Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad jag har sett o hört så är Canterburys avkommor modiga, och med mod kommer ofta en hårdhet.
Tillsammans med den känslighet som det finns hos de flesta Camaro M S avkommor, dessutom med Kaliber bakom, så hade inte jag valt den kombinationen.

Därmed inte sagt att någon hingst är bättre eller sämre än någon annan, allt handlar ju om bra kombinationer, och. Givetvis bra. Avelsdjur.

vad jag har sett o hört så är Canterburys avkommor modiga, och med mod kommer ofta en hårdhet.
Tillsammans med den känslighet som det finns hos de flesta Camaro M S avkommor, dessutom med Kaliber bakom, så hade inte jag valt den kombinationen.

Därmed inte sagt att någon hingst är bättre eller sämre än någon annan, allt handlar ju om bra kombinationer, och. Givetvis bra. Avelsdjur.

Tack, jag är helt med på vad du menar! Går så mycket rykten om många hingstar, så jag försöker ta mycket med en nypa salt, därför jag ville kolla :)

Jag har ju fött upp ett par Lambo-barn och har sett ännu fler. Det jag sett är att han ger hästar som är lite kortare i linjerna, åt det ädlare hållet, och med bra luft i steget.

Tack för förslag. Vi kollar för fullt på dem och läger in dem i alternativslistan!!

Stot är en känslig individ men inte på något sätt negativt och det märks mest när hon står i större stall då hon blir lite mer rastlös. Hon är en otroligt vänlig och social individ, smart och med mycket humor. Det är just de egenskaperna veterinärer och "hästfolk" så som equiterapeuter, massörer och tränare gillar. Hon är mycket modig utan att vara skarp. Mycket följsam. Däremot tror vi att hon säkert lätt skulle kunna ta över om hon skulle få chans för en vek människa. Vi upplever inte att hon egentligen har protesterat mot något (vi red in henne själva). Vi brukar skoja om att hon vore den ultimata polishästen. Därför önskar vi gärna ngt mer nerv för att ha mer att jobba med vad gäller ridningen där hon inte visar någon extravagans eller superglöd.

Finns fler ideér och/eller förslag eller tankar är det välkommet. Vi följer med spänning och är väldigt förväntansfulla inför betäckning!

Ridponnyn Fredbo's Garmin, är det någon som vet något/har några åsikter om honom? Mer än vad som står på Flyinges sida?

Han var kanonfin att titta på. Verkligen en storhäst i litet format. Sen är det ju några fina hingstar han har i stammen tillsammans med en ädel och fin engelsk weslhstam på mödernet. Han ska även hoppa riktigt bra, vara en trevlig och snäll individ i stall och hantering.

28 september 2012 - Suveræn vinder af materialprøven i både spring og dresur.
"Fredbo's Garmin har netop afsluttet materialprøven og endte ud som vinder af begge discipliner - en super pony. Gangarter havde han et gennemsnit på 8,66 p. og i springning lød den på 8,21 hvilket gav et samlet resultat på 8,44 p. Han har bl.a. opnået 3 x 9 taller for temperament samt ´9 i ridelighed og kapacitet. 9 for trav og galop og af testrytter 9,5 i galop."

Beskrivelse:
Hingsten er flink og reel i stalden. Hingsten har et godt temperament og god karakter.
Hingsten udviser god ridelighed i dressur og særdeles god i springning.
Hingsten udviser god kapacitet i dressur med en særdeles god skridt og en fremragende galop.
Hingsten springer med god kapacitet, teknik og brug af ryg.
Konkurrenceegenskaber gode i dressur og springning.
Prøven gennemført

Funderar på att betäcka mitt 3 årssto i vår men vet inte riktigt vad jag ska ta. Funderar på att prova Cardento men vet inte om det är så smart på ett sto som ej varit betäckt tidigare. Tänkte på att han är på fryst och varit lite tveksam i dräktighet. Är man helt omodern om man tar honom =). Avkomman är främst tänkt till hoppning och kan bli aktuell att sälja. Har också frågat lite på Bubalu men de skulle återkomma med hur han skulle vara tillgänglig.

Mitt sto Manda är e: Corlensky G - Landlord- Cortez. Mamman var dubbelt klass 1 som treåring, plac tom 130 och har syskon t.o.m svår hoppning, breedersvinnare mm, hon har även lämnat en avkomma med hoppdiplom som treåring och en som tyvärr inte är visad samt varit skadad så den har inte tävlat så mycket . Mormor och mormorsmor är Elit premierade.

Manda är nu 160 cm kanske lite över. Skulle tippa att hon landar på 164-165 cm. Mycket vänlig i temperament, samarbetsvillig men samtidigt lite skarp och vet vad hon vill. Åt det hetare hållet, kvick och modig. Vill med andra ord inte ha en för vass hingst.

För min egen del så skulle avkomman gärna få ligga på 160-165 cm men ska man sälja bör den väl egentligen ligga något högre. Hingsten får gärna ha lite gång men vill inte ge avkall på hoppningen för det om ni förstår vad jag menar.

Så vad skulle ni kunna ge för förslag på hingst som har bevisat ge bra avkommor och som kan passa till ovanstående?
10374073_10203363285619339_6630477949549696891_n.jpg

10245401_10203431328360365_647650743817278183_n.jpg

Senast ändrad:
Just Hip Hop tilltalar mig inte så jättemycket. Storasystern är efter honom och blev en ganska rejäl dam, tyvärr inte hunnit visa så mycket än.
Får klura lite och smälta det lite.

Iowa kanske? Känns lite tveksamt med fryst på treåring dock.
Iowa tycker jag om som häst o stam. Jobbade en del med honom 99 tror jag det var. Men det är ju det frysta som är frågan. Vet ju dem som kör på fryst på sina treåringar men jag vet inte om jag vill chansa.

har funderingar på att betäcka mitt gammelsto igen, hon är 176 cm e. Nostradamus - Chapman - Marduk och har 3 avkommor sen tidigare. Hon har själv inte gjort något då hon hade en hovböld som återkom pga en ficka i läderhuden och därför stod skadad i flera år men hon har en fantastisk ridbarhet.
Alla avkommorna är av olika typ (allt från hingstarna) men två riktigt bra (minst 8) där en inte alls kan hoppa (170 cm e. Bocelli), nästa hoppar fantastisk har bra gångarter men är rätt nervig av sig (167 cm e. Baltimore) och den siste är bara 4,5 än och har både bra gångarter och bra hoppkapacitet men är ännu rätt valpig och långsam (178 cm e. HipHop).

Är jättesugen på att betäcka henne med Maria Gretzers Singular La Silla, några synpunkter?!

Denna tycker jag är fin. För er som frågar om hopphingstar. Nan har 165 i hoppindex i KWPN med 77% säkerhet och sånt.

Spoiler - bruksprovet 2008
Sire: Chin Chin Holst, s. Constant Holst
Dam: Sarjolijn ster s. Heartbreaker keur, d. Farjolijn ster ds. Renville keur

Conformation: Arezzo VDLis a more than sufficiently developed stallion with a good jumper model. He is somewhat short legged. The head is sufficiently expressive. The neck has good length, shape and muscling. The wither is sufficiently developed. The shoulder has good position and length. The back has good length and muscling. The loins are well muscled and well connected. The croup has good length, position and muscling. The foreleg has sufficient length and correct position. The hindleg is correct. The base is well developed and has good quality. The feet are well developed.

Pedigree: Chin Chin had an impressive sport career. Jaime Azcarraga from Mexi- co participated in the Seoul and Barcelona Olympics with him, as well as the WEG in Stockholm and various World Cup finals. Mother Sarjolijn is a star daughter of the keur stallion Heartbreaker. Grand- mother Farjolijn is also star. This daughter of the international jumper Renville is also the mother of Nacorde, the Concorde son that recently won the very difficult Derby of Hamburg for the second time. Together with Iroko she also produced the interna- tional jumper, The Fly. Great grandmother Parjolijn carries the star and preferent predicates. She is a daughter of a previous Derby of Hamburg winner, the Courville xx son Jasper. In combination with Zevenster she produced the international jumper, Easyboy. Further back in the mare line is the mare Marjolijn, a star mare from the Amor son, Akteur.

Test report
: Arezzo VDLis an honest, reliable stallion with a very good attitude. The stallion is very willing to work and he works well. The walk is pure and has more than sufficient scope. The trot has sufficient scope and is sufficiently carried. The canter has good scope and power. The stallion moves on the forehand and has more than sufficient to good balance. The stallion jumps with very good reflexes, good technique and finishes the jump very well behind. Arezzo VDLappears to be careful and shows much to very much scope. Arezzo VDL has much to very much talent for jumping and gives his rider a very good feeling.

Stall behavior: An honest, reliable stallion that is easy to handle and calm in his stall.

Veterinary remarks: none.

Semen quality: good.

Breeding advice: Arezzo VDLcan add jumping technique and reflexes to jumper breeding. The mares can’t be built on the forehand and they should show blood.

Dam report: Sarjolijn is a more than sufficiently developed, refined mare that should have longer lines and because of that looks like she is short-legged. The head is expressive and shaped well. The poll has good length and shape. The neck has more than sufficient length and a horizontal position. The neck is well muscled. The wither is more than sufficiently developed. The shoulder has good length and position. The back is shaped well. The loins are wide and strongly connected. The croup slopes sufficiently but should be longer. The foreleg is correct when seen from the side. The hindleg is a little straight. The pastern is normal. The hooves have good width with somewhat low heels. The quality of the base is good and sufficiently developed. The walk is pure, active and has sufficient scope. The trot is active with more than sufficient scope. The canter is active with good use of the hindleg and also shows good scope and balance. Height: 1.64m. Color: bay. June 22, 2005, 1.65m, chestnut, jumping

Hej!
Jag håller på och funderar överen SWB hingst till mitt sto som förhoppningsvis ska betäckas under 2015 då jag vill ha en avkomma efter henne.
Skulle behöva lite tips över hingst, hade bestämt mig för Skovens Rafael tills jag märkte hur knepigt det blir med FAI, så nu letar vi igen.
Hon har två tidigare avkommor efter Rambo som vart jättetrevliga, men jag vill ha något lite mera högrest och ''flashigare''.

Hon är Kwpn tp, tilläggsregistrerad i blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/186600-valomino

Skulle behöva förbättra traven i första hand, det skulle inte skada med mera luft i gångarterna, men dom är trevliga överlag.
Hästen behöver ha ett bra, lungt psyke och nedärva därefter. Arbetsvillig och elastisk/rörlig med hög ridbarhet är ett krav.
Vill gärna behålla maffigheten som min har, men behöver något som är mera normal/långlinjerat för att det inte ska bli en polle med obefintligt sadelläge.
Min häst är 157cm, skulle gärna få lämna något större, men ingen 170+ häst.
Nu finns det inga garantier, det är jag medveten om, men önskemål :-)

Max 20.000 sek inkl moms för bara hingsten.

Nu har jag säkert missat massa faktorer, tipsa bäst ni kan så får jag och min ''mentor'' gå igenom allt för lämpligast kandidat :-)
10857780_10152984431828278_5605472480532048870_n.jpg

547584_10151013919483278_855415206_n.jpg

@Toxid Jag skulle satsat på en fux för att kunna få isabellfärg på avkomman :)

Luxus CML passar rätt bra in på det du söker, inte jättestor själv men har inte lämnat små avkommor, han har bra ridbarhet och trevligt temperament. Det han förbättar mest är väl kanske galoppen men det blir ju inte kattskit av traven heller =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar