Sv: Fy...
Ska vi vara sakliga, så är inte vi människor heller gjorda för att gå på två ben. En gång i framtiden kommer utvecklingen säkert att ha ställt om våra skelett mm helt för tvåbensdrift, men där är vi inte ännu.
Har du sett vårat skelett? Jämför det med ex. en orangutang som fortfarande använder händer för att balansera sig och springa- någon skillnad?
Jag kan inte se annat än att du ger mig 100% rätt i det jag skrev. Eller vad menar du? Framför allt, var är det skumma??
Du vet om att vi en gång för länge sedan var konstruerade för att gå på alla fyra?
Varpå mitt svar var: "Bara för att vi för flera hundra tusen år sedan gick på fyra ben så innebär det inte att vi kan göra det nu utan att få problem."
Ditt svar på det förstår jag mig inte riktigt på. Vadå nej, just det? Ja men om vi inte kan gå på fyra ben utan att få problem varför tror du prompt att en hund, som ska gå på fyra ben, klarar av att gå på två utan att få problem med benen, senorna och ligamenten?
Du fortsätter att hålla med mig. Jag har ju redan sagt att vi inte är färdigutvecklade och därför fortfarande har/får problem. Dåliga ryggar är ett exempel.
För femtioelfte gången i den här tråden, så frågar jag var jag sagt att hunden inte kan få problem. Har jag inte tvärtom redan skrivit att det är troligt? Att den klarar av att gå på två ben, tycker jag är bevisat vid det här laget, trots ditt påstående om att fyrfotadjur inte kan det.
Nej men då fattar du väl att fysiken mellan en hund och människa skiljer sig så pass att den ena kan inte göra samma som den andra. Alltså en hund kan inte gå på två ben och en människa på fyra riskfritt.
Vem har snackat om "riskfritt"?? Jag kan inte gå till brevlådan "riskfritt".
Förutsättningen för att kunna GÅ på två ben naturligt. Alltså utan att utsätta sin kropp för skador vilket hunden inte gör! Genom att djuren är tvingat till att gå på bakbenen kommer den att få stora problem med sina höfter, knän etc. Är det svårt att fatta att även om hon NU klarar av att gå så så kommer det att resultera i svåra smärtor i framtiden!
Och hur vet du det? Har du en kristallkula eller framtidsfacit som vi övriga saknar?
Undrar just vem som kommer med skumma inlägg?
Nu ska jag försöka skriva så tydligt så att alla fattar!

Jag tror också att hunden får problem med sin kropp och måste avlivas "i förtid". I förtid= innan hennes kropp nötts ut på vanligt sätt. Men jag tror- jag vet inte!
Jag tror att hon lever ett gott liv idag, inget tyder på något annat.
Jag anser inte att hon ska avlivas "för säkerhets skull", för då kommer en massa djur att avlivas i förtid och alldeles i onödan om man ska följa dom idéerna.
Hennes ägare har samma krav på sig att observera hunden och avliva när det blir så dags, som varenda annan djurägare har.
Det finns handikappade människor som går på händerna för att hela underredet är borta. Har inga problem med det heller. Om man ska jämförelser vidare.
Och där ligger antagligen skillnaden mellan mig och er som vill avliva hunden. För mig betyder inte handikapp något alls förutom att det begränsar rörlighet etc hos den drabbade. Jag tycker inte synd om, jag äcklas inte och jag särbehandlar inte. Tre företeelser som är vanliga därute.
LIA