker utnyttja de extra rader som finns tillgängliga och formulera mig ungefär så här:

"SIF:s avelspolitik har varit framgångsrik vad gäller att avla fram framgångsrika tävlingshästar men nu är det dags att ta tag i den brist som råder på svenskavlade, viktbärande familjehästar med medelvilja, medelgångarter och ett lynne som passar till barn, nybörjare, ridskolor och turridningar. Avelsvärderingarna måste skapa utrymme för att bevara det som gjort islandshästen så känd och populär, nämligen den underbart pålitliga och starka familjehästen med naturlig lätthet för tölt och gångartsväxlingar och som alla kan rida."

Om vi är många som skriver ner en önskan om att vi måste se till att också avla familjehästar och viktbärande hästar så blir åsikten stark och kan väcka tankar som skapar förändring.

Anette

Sv: Fyll i SIF:s medelemsenkät!

Får vi klippa din formulering?
Jag ser ingen nackdel i att det kommer in 10 exakt likadant formulerade svar, ty det ser då ut som om vi kommunicerar med varandra och det är nog bra det.

Inte_Ung skrev:
Får vi klippa din formulering?
Jag ser ingen nackdel i att det kommer in 10 exakt likadant formulerade svar, ty det ser då ut som om vi kommunicerar med varandra och det är nog bra det.

Självklart! Jag känner mig hedrad att du gillade den! Jag tror precis som du att det bara är bra att flera skriver detta. Det skadar inte om det kommer in 500 sådana så det är bara att sprida det bland våra likatyckande kompisar!

Anette

Har skrivit ut o skall skicka in detta.

Nu har jag också skickat in den med en önskan om att SIF skall se över spatt- och eksemaveln och att familjehästen måste tas fram mer. Bland annat!

/Malin

Kan du vara snäll och definiera ordet tävlingshäst, för jag förstår inte varför dessa två tävlingshäst/familje/fritidshäst inte skulle kunna kombineras?

Måste man ha en tävlingshäst till just detta ändamål, kan en sådan häst inte gå i skogen menar du eller?

Fram för ärliga hästar, med kapacitet både till familj och tävling. För i sanningens namn, hur många äkta tävlingshästar kommer fram idag som verkligen gör sig förtjänta av namnet. Vi pratar om promille.

Boj skrev:
Kan du vara snäll och definiera ordet tävlingshäst, för jag förstår inte varför dessa två tävlingshäst/familje/fritidshäst inte skulle kunna kombineras?

Måste man ha en tävlingshäst till just detta ändamål, kan en sådan häst inte gå i skogen menar du eller?

Fram för ärliga hästar, med kapacitet både till familj och tävling. För i sanningens namn, hur många äkta tävlingshästar kommer fram idag som verkligen gör sig förtjänta av namnet. Vi pratar om promille.

Ja det är inte jag som gjort att tävlings- och familjehästarna inte springer samma väg! Det är de senaste 10 årens avelsarbete! Men som jag sade tidigare; om du vill avla tinker med lugnt lynne så använder du inte två tävlingsfullblod som föräldrapar! Det är MYCKET sällsynt att en häst med enorm tävlingvilja också accepterar att ridas av barn på turridning och lyssna!

En dag man kanske kan komma dithän om man tänker på att endast använda hingstar med superlynne, men då tror jag att tävlingsryttarna inte blir så glada! Dessutom när du har ett rejält steg blir hästen inte alls lika mjuk i gångarterna, det gäller alla raser, och då passar den inte som tur- och nybörjarhäst! Uppriktigt sagt: jag vet inte någon ras som har som mål att ha allt detta i samma individ och tyvärr är det oförenligt om vi vill ha hästar i världsklass på tävlingsbanorna samtidigt som vi vill ha mjuka töltare med mindre iögonfallande lyft för en mjuk och bekväm gång.

Till icke elitnivå är det större chans att få både och. Och duktiga ryttare kan ju ha tävlingshästar att rida på i skogen. Du måste försöka förstå att det finns enormt osäkra ryttare med dålig balans och sämre koordination. Alla har inte samma fallenhet och kan träna upp sig att bli superduktiga, men "den gamla typen av islandshäst" och av familjetyp var godmodig och rädd om ryttare samtidigt som den var klok och modig och kunde hantera en nervös ryttare. Jag skulle aldrig sätta en nervös ryttare på en tävlingshäst! Hua! Det vore kriminellt och elakt mot både häst och ryttare!

Anette

Anette

sambaengi skrev:
Det är MYCKET sällsynt att en häst med enorm tävlingvilja också accepterar att ridas av barn på turridning och lyssna!

En dag man kanske kan komma dithän om man tänker på att endast använda hingstar med superlynne, men då tror jag att tävlingsryttarna inte blir så glada! Dessutom när du har ett rejält steg blir hästen inte alls lika mjuk i gångarterna, det gäller alla raser, och då passar den inte som tur- och nybörjarhäst!

Då anser jag också att det precis det bla, förutom spatt och eksem som bör prioroteras. Hingstar med superlynne.

Jag tycker inte att det har kommit ut så många fler tävlingshästar på banorna mot tidigare, däremot tycker jag mig märka att det har kommit flera mer välridna hästar.

Jag håller ej heller med om att det nödvändigtvis är så att gångarterna blir mjukare, bara för att hästen inte har en tävlingskapacitet. Jag kan inte se att det ena måste styra det andra, utan bör gå att kombinera väl.
Bekanta till mig på norra Island hade en valack som vann regionens mästerskap 6 år i följd i just töltgrenar, denna häst var enormt mjuk i sina rörelser och ej heller någon monstermaskin.

Jag red en valack som gick landsmot 1 år, en enorm skapelse som även gick in i final i B-flokk. Denna häst gick sedan som barn och ungdomshäst efter avslutat förvärv, själv var jag bra sugen på att köpa honom.

Som det är nu, finns det gott om hästar på marknaden, men jag tycker nog och anser att är man en sån nybörjare rädd och ängslig bör man satsa på sin egen erfarenhet först innan hästköp. Då spelar det ingen roll vilken typ av häst man köper, för alla typer bör i det läget bli fel.

Hmmm... Jag har följt dina inlägg om detta, och känner mig nog rätt kluven till det du föreslår.

När jag först kom i kontakt med islandshästar var jag barn, 10 år, och hade ridit på ridskola i 2 år - ingen stor ryttarerfarenhet, med andra ord! Inte ens då ville jag rida de hästar du vill avla fram. Det som då fascinerade mig oerhört (och fortfarande fascinerar mig...) med islandshästarna var all den vilja och energi som ryms i dessa små lurviga varelser - inte vill jag medverka till att avla bort det....

Beträffande rörelsernas mjukhet, så har det ju inte bara med benlyften att göra - en mjuk och smidig häst med korrekt exteriör (sluttande bogblad, t.ex.) är bra mycket skönare att sitta på än en stel häst med ofördelaktiga vinklar... Alldeles oavsett hur mycket den lyfter på fötterna!

Måste också ge några exempel på i mina ögon BRA hästar:

1) Före detta tävlingshäst (SM-nivå) som såldes till en synnerligen orutinerad ryttare när hästen var 15 år. Denna häst har lärt upp både ägaren och ägarens dotter till riktigt bra ryttare - en helt suverän läromästare, som fortfarande har STOOOOR trav, nästan lika stor galopp, och vinkellyft i tölten när han vill.....

2) En foderhäst jag hade med MYCKET vilja och stor kapacitet (också gått SM, dock inte med mig....) lärde min fullständigt "hästokunnige" man att rida, och kunde ridas i skogen av maken under samma period som jag tränade och tävlade hästen.

3) Min egen häst, som i allra högsta grad har "tävlingsstam", är långbent och har stora rörelser. Tränas och tävlas på klubbnivå, har mycket vilja, och går på barnlektioner med min fyraåriga dotter. Hon kan utan problem sitta barbacka i hans stora trav....

Den här listan kan göras mycket längre, men jag tror jag har fått fram det jag vill - att hästar som är avlade och i vissa fall tränade för tävling också kan fungera som så mycket annat. För mig är det storheten med islandshästen!

Bingo, det är ju prcis det jag menar. :bow:
En tävlingshäst kan även fungera på andra nivåer, jag tycker att det borde bli som att byta ner sig om man skulle ta bort detta krav. :crazy:

Boj skrev:
Bingo, det är ju prcis det jag menar. :bow:
En tävlingshäst kan även fungera på andra nivåer, jag tycker att det borde bli som att byta ner sig om man skulle ta bort detta krav. :crazy:

YES! Håller med i allra högsta grad! Däremot bör diskuteras hur vi i avelsbedömningarna på ett trovärdigt sätt bedömer islandshästarnas vilja och lynne. DETTA är att prioritera tycker jag...

Boj skrev:
Då anser jag också att det precis det bla, förutom spatt och eksem som bör prioroteras. Hingstar med superlynne.

Jag tycker inte att det har kommit ut så många fler tävlingshästar på banorna mot tidigare, däremot tycker jag mig märka att det har kommit flera mer välridna hästar.

Jag håller ej heller med om att det nödvändigtvis är så att gångarterna blir mjukare, bara för att hästen inte har en tävlingskapacitet. Jag kan inte se att det ena måste styra det andra, utan bör gå att kombinera väl.
Bekanta till mig på norra Island hade en valack som vann regionens mästerskap 6 år i följd i just töltgrenar, denna häst var enormt mjuk i sina rörelser och ej heller någon monstermaskin.

Jag red en valack som gick landsmot 1 år, en enorm skapelse som även gick in i final i B-flokk. Denna häst gick sedan som barn och ungdomshäst efter avslutat förvärv, själv var jag bra sugen på att köpa honom.

Som det är nu, finns det gott om hästar på marknaden, men jag tycker nog och anser att är man en sån nybörjare rädd och ängslig bör man satsa på sin egen erfarenhet först innan hästköp. Då spelar det ingen roll vilken typ av häst man köper, för alla typer bör i det läget bli fel.

Stopp nu! Vem har sagt att dessa osäkra ryttare skall KÖPA häst?! Inte jag! Det behövs sådana hästar på ridskolor och turridningar för att det inte skall hända olyckor när 20 nybörjare skall hänga med ut på tur! Har precis pratat med en turledare om just detta! Ryttarna vill koma ut och i lugnt mak njuta av att åka häst en stund på en trygg, lagom framåt och lättöltad, mjuk islandshäst! Och höga lyft ger ingen mjuk gång!

Du måste missat rätt mycket om du missat att tävlingshästarna fått mer kapacitet, högre lyft, blivit mer högbenta osv det senaste decenniet. Toppavlarna blir nog väldigt besvikna av att höra sådant och jag håller inte med dig för tävlingshästarna har större rörelser nu än för 10 år sedan!

antar att du pratar tävlingshästar av femgångstyp som överlag är mjukare i gångarterna och inte har lika extrema lyft!

Anette

Roheryn skrev:
Hmmm... Jag har följt dina inlägg om detta, och känner mig nog rätt kluven till det du föreslår.

När jag först kom i kontakt med islandshästar var jag barn, 10 år, och hade ridit på ridskola i 2 år - ingen stor ryttarerfarenhet, med andra ord! Inte ens då ville jag rida de hästar du vill avla fram. Det som då fascinerade mig oerhört (och fortfarande fascinerar mig...) med islandshästarna var all den vilja och energi som ryms i dessa små lurviga varelser - inte vill jag medverka till att avla bort det....

Beträffande rörelsernas mjukhet, så har det ju inte bara med benlyften att göra - en mjuk och smidig häst med korrekt exteriör (sluttande bogblad, t.ex.) är bra mycket skönare att sitta på än en stel häst med ofördelaktiga vinklar... Alldeles oavsett hur mycket den lyfter på fötterna!

Måste också ge några exempel på i mina ögon BRA hästar:

1) Före detta tävlingshäst (SM-nivå) som såldes till en synnerligen orutinerad ryttare när hästen var 15 år. Denna häst har lärt upp både ägaren och ägarens dotter till riktigt bra ryttare - en helt suverän läromästare, som fortfarande har STOOOOR trav, nästan lika stor galopp, och vinkellyft i tölten när han vill.....

2) En foderhäst jag hade med MYCKET vilja och stor kapacitet (också gått SM, dock inte med mig....) lärde min fullständigt "hästokunnige" man att rida, och kunde ridas i skogen av maken under samma period som jag tränade och tävlade hästen.

3) Min egen häst, som i allra högsta grad har "tävlingsstam", är långbent och har stora rörelser. Tränas och tävlas på klubbnivå, har mycket vilja, och går på barnlektioner med min fyraåriga dotter. Hon kan utan problem sitta barbacka i hans stora trav....

Den här listan kan göras mycket längre, men jag tror jag har fått fram det jag vill - att hästar som är avlade och i vissa fall tränade för tävling också kan fungera som så mycket annat. För mig är det storheten med islandshästen!

Det låter på dig som du tror vi föreslår att vi skall avla hästar med dålig gång och vilja samt dålig exteriör! Det är det ingen som föreslagit! Tycker du gör väldigt snedvridna tolkningar nu! Vi pratar om medelgång och medelvilja samt korrekt exteriör bedömd av veterinär att den är frisk! Vinklarna är viktiga i det avseendet och för att undvika spatt, knäartros osv. Och inte har vi tänkt avla hästar med kort stötig och stel gång samt trög och envis som en lat fjording som rör sig så minimalt de kan! Medelvilja är en häst som villigt går framåt nämligen! Det finns godkända hingstar idag med medelbra tölt och vilja (7,5) men de blir allt sällsyntare och utan andra höga poäng går de inte in.

Visst finns det tävlingshästar som är trevliga familjehästar också men tyvärr tillhör de undantagen och blir allt sällsyntare. Sällan kan tävlinghästar gå på tur med rena nybörjare för då tävlar de gärna med de andra hästarna. Och sällan passar de som handikappshästar eller rehabiliteringshästar för personer med rygg- och nackskador, som verkligen måste vara 100% mjuka och pålitliga! Sedan får man se lite bredare än till sina egna behov och färdigheter! Jag föredrar också pigga hästar och rider hästar som många erfarna knappt vill sätta sig på, men jag säljer också hästar och de frågar till 90-95% efter lugn, stabil, trygg familjehäst som inte är trög men inte får vara het, utan lagom framåt. Jag har ridit i över 30 år och tänkte rida minst 30 till, men om 30 år vill inte jag rida på de superlativhästar som tävlar på banan idag. Då vill jag njuta en lagom pigg häst, klok, trygg, stabil och tillförlitlig mjuk tölt och dito lynne!

Dessutom har de hästar som föds de senaste 10 åren bara blivit hetare och hetare i genomsnitt. De hästar som är 15 idag representerar inte den avel som bedrivs idag! När de hästarna föddes fanns det betydligt fler hästar med lugnare lynne och rörelserna på tävlingshästarna var inte lika extrema! Sedan lugnar ju gamla hästar oftast ner sig i tempo. Men turridningsfirmor o liknande vill gärna ha yngre hästar som håller ett tag och orkar bära tungt.

Min tämligen ridovane man har så naturlig lätthet för ridning så han klarar av unghästen som kastade av mig så jag bröt båtbenet! Han var stark nog att hindra den från att bocka av honom. Och han har skitkul med denna heta häst! Men mina barn sätter jag aldrig upp på den! Vuxna människor kan lära sig rida mycket snabbare än barn flera ggr och särskilt om de tillhör den mer våghalsade och orädda sorten! De flesta karlar som börjar rida har mer fart i sin ridning än sin äkta hälft, det har jag sett massor av exempel på och det är inget ovanligt att de trots sin oerfarenhet kan klara ganska heta hästar! Hur kvaliteten är i ridningen skiftar dock en hel del...

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tror inte att du VILL avla fram dåliga hästar, men jag förstår inte varför MEDELgångarter skall vara målet, när målet kan vara BRA gångarter? Mina exempel tog jag upp för att försöka visa på att nybörjare och barn i många fall visst kan sitta på en häst med stora gångarter. Sedan har jag alltid inbillat mig att hästar med medelvilja och medelgångarter kommer som "biprodukt" av prestationsavel, men det är ju mycket möjligt att jag har fel..

Du måste missat rätt mycket om du missat att tävlingshästarna fått mer kapacitet, högre lyft, blivit mer högbenta osv det senaste decenniet. Toppavlarna blir nog väldigt besvikna av att höra sådant och jag håller inte med dig för tävlingshästarna har större rörelser nu än för 10 år sedan!

Nej jag har inte missat någonting, men jag undrar varför du tror att just detta skulle utesluta det andra? Jag undrar således, även om hästen har fått längre ben :angel: kan den inte gå då?

Viljan i hästen är inte av ondo, för även en nybörjare kan rida en häst som är lite villig. Däremot kan det bli knepigt om lynnet inte är som det ska, här kan krävas en mer erfaren ryttare.

Så om man nu tycker att tävlingsavlen har gått framåt, skall man då försämra den igen eller vaddå?

Själv tycker jag att det egentligen finns gott om "vanliga" hästar, däremot är väl inte alla särskilt välridna och det kan inte aveln medverka till.

Nej jag tror att du har rätt i det, och det är precis det jag menar. Av den sk aveln på tävlingshästar blir ju inte alla vad man hade tänkt sig, någonstans finns ju dom eller hur. För här i Svergie blir dom ju inte kalops.

Ja, och min känsla är nog att de där alldeles hopplösa grisepassarna och de med "omöjligt" lynne snarare blivit färre än fler under senare år. Eller så har vi kanske lärt oss att rida och utbilda våra hästar bättre?

Jag vill nog mena att jag under mina tidiga kontakter med islandshästar mötte betydligt fler stressade, springiga och "överkänsliga" hästar än vad jag gör nuförtiden. Men, som sagt, jag kanske också rider bättre....

Boj skrev:
Nej jag har inte missat någonting, men jag undrar varför du tror att just detta skulle utesluta det andra? Jag undrar således, även om hästen har fått längre ben :angel: kan den inte gå då?

Viljan i hästen är inte av ondo, för även en nybörjare kan rida en häst som är lite villig. Däremot kan det bli knepigt om lynnet inte är som det ska, här kan krävas en mer erfaren ryttare.

Så om man nu tycker att tävlingsavlen har gått framåt, skall man då försämra den igen eller vaddå?

Själv tycker jag att det egentligen finns gott om "vanliga" hästar, däremot är väl inte alla särskilt välridna och det kan inte aveln medverka till.
Det jag tycker man ska börja fundera över är om man strävar efter ett utseende på islandshästen som mer och mer börjar påminna om andra rasers ideal. Islandshästen har fått ett speciellt utseende som är en del av dess charm och varför ska man sträva efter att göra stora förändringar och sträva efter att likna andra raser? Varför strävar man efter att ta bort variationen och göra hästarna lika till utseendet? Varför ska ALLA islandshästar bli högbentare och mer lätta i kroppen? Hur påverkas ridbarheten/balansen/bärigheten? Islandshästen får ju i regel bära tyngre ryttare än andra raser med samma mankhöjd.
Man får inte heller glömma att islandshästen är unik ifråga om att behärska både tölt och pass på det sätt den gör - kommer hästen i framtiden att få svårare för detta?. Hur påverkar man robustheten och hållbarheten?
Hur påverkas rygg och leder av idealet att hästen ska lyfta så högt som möjligt? För det börjar komma fram hästar som har ett otroligt lyft - är det det som bara ska gälla? Hur kommer det att se ut om 15 år om trenden fortsätter? Kommer verkligen islandshästen att vara lika mångsidig framåt i tiden sett?
Personligen tycker jag att ett smidigt, vägvinnande steg med "normallyft" är mycket användbart, både till skogsridning och tävling. Har du en sådan häst så går det alldeles utmärkt att få fram det lilla extra lyftet via bra ridning (även om du inte kanske direkt får en häst som nästan sparkar sig på armbågarna). Vad jag tycker mig se på många håll är att man stirrar sig blind på frambenslyften och glömmer bakbensaktionen. Det kommer fram unghästar med "död" aktion, finns inte någon bakbensaktion, men för ett otränat öga kan det se flott ut....

Sedan är det det där med viljan. Lite villig skriver du - javisst! Men inte mycket villig - för än har vi inte kommit därhän att lynnet alltid hänger ihop med villigheten. Och hur är det med den typ av bedömning vi har nu. Kommer det verkligen fram vid bedömningstillfället vilka hingstar som har riktigt bra lynne? Hur ska man kunna utläsa det av spirit-siffran. Hästen provrids inte. Får den lugna, men mycket samarbetsvilliga hästen (som ju skulle fungera perfekt på en tävling) den spiritsiffra som den förtjänar? Domarna rider ju inte hästen och får kanske det intrycket att hästen är "snäll" och går framåt, men inte bjuder framåt på samma sätt som en häst som har mer vilja men inte riktig samma samarbetsvilja.

Ja, det kanske finns gott om "vanliga" hästar, men var har de bra naturtöltarna tagit vägen? De som går klockren tölt i olika tempon? Varför ska man inte sträva efter att de "vanliga" hästarna ska bli ännu "bättre". Dvs taktrena i gångarterna och med bra lynne.
Man måste se på aveln i stort och inte bara inrikta sig på "tävlingsavel". Det är många som har islandshäst som aldrig deltar i någon gångartstävling. Avelsmålet ska inte inrikta sig mot enbart tävlingsavel, utan i stället se vad som är den gemensamma grunden för en bra häst såväl på tävlingsbana som i skogen. Att de hästar som inte räcker till för tävling skulle vara bra "vanliga" hästar är inte alltid så säkert. Om man inte lyckas definiera vad ett gott lynne är, så kan "restprodukterna" från tävlingsaveln bli oridbara - om man hårddrar det. Om man får fram fler och fler ston med mycket vilja och använder hingstar med mycket vilja, samtidigt som man inte fått med det goda lynnet - dessa hästar kommer inte att kunna ridas på tävling och knappt till vardags heller - om man nu inte råkar bo någonstans där det inte finns några landsvägar och inte har grannar så nära.

Just nu pågår också diskussioner om vad som är bra form på en häst vid tävling, att grova hjälper inte är ovanliga om så inte vid själva tävlingstillfället, så vid uppvärmning osv. Är alltså de normer som gäller för tävlingshästens rörelser och uttryck det som ska styra aveln? De varierar de också....

Senast ändrad:

Roheryn skrev:
Nej, jag tror inte att du VILL avla fram dåliga hästar, men jag förstår inte varför MEDELgångarter skall vara målet, när målet kan vara BRA gångarter? Mina exempel tog jag upp för att försöka visa på att nybörjare och barn i många fall visst kan sitta på en häst med stora gångarter. Sedan har jag alltid inbillat mig att hästar med medelvilja och medelgångarter kommer som "biprodukt" av prestationsavel, men det är ju mycket möjligt att jag har fel..

Det är just det livsfarliga resonemanget som fört oss dithän vi är idag! Vi kan inte lita till att familjehästaveln skall vara en biprodukt av tävlingshästaveln!!! Då får du kanske 1 individ på 100 som uppfyller familjehästekriteriet medan behovet är kanske 90%! Vi måste se till att avla på både och istället! Ja begriper inte att det skall vara så svårt att förstå! För mig är det självklart i all avel stt föäldradjuren måste ha de grundegenskaper jag vill ha på avkomman!

Anette

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
S
Islandshäst Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen...... Just när man ser sånt här så blir man irriterad över att den svenska aveln...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
43 896
Senast: diny
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4