Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har flera funderingar till mitt sto.. :D bara så svårt att bestämma.. Stoet är e: Cardento och är nu dräktig med Baltimore. De jag funderar på är Balou du rouet,Heartbeat,Diarado,Zirocco Blue. Sen är jag väldigt sugen på Plot Blue men hittar inget om honom.. Var eller om man kan få tag på sperma.. Får fundera lite till

Jag med funderar på Balou du Rouet eller Diarado till mitt ena sto. Tycker Diarado ser riktigt kvick och smidig ut, vilket jag gillar i en hopphäst. Men hans avkommor är ju inte jättegamla än så man kan inte vara helt säker på om dom kommer gå de högsta klassene.... Fast dom ser ju väldigt lovande ut!
Var även inne på Heartbeat tidigara, men kom fram till att det blev för mycket Nimmerdor (han er ff. til stoet). Jag har dock precis köpt ett sto till som är e. Heartbeat, och hon är superfin! (Helt objektivt.... ;) ) Ligger en bild lite tidigare i denna tråd. Av vad jag hört så er Heartbeat-avkommorna oftast mycket trevliga hästar, som hoppar bra.

Har du kollat på Radisson.Var o tittade på honom förra året till mitt sto (som tyvärr efter bet resorberade).Han har underbar temperament, rör sig bra o hoppar givetvis bra ;).Vet dock inte vad han lämnar storleksmässigt
Ja, han har jag också hört bra om temperamentmässigt om honom.
Men jag är ute efter Irco Marco-blodet den här gången så det var därför jag velade mellan Hip Hop och Fetcher. :)

Jag med funderar på Balou du Rouet eller Diarado till mitt ena sto. Tycker Diarado ser riktigt kvick och smidig ut, vilket jag gillar i en hopphäst. Men hans avkommor är ju inte jättegamla än så man kan inte vara helt säker på om dom kommer gå de högsta klassene.... Fast dom ser ju väldigt lovande ut!
Var även inne på Heartbeat tidigara, men kom fram till att det blev för mycket Nimmerdor (han er ff. til stoet). Jag har dock precis köpt ett sto till som är e. Heartbeat, och hon är superfin! (Helt objektivt.... ;) ) Ligger en bild lite tidigare i denna tråd. Av vad jag hört så er Heartbeat-avkommorna oftast mycket trevliga hästar, som hoppar bra.

Nu är jag helt ärligt inte hoppinriktad, men mycket avelsinriktad och jag måste säga att Diarado tycks ha väldigt bra förvärvning hoppmässigt, men även när det kommer till gångarter. En bra investering tycker jag det låter som :)

Nu är jag helt ärligt inte hoppinriktad, men mycket avelsinriktad och jag måste säga att Diarado tycks ha väldigt bra förvärvning hoppmässigt, men även när det kommer till gångarter. En bra investering tycker jag det låter som :)
Det låter ju bra! Vad tror du om honom till ett sto e:Cardento? Jag är inte alls avelskunnig tyvärr och min man (och hanns familj) driver stuteri och seminstation, men de är "insnöade" på travavel,så detta med ridhästavel är nytt för oss

Just det! :) Mitt sto har 8-8-8 på sina gångarter så jag vil gärna behålla bra gång i avkomman med.
Men jag tycker även Balou du Rouet ser ut att röra sig bra, har dock inte kollat upp hur han förärver sig mtp gångarter....

Jag har två jättefina King Louie-ungar som blir 3 nu till våren. Rör sig trevligt, bra temperament o hoppar kanon :)

Själv har jag fortfarande inte kommit fram till vilka, om ens några av stona ska betäckas i år, funderar på att kanske ta King Louie igen på det ena stoet bara för att den jag har är så trevlig o fin :)
(hade kunnat ta KL till den andra oxå om det inte var för att avkomman får Irco Marco 3 ggr väldigt nära i stamtavlan; det blev en sen nödlösning när stoet inte blev dräktig med andra hingstar i augusti 2011 . )

Till ett av de andra stona har jag kanske hittat en kandidat i en av Ludger Beerbaums hingstar, Black Jack e Cornet Obolensky - Heraldik xx. Nån som vet något om den? :) CO är ju poppis nu o stoet kan behöva lite xx.

Från Beerbaums hemsida: Clearly refined by his dam’s Thoroughbred sire Heraldik xx, the gorgeous, patent leather black Black Jack placed in CSI3* level competitions in 2014 under the world class rider, Jerry Smit/ITA, after he had qualified twice for the Bundeschampionat and already got first places in the international Youngster Tour as a seven-year old.
Highly refined himself, the charming Black Jack not only passes on his good looks but also his ability to jump, his quality movements and rideability. His first crop produced a stallion named Black Rock H, who finished his70-day test in Marbach with a final score of 8.49 in the jumping index, making him the 2nd Reserve Champion. He then proceeded to win tests for young show jumpers and event horses. A son named Ben-Hardy won the Austrian Free Jumping Championships in Stadl-Paura. In Switzerland, a filly named Bojana from the same line as the international show jumper Souvenir/Philipp Weishaupt qualified for the National Foal Championships.

Vill inte starta en egen tråd så jag ställer en OT fråga här där en hel del kunniga människor läser. Mitt sto ska inte betäckas i år, däremot är jag lite orolig för infektioner då hon har gått med en valack som betäckt. Särade såklart på dem, men tänk om det blivit något skit som gör att det blir svårt att få henne dräktig framöver? Kan man ta ett bakterieprov på stoet när man ändå är på klinik även om man inte planerar att betäcka? Utifall det finns något så upptäcker man ju det i tid tänker jag.

Det låter ju bra! Vad tror du om honom till ett sto e:Cardento? Jag är inte alls avelskunnig tyvärr och min man (och hanns familj) driver stuteri och seminstation, men de är "insnöade" på travavel,så detta med ridhästavel är nytt för oss

Generellt så tror jag att Baloubet-blod funkar bra tillsammans med Cardento, så jag hade nog hellre kollat på en med det blodet än Diamant de Semilly-blod

Vill inte starta en egen tråd så jag ställer en OT fråga här där en hel del kunniga människor läser. Mitt sto ska inte betäckas i år, däremot är jag lite orolig för infektioner då hon har gått med en valack som betäckt. Särade såklart på dem, men tänk om det blivit något skit som gör att det blir svårt att få henne dräktig framöver? Kan man ta ett bakterieprov på stoet när man ändå är på klinik även om man inte planerar att betäcka? Utifall det finns något så upptäcker man ju det i tid tänker jag.
För att ta prov måste hon vara i brunst

Generellt så tror jag att Baloubet-blod funkar bra tillsammans med Cardento, så jag hade nog hellre kollat på en med det blodet än Diamant de Semilly-blod
Tack! Då kanske vi inte är helt ute och cyklar med Baltimore =) Är det lättsålt tror du? Funderar ev på att sälja stoet efter att hon förhoppningsvis blir dräktig igen. Kanske skulle satsa och ta Baloubet iallafall då? Han var uppe till diskussion härhemma,men jag tyckte att det blev lite dyrt,men som min man sa så kostar han ungefär vad en "sämre" travhingst kostar..

Vad tror du om honom till en liten d-ponny på 142 cm? Rent storleksmässigt bara?

Svårt att svara på, hans stam är ju normalstor. Men kollar man i Blå Basen har han ett antal avkommor med ponnyston så det borde kunna gå att kolla upp vad han lämnat där.

Personligen skulle jag inte vågat chansa med halvblod och d-ponny. Mitt yngsta sto är fyra år och bara 162 cm än så länge. Till henne skulle jag inte vågat ta större än en c-ponnyhingst.

Hörrni jag satt och kikade på Süddeutsche Hengsttage och Såg någonstans namnet Estobar NRW och lyckades på något sett hamna hos hans son Escolar (Estobar NRW x Fürst Piccolo) som jag måste erkänna att jag föll lite för. Någon som har lite mer koll än jag kring den här hästen?

Just det! :) Mitt sto har 8-8-8 på sina gångarter så jag vil gärna behålla bra gång i avkomman med.
Men jag tycker även Balou du Rouet ser ut att röra sig bra, har dock inte kollat upp hur han förärver sig mtp gångarter....

För att skvallra lite såg jag precis en väldigt snygg och rörlig Diarado x Landadel hingst som visades på Süddeutsche Hengsttage. Ca. 168 tror jag de sa att den var, mörkbrun, lätt ädel och välbyggd. Jag såg den bara vid hand, inte under löshoppningen tyvärr, det hade varit spännande.

För att skvallra lite såg jag precis en väldigt snygg och rörlig Diarado x Landadel hingst som visades på Süddeutsche Hengsttage. Ca. 168 tror jag de sa att den var, mörkbrun, lätt ädel och välbyggd. Jag såg den bara vid hand, inte under löshoppningen tyvärr, det hade varit spännande.

Stryk det där, nu har jag sett löshoppningen. Kan ses HÄR för den som är intresserad, häst nummer 2. Ser ut som en sjysst individ. Han blev kårad :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar