Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett jättehuvudbry inför nästa år. Har då en tre-åring med stammen Bellagio- Gigolo- Pascal som är allt jag önskar både när det gäller typ, gång och temperament men tyvärr ser hennes framben bedrövliga ut. Hon är parallellförskjuten och rejält intåad. Från mödernet kommer det inte, då dom där brukar vara lite uttåade. Hon har en syster som är helt korrekt.

Jag tycker att hon är så bra så jag vill verkligen prova att ta ett föl på henne och hoppas på att den blir bättre än modern i benen, om inte blir det inga fler föl. Vad har vi för hingstar som lämnar bra ben? Tittar man på blupen är det bara gamla hingstar i topp och/ eller hopphingstar. Har fått tips om Luxus & Hampton.

Métall har bra benställning. Dessutom är ju hans fader Ferro väldigt poppis för tillfället. Han har 121 i blup på extremiteter.

@cusan Jag har fått levande fölavg alla gånger jag har frågat efter det :)

kl
Har någon här inne ett tips på vad man kan ta för hingst till Lasandra? Känner att jag behöver lite nytänk... :o Är ju jättesugen på att ta Corlensky igen, både för att han passar så himla bra ihop med henne, samt att jag ju förlorat fölen båda gångerna jag försökt att få en avkomma :(
Tack va glad jag blir att höra .

Som hingstförslag med lite coronet blod och fina poäng på avkommor kastar jag ur mig bravour som även kommer med gott temprament:)

@cusan Jag har fått levande fölavg alla gånger jag har frågat efter det :)

kl
Har någon här inne ett tips på vad man kan ta för hingst till Lasandra? Känner att jag behöver lite nytänk... :o Är ju jättesugen på att ta Corlensky igen, både för att han passar så himla bra ihop med henne, samt att jag ju förlorat fölen båda gångerna jag försökt att få en avkomma :(
Tack va glad jag blir att höra .

Som hingstförslag med lite coronet blod och fina poäng på avkommor kastar jag ur mig bravour som även kommer med gott temprament:)

@Chamsin Här i ett grannstall finns en alldeles ljuvlig fyraåring e Cartier-Cortez. Han rör sig mycket bra med härligt takt och bakben i traven och galoppen är luftig och härlig i uppförsbacke. Han kombinerar detta med ett helt otroligt coolt psyke. Tjejen som har honom är inte så gamma och är ute och rider barbacka i skogen osv. Han har fått massor av lovord av både hennes dressyr och hopptränare. På treårs fick han 47p som dressyrtalang med åttor på gången och 45p som hopptalang.

Vad har vi för hingstar som lämnar bra ben? Tittar man på blupen är det bara gamla hingstar i topp och/ eller hopphingstar. Har fått tips om Luxus & Hampton.

Tips på tyska hingstar med bra index på benen
Don Crusador 150
Belissimo M 156
Weltregent H 159
Quaterback 148
Dauphin 148
Connery 144
Herzensdieb 140

@Chamsin Här i ett grannstall finns en alldeles ljuvlig fyraåring e Cartier-Cortez. Han rör sig mycket bra med härligt takt och bakben i traven och galoppen är luftig och härlig i uppförsbacke. Han kombinerar detta med ett helt otroligt coolt psyke. Tjejen som har honom är inte så gamma och är ute och rider barbacka i skogen osv. Han har fått massor av lovord av både hennes dressyr och hopptränare. På treårs fick han 47p som dressyrtalang med åttor på gången och 45p som hopptalang.

Tack för informationen. Låter väldigt bra. Vet du vad det var på mammas sida? :):)

Tack för informationen. Låter väldigt bra. Vet du vad det var på mammas sida? :):)

Jag begriper faktiskt inte varför du är så intresserad av Cartier om det är en gångartshäst du vill ha. Hade det varit en hopphäst hade jag förstått. Jag har sett en hel del Cartierhästar på unghästtester och jag är inte imponerad av dom som gångartshästar. Självklart så finns det en och annan som blänker, men de flesta gör det inte.

Jag begriper faktiskt inte varför du är så intresserad av Cartier om det är en gångartshäst du vill ha. Hade det varit en hopphäst hade jag förstått. Jag har sett en hel del Cartierhästar på unghästtester och jag är inte imponerad av dom som gångartshästar. Självklart så finns det en och annan som blänker, men de flesta gör det inte.

Inte intresserad av just honom. Var mest intresserad av den trevliga avkomman, och vad som var på mammans sida för att det är kul att veta inför framtiden. Vilken komb som blev så bra! Dock gillar jag alltid med honom förrutom att han inte är dressyravlad, så det sticker jag inte under stolen med. Så har redan tagit bort honom från listan av hingstval just till detta stoet , eftersom det är dressyrhingst som gäller som sagt. :):)

Går i betäckningsplaner inför kommande sommar (ytterst vaga, ska sägas, men drömma kan man alltid!). Det blir i så fall mitt första föl då jag aldrig tidigare betäckt, men varit intresserad av och involverad i aveln tack vare tränare, vänner etc i sju-åtta år. Favorithingstarna genom åren har varierat (Ustinov var en stor favorit väldigt länge) men den som alltid bestått är Kannan, och det är också honom jag är mest sugen på även om han bara finns på FAI i Sverige.

Stoet är ett litet, nätt (~158 cm) hoppsto e. Cortus-La Paz. Har sedan tidigare en avkomma e. Cardento (*05) som i dag går 140 med väldigt fina resultat. Själv har hon ett av de bästa huvuden jag sett hos en hopphäst, extrem vinnarskalle, viss nerv, väldigt snäll och otroligt ambitiös i hoppningen. Korrekt exteriört och hoppar med mycket spänst och smidighet. Största minuset är tre trista gångarter samt hennes storlek. D-ponnymamma (holländsk ridponny + Ladalco-Ramiro Z), så storlek behövs.

Tycker fantastiskt mycket om Kannan och alla de avkommor jag sett av honom. Är det något att satsa på?

Fniss, jag som hade tänkt föreslå Hasard eller Heartbeat förut :p

Trevlig stam som är fri från både Cor de La Bryuere, Landgraf och Capitol blod på nära håll.
Orlando är efter Heartbreaker så honom hade jag inte använt

Hur ser Clickand Cash ungen ut? Det borde vara en superbra matchning

Sir Oldenburg skulle jag nog inte använt om det är en hoppavkomma du vill ha och han är väl inte direkt berömd för fina bakben. Däremot har han ju snygg exteriör

Corlensky G hade nog kunnat passa jättebra, men han finns väl inte ens på fryst längre.
Bravour har liknande kvaliteter som Corlensky med bra gångarter och fin hoppning
Balou du Rouet tror jag också skulle kunna matcha bra eller någon annan Baloubet son, kanske den danska som bara heter Balou den är superfin speciellt bra galopp. Sen finns ju Spender S som kanske inte ger de vackraste avkommorna men stort och mycket hopp.

Jag tror att du kanske får försöka prioriter i ordning vilket som är viktigast

Någon som har erfarenhet av avkommor från Orlando?
Fniss, jag som hade tänkt föreslå Hasard eller Heartbeat förut :p

Trevlig stam som är fri från både Cor de La Bryuere, Landgraf och Capitol blod på nära håll.
Orlando är efter Heartbreaker så honom hade jag inte använt

Hur ser Clickand Cash ungen ut? Det borde vara en superbra matchning

Sir Oldenburg skulle jag nog inte använt om det är en hoppavkomma du vill ha och han är väl inte direkt berömd för fina bakben. Däremot har han ju snygg exteriör

Corlensky G hade nog kunnat passa jättebra, men han finns väl inte ens på fryst längre.
Bravour har liknande kvaliteter som Corlensky med bra gångarter och fin hoppning
Balou du Rouet tror jag också skulle kunna matcha bra eller någon annan Baloubet son, kanske den danska som bara heter Balou den är superfin speciellt bra galopp. Sen finns ju Spender S som kanske inte ger de vackraste avkommorna men stort och mycket hopp.

Jag tror att du kanske får försöka prioriter i ordning vilket som är viktigast
ja fölet är jätte fint. Balou valde jag till mitt Feliciano sto men hon tog sig ej med honom utan fick byta till Cuper. Så tycker han är super fin men man vet ju inte vad han lämnar än. Får kolla mer på Corlensky och tillgången :) tack för tips!

Corlensky står väl hos Sosath, tror inte det är nåt problem att få skick på honom? Eller har han dålig fertilitet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar