• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mardley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 8 576
Sv: Fy...

Jag gav ett exempel på två hundar som mörkade smärta. Du svarade såhär:

Jag har en annan uppfattning, vilket jag redan skrivit. Att läsa sitt djur betyder att gå lite djupare än att se att det dricker vatten.

LIA

Jag tolkar ditt svar som att du menar att personerna i mitt exempel inte kunde läsa sitt djur, vilket du då kan? Har jag tolkat dig fel menar du?

Du ska kanske läsa hela tråden?

F ö är jag inte säker på att vårt bakbensgående beror på mutation utan snarare ren utveckling.

Du ser alltså skillnaden mellan en shettis och en hund men inte en hund och en människa?
:confused: Som sagt, läsa hela tråden.

En hund som fjantar sig på bakbenen är inte ens jämförbart. De gör det en sån liten del av dygnet medan denna hund måste göra så för att kunna ta sig fram alls. Belastningen är helt annorlunda.
Nu måste jag skynda mig att skicka iväg det här inlägget så jag slipper upprepa "Läs hela tråden" mer.

LIA

Och nej, en uppfödare är inte automatiskt en kunnig hundmänniska, men jag skrev om en uppfödare med lång erfarenhet som är en kunnig hundmänniska.

Ser inte motsättningen i citaten, för även vi människor blir griniga och trötta men vi visar inte upp det i allmänhet utan håller masken.
Och det är just det som är motsättningen. Du själv skrev att "det är så många som går med smärta och värk men som ändå ler". Likaså gör våra djur, och dom är oftast tio gånger så duktiga på att hålla masken. Hur är det med fantomsmärtor? Ett oerhört vanligt fenomen åtminstone bland amputerade människor.

Våra närmaste märker det dock eftersom dom kan läsa oss bättre, liksom vi kan med våra djur. Eller bör kunna.
Om just den här ägaren inte kan läsa sin hund, ser jag inte det som ett argument mot hunden.
Varför inte? Jag själv tycker att det är var djurägares skyldighet att se efter sitt djur, speciellt om den har sämre förutsättningar än andra.

Ingen aning, men jag förutsätter att dom håller koll.
Okej, jag är tyvärr inte lika optimistisk.

Den har inte satt gränsen, eftersom den inte kommit dit än.
Nu blev det rörigt, kommit var?

Visst argumenterar du.

Min fråga kvarstår. Hur vet du att den lider? Eller tror du att man lider per automatik för att man förlorat ett ben eller två? Misstag i så fall.

Är det alltså din definition på hundar som är värda att få leva, att man ska kunna träna med dom eller att dom inte ska ha medicin??

Svar på det här?

LIA

Hur vet du att den inte lider?

Du ska kanske läsa hela tråden?

Men jag har läst hela tråden :idea: och du skrev ju som jag citerade och då självklart ska jag svara på dina skumma påståenden som inte alls stämmer. Bara för att vi för flera hundra tusen år sedan gick på fyra ben så innebär det inte att vi kan göra det nu utan att få problem. Vi har utvecklats genom evolution och mutationer som hjälpt oss i att kunna stå upprätt för överlevnadens skull.
Om du tittar på ett fyrbent djur och en människa så ser du skillnaden i skelettets konstruktion. En skillnad som är en förutsättning för att vi ska kunna gå på två ben och inte fyra.

(för övrigt- mutationer är ju också utveckling :idea: )

Jag tolkar ditt svar som att du menar att personerna i mitt exempel inte kunde läsa sitt djur, vilket du då kan? Har jag tolkat dig fel menar du?
Det var dina argument jag inte höll med om.

Svar på det här?
Du utgår ifrån att du är så mycket bättre på att läsa hund än andra kunniga hundmänniskor med mångårig erfarenhet av uppfödning, och stor känsla för och kontakt med sina hundar.

Var ser du att jag jämfört mig med dom?

Svar på det här?
men det är rätt tvärsäkert att påstå att du kan läsa ALLA hundars smärta bara för det.

Var ser du att jag påstått det?

LIA

Hur vet du att den inte lider?
Det vet jag inte.
Jag har heller inte påstått att den inte lider, men jag har inte på någon av dom video jag sett, kunnat se att den gör det.
Jag har alltså inte påstått att den inte lider, däremot har andra påstått att den lider. Det är det påståendet jag vill ha förklarat!

För jag menar som så, att om den lider av sitt handikapp, så ska den givetvis avlivas och slippa smärta etc. Men om den inte lider utan är tillfreds med sin situation, så förstår jag inte varför somliga vill avliva den.
I det senare fallet torde vi alltså uppleva vissas syn på handikapp.

Hoppas jag härmed har förklarat min ståndpunkt på ett tydligt sätt!?

LIA

Jamen kära nån.

Du hävdade att "att läsa hund handlar om mer än att den dricker vatten" som svar på mina två exempel med hundar som mörkar smärta såpass väl att till och med kunniga hundmänniskor har svårt att se det. Jag måste ju tolka det som att du anser att du, till skillnad från personerna i exemplet, hade kunnat läsa hundarnas smärta? Eller?

Jag trodde faktiskt att det var vedertagen sanning att djur kan mörka smärta mycket mycket väl. Men du hävdar att det bara är fråga om att kunna läsa hunden tillräckligt väl. Eller?

Citat:
Ser inte motsättningen i citaten, för även vi människor blir griniga och trötta men vi visar inte upp det i allmänhet utan håller masken.

Och det är just det som är motsättningen. Du själv skrev att "det är så många som går med smärta och värk men som ändå ler". Likaså gör våra djur, och dom är oftast tio gånger så duktiga på att hålla masken. Hur är det med fantomsmärtor? Ett oerhört vanligt fenomen åtminstone bland amputerade människor.
Vari ligger motsättningen?
Japp, fantomsmärtor är vanligt och dom märks av hos dom närstående, om man säger så.

Citat:
Våra närmaste märker det dock eftersom dom kan läsa oss bättre, liksom vi kan med våra djur. Eller bör kunna.
Om just den här ägaren inte kan läsa sin hund, ser jag inte det som ett argument mot hunden.

Varför inte? Jag själv tycker att det är var djurägares skyldighet att se efter sitt djur, speciellt om den har sämre förutsättningar än andra.
Visst är det det, men fortfarande ser jag inte varför det skulle vara ett argument mot hunden.

Citat:
Den har inte satt gränsen, eftersom den inte kommit dit än.

Nu blev det rörigt, kommit var?
Du får lov att läsa bakåt. Jag börjar få för många inläggare och citat att hålla reda på. :p

LIA

Om du vill fortsätta diskutera med mig, ska du avhålla dig från spydigheter typ: Jamen kära nån.

Dessutom ska du svara på frågor.

LIA

Vari ligger motsättningen?
Japp, fantomsmärtor är vanligt och dom märks av hos dom närstående, om man säger så.
Men det förklarade jag ju?

Visst är det det, men fortfarande ser jag inte varför det skulle vara ett argument mot hunden.
För att den lär ha ont utan att någon tar hänsyn till det-vad det verkar.

Jag ber om ursäkt, men jag blir lite frustrerad när du inte alls tycks förstå (eller tycks vilja förstå) vad jag menar.

Jag svarade på båda dina frågor i mitt förra svar. Du har inte skrivit så ordagrant (och det har jag inte påstått heller), men jag ser ingen annan möjlig tolkning till dina påståenden än de tolkningar jag gjorde.

och du skrev ju som jag citerade och då självklart ska jag svara på dina skumma påståenden som inte alls stämmer. Vilka då skumma påståenden?
Bara för att vi för flera hundra tusen år sedan gick på fyra ben så innebär det inte att vi kan göra det nu utan att få problem. Nej, just det!?!

Om du tittar på ett fyrbent djur och en människa så ser du skillnaden i skelettets konstruktion. Någon som sagt något annat?
En skillnad som är en förutsättning för att vi ska kunna gå på två ben och inte fyra. Och ändå finns det en hund som går på bara bakbenen. Hur gick det med den nödvändiga förutsättningen?

Läst och förstått?

LIA

I inlägg #58 ställde jag tre frågor, varav du valt att inte svara på två. Frågor som dessutom gäller anklagelser du riktat mot mig.

Jag förstår mycket väl vad du menar, men jag tänker inte ta åt mig av dina påståenden. Dom båda exempel du ger, kan man av självklara skäl inte veta något om, eller hur? Därför håller jag mig till att tycka om dom exempel på aktiviteter du lade fram.

Det väsentliga är inte hur bra jag är på att läsa hund, utan hur bra den stora massan av hundägare är på det. Enligt min uppfattning är dom inte speciellt bra på det. Hur bra hundens ägare är på att läsa sin hund vet inte jag, men det är faktiskt det som är mest intressant i den här tråden vad gäller hundläsning.

Nu ska jag gå och fika! :banana:

LIA

Inte så jag förstod. ;)
Okej, men då behöver jag veta vad det var du inte förstod :)

Ajajaj! Vad finns det för indikation på att den har ont? Varför förutsätts att man har ont bara för att man har ett handikapp?
Dels tycker ju jag att hunden stundtals ser ansträngd och halt ut (syftar ej på den i övrigt lustiga gångstilen), men det är min personliga åsikt och den försöker jag inte blanda in.
Chansen att just den här hunden med just det här handikappet skulle ha ont är väldigt stor med tanke på vad kroppen utsätts för. Ett bäcken som tvingats övervinklas (notera hur skinnet korvat sig vid svansroten) och benen som dessutom är väldigt "uträtade" för att hunden ska kunna balansera, den går liksom lite på tå. Utöver det måste den huka ryggen något kopiöst för att kunna kompensera så att den inte hamnar i bakvikt..summan av kardemumman är att inget på hunden får fungera på så sätt som det är konstruerat vilket påverkar samtliga delar negativt. Det är ju inte en fråga om hunden kommer att pajja utan när.

Okej. Du förstår mycket väl vad jag menar men vill ändå diskutera exakta ordalydelser istället för innebörd?

Jag ger upp.

Vilka då skumma påståenden?

Den här till exempel:

Ska vi vara sakliga, så är inte vi människor heller gjorda för att gå på två ben. En gång i framtiden kommer utvecklingen säkert att ha ställt om våra skelett mm helt för tvåbensdrift, men där är vi inte ännu.

Har du sett vårat skelett? Jämför det med ex. en orangutang som fortfarande använder händer för att balansera sig och springa- någon skillnad?
Titta själv:

77.jpg

Ett annat citat var:

Du vet om att vi en gång för länge sedan var konstruerade för att gå på alla fyra?

Varpå mitt svar var: "Bara för att vi för flera hundra tusen år sedan gick på fyra ben så innebär det inte att vi kan göra det nu utan att få problem."

Ditt svar på det förstår jag mig inte riktigt på. Vadå nej, just det? Ja men om vi inte kan gå på fyra ben utan att få problem varför tror du prompt att en hund, som ska gå på fyra ben, klarar av att gå på två utan att få problem med benen, senorna och ligamenten?

Någon som sagt något annat?

Nej men då fattar du väl att fysiken mellan en hund och människa skiljer sig så pass att den ena kan inte göra samma som den andra. Alltså en hund kan inte gå på två ben och en människa på fyra riskfritt.

Och ändå finns det en hund som går på bara bakbenen. Hur gick det med den nödvändiga förutsättningen?

Förutsättningen för att kunna GÅ på två ben naturligt. Alltså utan att utsätta sin kropp för skador vilket hunden inte gör! Genom att djuren är tvingat till att gå på bakbenen kommer den att få stora problem med sina höfter, knän etc. Är det svårt att fatta att även om hon NU klarar av att gå så så kommer det att resultera i svåra smärtor i framtiden!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 974
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur...
Svar
16
· Visningar
598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka