Sv: Fy...
Du anar inte hur många av oss som lever med smärta/värk som en del av livet. Vilket inte hindrar oss heller från att se glada och nöjda ut. Ibland hjälper mediciner, ibland inte. Precis som för djuren.
Jag har levt med smärta och värk i så gott som hela mitt liv, det var knappt så jag tänkte på att det gjorde ont förutom dom dagarna det
verkligen gjorde ont..men visst har jag skrattat och haft roligt jag också. Jag har röntgat ryggen jag vet inte hur många gånger och undersökt hos doktorn hutlöst många gånger..men det var "växtvärk" eller "ingenting"..när jag var 21 (och ett par år innan dess) kände jag att allt bara blev värre och värre-blev sedan tipsad om naprapat..gick dit och fick konstaterat att mitt bäcken satt helt fast och ett par ryggkotor likaså, dom knäcktes ut och för första gången på tio tal år kände jag mig smärtfri!! Jag kan inte beskriva hur underbar känslan var, det var ju
såhär det skulle kännas! Naprapaten sa att det var sådan tur att jag kommit i tid för att det hade blivit 20 resor värre om jag upptäckt detta för sent,man får tacka ridningen för sin kroppsmedvetenhet!
Jag är fortfarande inte bra få muskulaturen i ryggen och ena benet sitter lite härs och tvärs efter att ha vuxit efter mitt sneda bäcken och rygg i flera år..så det måste "möblera om" litegrann och jag måste även bygga upp muskler ordentligt för att få bra stöd åt min ganska sladdriga ryggrad.
Poängen med berättelsen är just att de två citaten säger emot varandra så mycket. Vi har alltså kontaterat att djur kan gå med smärta så länge, utan att berätta hur dom mår och verka så glada. VI människor kan åtminstone berätta att vi inte mår bra dom dagarna som är värst. Många djur blir endera griniga eller bara "trötta" vilket så många missförstår. Jag litar verkligen inte på att dom här ägarna kan läsa sin hund när dom har ett så förmänskligat sätt att se på sin hund. Att dom inte kan läsa tikens signaler när hon kasserat en dålig valp "den här är inte bra". Hur ska dom kunna se att hunden inte mår bra utan att det hunnit gå alldeles för långt?
Jag undrar hur ofta dom går till vetten och röntgar höfterna på den, hur mycket pålagringar den har i dagsläget.
Alltså, den dag hunden inte klarar det galant längre, är den dag då hunden säger att nu går det inte bra. Dvs, det är den som sätter gränserna.
Den har aldrig satt gränsen, den satte gränsen när den låg döende som valp.
Men någon kom och la sig i och hunden gjorde som hundar gör, försökte göra det bästa av situationen.