Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det ok att fundera på detta i denna tråd? Jag funderar på Sir Oldenburg's popularitet. Han är ju väldigt populär trots helt normala dressyregenskaper och en för mig lite diffus stam. Jag funderar på hur just denna hingst blivit så omåttligt populär? Ampére förstår man med den förvärvningen, men stammen på SO känns lite osäker samt att hans avkommors resultat varit väldigt blandade. Blandade nog att han hamnat i Sverige trots att han inte är född här. Är han lyxversionen av Warsteiner eller hur ligger det till?
Finns ju en tråd som heter typ "avelssnack" eller liknande:)

Nu funderar jag också lite löst på att betäcka ponny, eller i alla fall kolla av hingstarna lite. Min ponny är väl ingen stjärna på något men funkar till allt och har ett fantastiskt psyke, är e. Power Boy men u. irländare. Fölet skulle i första hand vara till mig och inte till marknaden.

Hur som helst är jag sugen på en Welsh-hingst för att få ett welsh part breed-föl. Dock funderar jag mycket på det här med storlek. Ponny är typ maxad/stor c-ponny och mindre vill jag inte ha. Inte heller större än D-ponny. Går det att hitta statistik på storlekarna på ponnyhingstars föl eller hur ska man tänka?

Nu funderar jag också lite löst på att betäcka ponny, eller i alla fall kolla av hingstarna lite. Min ponny är väl ingen stjärna på något men funkar till allt och har ett fantastiskt psyke, är e. Power Boy men u. irländare. Fölet skulle i första hand vara till mig och inte till marknaden.

Hur som helst är jag sugen på en Welsh-hingst för att få ett welsh part breed-föl. Dock funderar jag mycket på det här med storlek. Ponny är typ maxad/stor c-ponny och mindre vill jag inte ha. Inte heller större än D-ponny. Går det att hitta statistik på storlekarna på ponnyhingstars föl eller hur ska man tänka?
Det bästa är nog att använda en välbeprövad welshhingst, där du kan se vad han har lämnat innan. Någon statistik finns tyvärr inte.

Är det ok att fundera på detta i denna tråd? Jag funderar på Sir Oldenburg's popularitet. Han är ju väldigt populär trots helt normala dressyregenskaper och en för mig lite diffus stam. Jag funderar på hur just denna hingst blivit så omåttligt populär? Ampére förstår man med den förvärvningen, men stammen på SO känns lite osäker samt att hans avkommors resultat varit väldigt blandade. Blandade nog att han hamnat i Sverige trots att han inte är född här. Är han lyxversionen av Warsteiner eller hur ligger det till?

Kan svara för egen del, moderator får flytta om det inte hör hemma i tråden. Min egen betäcktes sent på säsongen, halvt oplanerat (hade funderat kring avel
innan, men så kom jag i ett läge att veterinären hittade fynd orsakade p.g.a trauma som skulle påverka ridbarheten. Hen rådde mig att avla istället).

Jag hade sneglat på SO innan, bland andra, valet föll på honom för att jag INTE ville ha en avkomma som skulle bli "för mycket". Stoet rör sig nåt extremt i alla gångarter, jag behöver inte mer rörelse. Den första fölisen vill jag kunna behålla själv med gott samvete. Jag ville ha nåt som ger bra skalle, bra, lättare typ, bra fertilitet, osv.

Då det är första fölet ville jag heller inte lägga nåt för dyrt på henne och gärna något med hoppblod längre bak då hon har Donnerhall i sig och själv hoppar med hyfsad teknik. Kort sagt, jag är glad om det kommer ut en "medelmåtta" men om jag avlar vidare kommer jag lägga andra hingstar på henne.

Är det ok att fundera på detta i denna tråd? Jag funderar på Sir Oldenburg's popularitet. Han är ju väldigt populär trots helt normala dressyregenskaper och en för mig lite diffus stam. Jag funderar på hur just denna hingst blivit så omåttligt populär? Ampére förstår man med den förvärvningen, men stammen på SO känns lite osäker samt att hans avkommors resultat varit väldigt blandade. Blandade nan hamnat i Sverige trots att han inte är född här. Är han lyxversionen av Warsteiner eller hur ligger det till?
Jag kan ju svara för mig själv i alla fall.

Jag behövde till mitt sto framförallt en hingst med bra frambensställ, och absolut inget viftande åt något håll då det är det värsta jag vet. De hingstar jag var intresserad av (dressyr) hade nästan samtliga kommentarer om parallellförskjutningar, eller så biljarderade de något, eller var något intåade, eller uttåade. Inget jag kan acceptera. På hoppsidan såg det bättre ut och därför föll valet på Sir Oldenburg.

Han är även av en typ med lite massa som tilltalar mig långt mycket mer än Ampere tex. som är alldeles för nätt och ädel för vad jag tycker om. När jag valde hingst valde jag en hingst där jag kände att jag kunde behålla fölet och känna mig nöjd med att ha fått ett föl som passar mig om det nu inte skulle bli att jag säljer istället. Sen hade jag även läst lite om att Amperes avkommor kunde ha lite flyktigt beteende, och det är inget som jag vill ha helt enkelt. Nu blev det mycket om Ampere, det är en jättefin hingst helt enkelt men ingen hingst som passar mig. Dessutom biljarderar han. Tittade även på Certus men tyckte han viftade för mycket med frambenen så han gick bort. Samma Canterbury.

Så tänkte jag. :)

Sen vet jag att många dressyrtanter (ja så är det) fått för sig att man valt Sir Oldenburg enbart pga färgen. Men de pratar nog bara om sina egna drömmar i så fall. Kan ju säg att jag har mitt föl till salu, i en annons glömde jag först att skriva ut stammen (hoppsan) och vet du att jag fick genast svar från en dam som var intresserad av mitt mycket rörliga föl, hon ville ringa på studs. Hon ville bara veta stammen så skulle hon höra av sig igen. Jag svarade att han var efter Sir Oldenburg och sen hörde jag inte ett ljud mer.

Det säger mer om dem än om mitt föl tycker jag.

Först hade han inte så mycket trav, jag tänkte ok, jag valde den hingsten jag gjorde så vad kan man vänta. Just nu utvecklas han mer för varje dag och han har tom bättre trav än sin mor, som rör sig bra.
Och det viktigaste, han har perfekt benställ och är snäll som en hund. Inga nerver utanpå här inte, utan han kommer förhoppningsvis bli en snäll och lätthanterad ridhäst med bra gångarter. Han blev som jag ville, en häst som är vacker, rörlig och snäll. Vad mer kan man önska. Han har inga rörelser för svår klass, men det hade jag inte förväntat mig heller.

Senast ändrad:
Kan svara för egen del, moderator får flytta om det inte hör hemma i tråden. Min egen betäcktes sent på säsongen, halvt oplanerat (hade funderat kring avel
innan, men så kom jag i ett läge att veterinären hittade fynd orsakade p.g.a trauma som skulle påverka ridbarheten. Hen rådde mig att avla istället).

Jag hade sneglat på SO innan, bland andra, valet föll på honom för att jag INTE ville ha en avkomma som skulle bli "för mycket". Stoet rör sig nåt extremt i alla gångarter, jag behöver inte mer rörelse. Den första fölisen vill jag kunna behålla själv med gott samvete. Jag ville ha nåt som ger bra skalle, bra, lättare typ, bra fertilitet, osv.

Då det är första fölet ville jag heller inte lägga nåt för dyrt på henne och gärna något med hoppblod längre bak då hon har Donnerhall i sig och själv hoppar med hyfsad teknik. Kort sagt, jag är glad om det kommer ut en "medelmåtta" men om jag avlar vidare kommer jag lägga andra hingstar på henne.
Hihi, du kommer få rörelser, tro mig ;)
Men om du sälja som dressyrhäst så skriv inte ut stammen :p

Hihi, du kommer få rörelser, tro mig ;)
Men om du sälja som dressyrhäst så skriv inte ut stammen :p

Hehe första fölet vill jag nog inte sälja om allt går bra. Det du skriver om benställning och lynne på ditt föl är precis det jag vill höra, för det är det jag vill tillföra, så det låter väldigt lovande.:)

Angående rörelserna så sa min tränare ungefär samma som mig, att det kan vara lämpligt med mindre gång på avkomman om det ska bli en häst som en vanlig hobbyryttare som jag själv kan sitta på, så mer rörelser är inget jag önskar, dock får SO gärna tillföra lite kvickhet.:)

Slutkapat

Sen skrev jag ju att mitt föl inte har rörelser för svår klass. Men det vet jag ju egentligen inte ännu. Frågan är väl om han får chansen att bevisa det, framtiden får utvisa :) Hans möderne är väldigt rörliga och har lätt för samling så, vem vet.

Sen skrev jag ju att mitt föl inte har rörelser för svår klass. Men det vet jag egentligen inte ännu. Frågan är väl om han får chansen att bevisa det, framtiden får utvisa :) Hans möderne är väldigt rörliga och har lätt för samling så, vem vet.

Följer ditt föl i årets föltråd och tycker att den är ruskigt fin iaf. Hingsten har ju lämnat rätt blandat men med ett bra möderne bakom tror jag det kan bli väldigt fina ungar.:)

Alltså samtidigt som jag har ångest över att mitt sto är dräktigt igen och jag ska gå igenom processen med oro, vak, fölning och allt annat igen så kan jag ju inte låta bli att fundera på hingst ändå... Hur har Hip Hop fungerat med fullblod? Och vad ger han exteriört?

Nu så! Lånar mage av en kompis. Stoet har jag nämnt tidigare i en hingstväljartråd. Hon är e. Weltman - Starry Night xx.

Egentligen har jag bestämt hingst redan, Charon som jag fick tips om förut. Men som reservhingst?

Kollar jag bara stam så är Hermes i topp, älskar hans svenska stam. Sedan Bravour pga hans pappa, men det känns lite som om alla använder honom...

Finns det någon nyare hingst som lämnar bra gångarter, ridbarhet, trevligt temperament och ok hoppförmåga? Med bra resning och halsansättning? Helst skimmel...

Nivån är max msv dressyr, 110 hoppning och lätt fälttävlan.

@Habina Nu vet jag inte o du gillar den rejäla modellen av halvblod, men Charon-Weltman låter som en dunderklump:o. Hermes tycker jag låter som ett mycket trevligare val:).

@Habina Nu vet jag inte o du gillar den rejäla modellen av halvblod, men Charon-Weltman låter som en dunderklump:o. Hermes tycker jag låter som ett mycket trevligare val:).

Haha, jag har ju fjordingar vanligtvis. :p

Men stoet har fått mycket från sin fullblodsmamma, så hon är rätt elegant. Skall se om jag kan rota fram någon bild. :)

Nu så! Lånar mage av en kompis. Stoet har jag nämnt tidigare i en hingstväljartråd. Hon är e. Weltman - Starry Night xx.

Egentligen har jag bestämt hingst redan, Charon som jag fick tips om förut. Men som reservhingst?

Kollar jag bara stam så är Hermes i topp, älskar hans svenska stam. Sedan Bravour pga hans pappa, men det känns lite som om alla använder honom...

Finns det någon nyare hingst som lämnar bra gångarter, ridbarhet, trevligt temperament och ok hoppförmåga? Med bra resning och halsansättning? Helst skimmel...

Comfortuna VDL om du vill ha nyare

Radisson VDL är doch mer beprövad och lämnar bra.

Förutom Charon kan jag inte komma på någon dressyrstammad SWB hingst som är skimmel... Jo förresten, Channon men jag vet inte om han ens är hingst längre (stryk det han är valack). Finns det någon speciell anledning till att det är ett plus?
Rent spontant om höjden inte är något hinder tänker jag på Hip Hop, lämnar lite mindre, kvadratiska hästar med gott temperament som brukar vara bra på lite allting. Kanske inte alltid rent utpräglade skönheter, men ändamålsenliga av god typ.
Hermes är en trevlig hingst som lämnar trevliga ridbara avkommor, men jag skulle inte förvänta mig en gångartskanon efter honom. Å andra sidan låter det inte som att det är det du vill ha fram :)
Sir Oldenburg? Vacker och avkommorna brukar talas varmt om för deras temperament. Hans stam är känd för att lämna multitalanger. Enda minuset är att han har lite trist bakbensaktivitet, vilket jag har sett hos några av avkommorna också, och jag skulle inte förvänta mig att han förbättrar detta märkbart hos sina avkommor.

Utanför Sverige finns ju Stalypso som förvisso lämnar lite känsligare hästar, men de är otroligt vackra och riktiga multitalanger. Han är tidigare avelsvärderad inom asvh om jag minns rätt, men att få tag på semin beror ju på vad hingsten gör för tillfället. :grin:

Får jag drömma lite fritt tänker jag på denna skönhet: Tailormade Lancelot. Hemsidan ligger nere för att jag skall kunna kolla hans exakta poäng, men han fick högt inom både hopp och dressyr i DVH. Har gett några väldigt fina avkommor också!

Alltså samtidigt som jag har ångest över att mitt sto är dräktigt igen och jag ska gå igenom processen med oro, vak, fölning och allt annat igen så kan jag ju inte låta bli att fundera på hingst ändå... Hur har Hip Hop fungerat med fullblod? Och vad ger han exteriört?

Mindre, kvadratiskt av god typ. Lämnar inte bara litet, men som snitt. Har sett en del med lite tunnare halsar som dock brukar vara bra ansatta.

Har tyvärr ingen större koll på honom med fullblod, men jag kan tänka mig att det blir mindre, kanske lite kantigt men lätt - beroende på stoets typ och stam såklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar