Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp! Skrota kuvöser och hjärt/lung-maskiner!Så vidrigt. Typiska vi själviska människor som håller på sådär. Ibland måste man låta naturen ha sin gång.
Hur vet du det?Den valpen skulle dött för länge sen i vilt tillstånd för att den helt enkelt är FEL och inte mår bra.
Hur ser du på sjuka raser?Och den borde blivit avlivad direkt vid födeseln nu med. Jag kör med den enkla principen ingen frisk hund= ingen hund alls.
Hur vet du det?Hunden lider inte av att bli avlivad men definitivt av att hoppa omkring sådär!
... och för ännu längre sedan var jorden ett dött klot.
Finns vi inte?
LIA
Det handlar ju inte om vad som ser estetiskt vacker/fult ut, utan vad man faktiskt har framför sig. En hund som tvingas gå på ett sätt som för den rent anatomiskt är helt åt helskotta fel. Det kanske håller för stunden, men jag har mycket svårt att se hållbarhet och smärtfria leder och ligament med den fysiken på en varelse som är skapt för något annat.Hur mycket beror din och andras tveksamhet på ovana vid att se det som inte är perfekt och funktionellt?
Utan att jämföra i övrigt, så undrar jag hur man ser på en dubbelt benamputerad eller neurosedynskadad människa? Hur estetisk är den kroppen?
Jag tycker inte att den hunden ser ut att må bra, jag tycker det ser fruktansvärt ansträngd ut när den går omkring sådär.Hunden verkar klara sig bra och visar inga tecken på att må dåligt eller känna sig begränsad. Alltså är det människans åsikter som bestämmer hur mycket fel ett djur får ha och ändå tillåtas leva.
Men vilka här är för den typen av avel? Jag är det iaf inte!Det är korrekt som du säger att en sådan valp inte tillåtits överleva i det vilda. Men å andra sidan, hur många etablerade hundraser skulle klara det? Är det skillnad på missfoster som "kommer naturligt" och sådana vi medvetet framavlar? Förresten, vad säger att inte får se en hundras utan framben, framavlad av några puckon som eftersträvar det extrema?![]()
Ska vi hålla oss till fakta så är människor i modern tid konstruerade för att gå på två ben, hur menar du annars att vi skulle gå? Och vad har framtiden med nutiden att göra?Ska vi vara sakliga, så är inte vi människor heller gjorda för att gå på två ben. En gång i framtiden kommer utvecklingen säkert att ha ställt om våra skelett mm helt för tvåbensdrift, men där är vi inte ännu.
Min poäng är att även vi gått på alla fyra, så varför bli så uppbragta över att en individ av annan art också går på två ben?Men vad är din poäng? Du kan ju inte jämföra en människas anatomi med en hunds och mena på att det är "same same" i nutid? Det är ju en enorm skillnad!
Min poäng är att även vi gått på alla fyra, så varför bli så uppbragta över att en individ av annan art också går på två ben?
Det handlar ju inte om vad som ser estetiskt vacker/fult ut, utan vad man faktiskt har framför sig.
Men det är ju faktiskt inte ditt eller mitt problem. Jag förutsätter att hundägaren ar kapabel att läsa hunden vad smärta och värk anbelangar. Precis som jag förutsätter att du och alla andra djurägare kan det.En hund som tvingas gå på ett sätt som för den rent anatomiskt är helt åt helskotta fel. Det kanske håller för stunden, men jag har mycket svårt att se hållbarhet och smärtfria leder och ligament med den fysiken på en varelse som är skapt för något annat.
Det finns på video.Vad jag skulle vilja se är den här hunden vid ett annat hundmöte, lek med annan hund, lek med sina ägare och annat som gör att den får vara "hund". Hur påverkar sårbarheten hunden?
Du ser det du ser och drar dom slutsatser du vill. Själv ser jag en hund som verkar tillfreds med livet, även om sättet att ta sig fram på givetvis kostar mer i ansträngning än normalt.ag tycker inte att den hunden ser ut att må bra, jag tycker det ser fruktansvärt ansträngd ut när den går omkring sådär.
Det gläder mig, men tyvärr finns det massor av folk som har en annan åsikt. För hur kan det annars komma sig att vi har raser som förutsätter vanskapta hundar?Men vilka här är för den typen av avel? Jag är det iaf inte!
Vi kan gå på två ben, men vi är fortfarande under utveckling från att ha gått på fyra. Se på skelettet. Denna vår utveckling har pågått under en relativt kort tid, jämförelsevis, om man som AssoSarastro blandar in utvecklingen från det faunan bestod av encelliga varelser.Ska vi hålla oss till fakta så är människor i modern tid konstruerade för att gå på två ben, hur menar du annars att vi skulle gå? Och vad har framtiden med nutiden att göra?
Nej, men den klarar av det på ett galant sätt. Så varför bli upprörd och tom kalla det djurplågeri?Därför att hunden inte är skapad att gå upprätt med 100 procent vikt på bakbenen.
Jag tror definitivt inte att dom skulle missa att hunden låg och vred sig i plågor, men smärta/obehag kan ju visa sig på många andra sätt och många hundar är experter på att hålla god min även om de har ont. Det är ju inte direkt så de kan säga "du jag har lite ont i knäskålen idag" om inte hälta är uppenbar tex. Jag vet massor som aldrig ens tänkt tanken på att deras hund kan ha ont för den "viftar ju på svansen". Sorgligt men sant!Men det är ju faktiskt inte ditt eller mitt problem. Jag förutsätter att hundägaren ar kapabel att läsa hunden vad smärta och värk anbelangar. Precis som jag förutsätter att du och alla andra djurägare kan det.
Visst, jag vet att många inte klarar av det, men ska vi förutsätta att alla andra utom du och jag är sådana?
Kan du länka?Det finns på video.
Jag tror definitivt inte heller att hunden mår sämre än någon annan hund psykiskt om man ska generalisera. Jag ser till det fysiska. Hunden måste huka síg och vinkla bäckenet något kopiöst för att kunna ta sig fram. Galoppen ser väl okej ut men jag tycker den går väldigt märkligt i skritten, tycker den haltar då och då (syftar inte på att det bara ser allmänt konstigt ut iom att hunden biljarderar lite).Du ser det du ser och drar dom slutsatser du vill. Själv ser jag en hund som verkar tillfreds med livet, även om sättet att ta sig fram på givetvis kostar mer i ansträngning än normalt.
Om din gamla hunds problem går att jämföra med hunden i videons tycker jag absolut att man ska överväga beslutet.Min gamla hund har det också jobbigare än unghunden. Ska jag avliva gamlingen av den orsaken?
För att kroppen ansträngs på helt fel sätt?Nej, men den klarar av det på ett galant sätt. Så varför bli upprörd och tom kalla det djurplågeri?
För att kroppen ansträngs på helt fel sätt?
Just det.För att kroppen ansträngs på helt fel sätt?
Jag har inga problem med att inse skillnaden mellan en shettis och den diskuterade hunden. Inser inte du den?
LIA
Lägg därtill skillnaden på deras "fötter", kroppsbyggnad, mentala kapacitet mm så förstår åtminstone jag varför man inte ser shettisar gå utan framben. Redan blotta vikten tror jag skulle göra det omöjligt.Enda skillnaden är tyngden och smidigheten på djuren, men slår man ut rent procentiellt vikt och storlek så tycker jag det är ganska lika.
För mig kvarstår frågan om man (i tråden) reagerar på hundens vägnar, eller om man störs av att se ett handikapp?
LIA
Körkort på hund har jag alltid varit öppen för, så lär man sig åtminstone grunden.Hur göra med djurägare som inte ser när deras djur har ont/lider?
Jag har googlat och sett ca tio olika videos nu men ser inga lekar, den enda gången jag såg kommunikation hundar emellan var när den fick hälsa på en tax och då bar matten henne.Har sett div videos på den här jycken, men har inga länkar. Bättre du Googlar än jag.![]()
Vilket jag också sa, utöver det ser jag en rörelsestörning på vänster.Om skritten bli konstig är inte så konstigt egentligen. Den måste antagligen kompensera för att den maxat sträckningen av benen. Min amatörmässiga fundering.
Tyvärr är det ju inte det.Just det.
Det är ju hunden själv som sätter gränserna.