Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev frågad av en kompis om tips till ett sto e. Clinton - Heartbreaker, jag är ju mer inne på dressyrhingstar just nu, men tänkte höra om det finns några tips här?

Önskemål är bra ridbarhet och temperament, högställd och inte för tung, inte lämna för smått. De vill helst inte dubbla med Clinton eller Heartbreaker-blod igen.
Gillar inte att ge hingstråd bara så. Hon ska ju välja själv :)
Hip Hop har vad jag vet vad hon söker. Bra temperament i hingstlinjen om man ska gå efter mina erfarenheter. Men han är inte jättesnygg imo...

Nu börjar det ju dra i hop sig för vår och hingst ska väljas☺ har ett sto e. Lux z som ska betäcka. Stoet är ganska stor så en inte för stor hopphingst fterfrågas! Tack för hjälp
Armani Code :d

Kanske vi betäcker vårt ridponnysto i år.
Förslag på hingstar mottages gärna!!!
Både Sverige stationerade och importsperma. Stoet är 120 cm e Simberg Hip Hop u welsh mountainsto?? Monette. Hon är väldigt rörlig, med mycket mekanik i gången. Hoppar även bra. Vill ha en större avkomma, så helst D ponny hingst. Prioritet är ridbarhet och gångarter.
Tänker själv på Jarno, FS Mr Right, FS Champion de Lux, EG Pauli, Global Player AT och Golden West ( fast dom har inte EU station så blir svårt)
Idéer !?!?!✨

@Kanel Cosmopolitan D kanske kan vara nåt, önskar att jag hade ett litet welshsto att betäcka med honom. Rörlig som tusan och är ditt sto nåt som mina gossar e: Simberg Hip Hop så finns det kvalitet i gångarterna som borde tas tillvara, byggas på och utvecklas. =)

Åh sååå fin. Tack för tipset Simpan! Vet du någon som tar in på honom, eller någon som seminerad i Sverige med honom? Hade nästan bestämt mig för FS Champion de Lux, men den här var ju helt fantastisk!
Ja, hon rör sig som bara den, vår lilla dam! Som en mini Totillas ☺️Har du också avkommor till Simberg Hip Hop?

Våra SWB ston tänker jag CINNAMON (Blue Hors Hertug x Weltmeyer) till Van Vivaldi.
RICCI FAY ( Riccione x Don Schufro) hoppad jag på någon av dom flera mkt intressanta treårshingstarna till bruksprovet.

Åh sååå fin. Tack för tipset Simpan! Vet du någon som tar in på honom, eller någon som seminerad i Sverige med honom? Hade nästan bestämt mig för FS Champion de Lux, men den här var ju helt fantastisk!
Ja, hon rör sig som bara den, vår lilla dam! Som en mini Totillas ☺️Har du också avkommor till Simberg Hip Hop?

Våra SWB ston tänker jag CINNAMON (Blue Hors Hertug x Weltmeyer) till Van Vivaldi.
RICCI FAY ( Riccione x Don Schufro) hoppad jag på någon av dom flera mkt intressanta treårshingstarna till bruksprovet.

Ja, visst är han fin! Vet inte om nån tar in på honom, har inte kollat upp det eftersom jag inte har nåt ponnysto att betäcka längre.
Har haft två fina hingstar efter S Hip Hop, den ena är kvar och den andra såld. Underbara med riktigt bra gång.

Av mina SWB-ston går två till Luxus, Don Primero- Maraton och First Wish-Warsteiner
En står fortfarande öppet (De Niro-Di Caprio) och den fjärde (Amsterdam- Belisar) tror jag inte att jag hinner med i år. Hon fölar i mitten/slutet av juli så det känns tveksamt.
Ser fram emot bruksprovet och väntar med spänning på att det kommer ut video från KWPNs selektering. Väldigt nyfiken på Hornrose (Apache-Ferro) till De Niro-stoet.

Då var det dags att leta hingst till mitt sålda avelssto igen, och jag frågar åt nuvarande ägarens vägnar. Fick många fina tips förra året här, tyvärr tog hon sig inte med Ampere och de valde att pga tidsramen strunta i nya försök och börja i god tid denna säsong istället.
Stoet har fått 3 avkommor e Zuidenwind, Highcruiser och Luxus cml. Samtliga har fått en bra överlinje, stark skritt och coolt temperament.
Önskvärt med ädla gångartshingstar som ger en luftig front, god balans och en bra galopp ffa.

Om någon kommer med intressanta förslag så kommer jag vidarbefodra detta till ägaren förstås :)

http://www.blup.se/sv-SE/horses/133243-solette-swb

Av mina SWB-ston går två till Luxus, Don Primero- Maraton och First Wish-Warsteiner
En står fortfarande öppet (De Niro-Di Caprio) och den fjärde (Amsterdam- Belisar) tror jag inte att jag hinner med i år. Hon fölar i mitten/slutet av juli så det känns tveksamt.
Ser fram emot bruksprovet och väntar med spänning på att det kommer ut video från KWPNs selektering. Väldigt nyfiken på Hornrose (Apache-Ferro) till De Niro-stoet.

När jag ändå håller på kanske nån har nåt bra förslag till stoet som jag ännu inte bestämt mig till.

Sugen på Galaxy Win, vill se mer av Hornrose och ska titta närmare på Flambeau under bruksprovet. Sen var det ju en del som såg intressanta ut på papperet också som ska spanas på.

Har ni några förlag?
De Niro- Di Caprio- Warkant
Ädel och nätt häst som upplevs liten trots sina 164 cm i mkh. Jag vill gärna ha en häst av mindre storlek men hakar inte upp mig på det. Framförallt ska avkomman RÖRA SIG!
Hon har en lite oengagerad skritt, travar fantastiskt och har en bra galopp. Otroligt bra ridbarhet! En pigg och alert fröken, ser allt och mkt häst men alltid trevlig inställning och försöker ALLTID göra rätt, även när hon blir spänd och lite rädd så går det alltid att kommunicera med henne.
Hon är ngt, ngt parallellförskjuten.

DSC_0522_zpsojuupusr.jpg

DSC00451_zps5xgnhx6e.jpg

CIMG4756_zpsxtok5ivd.jpg
CIMG4666_zps9wqbqgu2.jpg

Förslag!? Vi vill betäcka vårt sto Camaro M - Opius - Kaliber. Ett uppenbart hoppstammat sto och vi vet att vi borde välja att fortsätta på hopplinjen MEN vi skulle verkligen önska en dressyrhingst. Alternativt en lämplig hopphingst som nedärver gångarter.

Avkomman önskar vi blir en trevlig allroundhäst som ärvt sin mors otroligt goda lynne och fantastiska personlighet. Stot är 167cm vi vill hålla oss i det storleksspannet och mindre.
Vi har fått fina lovord för stot, framför allt för psyke och personlighet.
Fölet får gärna få lite mer nerv (ngt stot saknar). Vi tänker storlek-nätt, lynne, gångarter och ridbarhet. De Noir, Eclectisch, Van Vivaldi är några vi kikat på. Även St Schufro i Dk.

(Vi är två väninnor som delar häst - stot. Fölet tänker vi utöka vårt hästbestånd med)

Tacksamma för förslag!

Förslag!? Vi vill betäcka vårt sto Camaro M - Opius - Kaliber. Ett uppenbart hoppstammat sto och vi vet att vi borde välja att fortsätta på hopplinjen MEN vi skulle verkligen önska en dressyrhingst. Alternativt en lämplig hopphingst som nedärver gångarter.

Avkomman önskar vi blir en trevlig allroundhäst som ärvt sin mors otroligt goda lynne och fantastiska personlighet. Stot är 167cm vi vill hålla oss i det storleksspannet och mindre.
Vi har fått fina lovord för stot, framför allt för psyke och personlighet.
Fölet får gärna få lite mer nerv (ngt stot saknar). Vi tänker storlek-nätt, lynne, gångarter och ridbarhet. De Noir, Eclectisch, Van Vivaldi är några vi kikat på. Även St Schufro i Dk.

(Vi är två väninnor som delar häst - stot. Fölet tänker vi utöka vårt hästbestånd med)

Tacksamma för förslag!

Canterbury

Camaro M , kaliber och så Canterbury på det.
Låter som lite mkt humör i en framtida avkomma enligt mig.

Jag har själv flera avkommor E camaro M, gillar dom skarpt, har även bra erfarenheter av Kaliber på den tiden han begav sig.

Jag hade tittat på Hip Hop till det stoet.

Eller om man kan tänka sig en helt annan väg, titta på Lambourghini...

Hip Hop säger jag! Lamborghini är tråkig tycker jag.

Jag tycker nog hans avkommor är fina. Av någon anledning så är inte så många ute på tävlingsplatserna, vet ej vad det beror på , men jag tror, att om man inte ska sälja, vill göra en häst till sig själv o framtiden, så är han värd att titta närmre på.

Men hIp Hop är ju min favorit alla dagar i veckan, särskilt i komb med camaro M

Camaro M , kaliber och så Canterbury på det.
Låter som lite mkt humör i en framtida avkomma enligt mig.

Jag har själv flera avkommor E camaro M, gillar dom skarpt, har även bra erfarenheter av Kaliber på den tiden han begav sig.

Jag hade tittat på Hip Hop till det stoet.

Eller om man kan tänka sig en helt annan väg, titta på Lambourghini...

Blir bara nyfiken på vad du hört om Canterburys temperament, eftersom jag bara hört gott om honom och fått honom rekommenderad till mitt sto där temperamentet var något av det allra viktigaste. Nu är hon redan dräktig så det får bli som det blir men vill gärna veta :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar