Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att vela för fullt över om jag ska betäcka min 3-åring eller ej... Kan inte bestämma mig..

Vet ändå inte vilken hingst jag ska ta ändå.

Hon är e Corlensky G - Contender, runt 161 cm nu. Räknar med att hon blir 165-167.
Bra temperament, rör sig bra, galoppen bästa gångarten.
Syskon som går svår klass, mamma ELIT. Syskonen är e Candillo, Lando, Levantos II, Forsyth, Balou du Rouet, Escudo I och Canturano. Mamman lämnat stort. Alla kan hoppa..

Krav på hingst:
Bra dräktighet
Borde stå i Sverige så man slipper strul
Beprövad hingst med meriter och avkommor som presterat
Hoppstammad såklart
Bra ridbarhet, bra temperament etc

Några förslag?

10408543_636758503099929_2535666367494112523_n.jpg

Fast faktum är att HipHop inte bara lämnar smått.
Jag har fött upp en superfin 5-åring med mkt god ridbarhet och som mkt bra exteriört men hans mamma är 176 cm och trots att både hans morfar och far bara är 163 cm är nu den herren större än sin mor, dvs närmare 180 cm. Vet en till här inne vars HipHop-avkomma blev närmare 180 cm så han verkar inte ge stabilt små hästar!

Jag håller på att vela för fullt över om jag ska betäcka min 3-åring eller ej... Kan inte bestämma mig..

Hon är e Corlensky G - Contender, runt 161 cm nu. Räknar med att hon blir 165-167.
Syskon som går svår klass, mamma ELIT. Syskonen är e Candillo, Lando, Levantos II, Forsyth, Balou du Rouet, Escudo I och Canturano. Mamman lämnat stort. Alla kan hoppa..

Krav på hingst:
Bra dräktighet
Hoppstammad såklart

Några förslag?

Jag vet inte hur dräktigheten på färskt är hos Armitage, annars är han ett förslag, han står på Lövsta från mitten av juni till den siste juli. Quintero kommer annars att finnas på färskt via Tullstorp, men han står i Frankrike själv så han kanske går bort pga av det. Dessa två har annars egna meriter och de har lämnat avkommor med en hel del meriter.

En annan fråga, jag tänkte betäcka min 15-åring e. Nostradamus i år igen.
Hon har med 3 olika hingstar gett helt olika avkommor.
11-åringen e. Bocelli är 170 cm hög (ingen manke) och bra typ (8) och gångarter men något seg. Hoppar uselt
6-åringen e. Baltimore är 168 cm hög (väldigt mkt manke), bra gångarter och fantastisk hoppförmåga, nervig ute men bra på hoppbana, inte så bra typ som ovan
5-åring e. HipHop är ca 180 cm (normal manke), mkt bra gångarter, mkt bra ridbarhet, hoppar ok.

Mina funderingar har gått kring Common Sense eller Cyklon som verkar ge mindre hästar och som hoppar bra (stoet verkar förvärva det bäst). Hur är det med dem, är de kvar i Sverige 2015 eller har någon ett bättre förslag?!

Cyklon exporterades till USA för flera år sedan, och jag har hört att Common Sense tyvärr också är exporterad:cry:

En annan fråga, jag tänkte betäcka min 15-åring e. Nostradamus i år igen.
Hon har med 3 olika hingstar gett helt olika avkommor.
11-åringen e. Bocelli är 170 cm hög (ingen manke) och bra typ (8) och gångarter men något seg. Hoppar uselt
6-åringen e. Baltimore är 168 cm hög (väldigt mkt manke), bra gångarter och fantastisk hoppförmåga, nervig ute men bra på hoppbana, inte så bra typ som ovan
5-åring e. HipHop är ca 180 cm (normal manke), mkt bra gångarter, mkt bra ridbarhet, hoppar ok.

Mina funderingar har gått kring Common Sense eller Cyklon som verkar ge mindre hästar och som hoppar bra (stoet verkar förvärva det bäst). Hur är det med dem, är de kvar i Sverige 2015 eller har någon ett bättre förslag?!

Cyklon är väl såld utomlands. Common Sense är också såld men jag är inte säker på om det är utomlands eller om han är kvar i Sverige.

Krav på hingst:
Bra dräktighet
Hoppstammad såklart

Några förslag?

Click and Cash?

Jag vet inte hur dräktigheten på färskt är hos Armitage, annars är han ett förslag, han står på Lövsta från mitten av juni till den siste juli. Quintero kommer annars att finnas på färskt via Tullstorp, men han står i Frankrike själv så han kanske går bort pga av det. Dessa två har annars egna meriter och de har lämnat avkommor med en hel del meriter.

Någon som vet vilka ston Armitage passar till? Hur är han exteriört? Hur lämnar han i storlek och lynne? Är lite inne på honom jag:)

Pratade lite m Florian ang Armitage och inte till små ston. Han lämnar bra typ sin stam till trots.

Dock ska han skickas m Jetpak alt att man ställer stoet där => kommer bli ganska dyrt.

Pratade lite m Florian ang Armitage och inte till små ston. Han lämnar bra typ sin stam till trots.

Dock ska han skickas m Jetpak alt att man ställer stoet där => kommer bli ganska dyrt.

Nej vad synd med storleken, min är ju bara 163:( undrar om hans söner är bättre att satsa på då? Armani code är ju himla fin! Men hur ska man tänka där, han har fått 7 på benen och är tåtrång och ngt utåttåad. Det låter lite som mitt sto som också är ngt lite utåttåad fram. Hon är ej visad men min gamla hovis var exteriördomare och skulle enligt uppgift gett henne höga poäng på benen trots detta så det kanske mest är jag som övertänker?

Tror Lövsta är närmast för mig ändå så hon skulle gott kunnat få stå där:)

Armitage verkar ju ha skitkass sperma plus vad jag har hört från folk som har haft avkommor efter honom så lämnar han lite skarpt. Känns inte som ett bra alternativ till mitt sto

Click and Cash kan vara något, Quintero vet jag inte riktigt. Betäckte med honom 2012 och fick inte dräktigt.

Armitage har haft en riktigt dålig batch FAI vad jag vet, har ej koll på hans färska, oavsett vilket så passar inte hans temperemant ditt sto så ska du inte välja honom.
Quintero har lite andra förutsättningar nu när han inte tävlas längre, en av världens bästa hopphästar, och vad jag sett av hans avkommor så hoppar de väldigt bra, så blir nog säljbara.
Click and cash har inte så gamla avkommor ännu, men en kapabel hingst, och med en treåring så kan de vara ett bra alternativ med tanke på att han står i Sverige.

Nu har jag kanske missuppfattat dig, men eftersom ditt sto inte är gult har hon inget gulanlag. Men du menar kanske att du vill återknyta till stolinjens gula ursprung?

Ja alltså mormodern var isabell men tyvärr avlades isabellen bort med min hästs mamma. Så ja, återknyta är nog rätt ord. Vad nu det spelar för roll för min fråga.

Ja alltså mormodern var isabell men tyvärr avlades isabellen bort med min hästs mamma. Så ja, återknyta är nog rätt ord. Vad nu det spelar för roll för min fråga.

Om det finns en gulbrun/gulsvart eller isabell hingst så är chansen alltid bara 50% att ungen blir gul. Så vore jga dig skulle jag i första hand leta en hingst som passar stoet och låta färgen vara sekundär

Suck! Det var väl det jag hade för mig när det gällde Cyklon o Common Sense.

Har någon ett bra förslag till mig på hingstar som dels ger mkt hopp men faktiskt ger mindre avkommor.

Hon verkar inte typa sin avkomma alls mer än till storleken. Sen är hon lite skarp men det är bara Baltimore-avkomman som har fått den attityden. Hon är korrekt i ben, något grov halsansättning samt har lång rygg som hon också verkar föra vidare.

grimman, jag tror att om stoet lämnar stort så verkar det spela mindre roll att hingsten kan lämna mindre avkommor, i alla fall är det så med mitt sto. Hon är grov på alla håll, men har fullblod i tredje led, och de måste slå igenom till avkommorna eftersom de fem hon fått alla betydligt ädlare än hon själv. Jag har försökt använa flera hingstar som inte ska lämna så stort, men flera av avkommorna har blivit 170+ och uppåt ändå. Men visst, men kanske inte ska använda en hingst som är känd för att lämna stort i alla fall.
Den minsta avkomman mitt sto fått är e. Satisfaction I, han är runt 165 cm nu som fyraåring. En häst med mycket energi som är ganska så tuff, ok benställning, normallång rygg, med mycket hopp ( stoet har mycket energi, ett gott temperament, är något utåttåad fram, lång rygg och har mycket hopp).
Algot är väl annars en hingst som ska kunna lämna litet sägs det. Han hade väldigt bra dräktighet 2014 (95%, 22 ston betäckta). Fighting Alpha blir 24 år i år, men han hade 83% dräktighet 2014 ( 13 ston). Jag har sett ett par avkommor till honom som inte var så höga, men hoppa kunde de! Han ska lämna ett mycket gott temperament. Stalypso ska kunna lämna mindre avkommor, jag har två mycket fina avkommor efter honom på +170 cm, han har dålig dräktighetsprocent, mina är milda i temperamentet, har korta ryggar, de är både hopp-och gångartshästar.

grimman, jag tror att om stoet lämnar stort så verkar det spela mindre roll att hingsten kan lämna mindre avkommor, i alla fall är det så med mitt sto. Hon är grov på alla håll, men har fullblod i tredje led, och de måste slå igenom till avkommorna eftersom de fem hon fått alla betydligt ädlare än hon själv. Jag har försökt använa flera hingstar som inte ska lämna så stort, men flera av avkommorna har blivit 170+ och uppåt ändå. Men visst, men kanske inte ska använda en hingst som är känd för att lämna stort i alla fall.
Den minsta avkomman mitt sto fått är e. Satisfaction I, han är runt 165 cm nu som fyraåring. En häst med mycket energi som är ganska så tuff, ok benställning, normallång rygg, med mycket hopp ( stoet har mycket energi, ett gott temperament, är något utåttåad fram, lång rygg och har mycket hopp).
Algot är väl annars en hingst som ska kunna lämna litet sägs det. Han hade väldigt bra dräktighet 2014 (95%, 22 ston betäckta). Fighting Alpha blir 24 år i år, men han hade 83% dräktighet 2014 ( 13 ston). Jag har sett ett par avkommor till honom som inte var så höga, men hoppa kunde de! Han ska lämna ett mycket gott temperament. Stalypso ska kunna lämna mindre avkommor, jag har två mycket fina avkommor efter honom på +170 cm, han har dålig dräktighetsprocent, mina är milda i temperamentet, har korta ryggar, de är både hopp-och gångartshästar.

Just det ja, det var du som betäckte med Stalypso när jag funderade på det men när hon sen skadade sig. Var sen glad att jag inte gjorde det med tanke på hur stora de blev :angel:

Vad tror ni om Contendro I då? eller Camaro M?!

Jag skulle gärna ta emot lite input gällande mitt treårssto e Tuschinski Blue Hors Romancier -Weltmeyer. Långbent högrest tjej mkt snäll med nerv. Tre relativt goda gångarter med idag ett litet plus för traven. Hade planer på Bernstein men fick rådet att avstå fryst på rn förstagångare. Ngn som känner till golden cross med Tuschinski/krack C.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar