• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mardley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 8 576
Sv: Fy...

En gravt missbildad nyfödd unge ska avlivas direkt.
Ett lindrigt missbildat djur som ändå plågas av sitt handikapp ska avlivas.
Ett gravt missbildat djur (t ex trådens hund) ska, om det påträffas/införs som etablerat, få leva om det klarar sig utan plågor trots sitt handikapp.

Ett gravt missbildat djur lider = avlivning alltså?!

Ett etablerat friskt djur som skadas och blir handikappat ska få leva om det klarar sig utan plågor trots sitt handikapp. Ett amputerat ben t ex är inget skäl för avlivning.

Så kan fortfarande inte förstå en hund som får ett ben amputerat, dvs har en väldigt fel kroppsbyggnad/är missbildad lider?

Det är jobbigt att behöva skriva samma saker om och om igen.

Nähe? Det tycker nog fler i tråden än bara du.

Gilly

Provar igen, du kanske har återfått läsförmågan nu.

Så du kan fortfarande inte förstå att en hund som får ett ben amputerat, dvs har en väldigt fel kroppsbyggnad/är missbildad lider?

Gilly

Jag avstår från att försöka diskutera med dig. Det är meningslöst och lika med bortkastad tid.

För det första svarar du inte på direkta frågor.
För det andra består dina inlägg huvudsakligen av svammel utan röd tråd.
För det tredje plockar du ut vissa ord och förvränger betydelsen i egna påståenden.
För det fjärde vägrar du konsekvent att försöka förstå det skrivna.

Ingetdera hör hemma i en diskussion.

LIA

Snyggt jobbat!

:rofl:

Gilly.... Ibland stämmer faktiskt uttrycket den som sa det han var det;)

Ganska så känsligt ämne här men känner att jag vill bara kasta in min åsikt en snabbis utan att bli påhoppad. *fingers crossed*

Kan absolut förstå hur vissa människor anser att det är djurplågeri. Såg nyss på videon och berättade om den för min mor och hennes direkta reaktion var; "Herregud, det är ju djurplågeri!"

Men Faith föddes med endast två ben så hon kan inte sakna vad hon aldrig har haft; två framben. Av dömma av videon verkar Faith har ett till synes normalt hundliv och tycks inte lida; hon gör vad alla andra fyrbenta hundar gör. Men som sagt, jag kan se de båda sidorna i detta ämne. Som någon påpekade tidigare i tråden så kan nog Faiths bakben ta stryk av att hoppa runt för mycket/länge men vi vet inte det med säkerhet. Om veterinären ger ägarna grönt ljus, så drar jag min personliga slutsats att Faith lever ett ganska bra liv jämnfört med att blivit avlivad vid födseln.

Faith lever ett ganska bra liv jämnfört med att blivit avlivad vid födseln.

... eller inte...

En död hund lider inte (så enkelt är det), och med tanke på det, för just detta djursläktes, helt felaktiga rörelsemönstret så är jag tveksam till att hunden inte lider. Höfter och rygg borde ta massa stryk av att hunden alltid går omkring på bakbenen. Som tidigare sagts i tråden, hundar (och även andra djur) lär sig att behärska (dvs inte visa utåt) sin smärta, och kan därför trots ständig värk verka helt oberörda...

Jag hittar inget om det på hennes hemsida. det betyder inte betyda att det inte finns någon veterinär som kollat att allt står rätt till med henne, men jag tycker det är konstigt att man inte uppmärksammar detta också utan bara skriver hur söt och glad hon är överallt. Fast ägaren kanske inte tänker så :confused:

Du kan vara säker på att vet har kollat hunden. Om du inte tror att dom amputerade benstumpen själva? ;)

Hemsidan tycker jag är dålig med religiösa floskler bl a. Den länkar till videor och där berättas även om två böcker som ägaren skrivit. Om någon ids se och läsa dom där så finns antagligen mer detaljerad information (vilket kan vara orsak till att det inte finns mer på hemsidan). Jag gör det inte.

LIA

En död hund lider inte (så enkelt är det), ... Som tidigare sagts i tråden, hundar (och även andra djur) lär sig att behärska (dvs inte visa utåt) sin smärta, och kan därför trots ständig värk verka helt oberörda...
Med andra ord, låt oss avliva alla våra djur. För säkerhets skull!

... och med tanke på det, för just detta djursläktes, helt felaktiga rörelsemönstret så är jag tveksam till att hunden inte lider. Höfter och rygg borde ta massa stryk av att hunden alltid går omkring på bakbenen.
Jag håller med om (vilket jag redan skrivit) att kroppen borde ta stryk, men gör inte så ännu vad man kan se.
Ett djur som är så mycket förekommande i olika media, får antagligen utstå mer av kontroller och undersökningar än våra hemmahundar. Därför finns ingen anledning att förutsätta att hunden lider.

LIA

Vad jag menade (måste ha ta bort en del av posten utan att ha märkt det) var att OM en veterinär har undersökt Faith (vilket ägarna borde ha sett till *antar* jag) och konstatera att om hunden kan leva ett relativt bra/normalt liv trots endast två ben så tycker jag inte det är djurplågeri. Visst, hundar (djur i allmänt) visar inte smärta på samma sätt som vi människor. En del hundar är istället hyperkänsliga och piper till för minsta lilla. Vad jag uppfattade från videon verkar Faith vara en överraskande pigg/glad hund.

LIA: Jag vet mycket väl att Faith var *född* med endast två bakben. Dom säger det tidigt i videon. :)

Hon hade även ett vanställt framben som man amputerade när hunden var 7 (?) månader.

Nu är det dags för Cesar Millan!!! :banana:

LIA

Med andra ord, låt oss avliva alla våra djur. För säkerhets skull!

Snacka om att göra egna tolkningar av det jag skrivit...

Det jag menar är att man inte bara genom att ha sett en video kan säga att "hunden ser glad ut, den lider inte". Min personliga åsikt är att det inte är rätt att rädda ett djur till livslångt handikapp till varje pris (för att det är ett livslångt handikapp kan väl inte ens du förneka?). Djur har ett privilegium, nämligen rätten att få somna in för att slippa lidande. Jag har vid många tillfällen frågat mig varför inte även vi människor har det privilegiet, vi får inte ens avsluta våra liv trots att vi ber om det och vet att det enda vi kommer göra resten av livet är att sakta tyna bort och plågas varje dag (ofta i obotliga sjukdomar), trots starka smärtmediciner. Har sett det vid ett par tillfällen, och det gör ONT att se nära släktingar försöka hålla god min trots att man vet att de plågas enormt dagligen...

snacka om att göra egna tolkningar av det jag skrivit... Jag tolkar inte, jag visar konsekvenser.

det jag menar är att man inte bara genom att ha sett en video kan säga att "hunden ser glad ut, den lider inte". Undrar när man ska få se er som förordar avlivning säga: Vi vet inte hur den mår, men vi förutsätter att dom som ansvarar för djuret vet det. För sanningen är ju, vilket jag redan påpekat, att ingen av oss på Buke vet hur hunden mår, eller hur?

min personliga åsikt är att det inte är rätt att rädda ett djur till livslångt handikapp till varje pris Någon som förordat detta då??
(för att det är ett livslångt handikapp kan väl inte ens du förneka?). Och vad fan menar du med den kommentaren? :mad: Ifrågasätter du min intelligens eller kunskap om handikapp?

djur har ett privilegium, nämligen rätten att få somna in för att slippa lidande. Jag har vid många tillfällen frågat mig varför inte även vi människor har det privilegiet, vi får inte ens avsluta våra liv trots att vi ber om det och vet att det enda vi kommer göra resten av livet är att sakta tyna bort och plågas varje dag (ofta i obotliga sjukdomar), trots starka smärtmediciner. Har sett det vid ett par tillfällen, och det gör ont att se nära släktingar försöka hålla god min trots att man vet att de plågas enormt dagligen... På vad sätt har det med den här tråden att göra? Snackar vi inte om ett djur som är handikappat och diskuterar om det ska få leva med sitt handikapp eller inte.
.......

Lia

jag tolkar inte, jag visar konsekvenser.

vill man hårddra det så..... Borde insett att det skulle bli såhär när jag gav mig in i en diskussion där du var aktiv :grin: För dig verkar hela världen vara svart eller vit (eller rättare sagt.... Ditt sätt eller fel sätt...)

undrar när man ska få se er som förordar avlivning säga: Vi vet inte hur den mår, men vi förutsätter att dom som ansvarar för djuret vet det. För sanningen är ju, vilket jag redan påpekat, att ingen av oss på buke vet hur hunden mår, eller hur?

det skulle jag gärna kunna säga, men med tanke på hur världen ser ut (alla okunniga som "förbarmar" sig över ett stackars djur och "räddar" det från avlivning) så är det tyvärr alltför vanligt att de ansvariga tänker mer på sig och sina känslor än på djurets välbefinnande (jo.. Har sett det alltför många gånger irl för att kunna förneka att det faktiskt är så)

och vad fan menar du med den kommentaren? Ifrågasätter du min intelligens eller kunskap om handikapp?

jag ifrågasätter varken intelligens eller erfarenheter, jag bara skulle försäkra mig om att vi hade samma uppfattning om att hunden har ett livslångt handikapp. Vet egentligen ingenting om vad du är för människa, men det har ingen betydelse i detta fallet

på vad sätt har det med den här tråden att göra? Snackar vi inte om ett djur som är handikappat och diskuterar om det ska få leva med sitt handikapp eller inte.

för att citera det du kommenterade: "djur har ett privilegium, nämligen rätten att få somna in för att slippa lidande" jag har på alltför nära håll sett mänskligt lidande i hemska former, och likaså svåra handikapp (inom familjen), så jag vet vilket helv*te det kan vara, och kan man bespara ett enda djur ifrån onödigt lidande (ibland pga handikapp) så tycker jag personligen att det är djurägarens förb*nnade plikt att göra det.

lia

1010101010

det skulle jag gärna kunna säga, men med tanke på hur världen ser ut ... Jag diskuterar trådens hund.

jag ifrågasätter varken intelligens eller erfarenheter, jag bara skulle försäkra mig om att vi hade samma uppfattning om att hunden har ett livslångt handikapp. Varför läser du inte trådens inlägg innan du skriver, så slipper vi den typen av frågor.

för att citera det du kommenterade: "djur har ett privilegium, nämligen rätten att få somna in för att slippa lidande" jag har på alltför nära håll sett mänskligt lidande i hemska former, och likaså svåra handikapp (inom familjen), så jag vet vilket helv*te det kan vara, och kan man bespara ett enda djur ifrån onödigt lidande (ibland pga handikapp) så tycker jag personligen att det är djurägarens förb*nnade plikt att göra det. Jag begriper fortfarande inte vad din släkts lidande har med tråden att göra. Är det en sorts förklaring till att en handikappad hund måste lida och därmed ska avlivas? Jag för min del gör skillnad på lidande och handikapp. Se f ö mitt inlägg # 86.
Om jag förstått dig rätt, så är varje individ med handikapp automatiskt även utsatt för lidande? Hur mycket handikapp/lidande är då acceptabelt anser du? Igår på Cesar Millans program förekom en hund, vars ena framben var amputerat, lekandes med en boxer. Om du såg programmet, anser du att den hunden ska avlivas?

Lia

Om jag förstått dig rätt, så är varje individ med handikapp automatiskt även utsatt för lidande? Hur mycket handikapp/lidande är då acceptabelt anser du? Igår på Cesar Millans program förekom en hund, vars ena framben var amputerat, lekandes med en boxer. Om du såg programmet, anser du att den hunden ska avlivas?

Lia

Det programmet såg jag! Jag vet faktiskt inte vad jag tyckte...tål att funeras på.

Jag såg programmet, och ja, jag blev illa berörd. Tänk vilken tyngd och felbelastning det innebär för hunden....
Jag reagerade INTE pga hur det såg ut, utan jag reagerade på den fysiska snedbelastningen.

Du tycks tro att folk reagerar på hur det ser ut, och därför tycker att alla amputerade hundar ska avlivas. För min del stämmer det inte, man måste göra avvägningar från individ till individ, och utifrån vad en amputering innebär för hunden - inte ägaren!
Jag reagerar tex inte lika kraftigt på en hund med ett amputerat bakben, eftersom det innebär betydligt mindre belastning för resten av kroppen.

Detta är vad jag tycker, och jag anser inte att mitt tyckande är det ända rätta, men om någon av MINA hundar skulle få en skada som innebär amputering av ett framben, skulle jag INTE med gott samvete kunna utsätta hunden för det oah hade valt avlivning.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 969
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur...
Svar
16
· Visningar
594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka