• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mardley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 8 576
Sv: Fy...

Knäckfråga: Såg hunden ut att lida?
Att den var handikappad av sitt handikapp (:D) under leken med den vilda boxern är en sak, men jag tror att dom flesta friska hundar skulle haft problem att hänga med där.
Jag för min del såg en handikappad hund, inte en lidande hund.

Hur såg du förresten på det "nedläggande" Cesar utförde i ett annat avsnitt? Nedläggning har ju varit på tapeten i en annan tråd.

LIA

Felbelastning blir det, men tydligen inte mer än vad hunden klarar av. I ett av Animal Planets program så uttalade en vet just detta och i ett par avsnitt har man visat amputation av ben och menat att det blir lindrigare eftersom hunden ändå inte använder benet och nu slapp släpa på den vikten.
Skulle dom fixa till herrelösa hundar för adoption, om dom trodde att hunden lider av sitt handikapp? Tror inte det, och dom, veterinärerna alltså, borde väl veta.

Jag tror faktiskt att lidandet i första hand sitter i betraktarens öga.

LIA

jag diskuterar trådens hund.
jag också. Kan du med säkerhet säga att den hundens ägare har rätt erfarenheter och kunskaper för att kunna avgöra ifall hunden lider eller inte? Kan du säga att just de människorna tillhör dem som inte tillhör "fel" kategori djurägare?

varför läser du inte trådens inlägg innan du skriver, så slipper vi den typen av frågor.
jag har läst varenda inlägg i tråden, ursäkta mig så hemskt mycket att jag råkat upprepa något (precis som om jag är den enda i tråden som gör det... :grin:

jag begriper fortfarande inte vad din släkts lidande har med tråden att göra. Är det en sorts förklaring till att en handikappad hund måste lida och därmed ska avlivas? Jag för min del gör skillnad på lidande och handikapp. Se f ö mitt inlägg # 86.
om du inte förstår det så kanske det beror på att du inte vill förstå, prova att plocka av dig dina skygglappar så kanske det klarnar. Jag menar inte att ett handikappat djur måste lida, men menar även att det är hemskt om de lider. Tror vi är eniga om att ingen i tråden vet hur det ligger till med den aktuella hunden. Fö förstår jag inte riktigt vad du syftar på att jag ska se i inlägg 86.:confused:

om jag förstått dig rätt, så är varje individ med handikapp automatiskt även utsatt för lidande? Hur mycket handikapp/lidande är då acceptabelt anser du? Igår på cesar millans program förekom en hund, vars ena framben var amputerat, lekandes med en boxer. Om du såg programmet, anser du att den hunden ska avlivas?
har absolut inte någonstans påstått att alla handikappade individer är utsatta för lidande. Vet tvärtom att många handikappade lever alldeles utmärkta liv, helt utan lidande. Såg inte programmet, men rent spontant så är det ju skillnad på 2ben vs 3ben.... En hund som går på 3 ben har ju fortfarande kvar mkt mer av "rätt" hållning i förhållande till sin anatomi. Hävdar fortfarande att djur har privilegium som kan slippa ifrån onödigt lidande (vad som är onödigt avgörs från fall till fall)

1010101010

Knäckfråga: Såg hunden ut att lida?
Nej det tyckte jag faktiskt inte att den gjorde.
Att den var handikappad av sitt handikapp (:D) under leken med den vilda boxern är en sak, men jag tror att dom flesta friska hundar skulle haft problem att hänga med där.
Jag för min del såg en handikappad hund, inte en lidande hund.
Jag tycker att leken såg "normal" ut, däremot när ägarinnan gick iväg med sin hund såg det mycket värre ut. Den fick liksom hålla fram frambenet längre för att kunna hålla balansen och "stötte" i väldigt när den försökte ta sig fram.
Jag hade inte behållt en sån hund, men nej..jag vet inte än om jag tycker det var "rätt".

Hur såg du förresten på det "nedläggande" Cesar utförde i ett annat avsnitt? Nedläggning har ju varit på tapeten i en annan tråd.
Nej, jag gillade det inte. Jag såg en wrestlingmatch med en hund som bara stressade och fick panik för att tillslut bli så trött att den "gav upp" . Jag tyckte ändå man fick se för lite av det hela..det bröts liksom mitt i.
Ceasar visste säkert vad han gjorde, frågan är bara om det är en metod ägarna kan tillämpa sig och om dom kan uföra den "korrekt"..men det är så svårt att säga. Den hunden är nog ett fall som behöver jobbas på under en riktigt lång period för att slutligen bli "bra".

felbelastning blir det, men tydligen inte mer än vad hunden klarar av.
"tydligen inte mer".... Det är ingenting vi vet någonting om (reagerar på ordet "tydligen")
i ett av animal planets program så uttalade en vet just detta och i ett par avsnitt har man visat amputation av ben och menat att det blir lindrigare eftersom hunden ändå inte använder benet och nu slapp släpa på den vikten.
lindrigare än att låta benet sitta kvar, javisst, men kanske inte det rätta beslutet i alla lägen iaf. I vissa lägen Är det bättre med avlivning
skulle dom fixa till herrelösa hundar för adoption, om dom trodde att hunden lider av sitt handikapp? Tror inte det, och dom, veterinärerna alltså, borde väl veta.
det är en sak som jag faktiskt reagerar över i alla "rescue"-program. Visst att djuret (behöver inte alltid handla om hundar) lär sig behärska sitt handikapp och många gånger blir helt obesvärade, men vilket fruktansvärt lidande vissa av dessa djur får utstå på vägen dit (i vissa fall kan det handla om år....) Är det då verkligen inte bättre att låta dem somna in, särskilt som t.o.m. Veterinärerna i flera av de fallen rakt ut säger sig inte veta utgången.

jag tror faktiskt att lidandet i första hand sitter i betraktarens öga.
om djur kunde tala så skulle vi inte behöva tro

lia

1010101010

Men snälla du, tagga ner.

jag diskuterar trådens hund.
jag också. Kan du med säkerhet säga att den hundens ägare har rätt erfarenheter och kunskaper för att kunna avgöra ifall hunden lider eller inte? Kan du säga att just de människorna tillhör dem som inte tillhör "fel" kategori djurägare?
Detta har jag redan skrivit om.

varför läser du inte trådens inlägg innan du skriver, så slipper vi den typen av frågor.
jag har läst varenda inlägg i tråden, ursäkta mig så hemskt mycket att jag råkat upprepa något (precis som om jag är den enda i tråden som gör det...
Du kom med denna "fråga": (för att det är ett livslångt handikapp kan väl inte ens du förneka?) Om du verkligen läst alla (mina) inlägg, så vet du att jag är insatt i ämnet handikapp. Så varför "frågan"?

Jag menar inte att ett handikappat djur måste lida, men menar även att det är hemskt om de lider. Tror vi är eniga om att ingen i tråden vet hur det ligger till med den aktuella hunden.
Du verkar hela tiden sätta likhetstecken mellan handikapp och lida, vilket jag alltså inte håller med om. Bra att vi nu verkar överens om trådens hund.

Vet tvärtom att många handikappade lever alldeles utmärkta liv, helt utan lidande.
Ja men då så, varför skulle det vara annorlunda för djur?

felbelastning blir det, men tydligen inte mer än vad hunden klarar av.
"tydligen inte mer".... Det är ingenting vi vet någonting om (reagerar på ordet "tydligen")
Tydligen= vad man i programmet kunde se.

lindrigare än att låta benet sitta kvar, javisst, men kanske inte det rätta beslutet i alla lägen iaf. I vissa lägen Är det bättre med avlivning
Saken är den, att för dom lägen har aldrig sagts annat heller.

Visst att djuret (behöver inte alltid handla om hundar) lär sig behärska sitt handikapp och många gånger blir helt obesvärade, men vilket fruktansvärt lidande vissa av dessa djur får utstå på vägen dit (i vissa fall kan det handla om år....) Är det då verkligen inte bättre att låta dem somna in, särskilt som t.o.m. Veterinärerna i flera av de fallen rakt ut säger sig inte veta utgången.
Exempel på dessa händelser tack!

om djur kunde tala så skulle vi inte behöva tro
Djur kan tala, vilket vi också dividerat om.

LIA

Jag tycker att leken såg "normal" ut, däremot när ägarinnan gick iväg med sin hund såg det mycket värre ut. Den fick liksom hålla fram frambenet längre för att kunna hålla balansen och "stötte" i väldigt när den försökte ta sig fram.
Jag hade inte behållt en sån hund, men nej..jag vet inte än om jag tycker det var "rätt".
Den måste ju kompensera i sitt rörelseschema, vilket man kan reagera över. Håller den t ex inte sitt framben långt fram, är ju risken att den "står på näsan" eftersom det inte kommer fram ett andra framben i nästa steg.
Balans, det är ett av dom största problemen för rörelsehindrade människor och sannolikt även för dito djur.

Om jag skulle behålla en hund om amputering var en förutsättning? Jag vet faktiskt inte. Det hänger på många olika faktorer.

Betr Cesars program så tror jag inte att nedläggning var något som ägaren skulle behöva fortsätta med. Tror det mer var en "omväxling" av hundens beteendeschema.

LIA

Du kan vara säker på att vet har kollat hunden. Om du inte tror att dom amputerade benstumpen själva? ;)

LIA

Haha, nej det hoppas jag verkligen inte :rofl:
Men det betyder ju inte att ryggen och höfter är kollade.
Jag gillade inte sidan alls. Som du sa, massa floskler sen skriver dom att man inte ska döma ut hundar med handikapp bara för att dom inte är söta. Det är inte riktigt så man tänker :crazy:, inte jag iaf.

men snälla du, tagga ner.
jag Är nertaggad (fattar inte varför jag inte skulle vara det.... Vad tyder på motsatsen?)

detta har jag redan skrivit om.
men eftersom ingen i den här tråden vet hur det ligger till så behöver det ju faktiskt inte vara som du tror...

du kom med denna "fråga": (för att det är ett livslångt handikapp kan väl inte ens du förneka?) om du verkligen läst alla (mina) inlägg, så vet du att jag är insatt i ämnet handikapp. Så varför "frågan"?
vi vet inte om hunden lider, men oavsett om den gör det eller inte så är det ett livslångt handikapp den drabbats av (jag är också väldigt insatt i handikapp, men vad det har med saken att göra begriper jag inte...). om hunden lider så är det inte rätt att ha räddat den till ett liv med sitt handikapp, men du propsar hela tiden på att hunden inte lider (hur du nu kan vara så säker på det). Att den är handikappad vet vi båda (och alla andra som sett filmen), men ingen av oss vet om den lider, då kanske det kan vara lämpligt att se till möjligheten att den gör det istället för att bara utgå från att den inte gör det.

du verkar hela tiden sätta likhetstecken mellan handikapp och lida, vilket jag alltså inte håller med om. Bra att vi nu verkar överens om trådens hund.
snälla!!!!! Läs vad jag skriver!!! jag har aldrig jämställt handikapp med lidande (som jag skrev i förra inlägget så vet jag mkt väl att det inte är likställt)

ja men då så, varför skulle det vara annorlunda för djur?
har inte sagt att det inte är det heller, vad du har fått det ifrån begriper jag inte. Däremot så finns det djur och människor som faktiskt lider av sina handikapp, där har djuren fördelen att de slipper ifrån sitt lidande (iaf om de har en ägare med djurets bästa för ögonen)

tydligen= vad man i programmet kunde se.
och ett program säger ju allt... Not! I själva verket har vi alltså ingen aning om det...

saken är den, att för dom lägen har aldrig sagts annat heller.
då är vi iaf överrens där

exempel på dessa händelser tack!
man kan ju titta på i princip vilket program som helst som handlar om att "rädda" djur för att se sådana fall. Anser t.ex du att det är rätt att rädda ett djur till livet som i över ett halvår nästan skriker av smärta pga behandlingen? Där veterinärer säger att "förhoppningsvis kommer det onda gå över, men vi vet inte"

djur kan tala, vilket vi också dividerat om.
javisst. Karo säger: "matte, jag har ont" och matte säger "sluta klänga nu".... Djur kan till viss del förmedla sig, men inte tala i den bemärkelsen

lia

1010101010

Det här med smärta och obehag hos hund är stört omöjligt att diskutera, vi kan inte veta hur ont en hund har förrän smärtan är så hög att den inte kan dölja den, men man kan ju faktiskt räkna ut lite grand hur det är.

Jag tar min egen erfarenhet till hjälp för att försöka sätta mig in i hundens situation.

Ta tex livmoderinflammation. Smärtan från en sådan gör att jag tar mej till doktorn långt innan smärtan är så stor att jag omöjligt kan dölja den för omgivningen.
Ett brutet ben är oerhört smärtfullt, men när gipset kommer på kan jag, om jag vill, dölja smärtan för omgivningen.
Jag har ingen erfarenhet av hur en amputering känns, däremot vet jag hur smärtfullt en snedbelastning kan vara, även om den inte är så smärtfull att jag inte kan dölja den från omgivningen.

Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, det är mot bakgrund av dessa erfarenheterna jag grundar mitt beslut att jag hellre skulle avliva min hund än amputera ett framben.
Jag vet ju att för att hunden ska kunna ta sig fram måste den kompensera för det saknade benet, och eftersom den främre delen väger mest blir det en snedbelastning med tyngd.
Eftersom jag också vet att hundar gärna döljer smärtorna som ligger under den gräns då det är omöjligt att dölja, kan jag inte avgöra om det finns smärta eller inte, men jag kan ändå räkna ut om det finns hög eller låg risk för smärta.

Jag går med ständiga smärtor, dock på en nivå som jag kan dölja för omgivningen, men jag skulle aldrig medvetet utsätta en hund för samma pina!

Vad gäller amerikanska veterinärer, och vad de anser om en hund lider eller ej, så tycks de tycka att allt är ok så länge hunden inte visar uppenbara smärtsignaler. Djurräddningsprogrammen från USA gör mej oerhört bestört många gånger, och beslut tas som får svenska veterinärer att höja på ögonbrynet, så tyvärr efter att ha sett dessa program har jag inte mycket tilltro i en amerikansk veterinärs utlåtande.

Det här med smärta och obehag hos hund är stört omöjligt att diskutera, vi kan inte veta hur ont en hund har förrän smärtan är så hög att den inte kan dölja den, men man kan ju faktiskt räkna ut lite grand hur det är.

Jag tar min egen erfarenhet till hjälp för att försöka sätta mig in i hundens situation.

Ta tex livmoderinflammation. Smärtan från en sådan gör att jag tar mej till doktorn långt innan smärtan är så stor att jag omöjligt kan dölja den för omgivningen.
Ett brutet ben är oerhört smärtfullt, men när gipset kommer på kan jag, om jag vill, dölja smärtan för omgivningen.
Jag har ingen erfarenhet av hur en amputering känns, däremot vet jag hur smärtfullt en snedbelastning kan vara, även om den inte är så smärtfull att jag inte kan dölja den från omgivningen.

Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, det är mot bakgrund av dessa erfarenheterna jag grundar mitt beslut att jag hellre skulle avliva min hund än amputera ett framben.
Jag vet ju att för att hunden ska kunna ta sig fram måste den kompensera för det saknade benet, och eftersom den främre delen väger mest blir det en snedbelastning med tyngd.
Eftersom jag också vet att hundar gärna döljer smärtorna som ligger under den gräns då det är omöjligt att dölja, kan jag inte avgöra om det finns smärta eller inte, men jag kan ändå räkna ut om det finns hög eller låg risk för smärta.

Jag går med ständiga smärtor, dock på en nivå som jag kan dölja för omgivningen, men jag skulle aldrig medvetet utsätta en hund för samma pina!

Vad gäller amerikanska veterinärer, och vad de anser om en hund lider eller ej, så tycks de tycka att allt är ok så länge hunden inte visar uppenbara smärtsignaler. Djurräddningsprogrammen från USA gör mej oerhört bestört många gånger, och beslut tas som får svenska veterinärer att höja på ögonbrynet, så tyvärr efter att ha sett dessa program har jag inte mycket tilltro i en amerikansk veterinärs utlåtande.

:bow::bow:

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.

Alltså, jag diskuterade detta ämne med en av praktikanterna tidigare i veckan och efter en del tänketid, så har jag kommit fram till att jag personligen skulle nog mest säkerligen inte behålla en hund med endast två ben. Men jag har inget emot folk som faktiskt gör det; beundrar dom om inget annat. Om nån av mina vänner skulle besluta sig för något sånt, skulle jag stötta dom in i det sista. Dock får väl hunden ett kortare liv? Ytterligare en punkt hon och jag pratade om, men som sagt, vi vet inget med säkerhet. Har ju inte alla detaljer om historien så vi borde inte flyga på varandra över detta.

Alltså, jag diskuterade detta ämne med en av praktikanterna tidigare i veckan och efter en del tänketid, så har jag kommit fram till att jag personligen skulle nog mest säkerligen inte behålla en hund med endast två ben. Men jag har inget emot folk som faktiskt gör det; beundrar dom om inget annat. Om nån av mina vänner skulle besluta sig för något sånt, skulle jag stötta dom in i det sista. Dock får väl hunden ett kortare liv? Ytterligare en punkt hon och jag pratade om, men som sagt, vi vet inget med säkerhet. Har ju inte alla detaljer om historien så vi borde inte flyga på varandra över detta.
Ursäkta??? Hur har jag "flugit på" någon i detta?

Du fick med allt jag ville ha sagt, och jag tycker precis som du. Bra sammanfattning :bow:

Ursäkta??? Hur har jag "flugit på" någon i detta?

Jaha ja... vad var det du just gjorde?

Tänk dig att jag faktiskt inte siktade in mig på någon specifik. Tycks just ske att folk blir rejält osams i dessa trådar; iaf min upplevelse sen jag blev medlem. Sen om du tog min förra post personlig... too bad I guess.

Jaha ja... vad var det du just gjorde?

Tänk dig att jag faktiskt inte siktade in mig på någon specifik. Tycks just ske att folk blir rejält osams i dessa trådar; iaf min upplevelse sen jag blev medlem. Sen om du tog min förra post personlig... too bad I guess.
Du gjorde ditt inlägg som direkt svar på mitt inlägg (se i höger hörn av inlägget), och säger att man inte ska hoppa på varandra. Jag undrar näturligtvis hur jag har hoppat på någon, för jag har inte varit min mening!
Menar du att du skrev till alla?

Menar du att du skrev till alla?

OT: Jag är officiellt helt nollad när det gäller hur saker går till väga här på Buke; väljer alltid "Snabb-svar" grejen och om det innebär att man då svarar direkt på den tidigare persons inlägg, så gäller det för mig att posta ordentligt nästa gång. För mitt tidigare inlägg var riktat mot stort sett alla i denna tråd som låtit deras åsikter (möjligtvis) går överstyr. Som vanligt lyckas jag hamna mitt i smeten när jag egentligen försöker lägga in min åsikt som neutralt som möjligt. Så ja, mitt inlägg var inte riktat direkt mot dig. Ledsen för det obehagliga missförståndet. Verkligen.

Ingen skada skedd, blev lite förvånad bara.
Förvirringen för min del bestod i att det låg andra inlägg mellan mitt och ditt...hade det varit direkt efter tror jag inte jag hade reagerat.

Lärde mej nyligen själv att börja ett inlägg med *KL* (knapplån) om man inte riktar sig till den man tryckt snabbsvar/svara på detta.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 969
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur...
Svar
16
· Visningar
594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka