Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi - Bra val! jag tror absolut att det kan vara en passande hingst. Det svåra för dig är nog detta med höjden och då tror jag att BR kan vara perfekt, jag tror att han lämnar relativt litet trots att han också har hbl en bit bak.

Annars gillar jag Jarno - vet dock inte om han kommer verka i svensk avel mer - han bor numera i Danmark.

@Maja_Kandi Jag tror också att BR är ett bra val. Storlek är jättesvårt att sia om med tanke på Queenies stam. Men eftersom du egentligen inte är rädd för en överhöjdare hade jag ev vågat ta en större hingst. För hur det än är, är en D-ponny betydligt mer attraktiv än en C-ponny. Men det finns ju större även bakom BR, så storlek är som sagt jättesvårt att gissa sig till va det månne bli.

Om du nån gång vågar dig på fryst så gör en e Vermont. Han toppar dressyrförvärvningen bland ponnier och lämnar väldigt mycket gång. Mycket attraktiva ponnier på marknaden och blir det en överhöjdare kan den troligen hävda sig bra även bland större hästar.

@cirkus och @Fiorano, kul att ni också tycker BR är ett bra val! :) Har fastnat för honom sen länge så det lutar ju mer och mer åt att det får bli han som får äran första gången. Sen får vi se om jag vågar mig på fryst, det är väl väldigt mycket dyrare och krångligare allting med det. Vet inte ens vilken station som skulle vara aktuell isf, finns väl bara två att välja på i Jämtland så vitt jag vet och jag tror inte nån av dom seminerar med fryst, men jag vet inte. Har allt förtroende i världen för min vanliga hemmavet som dessutom råkar ha den ena stationen, så det blir dit vi åker i första hand. :) Vore kul att snegla lite på tyska hingstar, men jag har alltid varit rädd för utlandsskick. :p

@Maja_Kandi
Strunta i fryst första gången om du ändå tänker betäcka flera gånger (sa hon som betäckt sitt maidensto med fryst - en ponny det med). Min stod på Flyinge och de är superbra på fryst.

@cirkus och @Fiorano, kul att ni också tycker BR är ett bra val! :) Har fastnat för honom sen länge så det lutar ju mer och mer åt att det får bli han som får äran första gången. Sen får vi se om jag vågar mig på fryst, det är väl väldigt mycket dyrare och krångligare allting med det. Vet inte ens vilken station som skulle vara aktuell isf, finns väl bara två att välja på i Jämtland så vitt jag vet och jag tror inte nån av dom seminerar med fryst, men jag vet inte. Har allt förtroende i världen för min vanliga hemmavet som dessutom råkar ha den ena stationen, så det blir dit vi åker i första hand. :) Vore kul att snegla lite på tyska hingstar, men jag har alltid varit rädd för utlandsskick. :p

Kul med lite ponnyfunderingar i tråden. :)

Har själv inga tips på svenska hingstar, funderar som tusan på om det är värt att betäcka min lilla eller inte nästa år och vad för hingst jag ska använda.

Borde väl betäcka med någon tysk urfin ridponny, men jag skulle föredra att betäcka med en Welsh Cob eller någon liknande ras. Jag vill helt klart ha mer storlek och är inte rädd för en överhöjdare. Trollet lär väl bli maxad C-ponny eller liten D.

Ja @cirkus, första betäckningen vill jag ta en svenskstationerad på TAI. Tanken är att hon ska få bli avelssto, men jag är lite kluven till om jag ska ta en avkomma nu och sen tävla lite innan man tar fler föl eller om jag ska vänta med att betäcka nåt år till. Vi får se hur det ser ut till sommaren, men jag är riktigt sugen! :)

I år har det funnits möjlighet till att seminera med fryst på i alla fall två stationer i Jämtland, men en av de har ju flyttat så nästa år blir det nog lite sämre på den fronten.

Överbyn hade flera ston på fryst i år, vet det eftersom jag var där vid 23tiden en söndagkväll och de höll för fullt på att kolla dessa ston. Sjukt mycket jobb med fryst! Även Silverforsen seminerade fryst i år men hon har ju flyttat nu.

Solbergs veterinärmottagning kommer ta emot frysston. De har egen dressyravel och detta blir de ta andra säsong med fryst. Tidigare endast färskt. Silverforsens har avslutat sin verksamhet i Jämtland.

Jag har en fråga till er som avlar ponny. Jag har lite lösa funderingar på att betäcka mitt sto (som är 160) med en ponnyhingst någon gång. Men det där verkar ju vara en HELT ny djungel! Jag funderar på antingen Monty eller The Breas My Mobility (om han nu lever?). Hur får man dem till ridponny? Är det klödd om man inte tar en hingst som är RP? Eller har det inte med saken att göra? Var inne på föreningens hemsida och tittade på en lista över godkända hingstar och där var det inte nån som jag kände passade min dam, kan man ändå få den reggad som ridponny?

@skorpannorpan Förr fanns iaf en regel att det skulle vara en viss procent fullblod för att kunna regga som RP. Vet inte om den regeln finns kvar. Annars är det inga probem att regga som welsh partbreed om du använder welshhingst:).

Här finns också betäckningsfunderingar. Barbies ägare tycker det börjar bli dags och första fölet är mitt att välja hingst till. Det beror dock på om vi lyckas hitta en egen gård för att betäcka och stå inackorderad tänker jag inte utsätta mig för igen... Så antingen blir et en senare betäckning under sommaren eller först 2016.

Barbie är e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Ren connemara alltså, visad som tvååring med klass I och en 9 på traven. 140 cm. Tävlad upp till MsvC med 61%, flera placeringar och vinster upp till LA4. Henns stora plus är ett fantastiskt psyke, härlig ridbarhet och en naturlig mjukhet. Hade velat få upp framdelen lite mer och förstås få ännu mer gång.
Barbies helbror fick 99 för sin hoppning på treårs och diplom samt rekomenderades att sparas som hingst.
1477958_10201829131761883_464533432_n.jpg

Tanken är förstås att det ska avlas connemara men jag hade gärna velat ha en unge e Vermont. Men det finns förstås bara fryst och det vågar jag mig inte på i synnerhet inte om et blir sent på säsongen. Även mitt andrahandsval Wirthsmuhle Delaneys finns bara på fryst. Så nu vet jag inte riktigt vad det ska bli och har i ärlighetens namn ingen koll på utbudet. Starrhults Bossanova dök upp och han verkar som ett trevligt alternativ. Han hoppar även bra. Vill gärna få upp storleken också och risk för överhöjdare gör inget.

Ngn med förslag? Både RP och connemara! Krav är färsk semin, alt naturlig och stationerad i Sverige.

@Fiorano
Kul att det börjar närma sig dags för betäckning av Barbie-ponnyn!
Jag antar att det är mest gångartsponny du är ute efter - jag har lite halvdålig koll på marorna, men en ridponny som jag hade som plan B(eller kanske C) till min är Fredbos Garmin, dansk ponny som Flyinge hade tillgängli förra året. Den rör sig bra och hoppar fint också.

Hej!

Jag funderar på att betäcka min halvblodsdam nästa år, men jag är helt grön när det gäller avel och jag behöver alla råd jag kan få!

Stoet har stammen u: Gazpon ue: Gibraltar. Hon härstammar från Bella-stammen på moderns sida. Hon har tidigare fått föl som går internationell körning och MSV-dressyr. Jag skulle vilja ha en dressyrhingst på ca 165 cm, bra hovar och bra psyke. Är det någon som har något förslag? Skulle kunna tänka mig en yngre hingst!

Hur ser förloppet ut? När ska man boka hingst, göra gyn-undersökning osv?

Hej!

Jag funderar på att betäcka min halvblodsdam nästa år, men jag är helt grön när det gäller avel och jag behöver alla råd jag kan få!

Stoet har stammen u: Gazpon ue: Gibraltar. Hon härstammar från Bella-stammen på moderns sida. Hon har tidigare fått föl som går internationell körning och MSV-dressyr. Jag skulle vilja ha en dressyrhingst på ca 165 cm, bra hovar och bra psyke. Är det någon som har något förslag? Skulle kunna tänka mig en yngre hingst!

Hur ser förloppet ut? När ska man boka hingst, göra gyn-undersökning osv?

Hör dig runt vilka seminstationer folk har god erfarenhet och kolla upp några som verkar intressanta. I mars brukar de börja ramla in på språngrulla www.sprangrulla.se där du kan ordna ett konto och anmäla ditt sto till betäckning. Gör inte detta förrän du har bestämt station och har några tänkbara hingstar, för du får faktura på stoavgiften när du lagt in ditt sto där.

Börja med att hålla koll på stoets brunster när de börjar i vår så att du vet hur långa de är och långt hon har emellan så att du kan beräkna brunsterna. Jag som avlat på ett gammalt sto som har en svår förstabrunst varje vår har betäckt på den tredje för att vara säker på att det kommit igång ordentligt.

Fundera över om du vill ha kvar stoet på stationen eller köra fram och tillbaka. Jag som har en svårlastad dam som inte gillar miljöombyten brukade låta henne gå kvar till dygn 28 (eller vilket det nu var) för att kollas om det är tvillingar. Första dräktighetskollen gör man omkring dygn 16. Det var inte billigt men stoets alla konstaterade dräktigheter ledde till levande föl.

@Maja_Kandi , B Rigoletto är en toppenhingst, mkt bra val i mitt tycke, sedan måste jag få tillägga att ditt sto har en fin o bra stam, samt. Att hon ser ruskigt trevlig ut på bilden !

Åh men tack snälla! Vad glad jag blir! :) Hon är en riktig pärla på alla sätt och vis, helt underbar. På ett sätt vill jag ju fortsätta rida och tävla lite nu, men jag tänkte att jag kan ta ett föl nu och när det är i ålder för inridning kan det vara dags att betäcka igen. :) Har suttit och kikat igenom lite på BR och det känns mer och mer som helt rätt val! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar