Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball
Sir oldenburg fick vid undersöksning av sin första föl kull just mycket anmärkningar på benen .
Så var har du fått att han ger bra ben ?

Tack för bra tips @Wine-tee och @ancan

Nä, det är ingen gångartskanon jag är ute efter, utan en trevlig hobbyhäst att göra lite allt möjligt med. Gärna köra också. ;)

Jag har alltid velat ha en skimmel och då mamman är brun så skulle det vara trevligt att öka oddsen från 0 till 50 % i alla fall. Men hamnar jag i en situation där jag inte kan välja Charon, så tar jag hellre en bra brun hingst än en mindre passande skimmel förstås.

@sassiball
Sir oldenburg fick vid undersöksning av sin första föl kull just mycket anmärkningar på benen .
Så var har du fått att han ger bra ben ?
Vad jag kan hitta om honom, har för mig att jag läste en del om det innan jag verkligen valde honom så tycker jag inte att hans föl fick så mycket anmärkningar på just benen. Har inte rapporten i huvudet just nu. Sen ser jag ju på mitt eget föl att jag valde rätt. Men det kanske var tur. Som sagt övriga dressyrhingstar jag tittade på hade ju så mycket anmärkningar att jag inte alls blev sugen på att använda någon av dem. Det jag först och främst ville undvika är parallellförskjutningar, intåad eller uttåad eller, biljardering och nystning.

Mindre, kvadratiskt av god typ. Lämnar inte bara litet, men som snitt. Har sett en del med lite tunnare halsar som dock brukar vara bra ansatta.

Har tyvärr ingen större koll på honom med fullblod, men jag kan tänka mig att det blir mindre, kanske lite kantigt men lätt - beroende på stoets typ och stam såklart.

Tack! Jag får helt enkelt fundera några varv till, men det finns ju gott om tid!

Jag har funderat länge (eller ja hela året) på att ta ett föl på min ena häst till nästa år. Men som jag skrivit innan har jag aldrig gjort detta "helt själv" och känner mig osäker inför det. Har kunniga människor inom avel att ta hjälp av men dem flesta utav dem tycker så mycket. Jag var ganska säker på vilken hingst jag ville ta innan men när dessa då tycker helt andra hingstar blir jag osäker. Meningen är att fölet ska bli en ridhäst till mig och alltså inte säljas och dem hingstarna jag har tänkt på tycker jag har ett trevligt temperament, har kvalitér som stoet behöver bättras på/önskas samt bra ridbarhet. Klart man kanske inte får dem positiva egenskaperna men man kan väl ialla fall försöka? Hingstarna som avelmänniskorna pushar på är heta, sägs vara svårridna och blir "riktiga" tävlinghästar med psyke därefter. Nu vet ni inte såklart vilka hingstar detta rör sig om men hade ni spontant valt att köra på er egna känsla eller lyssnat på dessa? Jag vet ju vad jag vill välja alla dagar i veckan men skulle vara intressant att höra era åsikter.

Jag har funderat länge (eller ja hela året) på att ta ett föl på min ena häst till nästa år. Men som jag skrivit innan har jag aldrig gjort detta "helt själv" och känner mig osäker inför det. Har kunniga människor inom avel att ta hjälp av men dem flesta utav dem tycker så mycket. Jag var ganska säker på vilken hingst jag ville ta innan men när dessa då tycker helt andra hingstar blir jag osäker. Meningen är att fölet ska bli en ridhäst till mig och alltså inte säljas och dem hingstarna jag har tänkt på tycker jag har ett trevligt temperament, har kvalitér som stoet behöver bättras på/önskas samt bra ridbarhet. Klart man kanske inte får dem positiva egenskaperna men man kan väl ialla fall försöka? Hingstarna som avelmänniskorna pushar på är heta, sägs vara svårridna och blir "riktiga" tävlinghästar med psyke därefter. Nu vet ni inte såklart vilka hingstar detta rör sig om men hade ni spontant valt att köra på er egna känsla eller lyssnat på dessa? Jag vet ju vad jag vill välja alla dagar i veckan men skulle vara intressant att höra era åsikter.

Nu vet ju jag inte vilka hingstar det talats om riktigt, eller ens inriktning. Men kände jag mig säker på att jag valt rätt hingstkandidater till mitt sto skulle jag kunna överväga vad andra säger, men ändå välja själv vad som känts bäst. Hur säkra källor har du temperamentsmässigt på de hingstar du tänkt gentemot de som de andra pushar för? hur temperament uppfattas är ju ofta lite subjektivt.

Nu vet ju jag inte vilka hingstar det talats om riktigt, eller ens inriktning. Men kände jag mig säker på att jag valt rätt hingstkandidater till mitt sto skulle jag kunna överväga vad andra säger, men ändå välja själv vad som känts bäst. Hur säkra källor har du temperamentsmässigt på de hingstar du tänkt gentemot de som de andra pushar för? hur temperament uppfattas är ju ofta lite subjektivt.

Hingstarna dom andra talar om är i stil typ med Cornet Obolensky (inte denna men i stil med dem) och det är hoppinriktat det gäller :)
Skillnaden också mellan oss är att jag vill ta ett föl för min egna skull medans dem avlar för att sälja (minst 70% av dem har sålt otroligt dyra föl och exporterat en del utomlands) och det är ju inte alls vad jag vill. Jag kan tänka mig att man "måste" ta spännande hingstar om man ska "leva" på att sälja? Jo så klart temp uppfattas olika. Har fått se hingstarna flera gr live på olika platser, har ridit ett flertal avkommor som jag gillat skarpt. Sen stoets temp riktigt bra så jag hoppas såklart på det ska bli en pangträff med 2 trevliga till mig ;)

Jag ska nog betäcka mitt ena sto 2015. Vill ha ett dressyrföl. Stoet är e: Silvano ue: Maraton Har funderat på Blue Horse First Choice.

Nån som är sugen på att klura åt en nybörjare?
Funderar ev på att betäcka mitt sto 2015 om jag inte kan hitta någon vettig medryttare snart (väntar mitt andra barn).

Typisk tysk dressyrstam (W+R-blod). Hon har en supergalopp, bra trav och OK skritt. Är extremt rörlig i kroppen och har även visat en riktigt trevlig teknik och inställning i hoppningen.
Jag får ständigt beröm för hennes snygga modell av både hopp- och dressyrtränare. Hon är runt 170cm hög och högställd med en kortare rygg. Fick elitfölspremie i Tyskland men är inte visad på 3-års då hon var allt annat än snygg och proportionerlig vid tidpunkten.
På minussidan är hon ngt utåttåad och en liten tendens till veka kotor bak. Dessutom är hon rätt trång i ansättningen mellan ganasch och hals vilket ställer till det i ridningen ibland när man kräver en högre form.
Temperamentsmässigt är hon en stadig, orädd och trygg på marken. I ridningen däremot är hon extremt misstänksam mot "nya" saker (men samtidigt helt otittig i hoppningen) och blir lätt okoncentrerad och fladdrig i huvudet (både bildligt och bokstavligt). Detta gör det svårt att plocka fram de väldigt fina gångarter hon trots allt har.
Det jag framför allt skulle önska av en avkomma är en större "will to please" samt bevara hennes väldigt fina allroundegenskaper i hoppningen och dressyren. Vill absolut inte ha en grövre typ på avkomman. Har förut varit inne på någon form av allroundblod, men hur ska jag tänka?
Dressyrhingt som kan hoppa eller hopphingst med bra gångarter? Någon särskild blodslinje som kan var intressant?

Nån som är sugen på att klura åt en nybörjare?
Funderar ev på att betäcka mitt sto 2015 om jag inte kan hitta någon vettig medryttare snart (väntar mitt andra barn).

Typisk tysk dressyrstam (W+R-blod). Hon har en supergalopp, bra trav och OK skritt. Är extremt rörlig i kroppen och har även visat en riktigt trevlig teknik och inställning i hoppningen.
Jag får ständigt beröm för hennes snygga modell av både hopp- och dressyrtränare. Hon är runt 170cm hög och högställd med en kortare rygg. Fick elitfölspremie i Tyskland men är inte visad på 3-års då hon var allt annat än snygg och proportionerlig vid tidpunkten.
På minussidan är hon ngt utåttåad och en liten tendens till veka kotor bak. Dessutom är hon rätt trång i ansättningen mellan ganasch och hals vilket ställer till det i ridningen ibland när man kräver en högre form.
Temperamentsmässigt är hon en stadig, orädd och trygg på marken. I ridningen däremot är hon extremt misstänksam mot "nya" saker (men samtidigt helt otittig i hoppningen) och blir lätt okoncentrerad och fladdrig i huvudet (både bildligt och bokstavligt). Detta gör det svårt att plocka fram de väldigt fina gångarter hon trots allt har.
Det jag framför allt skulle önska av en avkomma är en större "will to please" samt bevara hennes väldigt fina allroundegenskaper i hoppningen och dressyren. Vill absolut inte ha en grövre typ på avkomman. Har förut varit inne på någon form av allroundblod, men hur ska jag tänka?
Dressyrhingt som kan hoppa eller hopphingst med bra gångarter? Någon särskild blodslinje som kan var intressant?

Dressyrhingst som kan hoppa.
Jag hade kikat på Florestanblod. Sägs vara väldigt trevliga i skallen generellt sett och dessutom så brukar de ha bra inställning till hoppning

Dressyrhingst som kan hoppa.
Jag hade kikat på Florestanblod. Sägs vara väldigt trevliga i skallen generellt sett och dessutom så brukar de ha bra inställning till hoppning

Hrm, då har jag inte varit helt fel ute i mina funderingar. De två F-hingstar som dyker upp spontant i huvudet är Floré Star och Florencio. Florencio går bort då Weltmeyer är för nära i stammen. Floré Star hittar jag inte på Eklundas hemsida, är han inte tillgänglig längre?
Nån annan F-hingst som kan vara intressant att titta på?

Hrm, då har jag inte varit helt fel ute i mina funderingar. De två F-hingstar som dyker upp spontant i huvudet är Floré Star och Florencio. Florencio går bort då Weltmeyer är för nära i stammen. Floré Star hittar jag inte på Eklundas hemsida, är han inte tillgänglig längre?
Nån annan F-hingst som kan vara intressant att titta på?

Luxus CML?
Honom har jag använt till ett sto Figaro R-Warsteiner så det blir endel linjeavel på Weltmeyer.

Just nu är det lågsäsong på hingststationerna. Vänta till efter bruksprovet, då kommer det igång igen.

Spånar för skojs skull på 2015 års hingstval om det nu skulle bli aktuellt. Mailade en hingststation för att få lite tips, hingsten Firestone dök då upp som förslag - vilket känns intressant då Florencio I varit en toppkandidat innan, även Johnson, med Jazz längre bak, känns tänkbar. Någon som känner till honom? Annars är Everdale fortfarande förstahandsval.

@Fritidsryttare Jag tycker att informationen på Eklundas hemsida är bra. Extra spännande var att de hade en utförlig beskrivning av mamman. Video från Youtube:

Tittar alltid lite extra på hingstar med Florencio i stamtavlan :). Tycker att Firestone ser ut att vara en elegant hingst med lätta gångarter, kanske skulle kunna släppa igenom rörelserna genom kroppen lite bättre. Borde passa bra till ett Rosevelt - Don Schufro-sto om man bara går på stammen utan att sett henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar