Nån som är sugen på att klura åt en nybörjare?
Funderar ev på att betäcka mitt sto 2015 om jag inte kan hitta någon vettig medryttare snart (väntar mitt andra barn).
Typisk tysk dressyrstam (W+R-blod). Hon har en supergalopp, bra trav och OK skritt. Är extremt rörlig i kroppen och har även visat en riktigt trevlig teknik och inställning i hoppningen.
Jag får ständigt beröm för hennes snygga modell av både hopp- och dressyrtränare. Hon är runt 170cm hög och högställd med en kortare rygg. Fick elitfölspremie i Tyskland men är inte visad på 3-års då hon var allt annat än snygg och proportionerlig vid tidpunkten.
På minussidan är hon ngt utåttåad och en liten tendens till veka kotor bak. Dessutom är hon rätt trång i ansättningen mellan ganasch och hals vilket ställer till det i ridningen ibland när man kräver en högre form.
Temperamentsmässigt är hon en stadig, orädd och trygg på marken. I ridningen däremot är hon extremt misstänksam mot "nya" saker (men samtidigt helt otittig i hoppningen) och blir lätt okoncentrerad och fladdrig i huvudet (både bildligt och bokstavligt). Detta gör det svårt att plocka fram de väldigt fina gångarter hon trots allt har.
Det jag framför allt skulle önska av en avkomma är en större "will to please" samt bevara hennes väldigt fina allroundegenskaper i hoppningen och dressyren. Vill absolut inte ha en grövre typ på avkomman. Har förut varit inne på någon form av allroundblod, men hur ska jag tänka?
Dressyrhingt som kan hoppa eller hopphingst med bra gångarter? Någon särskild blodslinje som kan var intressant?