Är det ok att fundera på detta i denna tråd? Jag funderar på Sir Oldenburg's popularitet. Han är ju väldigt populär trots helt normala dressyregenskaper och en för mig lite diffus stam. Jag funderar på hur just denna hingst blivit så omåttligt populär? Ampére förstår man med den förvärvningen, men stammen på SO känns lite osäker samt att hans avkommors resultat varit väldigt blandade. Blandade nan hamnat i Sverige trots att han inte är född här. Är han lyxversionen av Warsteiner eller hur ligger det till?
Jag kan ju svara för mig själv i alla fall.
Jag behövde till mitt sto framförallt en hingst med bra frambensställ, och absolut inget viftande åt något håll då det är det värsta jag vet. De hingstar jag var intresserad av (dressyr) hade nästan samtliga kommentarer om parallellförskjutningar, eller så biljarderade de något, eller var något intåade, eller uttåade. Inget jag kan acceptera. På hoppsidan såg det bättre ut och därför föll valet på Sir Oldenburg.
Han är även av en typ med lite massa som tilltalar mig långt mycket mer än Ampere tex. som är alldeles för nätt och ädel för vad jag tycker om. När jag valde hingst valde jag en hingst där jag kände att jag kunde behålla fölet och känna mig nöjd med att ha fått ett föl som passar mig om det nu inte skulle bli att jag säljer istället. Sen hade jag även läst lite om att Amperes avkommor kunde ha lite flyktigt beteende, och det är inget som jag vill ha helt enkelt. Nu blev det mycket om Ampere, det är en jättefin hingst helt enkelt men ingen hingst som passar mig. Dessutom biljarderar han. Tittade även på Certus men tyckte han viftade för mycket med frambenen så han gick bort. Samma Canterbury.
Så tänkte jag.
Sen vet jag att många dressyrtanter (ja så är det) fått för sig att man valt Sir Oldenburg enbart pga färgen. Men de pratar nog bara om sina egna drömmar i så fall. Kan ju säg att jag har mitt föl till salu, i en annons glömde jag först att skriva ut stammen (hoppsan) och vet du att jag fick genast svar från en dam som var intresserad av mitt mycket rörliga föl, hon ville ringa på studs. Hon ville bara veta stammen så skulle hon höra av sig igen. Jag svarade att han var efter Sir Oldenburg och sen hörde jag inte ett ljud mer.
Det säger mer om dem än om mitt föl tycker jag.
Först hade han inte så mycket trav, jag tänkte ok, jag valde den hingsten jag gjorde så vad kan man vänta. Just nu utvecklas han mer för varje dag och han har tom bättre trav än sin mor, som rör sig bra.
Och det viktigaste, han har perfekt benställ och är snäll som en hund. Inga nerver utanpå här inte, utan han kommer förhoppningsvis bli en snäll och lätthanterad ridhäst med bra gångarter. Han blev som jag ville, en häst som är vacker, rörlig och snäll. Vad mer kan man önska. Han har inga rörelser för svår klass, men det hade jag inte förväntat mig heller.