Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är sugen på att betäcka mitt sto e: Akribori - Eloge.
Hon är 160 hög ganska kompakt med trevligt steg och hoppar väldigt fint.
Har ni några förslag??

Tack så mycket för alla tips!

Jag har hittat två intressanta hingstar, så nu kommer nästa fråga..

Den ena erbjuder fryst och den andra kyld. Vilken har ni bäst erfarenhet av?
Kan tillägga att det ska fraktas från Danmark till Värmland..

Fryst är normalt sett dyrare och det ett helt på vilken hingst (fertilitet) och vilket sto (om hon passar för fryst).

Frakt från Dk funkar ofta bra men hingsten måste stå på EU-station.

@EricaJohnsson Det finns även en trevlig hingst vid namn Axells Goldstein som är godkänd palomino som är e. hingsten Warsteiner med fina poäng inom dressyr och hoppning som även är A-premierad.

Samma stall har även en trevlig cremello hingst numera. Kommer inte ihåg hans namn nu i huvudet dock.

Goldstein kan jag också gå i god för att det är en trevlig hingst.
Fina rörelser och kanonmentalitet!

Samma stall har även en trevlig cremello hingst numera. Kommer inte ihåg hans namn nu i huvudet dock.

Goldstein kan jag också gå i god för att det är en trevlig hingst.
Fina rörelser och kanonmentalitet!

Har nu kollat upp cremellohingsten jag pratade om och hans namn:
Han heter Kärgaardens Dom Perinon och är godkänt i ZFDP i Tyskland.

Jaha, då har jag redan lyckats ställa mig inför ett dilemma inför sommarens troliga betäckning. Starrhults Bossanova är en hingst jag verkligen fastnat för eftersom han både rör sig bra, hoppar bra och lämnar barn som gör det samma. Så hade typ bestämt mig för honom. Men. Han står 60 mil bort och naturligtvis bara på naturlig betäckning. Så då måste jag skicka ner henne dit och ha henne där tills hon gått drygt 40 dygn för att det ska kännas tryggt att transportera hem den långa sträckan. Det blir ca 6-7.000:- bara i transportkostnader. Lägg sen därtill vet. och uppstallning. Det blir ett väldigt dyrt ponnyföl.

Mitt förstahandsval är hingsten Wirthsmühle Delaneys som bara står på fryst. Jag backar egentligen på fryst eftersom det är dyrt. Men skillnaden blir inte särskilt stor rent ekonomiskt eftersom jag bor så långt från Bossanova...

Så hur hade ni andra tänkt?

Jag skulle kört iväg stoet om jag känt att hingsten verkligen var den rätte.

Överväger att göra det själv då den hingst jag tror matchar mitt ungsto bäst har dålig fertilitet på skick till mina breddgrader.

Mitt förstahandsval är hingsten Wirthsmühle Delaneys som bara står på fryst. Jag backar egentligen på fryst eftersom det är dyrt. Men skillnaden blir inte särskilt stor rent ekonomiskt eftersom jag bor så långt från Bossanova...

Så hur hade ni andra tänkt?

Jag betäckte mitt ponnysto med fryst. Årets dyraste föl av mina tre som är på bakning. Hingsten var ett solklart försthandsval och jag hade knappt någon plan B.

@cirkus Förstår verkligen ditt hingstval! Men jo, det blir himla dyrt. Har kollat på lite andra hingstar som åtminstone har stått närmare. Bla Grange Flynn Sparrow. Men han gjorde riktigt dåligt ifrån sig på sina första bruksprov, men vet inte om det var ridrelaterat eftersom det bev bättre. Men han rör sig inte så himla bra.

@Fiorano Jag vet tyvärr inget om maror och de hingstarna, men Wirthsmühle Delaneys var en väldigt fin ponny. Det blir kanske dyrt men har man ett fint sto kanske man kan vräka ut lite på fölkostnaden. Ska du inte behålla ungen själv lär väl den stammen sälja bra :)

KL

Nu har jag varit i farten igen och kärat ned mig i den här hingsten:

Flemmingh, Jazz och Ferro i en stam, lite Donnerhall också, kan det bli bättre? Dessutom en komplett häst, hoppar ok och har 3 gångarter av hög standard. Tycker det är för vanligt numera att hingstarna har lite taskig skritt. Den här kommer säkert aldrig visas för SWB så då blir det till att krångla med ett-sto om man vill ha en unge :down: Men det kanske det är värt å andra sidan.

Kärgaardens Dom Perinon är inte godkänd i ZfdPs avdelning för "ridhästar" Deutsches Pferd utan bara i Palomino-stamboken där han dessutom blivit placerad i Hingstbok II.

@Fiorano Jag vet tyvärr inget om maror och de hingstarna, men Wirthsmühle Delaneys var en väldigt fin ponny. Det blir kanske dyrt men har man ett fint sto kanske man kan vräka ut lite på fölkostnaden. Ska du inte behålla ungen själv lär väl den stammen sälja bra :)

KL

Nu har jag varit i farten igen och kärat ned mig i den här hingsten:

Flemmingh, Jazz och Ferro i en stam, lite Donnerhall också, kan det bli bättre? Dessutom en komplett häst, hoppar ok och har 3 gångarter av hög standard. Tycker det är för vanligt numera att hingstarna har lite taskig skritt. Den här kommer säkert aldrig visas för SWB så då blir det till att krångla med ett-sto om man vill ha en unge :down: Men det kanske det är värt å andra sidan.

Jag gillade inte skritten på denna heller. Blir nog passartad med ryttare på ryggen, är jag rädd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar