rostad
Trådstartare
Håller inte med. Tycker inte att man kan säga att hästen är bra bara för den har höga staplar i BLUP. Systemet har så mycket bristande i sig. Säger som sagt snarare tvärtom, åtminstone i dressyren. Fbl och Bernstein är lite utav mitt område inom hästavel. Tycker att fbl lämnar hästar med kort skritt, dålig benställning och de är några skrammelburkar (ocd). Sedan är det lite beroende på viket fbl det är. Det finns ju två typer som skiljer sig som dag och natt. Vilket man skall tänka på.Jag har också upfattningen att skritten är den gångart som fullbloden i störst utsträckning kan förbättra, tittar man på t.ex. blup så är skritten den stapel som är högst hos nästan alla fullblodshingstarna. (t.ex Zinsky, 88an, Billion, Bold Irish, Goldmine, Hill's Double, Homosassa, Judex, Lane Court, Mintage, Oldtimer, San Quintero, Tammer Fors...)
Team Piaff fick ju ett gäng riktigt fina CBII-hästar med Bernstein som morfar, så blodsmässigt hade jag nog tyckt t.ex. Bocelli kunnat vara intressant, men vet inte om det passar så bra med benställningen däremot...