Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har koll på vad det finns för Baloubet/Balou du Rouet hingstar med Ladykiller-blod på mödernet? Vet om Baltimore, Bonaparte Z, Balou & Balous Bellini. Finns det fler?

Alla utom Baltimore (som har för dålig överlinje för mitt sto) gillar jag skarpt.

Är väl Zibrandtsen som köpte Certus och hon är väl inte kvar på Tullstorp utan startat eget? Eller har jag missuppfattat?
Ja, det är de som har köpt honom. Anna startade eget 2012, men har väl lagt ner igen? Vet inte om hon har startat upp igen. Men hon är kvar på Tullstorp, det vet jag :) Åtminstone tränar hon där.
Den informationen jag har fått kommer utav uppfödaren. Men visst saker kan ju ha ändrats sedan jag hörde det.

Fast hemsidan tycks uppdaterad och Certus har en egen sida där. Hon kanske försökt igen? Eller bedriver en annan typ av verksamhet nu på Bregnerødgård?

Fast hemsidan tycks uppdaterad och Certus har en egen sida där. Hon kanske försökt igen? Eller bedriver en annan typ av verksamhet nu på Bregnerødgård?
Det verkar mest bara var en "fansida". Står inget om tjänster eller dylikt. Tror inte att hon bedriver verksamhet, utan sidan är mer om henne och hennes team (inkl. hästar och tränare etc). De verkar dock hyra ut stallplatser, men inget annat :(

Vilka hopphingstar ger stora avkommor? Är av ädlare modell med högt ansatt hals? Vill att det ska vara en komplett hingst med tre bra gångarter och fina bakben. Någon som kan komma med något bra förslag? :)

Vilka hopphingstar ger stora avkommor? Är av ädlare modell med högt ansatt hals? Vill att det ska vara en komplett hingst med tre bra gångarter och fina bakben. Någon som kan komma med något bra förslag? :)
det är alltid bra att lägga ut stam på stoet så man inte förslår den egna pappan till exempel.

Någon här som vill hjälpa mig spåna lite på hingstval för näst år...?

Mitt sto är e. Ladiesdream ee. Nimmerdor, ue. Animo. Hon är korrekt bygd, med båda bra gångarter och hoppförmåga (888 - 88 på treårs). Lagom ädel, himla snäll och i stort sätt trevlig att hantera från marken, men ganska svårriden/tuff i psyken uppsutten. Älskar att hoppa, men i övrigt kunde hon behöva lite mer framåtbjudning och arbetsvilja. Hon är dessutom bara 1,64 høg, så hingsten får gärna vara rundt 1,70.

Hon är just nu dräktig med Crelido, som brukar ge både bra gång och hoppförmåga, samt bra psyke. Den avkomman tänker jag beholla själv, men nästa avkomma kommer möjligtvis att säljast och då våre det roligt att få fram en riktigt bra hopphäst.

Har funderat lite på Balou du Rouet, men vet inte om hans franska linjer kanske kan ge något svårridna hästar?
Annars så är jag mycket förtjust i stammen på Tornesch, men vet inte så mycket om vad han lämnar?
Har även kollat på Diarado, som jag tycker är båda snygg och hoppar bra, samt verkar ge bra avkommor.

Vad tror ni kunniga avelsfolk?

Kannan kanske?
Click and Cash?

Jag har själv två stycken E: Heartbeat som jag tycker har en väldigt trevlig inställning till arbete :)
Kan kanske inte säga att han är en gångartsFÖRBÄTTRARE men han bör ju inte göra dom sämre heller.
Båda mina har en fin typ, om än olika men deras mammor var också otroligt lika ;)

Jag har själv funderat på honom till ytterligare ett annat sto där jag är ute efter just "willing to pleace" temperamentet :)

Någon här som vill hjälpa mig spåna lite på hingstval för näst år...?

Mitt sto är e. Ladiesdream ee. Nimmerdor, ue. Animo. Hon är korrekt bygd, med båda bra gångarter och hoppförmåga (888 - 88 på treårs). Lagom ädel, himla snäll och i stort sätt trevlig att hantera från marken, men ganska svårriden/tuff i psyken uppsutten. Älskar att hoppa, men i övrigt kunde hon behöva lite mer framåtbjudning och arbetsvilja. Hon är dessutom bara 1,64 høg, så hingsten får gärna vara rundt 1,70.

Hon är just nu dräktig med Crelido, som brukar ge både bra gång och hoppförmåga, samt bra psyke. Den avkomman tänker jag beholla själv, men nästa avkomma kommer möjligtvis att säljast och då våre det roligt att få fram en riktigt bra hopphäst.

Har funderat lite på Balou du Rouet, men vet inte om hans franska linjer kanske kan ge något svårridna hästar?
Annars så är jag mycket förtjust i stammen på Tornesch, men vet inte så mycket om vad han lämnar?
Har även kollat på Diarado, som jag tycker är båda snygg och hoppar bra, samt verkar ge bra avkommor.

Vad tror ni kunniga avelsfolk?

Ditt sto har redan en hel del franska linjer i sig från morfadern Animo ( e. Alme), kanske därav det svårridna? Balou du Rouet lämnar annars lite lugnare avkommor än fadern Baloubet. T ex Bubalu VDL är en GP häst e. Baloubet du Rouet-Nimmerdor, lite liknande blod som din hade blivit med Balou. Kannan som föreslogs är e. Voltaire-Nimmerdor, så det blir mycket Nimmerdorblod då. Annars är Voltaire-Nimmerdor en golden cross, så kanske en hingst med Voltaire blod? Voltaire avkommor brukar vara väldigt ridbara. Då finns hingstarna Guido e. Voltaire och Niveau e. Emmerton-Voltaire som jag kommer på i Sverige. Heartbeat som föreslogs har Nimmerdor som farfar, så det blir linjeavel på Nimmerdor där också. De Diarado avkommor jag sett har varit väldigt olika i storlek, både 155 cm och 175 cm med normalstora mödrar, likaså kvaliteten på dem avseende både gångarter och hoppning. Jag gillar också stammen hos Tornesch, men jag har ej sett så många avkommor efter honom. En annan hingst som ger säljbara och ridbara avkommor är Zirocco Blue e. Mr. Blue-Voltaire, han är ingen gångartshäst men hoppar mycket bra.

Delvis KL

Har faktiskt funderat på både Kannan och Hartbeat, men jag vet inte hurvida det är en bra idè att linjeavla på Nimmerdor? Han är ju visserligen en väldigt bra hingst, så det kanske inte skulle bli så tokigt?

Det stämmer annars mycket bra att stoets temperament kommer ifrån morfadern Animo! Pappan Ladiesdream var tydligen jättesnäll... Så kanske man ska undvika linjeavel på Almè i sådana fall?

Avkomman skulle ju isf få nimmerdor som 3+3 i sitt led och är alldeles precis för vad som räknas som linjeavel.
Och det är ju ingen dålig hingst att linjeavla på ;)

Annars slår jag absolut ett slag för Hasard om du vill flytta bak Nimmerdor en generation banor.
Har tränat lite för N.A med min 5 åring som också är e:Heartbeat och därför har vi ju pratat en del om Hasard och vad jag förstår det som på N.A så är min egen och Hasard ganska lika (hindersökande missiler ;) ) och har mycket av det där med willig to pleace och det är något jag uppskattar grymt med min häst!
Beröm honom en gång och han gör gladeligen om det ännu lite bättre :D

Det var bara ett förslag för att spä ut Nimmerdorblodet, tror hon kan fatta sina beslut om Hingst själv.

Kan ju även vara en eventuell prisfråga

Annars hade nog Cornet Obolensky passat väldigt bra in på kriterierna

Har läst era "avancerade" inlägg ;) och inser att man har MYCKET kvar att lära. Har ett sto som inte är mitt men som jag funderar på att låna till nästa år med Cortez blod i sig även mycket xx(har inte fullständig stam framför mig tyvärr. men hoppas på lite hjälp ändå). Ädel vacker häst , men har ändå massa. minus är väl traven och skritten. Plus för galoppen. Lynnet är fantastiskt. Välproportionerlig. Söker en hingst som har lite massa, mycket bra gångarter, och ett bra lynne framförallt. Även en bra exteriör. Helst Dressyrhingst. Tar emot tips med glädje från er som kan lite mer, och är vana vid denna avelsdjungeln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar