Hingstfunderingar till Bolerosto

Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Tack för tipset..

Till just det här stoet väljer jag nog gärna antingen en ännu mer förärvningssäker svenskstationerad hingst som Don Primero..eller en spännande importhingst...

Jag är annars mycket förtjust i blodet han representerar och har ett Bellinisto själv...

Vad som dock förvånar mig lite är Black Coffees undermåliga hoppresultat på bruksprovet....de Bellinihästar jag kommit i kontakt med hoppas alla alldeles utmärk...precis som deras far..
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

*knapplån*

Jag ska betäcka mitt fullblodssto med Lamorgini. Det är en otroligt fin hingst enligt mitt tyckte. Men jag vet ju inte om han passar med ditt sto =).
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Har du kikat på Johnson då?

Jag vet inte riktigt ang temperament på honom.

His Higness är ju annars rätt spännande.

Ang Richfield så har jag själv dåliga erfarenheter med att få dräktigt, men jag tänkte att han kan passa ett Bolersto.
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Jo noterat Johnson har jag gjort...men har inte hittat, eller har i sanningens namn inte heller letat speciellt, efter information om honom och/eller avkommor.
Jag har sett honom på DVD och gillar hans rörelser, men hade lite funderingar kring hans exteriör och då speciellt överlinje/länd/kors. Uppställd såg hela han lite "stum" ut (låter märkligt men mjukheten i linjerna saknades) men det var ingenting jag sedan reagerade på under ryttare.

Har Du sett honom mer?? Vet något om avkommor??

His Highness har jag som sagt funderat på under flera år nu..dock inte till detta sto, men ju mer jag tänker på det desto bättre tror jag att kombinationen kan bli.

Det jag slits lite emellan är om jag skall använda Don Primero i år?? Jag kanske inte får fler chanser till det...

De andra kandidaterna är ju i alla fall yngre även om 2006 verkligen visar att det inte är någon garanti för att de lever och finns i avel även nästa år...

Jag har tidigare också funderat på Sir Donnerhall....men är rätt fundersam kring om temperamentet blir så bra ihop med vårt sto

Jag skall titta lite på Richfield och försöka få se avkommor...även om jag alltid tycker det är trist då dräktigheten brister..
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Damon Hill har jag heller inte ägnat en tanke...

Det är väl ingen som tar in semin på honom hit??..eller??

Jag gillade verkligen videon på det sista fölet i länken....men hittar inget möderne på det fölet.

Vad vet Du om Damon Hills möderne...och vad vet man om hans avkommor hittills...?? Han är ju inte så gammal...
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Det är väl ingen som tar in semin på honom hit??..eller??
Tror inte det jag vet inte ens om han står på en EU godkänd station i Tyskland...

Vad vet Du om Damon Hills möderne...och vad vet man om hans avkommor hittills...?? Han är ju inte så gammal...
Jag vet inget mer om honom än att hans mamma och mormor är statspremieston...

Helen
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Jo noterat Johnson har jag gjort...men har inte hittat, eller har i sanningens namn inte heller letat speciellt, efter information om honom och/eller avkommor.
Jag har sett honom på DVD och gillar hans rörelser, men hade lite funderingar kring hans exteriör och då speciellt överlinje/länd/kors. Uppställd såg hela han lite "stum" ut (låter märkligt men mjukheten i linjerna saknades) men det var ingenting jag sedan reagerade på under ryttare.

Har Du sett honom mer?? Vet något om avkommor??

Jag har också funderat lite på Johnson till mitt Mastersto. Detta är vad som står om honom på Nijhofs hemsida:

Johnson is a son of the keur stallion Jazz. Jazz himself performed at grand prix level with his rider Tineke Bartels. Grandsire, Olympic Cocktail also performed at the highest possible level and achieved numerous victories and high placings in grand prix and kur to music. Grandsire, Flemmingh, is famous for producing the grand prix dressage horses, Krack C with Anky van Grunsven and Lingh with Edward Gal. Great grandsire Sultan is not only the sire of the oldenburger approved stallion Sion, but also of the worldfamous jumper It¹s Otto from Geoff Billington. Johnson descends from the famous 'Reina' line; the renowned mare line from breeder Wim van Arkel.

Famous horses from this motherline are: Darkdream, Sultan, Kallisto, Mendel, Charmeur and Waldo. Johnson is a rising star. His very interesting dressage pedigree combined with a perfect dressage model will make him a super horse for all the dressage experts. Johnson has three excellent gaits. Fundamentel for this stallion are his easygoing character and willingness to work under saddle. This beautiful stallion is already Oldenburg approved and will be 'accepted' for the KWPN. Johnson was the overall champion of the KWPN stallionshow in 2005 and he did very well in both the performance test at Oldenburg and at Ermelo. His first crop will be born in 2006.

Här är omdömet av hans första årskull (klippt från Ekelundas hemsida):

An uniform collection of welldeveloped, riding-type foals with good rectangular shaped bodies, witch improves in movment. The foals mowes using their legs well, and show a great deal of suppelness and self carriage
En jämn kollektion av välutvecklade föl av god ridhäst modell med bra väl slutna rektangulära typer som blir ännu bättre i rörelse. Fölen rör sig korrekt och visar mycket god elasticitet och självbärighet
Breeding recommendations: Johnson can contribute good body length, upphillbuilt, and desirabel front leg use to dressage horse breeding.

Här är en länk till en Johnson avkomma som gick på auktion i Holland.
http://www.veulen-veiling.nl/nederlands/default.asp?pageID=4&ID=113
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 159
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 059
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 852
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp