Fy vad svårt...

aldente

Trådstartare
Har plan på att para min tik och letar hane.
Jag vill ha en med bra temperament, meriter och hd A och gärna syskon eller avkommor med hd A eller B.

Jag är inte speciellt insatt i olika linjer och sådant men försöker lära mig.
Ni som sysslar med avel har ni några tips?

Jag vet inte om det bara blir en kull i min uppfödarkarriär men jag vill åtminstånde eftersträva en sund och trevlig kull, sen om dom blir bra brukshundar eller utställningsstjärnor eller inte är inte lika viktigt.

Vad skulle ni aldrig kompromissa med?

Hjälp?:crazy:
 
Sv: Fy vad svårt...

Sundhet, mentalitet och arbetsegenskaper. Utseende känns däremot inte så viktigt. Bara exteriören är ändamålsenlig och hunden ser ut som en Schäfer någotsånär eller vad det nu må vara för ras.
 
Sv: Fy vad svårt...

Tack för era svar.

Jag har fått lite tips ifrån folk i rasen men några har gått bort pg mina krav på hd.

Tyvärr är det svårt att få något vettigt ur folk antagligen dom är för rädda om sina valpköpare:( .

Och jag trodde det var illa inom hästvärlden...
 
Sv: Fy vad svårt...

Självklart är exteriören också väldigt viktigt. Du kan ju inte avla på en schäfer som inte håller rasstandard.....Då blir det nog inte så seriöst. Sundhet, mentalitet, exteriört och sammarbetsvilliga hundar är iaf mitt mål i min uppfödning.
Självklart är de också fria på Höfter, Armbågar och ögon ua.
 
Sv: Fy vad svårt...

Mentalitet och sundheten är väl nr ett, sen att den uppfyller kraven för rasen (ex skulle jag aldrig köpa en jakthund om inte föräldrarna har jaktmeriter).

Jag snokade lite och fick för mig att det gäller grans danois...? Isåfall skulle jag vara mycket nogrann med mentaliteten på hanen då jag har förstått att det har blivit lite bekymmer med just den biten. Även, självklart, på tiken och jag hade Mh-beskrivit henne och krävt detsamma på hanen.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Det avlas ju för fullt på Schäfrar som ser ut som fula ök och det är dessa som blir SUCH, så jag ger inte mycket för det här med rasstandrad och exteriöra bedömningar. En ful hund som kan jobba är fortfarande en bra hund, medan en vacker idiot är inget annat än en idiot. Man vinner inga bruks-SM med utseendet.

Vet flera dugliga Schäfrar som inte får en etta på utställning eller ens klarar exteriörbeskrivningen vid korning, men det är inga anskrämliga hundar. De har ändamålsenlig exteriör och håller för det jobb de ska göra. Man ser att det är en Schäfer också.

Hade jag en rejält bra hund med stora meriter skulle jag strunta i om den åkte ut med trea på utställning eller liknande. Om hunden kommit långt i karriären är oftast exteriören så bra som den behöver vara, annars hade hunden gått sönder.

Så, snygghet står allra längst ner på min lista. Det kan ranta-runt-i-ringen-folket ägna sig åt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Oj vad du var emot utställningstyper. Du vet kanske inte att många av utställningshundarna är högt meriterade inom jakt och lydnad också...eller det kanske är helt nytt för dig. :smirk:
En rasstandard finns ju till för en anledning eller hur. :angel: Självklart måste en schäfer följa rasstandarden annars blir det ju inga schäfrar som för det exteriört typiska för schäfern vidare. Jag skulle aldrig avla på varken en jätteful golden som ligger utanför standarden men som var exeptionell som jakthund, lydnadshund. Inte heller en golden som är tip top exteriört men inte har något att tillföra i de andra punkterna. Så enligt min mening är det jätteviktigt att bra mentala, sunda hundar som är sammarbetsvilliga även har en bra exteriör. Vänder man sig till bra uppfödare så kan man få allt i samma paket. Jag vet inte hur det är på Schäfer fronten men om det nu är så som du beskriver att det kan gå till så tycker jag det låter väldigt tragiskt för Schäferns framtida utveckling.
 
Sv: Fy vad svårt...

Finns knappt en Schäfer eller, rottis heller för den delen, som går bra både i ringen och i arbetet. Där hittar man inte en allroundstjärna oavsett vilken uppfödare man vänder sig till. Topphundarna från bruks-SM är sällan från utställningskennlar eller sk. allround.

Det lilla jag sett av golden och labbe ändrar inte heller det min uppfattning. Runda tunnor som springer i ringen och lätta, arbetsvilliga hundar på proven och i praktiken. Typerna skiljer sig rätt kraftigt åt så jag har svårt att se hur det kan bli dubbelchampions av det hela. Det dyker väl upp en och annan, kan jag tro, men direkt många har jag inte sett.

Rasstandarder kan tolkas efter eget skön, så ska man i dagsläget avla brukshundar får man ta avelsmaterial som utställningsdomarna finner skitfula. De gillar ju räkstjärt och hundar som går på hasorna eller varför inte fläskiga tjockweilers (sk. massa). Det finns en anledning till att Fandangos rottisar endast syns inom brukset och också går rätt bra där.

En hund jobbar inte med utseendet och jag ska heller inte leva med det, så det är inte viktigt. Så länge man ser vad det är och hunden inte har defekter eller grava avvikelser duger det för min del. Hellre en ful hund som jobbar bra än en snygg hund som jobbar sämre.
 
Sv: Fy vad svårt...

Du drar verkligen alla över en kam..Ett otroligt tragiskt synsätt på hundar..Nu säger jag inget mer. Men du kanske borde vidga dina vyer och inte vara så förbaskat trångsynt så skulle din syn med olika typer på hundar blir mycket trevligare.
 
Sv: Fy vad svårt...

Fast jag är med Jadzia där :angel: Som jägare skulle jag aldrig köpa din typ av golden till exempel. De är på tok för tunga, tröga och stora (saknar dessutom ofta den arbetslust man vill ha) för att funka i skogen.

Har en vän som har en jaktlabbe som nu har ett andrapris på utställning kvar för att bli brukschampion, men de bara skrattar åt honom i ringen och skickar ut honom med tredjepris. Trots att han jobbar 100 gånger bättre än de hundar som springer varje helg i den där ringen...

Fram för jakt/bruks-meriter på alla hundar innan de kan få cert, så är det inom min ras, då måste man verkligen jobba för att få de där SUCHen...

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

EEEEHH Hur kan du veta hur min golden ser ut i kroppen?????? Arbetslust?? Jadu du kan ju komma hit och testa honom får du se...Tröga??? haha ja det här börjar bli komiskt..Tycker bara era synsätt är så felvridna...Tragiskt...Vilket sett ni ser på hundar...
 
Sv: Fy vad svårt...

Men allvarligt... Jag tror säkert att din hund är jättefin i kroppen och arbetsvillig. Men ge mig ETT exempel på en nutida Dual-golden... Hitta en hund med CK på utst. och merit i ekl på jaktprov. Hur många hittar du? Det skiljer på att vara arbetsvillig, "otrög" osv. och att duga för ett bra retrieverarbete. Jag vurmar för dual-hundarna, men jag gör det inte med rosa glasögon på.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag har inte skrivit just DIN golden, jag skrev din typ av golden.

Jag var på en av Skånes största jaktmässor för några veckor sen, där var 2 golden, på hela helgen med hundratals hundar, som var med i nån form av tävling (SSRK hade apporteringstävlingar och lite sånt). Ingen av dem var av den stora "vanliga" typen. Så hur kan det komma sig att den hundrasen som är en av Sveriges vanligaste inte representerar sig på ett jaktevent när det är en jakthund?
Där var fler weimaraners, och de är inte med på nån topp-trelista...

Jag kan inte se hur det är felvridet att tycka att prestation är det viktigaste före utseende. Ska man dra det rikitgt långt kan ju en trebent hund vara skitbra jakthund, men den får aldrig några pris på utställning, den kan jag mycket väl tänka mig att sätta i avel.

By the way, har du startat honom i något jaktprov då?

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej han är bara två år än så länge och jag skall starta honom i lydnadsklass 1 sedan blir det även jaktprov men innan dess blir det lydnad.
Felvridet synsätt är att dra alla golden som ställs ut över en kam. Att de skulla vara tunnor,tröga och stora osv. Och att de som Jadzia skrev skulle vara löjligt att ställa ut sin hund är så konstigt att se på hundar. Jag vet flera goldens som är meriterade både på utställning och jaktprov osv.
Kolla själva ni kommer bli förvånade..
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag tycker inte att utställning är löjligt, men jag tycker att prestation ska gå långt före utställningsmeriter.

Och när det gäller golden så hade jag mer än gärna blivit glatt överraskad för det är en ras som ligger mig varmt om hjärtat. Men faktum är att det är få som har bra jaktprovsresultat och ännu färre som det jagas praktiskt med. Jämför det med hur många golden det finns i Sverige så är det inte många procent som faktiskt används i jakt.

Jag ser ju skillnader på mina 2 W. Den ena är visst arbetsvillig och gör det mesta jag vill, men har jag kört henne på samma dummy 4 gånger så blir hon trött på det och vill göra nåt annat. Den andra kan hänta samma dummy tusen gånger, det är en sån hund jägarna vill ha. Tyvärr så uppfyller inte de flesta golden såna krav, tyvärr.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Visa... Det finns kanske 20 Labradorer som klarat av att få CK på utst. och meriter i ekl på jaktprov de senaste 10 åren. Troligtvis finns det inte ens hälften så många Golden... Men jag har gärna fel. Lyft fram de hundarna som lyckats. Jag sa precis som du gör nu för 10 år sedan. Jag hade inte belägg för det jag sa.
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
Nej han är bara två år än så länge och jag skall starta honom i lydnadsklass 1 sedan blir det även jaktprov men innan dess blir det lydnad.
Felvridet synsätt är att dra alla golden som ställs ut över en kam. Att de skulla vara tunnor,tröga och stora osv. Och att de som Jadzia skrev skulle vara löjligt att ställa ut sin hund är så konstigt att se på hundar. Jag vet flera goldens som är meriterade både på utställning och jaktprov osv.
Kolla själva ni kommer bli förvånade..

Jag tror att det bla Jadzia försöker säga att det faktiskt är en viss skillnad i avel på utseende och ren bruks , utan att dra alla över en kam. Man måste dock ha överseende med att väldigt många uppfödare bryr sig lite mer om utseendet än det mentala. Jag har mycket svårt att tro av det jag sett att en proffessionell förare, eller bara en förare som vill ha en god brukshund skulle söka sin valp/hund hos en kennel som var känd för att spendera mesta tiden på utställningar. Jag kan ge ett mycket gott exempel nu. Jag kommer att köpa en Beauceron inom ett år eller två . Den kommer jag att köra skydd med= stort dilemma. Dels är rasen relativt ny i Sverige, och jag har verkligen krav på vad det är för hund jag vill ha. Det visade sig att det var ju inte så lätt! Det krävs mycket av en hund som ska nyttjas i den här grenen mentalt, och 98% av kennlarna i sverige håller inte för det jag vill ha. Dom flesta har i grunden avlat mer på utseende än på det hunden ska ha innanför skallbenet.. Givetvis är det så att en hund fortfarande måste se korrekt ut i sin kropp och exteriör för att ha goda fysiska förutsättningar för arbete. Men där håller jag med Jadzia, jag skiter fullständigt i om hunden har si och så ansatt svans, för bred/smal skalle och annat som är fullkomligt obetydligt och inte påverkar hundens hälsa. Och i ärlighetens namn så måste du faktiskt medge att det är en grövre skillnad på speciellt utställnings och bruksschäfrarna?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp