Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi nu ska rota i detta med OCD och snack.
Det är inte bara Bernstein som har rykte om sig att ge mycket skrammel. Även hans halvbror Nactus har samma rykte.
Det är ju möjligt att de inte alls gav mer OCD än andra, men iom att många avkommor röntgas pga de har många exporterade avkommor så förekommer de som potentiella OCD spridare.

Det finns ju ingen *riktig* statistik tyvärr då måste hela årgångar röntgas.
Tror mycket på vad du säger. Det ligger nog en hel del i det :up:

Jag spinner vidare på den del jag tycker är intressant, jag är inte så vidare intresserad av något vi inte kommer kunna bevisa det blir bara ord/åsikt mot åsikt...

På cirkus kommentar om att hela årgångar måste röntgas för statestik. Måste verkligen hela årgångar röntgas? Tänker på hur KWPN gör, de kollar på ett visst antal avkommor och räknar sedan ut statestik ifrån det på vad som anses vara mer än normalt eller inte. Visst hingsten kan ha otur och ha fått 50föl det året och just de 10-15(jag minns inte korrekt summa som plockas ut och röntgas) som blir röntgade kan ha fått det ifrån modern, foder eller annat. Men chanserna är att den gemensamma nämnaren är hingsten om mer än normalt många utvecklat OCD.

Jag vet inte om man måste röntga hela årgångar, men det måste vara nån form av referens i allafall.
De som röntgas idag är ju potentiella avelshingstar, exporter, halta hästar. Bland de halta så kan man nog räkna med att finna fler med benbitar än bland de ohalta. De andra två kategorierna bör vara hyffsat jämt fördelade med benbitar - problemet som jag ser där att det inte finns någon referensgrupp.

Om vi ska göra som KWPN - vem ska betala och hur ska dessa väljas ut?

Sen så finns det andra faktorer än det rent ärftliga. Och det är ju hur hästarna är uppfödda. Jag tror att dte skiljer sig relativt lite åt i Sverige, men det *kan* ju vara sånt som att vara födda i platt-Skåne eller i kuperade områden. Och ja då är det kanske inte konstigt att hingstar med många avkommor i ett visstkanske ogynnsamt område också är överrepresenterade med OCD. Obs att jag bara spekulerar men jag tror att faktorerna är många.

@Vingra Med ditt stos stam gissar jag att hon är ganska känslig och ambitiös med en del tryck i.

Själv har jag träffat många sansade och behagliga florestan-ättlingar. I swb har vi just nu Florencio och Luxus att välja mellan (rätta mig om jag glömt någon). Kan man tänka sig fixa ett-sto licens finns även den väldigt fina Floriscount som jag personligen tycker är snäppet bättre (som individ i alla fall).

Negro känns även som att han skulle kunna vara aktuell om han är tillgänglig. Där har du det behagliga temperamentet från Ferro och en god exteriör med stark över linje.
Du har väldigt rätt i din beskrivning av hur min häst är utifrån stam.
Jag tittar åt Florestan-hållet just då de verkar ha mkt gott rykte om sig med temperamentet (Floré Star var i avel i år även).
Negro lockat trots att det tar mig emot att det är linje/inavel (2+4 led för föl), han står utomlands och är lite äldre (vid vilken ålder bör man oroa sig för sämre fertilitet på hingstar?), jag upplever att han gör upp för stoets svagheter en del även. Men som du säger, beror ju på om han ens är tillgänglig, blir 20? nästa år.

Han råkar tyvärr inte falla matte i smaken.

Tailormade Temptation verkar ha allt o vara lite flegmatisk.
Då skulle jag linjeavla på Krack C, får säga att jag känner till mindre om vad han sägs nedärva för något mer än mekanik. Någon som vet mer om det är något jag borde ta en funderar över? Skulle för föl isåfall bli 3+3 led.
Känner inte till TT så väl då jag undvikt att titta på allt som är linje/inavel så får läsa på mer. Slog snabbt hos DWB och han fick 7 i temperament hos DWB, om det nu är för att han var för laidback vore det ju trevligt, men kan ju betyda vad som helst...

@Vingra Ah att Metall hade Ferro så nära i stammen hade jag glömt. Då bör nog tyvärr Negro falla bort, nära korsningar är oftast bäst att lämna åt proffsen att göra. Dottersonen Everdale då? Han har gott temperament på både mödernet och fädernet, är vackert byggd och har väldigt bra gång. Mödernet är dessutom väldigt förvärvningsstarkt vilket alltid är en bonus. 2000 i språng känns ganska överkomligt.

Linjeavel på Krack C tror jag blir väldigt känsligt. Temptation är helt outstanding, men mycket Flemmingh brukar resultera i ganska elektriska hästar. Inte på ett negativt sätt, men definitivt inga hästar som alla kan rida.
Temptation var 3 år vid sitt 35-dagarstest (då han fick sin 7:a för temp.) och fick omdömet att han var lite orolig i stallet och att hans temperament över lag var gott men att han hade stark karaktär. Tror han var lite bänglig som unghäst.

Tror exporterade Certus NL som jag har föl efter i år hade passat efter dina önskemål. Vår unge blev klok, försiktig, social och bra byggd med luftig gång. Han står u i danmark och är hingst ännu så har vi tur är han kanske tillbaka nästa år ;)

Fasen vad ni vet mkt.
Crack C i för stor dos kanske inte är önskvärt, men ang karaktären tänker Jag. Hur blir de som valack eller sto?
Jag trodde först att min följs ärvt sitt temp. av pappan, men kom sen på att mitt sto är gudasnällt, men har fobier. Men hon är ju RÖD:D
Nu är fölis gudasnäll hon med:love:

Gällande Bernstein, iom att jag har ett antal frysdoser på honom så ligger det mig extra varmt om hjärtat.

Jag har precis som de flesta hört skrammelryktet.

Vad jag tror, om vi backar bandet och ser till när han var som mest verksam, exakt hur såg uppfödningen ut då? Hade man fokus på högkvalitativt grovfoder med mkt protein, fodrade man med lusern mm? Eller fodrade man mest med det gamla sk hästhöet som var rätt proteinfattigt som jag minns det och med havre i de fall som extra behövdes? Finns det någon nyckel i uppfödningen av de unga hästarna då?

Att man inte hittade lika mycket lösa benbitar hos de andra kanske berodde på att inte alls lika många röntgades förr?

Något som jag har hittat efter att ha börjat söka bland Bernsteins avkommor är att han har ett mycket stort antal tävlande avkommor och generellt många i Msv och uppåt..

Så han lämnar där hållbara och väldigt ridbara hästar.

Efter att ha läst på om honom och faktiskt sett hur otroligt många fina tävlingshästar han har lämnat, flera upp i GP dressyr, med dåtidens vanliga svenska mödernen så kände jag att jag absolut vill testa blodet ihop med mina ston.

S

Temptation kan ge lite hårt temprament.

jag hade kollat på Fblodet eller Hohensteinblod Vingra. HC är supersnäll och Hohenstaufen såldes till en ungdomsryttare.
De har kanske inte rätt glöd för GP i högsta nivåerna men betydligt mer lätthanterade för gemene man.

Och Bocelli har inte bara högt blup. Han har en outstandig % av avkommor som får diplom eller klass 1, championaten kryllar av avkommor och de syns även ute på tävlingsbanan.

Jag gillar Everdale, ska försöka läsa på mer om honom :)

Highcruiser har jag träffat ett par avkommor efter och samtliga har haft en del åsikter och jag vet inte vad... Eftersom mitt sto är kvickt och jag vet att set finns riktigt skarpt i stamtavlan (moderns helsyster är tydligen inte så trevlig) så drar jag mig tillbaka för honom. Men jag kanske bara träffat undantag?

Jag behöver absolut inte glöd eller gång för gp råkar avkomman få det så blir den nog såld.

ja jag har bara träffat väldigt snälla avkommor och HC själv är gudasnäll.
Vet inte om det finns fler Hohensteinhingstar? Men blodet är iaf, liksom, Fblodet, känt för att vara mildare.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd...._=1410387505_2a1272ca2e18e6775ab035188b03e2c1
10592060_10152323146027293_54127890_n.jpg

Nu lyckades jag få in bilden! Tjoho...Funderar på att kanske betäcka denna damen nästa år så jag vill gärna veta vad ni säger om hingstval. Hon är e:Artist-Ceylon. Har fått en avkomma efter Ragazzo som fått 8-7-7 på treårstestet. En toppen häst i hantering och humör mm, trevlig att arbeta med men kanske inte de bästa gångarterna själv Hon e inte så hög så hingsten får ju gärna lämna hyfsat stort. Jag tänker mig en hopp hingst med hyfsade/bra gångarter, de som jag har fastnat för idag är Diamantino, Elliot och Cuper... Någon som har någon input om dem eller något annat förslag? Tanken är att behålla fölis själv isf, så temprament går före Super prestationer men bra galopp är ett måste. Gärna en hingstlinje som lämnar pigga hästar:love: om man får önska:angel:

Låter som att Camaro M vore hand i handsken:) Han lämnar mycket god mekanik och spänst, bra gångarter och absolut pigga hästar:)

@Atlas85 Av de tre du fuderar på gillar jag Cuper mest baserat på de avkommor jag sett. Pigga, rörliga och spänstiga men inte helt okomplicerade då det är lite liv i dem (på ett bra sätt).

Diamantino var väldigt fin på bruksprovet tyckte jag, bra helhet på den hingsten. Han verkar ha ett par fina föl i år, men exakt vad det blir kan man knappt veta ännu.

Elliot är lite för stabbig för min smak, han är byggd som en brottare. Sen en fundering kring honom, fadern Casall grejar ju alltid med tungan och det har jag sett Elliot också gör ofta. Det är inget jag gärna vill ha då det brukar vara knökigare att rida när de grejar för mycket. Dock rör han sig väldigt trevligt måste jag ju erkänna :angel:

Camaro M som @swe föreslog passar bra in på beskrivningen. Pigga avkommor, lämnar bra över lag och fin typ. Vissa menar att en del avkommor är lite vassa men jag har mer erfarit att de har mognat lite sent.

Skulle även lägga till Contendro I på listan. Stark förvärvning som få, vacker typ och lämnar ridbara avkommor. Grönt på alla staplar på blup får tala för sig självt.

Någon av Armitage-sönerna Armani Code eller Magic Park kanske skulle kunna vara intressanta också. Det blir kanske inte några fartdårar, snarare hästar med väldigt stabilt temperament och god samarbetsvilja.

Tror exporterade Certus NL som jag har föl efter i år hade passat efter dina önskemål. Vår unge blev klok, försiktig, social och bra byggd med luftig gång. Han står u i danmark och är hingst ännu så har vi tur är han kanske tillbaka nästa år ;)
Vad jag har förstått det så står han kvar i Sverige, han skulle ha kommit till Bruksprovet i år men blev tyvärr skadad. Vad jag har förstått det så visa honom igen till nästa år. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar