Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack allihop för bra tips, kul att läsa era förslag!
Också kul att de var ganska lika mina egna funderingar, så är jag inte helt ute och cyklar. :P
Mina topp 3 kandidater har varit Zack, Sir Donnerhall och Benetton Dream, men Benetton har jag nog lite räknat bort ju mer jag kollat på de andra två. Har haft Bellagio i åtanke också men inte sett om han är i avel?
Tror ändå det står mellan Zack och Sir D. Har sett många fina efter Zack men tror mekaniken hos Sir D skulle vara fin kombo till mitt sto. Så har lite att fundera på.. :)

Jag har ju bestämt mig för att ta en hopphingst om jag betäcker i år men blir mer och mer sugen på att använda Fürstenball eller någon FB-son men det kommer väl förhoppningsvis fler tillfällen.
Speciellt Follow Me tycker jag ser väldigt trevlig ut

Någon som hört något mer om det kommer finnas någon hingst med gulanlag det här året?

Jag har som nämnt tidigare i tråden en "bellahäst" och vill gärna bevara det gula i avkomman.

Någon som hört något mer om det kommer finnas någon hingst med gulanlag det här året?

Jag har som nämnt tidigare i tråden en "bellahäst" och vill gärna bevara det gula i avkomman.

Bruksprovet har inte varit ännu, det är vecka 11. I dagsläget finns det ingen gul godkänd hingst hos ASVH.

Nu håller jag på att köpa mig ett till sto! :D Om bara besiktningen går bra....

Hennes stam är: Heartbeat - Come Back II och hon ser ut såhär: (ungefär 1,65 hög)
1c9939f6-46c7-42d8-b5e2-6de1d25525b4.jpg

Vilken hingst skulle ni vilja använda till henne?

Kommer förhoppningsvis inte betäcka i år, men det är ju kul att spåna lite redan nu....

Nu har jag kanske missuppfattat dig, men eftersom ditt sto inte är gult har hon inget gulanlag. Men du menar kanske att du vill återknyta till stolinjens gula ursprung?

Nu håller jag på att köpa mig ett till sto! :D Om bara besiktningen går bra....

Hennes stam är: Heartbeat - Come Back II och hon ser ut såhär: (ungefär 1,65 hög)
1c9939f6-46c7-42d8-b5e2-6de1d25525b4.jpg

Vilken hingst skulle ni vilja använda till henne?

Kommer förhoppningsvis inte betäcka i år, men det är ju kul att spåna lite redan nu....
Hon ser ut att ha jättefin överlinje, så jag skulle vara rädd om den och välja en hingst som förstärker det. Och kanske en som är av det lite godmodigare slaget...?

Hon ser ut att ha jättefin överlinje, så jag skulle vara rädd om den och välja en hingst som förstärker det. Och kanske en som är av det lite godmodigare slaget...?

Haha, jag tycker ju att hon är jättesnäll jamfört med mitt andra sto! Mycket power, men inga dumheter eller så vad jag sett ännu iaf...

Tanken med hennes avkommor blit att forsöka sälja dom som hopphästar, men jag vill även ha bra grundgångarter på alla mina föl. Stoet har en väldigt bra galopp (8-9), och helt ok skritt och trav (7).

Kom in här av en slump när jag satt och kollade på hingstar till mitt sto så tänkte jag kan lika gärna kolla om det finns några förslag :)

Stoet är ett importerat hoppsto som gått 140hoppningar och unghäst-vm som 5åring, efter silano (flemmingh) Ue: Silvio II.
Mäter 178 i manke, sportigmodell möjligtvis lite mer åt det grova hållet. Nerv och motor i ridningen annars helt okomplicerad.
Okej gångarter, inget överdrivet åt något håll, kanske att man skulle önska lite mer luftig galopp.

Vill absolut inte ha en för stor hingst med tanke på hennes egna höjd, inget dåligt temerament, gärna lite luftigare galopp och god hoppteknik.
En liten önskan som jag har är att hitta en hingst med samma blod som Guido eller Cortez som passar henne eftersom min avlidna unghäst hade den stammen.
Canterbury är en hingst som faller mig i smaken som jag kollat på.

Men är öppen för förslag om vad som kan passa :)

Guido är en rejäl och stor hingst, och hans index för mkh är 1,8, och Cortez har 4,9, så vill du ha en mindre häst så ska du nog inte välja dem själva i alla fall.

Canterbury har inget blupindex ännu, men jag har hört att han ska lämna en del större avkommor, annars verkar han vara en hingst som både kan hoppa och röra sig själv bra, och han har lämnat snygga föl som rör sig bra.

T ex Acacio har ett mankhöjdsindex på -3.4, och han har Cor de la Bryere i tredje led, dvs Cortez far. De Acacioavkommor jag träffat på har haft ett bra temperament och de har både hoppat och rört sig bra.

Acacio är tyvärr död.

Jag tänker Hip Hop, de kan hoppa och många kan röra sig, har ett trevligt temperament och de blir inte så stora.

Kom in här av en slump när jag satt och kollade på hingstar till mitt sto så tänkte jag kan lika gärna kolla om det finns några förslag :)

Stoet är ett importerat hoppsto som gått 140hoppningar och unghäst-vm som 5åring, efter silano (flemmingh) Ue: Silvio II.
Mäter 178 i manke, sportigmodell möjligtvis lite mer åt det grova hållet. Nerv och motor i ridningen annars helt okomplicerad.
Okej gångarter, inget överdrivet åt något håll, kanske att man skulle önska lite mer luftig galopp.

Vill absolut inte ha en för stor hingst med tanke på hennes egna höjd, inget dåligt temerament, gärna lite luftigare galopp och god hoppteknik.
En liten önskan som jag har är att hitta en hingst med samma blod som Guido eller Cortez som passar henne eftersom min avlidna unghäst hade den stammen.
Canterbury är en hingst som faller mig i smaken som jag kollat på.

Men är öppen för förslag om vad som kan passa :)

Contendro I delar lite blod med Cortez, har lite liknande utseende men i en nättare modell och avkommorna blir mer sällan så långa som jag sett många Cortez-avkommor vara. Contendro lämnar normalstora avkommor som sällan klättrar över 170, och han har trevlig gångartsförvärvning där han främst förbättrar galoppen på avkommorna. Bra och säker förvärvning har han också inom hoppningen.

Även hans son Common Sense skulle kunna vara intressant, men om jag inte blandar ihop honom med någon annan tror jag att han sålts som tävlingshäst utomlands? - Någon annan vet säkert.

Även Hip Hop som @Görel tipsade om lämnar mindre hästar som är bra på det mesta. Trevliga individer också. Han hade väldigt många avkommor som gick championaten i år, en kvalitetsstämpel på att de är bra att rida även i unga år. Jag kan dock personligen tycka att Contendro ger vackrare avkommor, även om Hip Hop's ungar brukar ha en ändamålsenlig exteriör.

Contendro I delar lite blod med Cortez, har lite liknande utseende men i en nättare modell och avkommorna blir mer sällan så långa som jag sett många Cortez-avkommor vara. Contendro lämnar normalstora avkommor som sällan klättrar över 170, och han har trevlig gångartsförvärvning där han främst förbättrar galoppen på avkommorna. Bra och säker förvärvning har han också inom hoppningen.

Funderar man på Contendro I hade jag istället valt hans helbror Contendro II som är avsevärt mycket billigare, eller kanske hans Contant Q som är e. Contendro II, om man vill ha en hingst som finns i Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar