Det finns ju en gråskala. En av mina bästa vänner har ett barn som har autism. Eftersom han pga sin funktionsnedsättning är extremt känslig för affektsmitta, så får hon reagera annorlunda än hon skulle göra i vanliga fall om han t ex drar henne i håret. Det måste alltid vara lågaffektivt. Vilket egentligen inte är hennes genuina reaktion, som på alla andra gör det så klart ont för henne, och hon kan bli arg/ledsen/upprörd. Men istället för att visa den känslan, så måste hon anpassa vilka känslor hon visar och förbli lugn, och lugnt och vänligt säga åt honom att sluta. Annars blir det kaos.Det tycker jag inte. Det var ju i det sammanhanget jag nämnde att jag inte hört någon - ens de som arbetar med barn med diverse NPF-diagnoser - tycka att en diagnos gör det "okej" att bete sig illa.
Jag hänger inte med på hur det hör ihop med att dessa personer givetvis vet om att barnen de t. ex. har terapi med, har någon diagnos.
Så en massa såna små anpassningar och tekniker som icke-NPF-omgivningen behöver göra för att få samspelet att funka.