Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Vi planerar att betäcka vårt sto e.Trofé ue.Monaco. Hon är ett klassiskt, ganska grovt och stabilt halvblod, helt okej gångarter, inget spektakulärt. När hon var yngre så tränades hon och hade potential för att bli en bra dressyrhäst, dock så satte en griffelbensskada stop för karriären. Hon är runt 165 cm mkh. Hon är ganska ”märrig”, sur och envis, dock väldigt snäll och trevlig att rida. Hon har två avkommor varav vi äger den ena. Den som vi inte äger är e. Hermes ska vara väldigt snäll och ha okej gång, tror han fick 8 på typ, 8 skritt, 7 trav och 7 galopp som för. Den som vi äger är e. Damsey, väldigt trevlig att rida, bra gång helst skritt och galopp (bra bakbensaktivitet) , bra, aningens kraftig, typ, dock så är han otroligt envis och har mycket egna åsikter.

Vi är totalt nybörjare i aveln och kommer såklart att ta hjälp av uppfödare och rådgivare i skarpt läge, men redan nu, har ni kanske något förslag på någon passande hingst till denna dam? Vi har funderat lite på Luxus CML. Hingsten som vi betäcker med behöver förädla och ha ett bra temperament, den kan inte vara för liten heller. Tack på förhand :)

Glömde att nämna, hingsten vi söker ska vara en dressyrhingst som kan hoppa :)

Generellt sett är det vanligare med hopphingstar som har vettiga gångarter än gångartshingstar som kan hoppa. Dalwhinnie och Shooting Star är två stycken till som bryter mönstret.

Vad gäller stoet kan det vara intressant att veta vad det är för kvaliteter som hon har som ni vill föra vidare till avkomman?

Generellt sett är det vanligare med hopphingstar som har vettiga gångarter än gångartshingstar som kan hoppa. Dalwhinnie och Shooting Star är två stycken till som bryter mönstret.

Vad gäller stoet kan det vara intressant att veta vad det är för kvaliteter som hon har som ni vill föra vidare till avkomman?

Okej, tack, ska ta mig en titt på dom!! Vi vill gärna att avkomman ska vara dressyrstammad. Vi vill att stoets ridbarhet och stabilitet ska ärvas, inte att hon är grov utan att hon är en stabil och positiv ridhäst med stabila gångarter om du förstår vad jag menar, hennes griniga temperament är mest i boxen (och mest när hon är hungrig:angel:). Avkomman vi har är välbalanserad och positiv i ridningen, något vi gärna vill ha hos hans blivande syskon. Dessutom är det ju kul om fölets stam blir helt eller delvis svensk!

Gillar du svenskt kan jag tipsa om Lambourgini 1028, placerad i msv dressyr och hoppning. Jag har själv två uppfödningar efter honom, de har blivit modernare i typen än sin mamma, de är ädla men det är mamma också, de har luftigt steg med bra takt. Takten har alla avkommor fått från mamma men de har luften i steget från pappa. De hoppar dessutom hel okej, men den äldre är dressyrhäst och den yngre ligger efter i utbildningen p g a en griffelbensfraktur för ett år sedan så ingen av dem är hoppad uppsuttet.

Här brallar hon på ridbanan i våras, det går att se lite av takten, luften, spänsten och balansen. Morfar är Ceylon och hästen som syns i bakgrunden är gamla mamma.

Glömde att nämna, hingsten vi söker ska vara en dressyrhingst som kan hoppa :)

Jag tror inte Luxus kommer förädla avkomman särskilt mycket. Hans äldsta avkommor just nu är ofta normalkraftiga med fina vinklar.

Sedan ska det nämnas också att även om dressyrhingsten själv hoppar ok är det sällan och en chansning att han kommer ge något av det till avkomman, såvida han inte har fler bakåt i stammen som också hoppade ok. Att man tycker det är positivt om hingsten är en komplett häst förstår jag, men är det viktigt att den ska ge hopp och gång till avkomman så bör man se till hopphingstarna.

Dalwhinnie var ett trevligt tips.

Jag kan tipsa om De l'Or. Dansk gångartshingst ur en solid stofamilj, med en stamtavla där det finns en del hoppgener. På mödernet finner du Argentan x2 som bl.a. är far till den legendariske Argentinus som lämnade avkommor inom både hopp och dressyr på hög nivå. Morfadern Rotspon är en hingst som själv fick bra poäng i dressyr och hoppning under sitt hingsttest 1998. Han är även morfar till Hampton, som fick höga poäng på sin gång, sitt hopp och sitt terrängprov under sitt 70-dagarstest. De l'Or's far Dancier har i sin stam den kände Espri som producerade avkommor i de svåra klasserna inom hoppning och dressyr.
De l'Or själv brukar berömmas för sin utstrålning, sina aktiva bakben och sin fina karaktär.

Okej, tack, ska ta mig en titt på dom!! Vi vill gärna att avkomman ska vara dressyrstammad. Vi vill att stoets ridbarhet och stabilitet ska ärvas, inte att hon är grov utan att hon är en stabil och positiv ridhäst med stabila gångarter om du förstår vad jag menar, hennes griniga temperament är mest i boxen (och mest när hon är hungrig:angel:). Avkomman vi har är välbalanserad och positiv i ridningen, något vi gärna vill ha hos hans blivande syskon. Dessutom är det ju kul om fölets stam blir helt eller delvis svensk!

Kika på Canterbury! Verkar ge god typ, avkommor i både hopp/dressyr/fälttävlan och trevlig skalle.

Jag har två e Dalwhinnie som jag är väldigt nöjd med! En är visad med diplom i gångarter, hoppade trist på treårs - har hoppat trevligare innan. Mycket trevliga hästar att arbeta med!

Tack så hemskt mycket för alla tips och råd!! Vi har funderat, funderat och funderat lite till samt diskuterat med uppfödare och avelsrådgivning, och bestämt oss för att använda fina De l'Or, tror det kommer bli super! :love: Vad tror ni?

Tack så hemskt mycket för alla tips och råd!! Vi har funderat, funderat och funderat lite till samt diskuterat med uppfödare och avelsrådgivning, och bestämt oss för att använda fina De l'Or, tror det kommer bli super! :love: Vad tror ni?

Som sagt, jag tror det kommer bli en fin avkomma :)

Jag velar. Har ju ett sto som kan ge både dressyrhästar och hopphästar. Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska lägga på henne. Luxus eller Cover Boy kanske.

Jag velar. Har ju ett sto som kan ge både dressyrhästar och hopphästar. Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska lägga på henne. Luxus eller Cover Boy kanske.

Är det D-Day stoet?
Jag hade valt Luxus till henne.
Till Robin Z stoet hade jag valt Cover Boy

Jag hade ju inte tänkt betäcka mitt Figaro R sto, men alltså hur ska jag kunna motstå när Van Vivaldi kommer att finnas på färskt?

Så om jag fölning och allt därtill går bra så tror jag att jag ska försöka göra en Van Vivaldi - Figaro R - Warsteiner. Reservhingst blir Deodoro.

Jeg har to ston som skal bedekkes.

Det ene stoet e. Hamlet-Burggraaf tror jeg det blir Sandokan til.

Til mitt andre sto e. Santini-Airport er jeg veldig sugen på Sir Obolensky Z. Det er sikkert noen her inne som kan hjelpe meg med å svare på hvordan det blir med en 3-årshingst fra Zangersheide. Kan jeg registrere føllet i Z og deretter tileggsregistrere i ASVH?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar