Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en film på den från en hemmaträning där den skrittar rent och med god takt och övertramp. Dock i lite mer avslappnad miljö än en skränig hingstvisning.

Det är möjligt, men den är för ung för att ha kommit till det stadium där passtendenserna kommer fram. Det är ofta i 7-årsåldern när skritten ska samlas. Om den har passtendenser redan nu, eller icke distinkt takt, är det mycket vanligt att problemen ökar med utbildning, tyvärr.

@Wine-tee Fölet ska vara till mig själv i förstahand så säljbarheten tar jag inte så stor hänsyn till. Just därför gör det heller inget om det skule bli en överhöjdare. Delaneys är verkligen underbar och verkar så otroligt ridbar. Men jag känner att det blir alldeles för dyrt tyvärr:(.

jag funderar på att betäcka mitt sto f-10 e Canturano-Contender nästa år och ev även hennes lilla syster f-12 e Corlensky G-Contender.. Några idéer på hingstar?

Canturano stoet betäcktes som 3-åring, blev dräktig men resorberade. Hon är stor, 173 cm hög fast lätt i modellen. Behöver ha en hingst som inte är så lång i sina linjer, bra skalle, ej lämna stort, hoppstammad såklart, bra hoppförmåga, bra ridbarhet och bra gångarter. Vill ha mer än bara galopp.

Corlensky G stoet blir runt 170 cm, ej över dock. Hon har en trevlig modell, snygg, korrekt i benen. Vill inte ha en för stor hingst på henne, har en känsla av att hon lämnar stort hon med som sin mamma. Hingsten får ej vara för kort i sina linjer, bra skalle, bra ridbarhet, bra hoppförmåga och bra gångarter.

Syskon till stona har tävlat upp till Svår klass i hoppning, mamman är ELIT.

Mitt sto är ju dräktig nu med en welsh cob hingst, funderar på att betäcka om henne när hon fölat och sen sälja henne dräktig när fölis är avvant. Vad tror ni om det? Om ni tror på det, vad ska man då lägga på för hingst? Stoet är patrice-dragon, gulsvart, supersnäll häst men hade nog varit nervig med fel uppfostran. Är överbyggd med långa bakben så har svårt att sätta under sig. Har inga problem med korsning, bara den är genomtänkt. Får gärna inte kosta skjortan heller och om hingsten har rolig färg är det ju ett plus. Mina alternativ jag funderar på är Warsteiner eller PRE hingsten Marinero MG.

Mitt sto är ju dräktig nu med en welsh cob hingst, funderar på att betäcka om henne när hon fölat och sen sälja henne dräktig när fölis är avvant. Vad tror ni om det? Om ni tror på det, vad ska man då lägga på för hingst? Stoet är patrice-dragon, gulsvart, supersnäll häst men hade nog varit nervig med fel uppfostran. Är överbyggd med långa bakben så har svårt att sätta under sig. Har inga problem med korsning, bara den är genomtänkt. Får gärna inte kosta skjortan heller och om hingsten har rolig färg är det ju ett plus. Mina alternativ jag funderar på är Warsteiner eller PRE hingsten Marinero MG.

Om du tänker sälja stoet är det inte bättre att låta köparen välja hingst?

Om du tänker sälja stoet är det inte bättre att låta köparen välja hingst?
Jag har funderat i dom banorna oxå men vill inte sälja förrän fölis är avvand, är orolig för konflikter, vet inte hur man skriver kontrakt på bästa sätt på ett sto som är beräckt men som är sålt, om du förstår hur jag tänker?!

Ingen av de hingstar du nämner hade gjort mig sugen på att köpa stoet.
Ska du sälja henne dräktig så ska det vara med en attraktiv hingst

Och vad för typ av hingstar är attraktiva? Har funderat på Fetcher N också!

Är stoet hopp eller gångartsinriktat?
Jag hade valt en av de bästa och flashigaste inom sin gren beroende på stoet.
Fetcher N och Warsteiner kvalar inte in där nån av dom (inte för mig i allafall)

Är stoet hopp eller gångartsinriktat?
Jag hade valt en av de bästa och flashigaste inom sin gren beroende på stoet.
Fetcher N och Warsteiner kvalar inte in där nån av dom (inte för mig i allafall)
Stoet är väl allround, skulle behöva en hingst byggd i uppförsbacke eftersom hon är byggd neråt! Så en dressyrhingst skulle väl egentligen va bäst, med bra bakben för det är hennes sämsta sida!

att skriva ett kontrakt är inga problem.. du behöver inte sälja stoet förrän fölet är avvant, bara att skriva det i kontraktet. Och skriva att köparen ska stå för alla betäckningskostnader, vem som ombesörjer betäckningen (om du ska köra stoet till seminstationen så får köparen stå för bensinkostnad), det går ju att diskutera med köparen.

Ingen av de hingstar du har nämnt tilltalar mig, isf Fetcher N mest av dem..

Har du tänkt på följande scenario: du betäcker stoet, hon blir dräktig, du försöker sälja henne och ej får sålt henne... Har du plats för henne och ett föl året därpå?

att skriva ett kontrakt är inga problem.. du behöver inte sälja stoet förrän fölet är avvant, bara att skriva det i kontraktet. Och skriva att köparen ska stå för alla betäckningskostnader, vem som ombesörjer betäckningen (om du ska köra stoet till seminstationen så får köparen stå för bensinkostnad), det går ju att diskutera med köparen.

Ingen av de hingstar du har nämnt tilltalar mig, isf Fetcher N mest av dem..

Har du tänkt på följande scenario: du betäcker stoet, hon blir dräktig, du försöker sälja henne och ej får sålt henne... Har du plats för henne och ett föl året därpå?

Hon kommer troligen föla på en station och stå där tills fölet är avvant, så det är inga problem!

Men vad för typ av hingst är tilltalande då?

Japp har tänkt på det scenariot och det får jag lösa då i sådana fall!

Hon kommer troligen föla på en station och stå där tills fölet är avvant, så det är inga problem!

Men vad för typ av hingst är tilltalande då?

Japp har tänkt på det scenariot och det får jag lösa då i sådana fall!

Med utgång från stammen borde en hopphingst som är lätt och kvick med stabilt temperament passa.

Jag har en bra kandidat enligt Görels kriterier - den heter Gamelus R men är inte godkänd i ASVH, däremot i AES och jag hoppas att den kommer till bruksprovet för SWB i vår och blir godkänd då. Jag har själv sätt hingsten på nära håll och jag är mycket förtjust. Han är superbra i skallen hoppar mycket försiktigt och rör sig dessutom trevligt

Är det ok att fundera på detta i denna tråd? Jag funderar på Sir Oldenburg's popularitet. Han är ju väldigt populär trots helt normala dressyregenskaper och en för mig lite diffus stam. Jag funderar på hur just denna hingst blivit så omåttligt populär? Ampére förstår man med den förvärvningen, men stammen på SO känns lite osäker samt att hans avkommors resultat varit väldigt blandade. Blandade nog att han hamnat i Sverige trots att han inte är född här. Är han lyxversionen av Warsteiner eller hur ligger det till?

Jag tänker också Canterbury. Normalstor med god exteriör, interör, hopp och gång. Eller Stalypso/Tailormade Lancelot men de faller nog under den dyra kategorin tyvärr.

Jag tänker också Canterbury. Normalstor med god exteriör, interör, hopp och gång. Eller Stalypso/Tailormade Lancelot men de faller nog under den dyra kategorin tyvärr.
Pratade med min kompis som jobbar på stationen där canterbury står, hon tyckte det lät som ett bra val, hon känner ju både "kenny" och min Bella:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar