Nu säger du samma sak själv som jag har sagt hela tiden. Du behöver veta det du behöver. Du behöver inte veta någon diagnos. Du behöver veta att x behöver samma rutiner te x eller att y behöver stänga ute omgivningen ibland eller vad det nu kan vara du behöver veta. Istället vill du veta en diagnos som inte säger något om vad du behöver veta utan enbart plockar fram fördomarna du har och du utgår ifrån något som kanske inte alls stämmer. (Alla har fördomar om allt så inget utpekande eller så mot dig.)
Men det finns ju faktiskt personer som på fullt allvar verkar tro att deras behov och känslor är större och viktigare än andras. Det skulle kunna gälla den där stolen. För mig skulle det göra skillnad om jag visste att det handlade om en diagnostiserad funktionsnedsättning av något slag, och inte bara om att någon är extra självupptagen.
Jag skulle troligen lämna den där stolen till den andra personen i båda fallen, för att det verkar enklast för mig. Men mina tankar om de båda situationerna skulle skilja sig mycket åt.