Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
...gick in på den tyska istället för den engelska och där står det endast fryst och pris på förfrågan, så han är kanske inget alternativ...

Jag har två ston som är dräktiga nu, ena fölar slutet av april o den andra i mitten av juni. Lite valet o kvalet vad jag ska ta för hingst nästa år på dom. Funderar på Contendro, han har ju jättehögt blup o lämnar superfina hopphästar. Känns som att det BORDE bli super med den på båda stona. Men jag tycker det blir för mycket pengar o lägga semin på båda två så funderar på o ta våran egna på ett av stona faktiskt. Svårt o veta vem man ska ta Contendro på......ett är fullblod, hoppar SUPER, världens bästa psyke, bra exteriört, bra galopp... Den andra är toppstammad ( Quasimodo Z-Quickstar) vet inget alls om hur den varken hoppar eller rör sig då den är skadad. Kan ju bli super eller inget alls.....

Då blir det nog att betäcka mitt most welcome xx sto nästa år. Tips på hingst?Hopphingst halvblod eller ponny. Cilla är 1.58 enerrgisk galopp, rädd om sig (men lite klumpig ibland hihi), mycket bra skritt med god energi o gott övertramp, kort trav, bra ansatt hals, något grund rygg, överbyggd bak med starkt ländparti, rätt inskeningar, positiv, glad (bockar gärna), hoppar mer än gärna. Har en åring e.Caca med underbart temperament, korrekt benad, ännu mycket överbyggd, bra hals och bogparti, lika glad i mat som sin mor ;)

Någon som har erfarenhet av avkommor från Orlando?

Vi har nyligen köpt en valack efter just Orlando. Argentinus i andra led. Mycket trevlig häst med enormt hopp i sig. Har ett enormt hindersug och en bra galopp, precis sådan man vill att en bra hopphäst ska vara. Lite brötig och "hingstig" i hanteringen och kring andra hästar (kastrerades som femåring) men i övrigt en trevlig individ. 170 cm i mankhöjd, kort rygg och rejäl utan att vara tung i modellen. Tycker att han är jordens snyggaste häst bredvid vår Kannan-valack som ser ut som en liten travare i jämförelse...

Dottern provred även en Orlando (Cento i andra led om jag inte missminner mig) nere i Tyskland i våras. Svår häst men med grymt scope. Sökte då en trevlig övergångshäst så det blev inget, men hästen hade kapacitet, inget snack om saken. Mer Orlando-avkommor har jag tyvärr inte erfarenhet av. Av det lilla jag sett har jag dock bara gott att säga om; fantastiska hopphästar med mycket go i!

Efter att ha kollat på avkommor samt på honom själv har jag karat ned mig totalt i Floriscount. Snygg, rör sig bra och 10 i ridbarhet. Vad mer kan man begära :love:

Slutsatsen blir att det just nu finns riktigt många otroligt fina gångartshingstar. Skulle behöva vara ekonomiskt oberoende och ha en hel drös med bra ston :angel:

Efter att ha kollat på avkommor samt på honom själv har jag karat ned mig totalt i Floriscount. Snygg, rör sig bra och 10 i ridbarhet. Vad mer kan man begära :love:

Slutsatsen blir att det just nu finns riktigt många otroligt fina gångartshingstar. Skulle behöva vara ekonomiskt oberoende och ha en hel drös med bra ston :angel:

Såg också hans avkommor på breeders. inga dåliga!!!

Nån som vet något om First Ampere? Nåt rykte om skallen o dyl? Är totalt besegrad av denna skönhet! Vilket genomsläpp! Vilket gung! Å hoppa kan han med. Tror jag är kär!

Känner till båda hingstarna. Tycker att de är tråkiga och faller inte alls i smaken hos mig. Hade hellre sett dem som valacker än hingstar. De är inte heller så attraktiva som avelsmaterial då de inte har lämnat så många avkommor. Sedan blir det inte lättare att EF är så stor (182 cm)

Känner till båda hingstarna. Tycker att de är tråkiga och faller inte alls i smaken hos mig. Hade hellre sett dem som valacker än hingstar. De är inte heller så attraktiva som avelsmaterial då de inte har lämnat så många avkommor. Sedan blir det inte lättare att EF är så stor (182 cm)

Haha, nånstans i Europa gick det rysningar genom två hingstar ;-) First Amperes första årgång kommer till våren, ska bli spännande att se om man hör ngt om dem, en vän har sett pajken live och va väldigt imponerad. Jag brukar inte vara en sucker för den typen av gung men denna gillar jag! Enzo ska tydligen haft bra avkommor, finns några på film som är riktigt trevliga. Storleken är jag inte rädd för, han och Don Juan är bra storlekar till min pyttedam. Sen skrev iofs De Hus att Don Juan inte ger jättehästar. Får kolla vidare om något vet hur de har det inne i huvudet :-) Jag får mailbomba Ferienhof helt enkelt :-)

Av Amperesönerna tycker jag inte att First Ampere är så spännande jämfört med en del andra(även om han är högt bedömd). Vill man ha schvung så är ex Antobello DVH 1182 betydligt intressantare mina ögon.

KL
Är lite i valet och kvalet om jag kanske ska betäcka min ponny till sommaren... Jag trodde att jag redan hade det första hingstvalet helt klart för mig, men jag vill ändå spåna lite och höra vad andra har att säga.

Queenie är 140 cm hög, welsh/SWB e. Risegårds Leo (e. Paddock Camargue u. Elitsto) ue. Labrador - Bordeaux. Världens absolut trevligaste ponny med det bästa psyket man kan hitta. Hon rör sig dessutom väldigt trevligt i alla gångarter, inte alls ponnyaktigt utan hela hon är mer som en stor häst i litet format. Hoppar även väldigt bra. Tyvärr aldrig bedömd.

Jag vill framför allt ha en hingst med BRA front, lite längre hals och trevlig skalle. Sen får det gärna vara en dubbeltalang som framför allt rör sig bra. Jag är lite osäker på hur man ska tänka i fråga om mankhöjd, det får gärna bli en avkomma som stannar på ponnymått, men det skulle faktiskt inte vara hela världen om den växte över heller. Hennes pappa är 135,5 cm, vet inte hur stor mamman var men hon har med andra SWB-hingstar lämnat som störst 165. Tror ändå att det får bli en ponnyhingst som första så kanske jag vågar mig på en SWB nåt senare år.

Jag hade ju typ bestämt mig för Brännornas Rigoletto, men tar tacksamt emot tips... Jag har inte alls så bra koll på ponnyhingstar som jag kanske borde. Som första försök vill jag ha en svenskstationerad hingst.

Uppställd bild från i vintras
DSC_1085_zpscc7c6e9f.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar