Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon exteriörbild? Plus och minus om dit sto? Vad önskas utav avkomman?

10527894_10152414157828153_8710426192957950662_n.jpg

Plus är helt klart att hon har en god exteriör och tre mycket bra grundgångarter, bra huvud, ett trevligt temperament, känslig men viljestark.
Minus: lätt inåttåad, något av en enmanshäst vilket gör det svårt för andra än mig att sköta henne.

Hon är tyvärr inte riden, har haft henne i drygt en månad, så ridbarheten kan jag inte säga något om, men när man jobbar henne på töm så är hon superfin, mjuk och elastisk.

Tanken är i första hand att sälja fölet, men inte omöjligt att behålla. Jag önskar en hingst med inte allt för mycket nerv då jag kan tänka mig att det då skulle kunna bli förmycket och "slå över". Ej inåttåad och inte allt för grov då damen har massa.

Det jag är mest intresserad av, då jag redan har en hel del hingstar som är goda kandidater, är om någon känner till vilka blodslinjer som "gifter sig bra" med Come Back II.

Hej!
Ny i tråden, har ett par hingstar på listan som är kandidater till mitt sto, men tycker att det skulle vara intressant att höra vad ni skulle lagt på följande sto:

Come Back II - World Record xx

Dressyravel så inga hopphingstar.

Jag hade använt en hingst med D-blod, det finns flera visade med kombinationen D-hingst-Come Back II som har fått bra gångartspoäng.

10527894_10152414157828153_8710426192957950662_n.jpg

Plus är helt klart att hon har en god exteriör och tre mycket bra grundgångarter, bra huvud, ett trevligt temperament, känslig men viljestark.
Minus: lätt inåttåad, något av en enmanshäst vilket gör det svårt för andra än mig att sköta henne.

Hon är tyvärr inte riden, har haft henne i drygt en månad, så ridbarheten kan jag inte säga något om, men när man jobbar henne på töm så är hon superfin, mjuk och elastisk.

Tanken är i första hand att sälja fölet, men inte omöjligt att behålla. Jag önskar en hingst med inte allt för mycket nerv då jag kan tänka mig att det då skulle kunna bli förmycket och "slå över". Ej inåttåad och inte allt för grov då damen har massa.

Det jag är mest intresserad av, då jag redan har en hel del hingstar som är goda kandidater, är om någon känner till vilka blodslinjer som "gifter sig bra" med Come Back II.
Svår vinkel att se ifrån. Men Come Back II-stona brukar man önska lite smärtare typ och bättre gång. Sedan med fbl sto bakom så kommer benställningen samt oftast kort skritt. Brukar även vilja korta upp ryggen både på Come Back II- och fbl-hästar.
De jag hade tittat på är BH Zack, det har visats sig "gifta sig" väldigt bra. Även Temptation kanske kan vara ett alternativ?

Man kanske kan föreslå det till ägarinnan till nästa säsong? Säga att det finns intresse och att en bild + kort filmsnutt skulle göra stooor skillnad. Fråga om inte någon kan hjälpa henne, lägga upp är ju jättelätt.

Det kan ju vara så att han inte är i kondition, och då kan det ju göra mer skada än nytta att visa en film på honom ur marknadsföringssynpunkt. En film gör ju bara nytta om hästen visar sig till sin fördel, då skulle man ju behöva ha den i kondition, putsa upp den, och ha en hyfsat duktig ryttare som kan visa den. Jag har ingen aning om hur det är med Lambo, eller vad han gör till vardags, men om man bara tar en otränad häst ur hagen och slänger en sadel på den, så blir det kanske inte en film som kommer locka stoägarna.

@Mabuse Nej så kan det ju vara. Han har tävlingsresultat från oktober förra året dock, därav mitt resonemang att det kanske vore möjligt att få fram någon film på honom. Mycket kan ändras på ett år, men fråga kan man ju.

Exteriör bild på Lambo finns här på buke också kom jag just på.

Jag har inte bestämt mig för att betäcka nästa år, men är ändå lite nyfiken på hur ni resonerar kring individ kontra stam/linjer. Jag har fastnat för två rätt olika hingstar till mitt ena sto.

1. Är som individ rätt lik mitt sto när det kommer till svagheter, men har en helt exceptionell stam. En stam som jag dessutom är väldigt nyfiken på hur den skulle bli i kombination med stoet.

2. En individ som känns riktigt wow när det gäller att täcka upp för styrkor och svagheter hos stoet, men där stammen i mitt tycke är svagare. Mödernet har förvisso lämnat en del trevligt, men hingstarna som har använts känner jag mig mer tveksam till.

Ingen av dem har betäckt så mycket att man kan sia om vad de lämnar för egenskaper vidare. Rasen är ganska smal (nordsvensk) och mitt sto har en vanlig stam. Att leta efter en hingst som har "allt" är därmed inte riktigt ett alternativ, som det kanske hade varit om det rört ridhästar. Hur tänker ni och vad kompromissar ni med?

Svår vinkel att se ifrån. Men Come Back II-stona brukar man önska lite smärtare typ och bättre gång. Sedan med fbl sto bakom så kommer benställningen samt oftast kort skritt. Brukar även vilja korta upp ryggen både på Come Back II- och fbl-hästar.
De jag hade tittat på är BH Zack, det har visats sig "gifta sig" väldigt bra. Även Temptation kanske kan vara ett alternativ?

Smärtare typ fungerar fint men är inget måste, denna damen är inte så grov. Hon har ej fbl-sto bakom, mer än i tredje led, rätt så tunna ben så vill ju inte att avkomman får för gracila ben. Hennes skritt är inte heller kort, utan som jag skrev ovan så har hon tre mycket bra gångarter.

Ska se om jag kan ta ett bättre kort imorgon.

Men ska kika på Zack och Temptation för att se om de kan vara intressanta.

Smärtare typ fungerar fint men är inget måste, denna damen är inte så grov. Hon har ej fbl-sto bakom, mer än i tredje led, rätt så tunna ben så vill ju inte att avkomman får för gracila ben. Hennes skritt är inte heller kort, utan som jag skrev ovan så har hon tre mycket bra gångarter.

Ska se om jag kan ta ett bättre kort imorgon.

Men ska kika på Zack och Temptation för att se om de kan vara intressanta.
Var hon inte ue. World Record xx? För isf har hon ju i andra led fbl. Vilket jag anser som en positiv sak :)

Jovisst men inte sto, "bara" morfar som är fbl, fast du kanske inte syftade på enbart sto ?
Tänkte mer att det är ett sto med stor fbl inslag, vilket är passade i samband med Come back II, han lämnar grövre hästar men oftast lång rygg och lite sämre galopp (generellt). Där av fbl lämnar kort skritt och sämre överlinje. Tänker mer på vad som finns bakom ditt sto, och kanske vad man bör ha i bakhuvudet. Även om ditt sto inte har det, så finns det kanske genetiskt. Det är som sagt generellt ;)

@Morcraban Everdale kanske kunde vara intressant?

Om du kikar på Zack, ta en kill på hans son B H Zatchmo också som kombinerar Rosseau och Donnerhall-blodet.
De l'Or kan även han vara värd att kolla upp. Kombinerar D och R-blod, lovordas för sitt temperament och har (enligt danskarna) bra benställing.

Tänkte mer att det är ett sto med stor fbl inslag, vilket är passade i samband med Come back II, han lämnar grövre hästar men oftast lång rygg och lite sämre galopp (generellt). Där av fbl lämnar kort skritt och sämre överlinje. Tänker mer på vad som finns bakom ditt sto, och kanske vad man bör ha i bakhuvudet. Även om ditt sto inte har det, så finns det kanske genetiskt. Det är som sagt generellt ;)
Fullblod om några lämnar väl en stor skritt:confused:
Jag tycker inte att detta sto ärvt grovleken, men om hon får en hingst kan väl det slå igenom där.
Dina förslag var fina.
Jag hade bara tagit en högställd o korrekt häst. Jag hade tagit en med vänligt temperament iom att stoet präglar mest.
D-blod passar inte alla.
Det var en landslagsryttare som hade Diesel som ung o som sa att den inte gick att rida, men visst gick det:love:

Då hänger jag med på vad du menade, självklart måste man ha i åtanke vad som finns bakom. Men som Axel skrev så brukar fullblod lämna stor skritt om än ofta markbunden =P

Då detta sto är obeprövat i avel så är min tanke att ta en vänlig hingst med korrekt exteriör, därmed en bra överlinje, inte för gracila ben och god ridbarhet. Behöver ju se vad hon nedärver också och hur starkt.

Jag har också upfattningen att skritten är den gångart som fullbloden i störst utsträckning kan förbättra, tittar man på t.ex. blup så är skritten den stapel som är högst hos nästan alla fullblodshingstarna. (t.ex Zinsky, 88an, Billion, Bold Irish, Goldmine, Hill's Double, Homosassa, Judex, Lane Court, Mintage, Oldtimer, San Quintero, Tammer Fors...)

Team Piaff fick ju ett gäng riktigt fina CBII-hästar med Bernstein som morfar, så blodsmässigt hade jag nog tyckt t.ex. Bocelli kunnat vara intressant, men vet inte om det passar så bra med benställningen däremot...

@Morcraban Everdale kanske kunde vara intressant?

Om du kikar på Zack, ta en kill på hans son B H Zatchmo också som kombinerar Rosseau och Donnerhall-blodet.
De l'Or kan även han vara värd att kolla upp. Kombinerar D och R-blod, lovordas för sitt temperament och har (enligt danskarna) bra benställing.

Everdale finns med på listan =) De l'Or och Zatchmo har jag inte tittat närmre på men ska ta och göra det.

Jag har också upfattningen att skritten är den gångart som fullbloden i störst utsträckning kan förbättra, tittar man på t.ex. blup så är skritten den stapel som är högst hos nästan alla fullblodshingstarna. (t.ex Zinsky, 88an, Billion, Bold Irish, Goldmine, Hill's Double, Homosassa, Judex, Lane Court, Mintage, Oldtimer, San Quintero, Tammer Fors...)

Team Piaff fick ju ett gäng riktigt fina CBII-hästar med Bernstein som morfar, så blodsmässigt hade jag nog tyckt t.ex. Bocelli kunnat vara intressant, men vet inte om det passar så bra med benställningen däremot...

Bocelli faller bort för bl.a. benen, kanske i framtiden men inte som första hingst.

Bocelli är en ridprodukt i mina ögon.

Hur många av våra hästar rör sig med oss på som med proffs? Nästan inga vågar jag påstå.
Jag vill ha en bra talang o tittar helst på 3-4 åriga hästar

Bocelli själv är väl inte en av mina favorithästar men som hingst har han ju lämnat väldigt bra avkommor, hans blup-index är ju knappast en ridprodukt... ;)

Bocelli själv är väl inte en av mina favorithästar men som hingst har han ju lämnat väldigt bra avkommor, hans blup-index är ju knappast en ridprodukt... ;)

Jag håller verkligen med dig. Jag är inte hller jätteförjust i Bocelli himself men har sett väldigt många fina avkommor och genom dom omvärderat honom

Fullblod om några lämnar väl en stor skritt:confused:
Jag tycker inte att detta sto ärvt grovleken, men om hon får en hingst kan väl det slå igenom där.
Dina förslag var fina.
Jag hade bara tagit en högställd o korrekt häst. Jag hade tagit en med vänligt temperament iom att stoet präglar mest.
D-blod passar inte alla.
Det var en landslagsryttare som hade Diesel som ung o som sa att den inte gick att rida, men visst gick det:love:
Har gärna mkt fbl i mina hästar, minst 50%. Olika typer utav fbl. Men alla har haft en sak i gemenskap, ant. tendens eller så har de haft kort skritt. Dock fantastisk galopp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar