Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också upfattningen att skritten är den gångart som fullbloden i störst utsträckning kan förbättra, tittar man på t.ex. blup så är skritten den stapel som är högst hos nästan alla fullblodshingstarna. (t.ex Zinsky, 88an, Billion, Bold Irish, Goldmine, Hill's Double, Homosassa, Judex, Lane Court, Mintage, Oldtimer, San Quintero, Tammer Fors...)

Team Piaff fick ju ett gäng riktigt fina CBII-hästar med Bernstein som morfar, så blodsmässigt hade jag nog tyckt t.ex. Bocelli kunnat vara intressant, men vet inte om det passar så bra med benställningen däremot...
Håller inte med. Tycker inte att man kan säga att hästen är bra bara för den har höga staplar i BLUP. Systemet har så mycket bristande i sig. Säger som sagt snarare tvärtom, åtminstone i dressyren. Fbl och Bernstein är lite utav mitt område inom hästavel. Tycker att fbl lämnar hästar med kort skritt, dålig benställning och de är några skrammelburkar (ocd). Sedan är det lite beroende på viket fbl det är. Det finns ju två typer som skiljer sig som dag och natt. Vilket man skall tänka på.

Blup är ju ändå baserat på statistik och det talar ju om att fullbloden i många fall förbättrar skritten, galoppen skulle jag snarare säga blir lite flack och rakbent. Sedan kan det visst skilja sig beroende på vilken typ av fullblod det är, men då får du säga det istället för att fullblod generellt lämnar kort skritt, när det faktiskt snarare är tvärt om.

Bernstein däremot lämnar ju ofta något kort skritt.

story.php
Denna damen funderar jag på att betäcka nästa år... Hon är e: Artist-Ceylon. En toppen häst i hantering och humör mm, trevlig att arbeta med men kanske inte de bästa gångarterna själv men hennes avkomma efter ragazzo fick 8-7-7 på treårstestet. Hon e inte så hög så hingsten får ju gärna lämna hyfsat stort. Jag tänker mig en hopp hingst med hyfsade/bra gångarter, de som jag har fastnat för idag är Diamantino, Elliot och Cuper... Någon som har någon input om dem eller något annat förslag?

I nämnda komb. skulle jag inte skylla flb för skrammlet när Bernstein är ökänd för skrammel.
Det är bara en myt. Bernstein själv hade inget ocd och inget i hans stam säger det. Känner Runesson väl och vet om att det är bara en skröna som alla stoägaren har skapat.
Vet själv som har jobbat som djursjukvårdare att det finns mycket lösa benbitar i fbl.

Blup är ju ändå baserat på statistik och det talar ju om att fullbloden i många fall förbättrar skritten, galoppen skulle jag snarare säga blir lite flack och rakbent. Sedan kan det visst skilja sig beroende på vilken typ av fullblod det är, men då får du säga det istället för att fullblod generellt lämnar kort skritt, när det faktiskt snarare är tvärt om.

Bernstein däremot lämnar ju ofta något kort skritt.
Kan hålla med om att Bernstein lämnade kort skritt och oftast lite högre bak. Även lite tyngre modell.
Men som sagt håller inte med ang skritten på fbl. Men man kan ju inte alltid ha samma åsikt om saker. Tycker dock inte att fbl lämnar flack galopp. Inte rakbenta hästar heller för den delen. Men det är ju som sagt fall till fall, det är lite som att säga att Svenskt varmblod lämnar tunga hästar. Allt är beroende på individen :) Men utav vad jag har sett, så håller jag inte med dig om vare sig galoppen eller skritten. ;)

Vi har både fullblod o halvblod.I skrittmaskinen är det inget utav halvbloden som slår fullbloden jo stoet med mkt fullblod i sig ;).Ang galoppen tycker jag fullbloden lämnar stor galopp

vet om att det är bara en skröna som alla stoägaren har skapat.
Det där låter inte alls bra när jag läser det... Ger mig typ ilningar. Om nog många säger att sina avkommor till X har X så lär det ju inte vara stoägarna utan att hingst X ärver ned X sak. Bara för att hinsten inte har det själv betyder inte att det inte finns genetiskt som den kan mer eller mindre starkt förärva.
Hade du(hingstägaren?!) formulerat det anorlunda hade jag läst det finare tror jag. Typ "Bersteins dåliga rykte om att nedärva hög grad OCD inte stämmer, de har själva haft många avkommor varav X% är friröntgade". Men när man trycker ned stoägarna/hästägarna (för det är väll en hel del av tiden inte stoägarna utan senare köparna utav fölen som röntgar de när de är äldre?) känns det rätt lågt. Schysst attityd mot sina kunder tänker jag.

Vill bara förtydliga jag kommenterar inte på om Bernstein nedärver OCD eller inte, utan bara hur det förmedlades. Jag vet inget (hur kan man göra det när det inte finns underlag för statestik? -> skapar rycktesspridning) om hurvida frågan i sig är sann eller inte.

Tycker det är rätt märkligt att SWB/ASVH inte gör något för att hålla koll på vad våra svenska hingstar nedärver... Både DWB och KWPN har strategier för hur de ska försöka ha koll på OCD hos avkommor till deras hingstar. Vet inte hur eller om de tyska avelsföreningarna gör något, någon somv vet?
Personligen hade jag kunnat tänka mig att delge av veterinärresultat (alltså OCD/skelettfynd, avlivningsorsak och liknande som kan vara bra att föra statestik på) ifrån när jag själv åker in till veterinären med hästen, dvs i stort sett gratis för ASVH och samma system som DWB använder om jag förstått det rätt. Så penga-fråga känns det inte som att det är.

Det är jätte spännande att läsa era tips och funderingar på vad som kan tänkas passa, så ni får gärna säga vad ni skulle tro/tycka passa mitt sto med om ni orkar.

Tänkt dressyrhäst för hobbybruk till mig själv = temperament super viktigt, jag vill gärna ha hingst som präglar avkommor åt det slöa hållet till.

kwpn sto efter Trento B (Krack C-Ramiro Z) - Metall - Darwin.
Inte visad eller tävlad och är mest bara skadad själv (inte äftligt).
Min uppfattning (till stora delar ifrån vad duktigt folk säger till mig) är att mitt sto har fin galopp (Stor rund, uppförsbacke och lätt att korta), annars inte så mkt gång att heja för. Har super lätt för samling, jätte bra ridbarhet, arbetsvilja.

Får jag önska så skulle jag helst vilja ha en svenskstationerad hingst, jag är lite feg på om jag kommer våga utlandsskick eller inte. Just nu har det dock känts som att ingen svenskstationerad tilltalar mig riktigt så jag kan ev även tänka mig utlandsskick. Helst inte allt för dyrt i språng (säg 5000 max i språng) totalt helst att hingsten kommer in på under 15.000kr. Och inte fryst, det vågar jag inte alls.

Försökte hitta bild där hästen båda står nyffsat korrekt och inte spänner ut halsen (för jag tycker att halsen är något som behöver förbättras) men var svårt att få allt... Visar även två bilder för att ena bilden skvallrar mer om att hon även har lätt för att karpa ryggen.

9724334261_179448216d_c.jpg

6911121737_c560503d4c_b.jpg

Jag tror att mitt sto helst ska ha hingst med bra ben, starkare överlinje, bra rygg/länd/korsövergång, friare hals och inte så stupande bogblad.

Det där låter inte alls bra när jag läser det... Ger mig typ ilningar. Om nog många säger att sina avkommor till X har X så lär det ju inte vara stoägarna utan att hingst X ärver ned X sak. Bara för att hinsten inte har det själv betyder inte att det inte finns genetiskt som den kan mer eller mindre starkt förärva.
Hade du(hingstägaren?!) formulerat det anorlunda hade jag läst det finare tror jag. Typ "Bersteins dåliga rykte om att nedärva hög grad OCD inte stämmer, de har själva haft många avkommor varav X% är friröntgade". Men när man trycker ned stoägarna/hästägarna (för det är väll en hel del av tiden inte stoägarna utan senare köparna utav fölen som röntgar de när de är äldre?) känns det rätt lågt. Schysst attityd mot sina kunder tänker jag.

Vill bara förtydliga jag kommenterar inte på om Bernstein nedärver OCD eller inte, utan bara hur det förmedlades. Jag vet inget (hur kan man göra det när det inte finns underlag för statestik? -> skapar rycktesspridning) om hurvida frågan i sig är sann eller inte.

Tycker det är rätt märkligt att SWB/ASVH inte gör något för att hålla koll på vad våra svenska hingstar nedärver... Både DWB och KWPN har strategier för hur de ska försöka ha koll på OCD hos avkommor till deras hingstar. Vet inte hur eller om de tyska avelsföreningarna gör något, någon somv vet?
Personligen hade jag kunnat tänka mig att delge av veterinärresultat (alltså OCD/skelettfynd, avlivningsorsak och liknande som kan vara bra att föra statestik på) ifrån när jag själv åker in till veterinären med hästen, dvs i stort sett gratis för ASVH och samma system som DWB använder om jag förstått det rätt. Så penga-fråga känns det inte som att det är.
För det första är jag inte hingstägaren, har inte varit och kommer inte att bli. Hingsten är för det andra död sedan många år tillbaka. Det finns ingen statistik om att han ger ocd utan enbart ryktesspridningar från stoägaren. Visst, kanske låter lite tufft, men det är den krassa sanningen oavsett vad man tycker. Hingsten har fått ELIT, vilket han inte hade fått om han lämnade OCD. Tycker att det är illa att Dobbis spottar ut rykten utan att ha facit i hand, åtminstone när det gäller så här grova saker. Du får också tänka på att detta var under en annan tid, långt innan man rögntade hästarna så som man gör idag. Det var inte alls lika vanligt under 90-talet. Men detta med OCD på Bernstein är rent utav kråksnack!
Jag har själv haft många Bernstein-hästar, känner även till dem väl. Som sagt så är Bernstein lite utav min inriktning. Han har lämnat otroligt fina hästar, enl. mig själv så anser jag att han är en utav Sveriges bästa avelshingst igenom Svensk historia. Men det är en annan sak...
Men hur som, man kan väl tänka innan man öppnar munnen? Åtminstone när det är grova anklagelser som Dobbis kommer med? Och detta är inte första gången hon har gjort det! :mad: (ursäkta, men blir såå arg!)

@Vingra Med ditt stos stam gissar jag att hon är ganska känslig och ambitiös med en del tryck i.

Själv har jag träffat många sansade och behagliga florestan-ättlingar. I swb har vi just nu Florencio och Luxus att välja mellan (rätta mig om jag glömt någon). Kan man tänka sig fixa ett-sto licens finns även den väldigt fina Floriscount som jag personligen tycker är snäppet bättre (som individ i alla fall).

Negro känns även som att han skulle kunna vara aktuell om han är tillgänglig. Där har du det behagliga temperamentet från Ferro och en god exteriör med stark över linje.

För det första är jag inte hingstägaren, har inte varit och kommer inte att bli. Hingsten är för det andra död sedan många år tillbaka. Det finns ingen statistik om att han ger ocd utan enbart ryktesspridningar från stoägaren. Visst, kanske låter lite tufft, men det är den krassa sanningen oavsett vad man tycker. Hingsten har fått ELIT, vilket han inte hade fått om han lämnade OCD. Tycker att det är illa att Dobbis spottar ut rykten utan att ha facit i hand, åtminstone när det gäller så här grova saker. Du får också tänka på att detta var under en annan tid, långt innan man rögntade hästarna så som man gör idag. Det var inte alls lika vanligt under 90-talet. Men detta med OCD på Bernstein är rent utav kråksnack!
Jag har själv haft många Bernstein-hästar, känner även till dem väl. Som sagt så är Bernstein lite utav min inriktning. Han har lämnat otroligt fina hästar, enl. mig själv så anser jag att han är en utav Sveriges bästa avelshingst igenom Svensk historia. Men det är en annan sak...
Men hur som, man kan väl tänka innan man öppnar munnen? Åtminstone när det är grova anklagelser som Dobbis kommer med? Och detta är inte första gången hon har gjort det! :mad: (ursäkta, men blir såå arg!)

Men du själv kan komma med en så generell anklagelse som att fullblod ger OCD?

Det är jätte spännande att läsa era tips och funderingar på vad som kan tänkas passa, så ni får gärna säga vad ni skulle tro/tycka passa mitt sto med om ni orkar.

Tänkt dressyrhäst för hobbybruk till mig själv = temperament super viktigt, jag vill gärna ha hingst som präglar avkommor åt det slöa hållet till.

kwpn sto efter Trento B (Krack C-Ramiro Z) - Metall - Darwin.
Inte visad eller tävlad och är mest bara skadad själv (inte äftligt).
Min uppfattning (till stora delar ifrån vad duktigt folk säger till mig) är att mitt sto har fin galopp (Stor rund, uppförsbacke och lätt att korta), annars inte så mkt gång att heja för. Har super lätt för samling, jätte bra ridbarhet, arbetsvilja.

Får jag önska så skulle jag helst vilja ha en svenskstationerad hingst, jag är lite feg på om jag kommer våga utlandsskick eller inte. Just nu har det dock känts som att ingen svenskstationerad tilltalar mig riktigt så jag kan ev även tänka mig utlandsskick. Helst inte allt för dyrt i språng (säg 5000 max i språng) totalt helst att hingsten kommer in på under 15.000kr. Och inte fryst, det vågar jag inte alls.

Försökte hitta bild där hästen båda står nyffsat korrekt och inte spänner ut halsen (för jag tycker att halsen är något som behöver förbättras) men var svårt att få allt... Visar även två bilder för att ena bilden skvallrar mer om att hon även har lätt för att karpa ryggen.

9724334261_179448216d_c.jpg

6911121737_c560503d4c_b.jpg

Jag tror att mitt sto helst ska ha hingst med bra ben, starkare överlinje, bra rygg/länd/korsövergång, friare hals och inte så stupande bogblad.

Gustav?

@Vingra
Tailormade Temptation verkar ha allt o vara lite flegmatisk.

Ngn här har föl efter honom. Pisan tror jag.
Ska läsa om det finns ngt om temperamentet.
Ofta står det bara om ridbarheten.
Det säger sällan om det duger med en amatör på. En odödlig som de flesta av oss:cautious:

Men du själv kan komma med en så generell anklagelse som att fullblod ger OCD?
Du har helt rätt! :)
Men det finns ju statistik att ocd bukar förekomma i knälederna hos engelska fullblod. Men som tidigare nämnt, så är det individuellt. Men när jag jobbade som djursjukvårdare på en utav Sveriges största vet. klinik, så såg man ofta ocd i samband med fbl. Tråkigt tycker jag, då jag vill gärna se mer fbl i swb.

Senast ändrad:
Jag spottade inte ut något,har vänner med B barn och 8 av dom låter som marrackas. (röntgade)
Helt ärligt så du menar att din väns 8 Bernsteinhästar ska vara resultatet att Bernstein ger ocd? Resten utav 887 avkommor? Har själv haft 11 Bernsteinhästar var av 1 haft lösa benbitar. Ingen utav vare sig TP eller Gränsbos Bernsteinhästar hade heller ocd. Klart att ocd förekommer, !men! det behöver inte vara revalverat till stammen. Speciellt inte med tanke på att du bara har 8 hästar i bagaget, hade varit en annan sak om det hade varit 150-200 avkommor.

Det finns kanske en anledning för att ocd kallas också för "the swedish disease".. Speciellt när man random påpekar att vissa svenskar stammar ger ocd trots resultatet enbart gäller 8 hästar... :banghead:

Om vi nu ska rota i detta med OCD och snack.
Det är inte bara Bernstein som har rykte om sig att ge mycket skrammel. Även hans halvbror Nactus har samma rykte.
Det är ju möjligt att de inte alls gav mer OCD än andra, men iom att många avkommor röntgas pga de har många exporterade avkommor så förekommer de som potentiella OCD spridare.

Det finns ju ingen *riktig* statistik tyvärr då måste hela årgångar röntgas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar