Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!
Jag håller på och funderar överen SWB hingst till mitt sto som förhoppningsvis ska betäckas under 2015 då jag vill ha en avkomma efter henne.
Skulle behöva lite tips över hingst, hade bestämt mig för Skovens Rafael tills jag märkte hur knepigt det blir med FAI, så nu letar vi igen.
Hon har två tidigare avkommor efter Rambo som vart jättetrevliga, men jag vill ha något lite mera högrest och ''flashigare''.

Hon är Kwpn tp, tilläggsregistrerad i blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/186600-valomino

Skulle behöva förbättra traven i första hand, det skulle inte skada med mera luft i gångarterna, men dom är trevliga överlag.
Hästen behöver ha ett bra, lungt psyke och nedärva därefter. Arbetsvillig och elastisk/rörlig med hög ridbarhet är ett krav.
Vill gärna behålla maffigheten som min har, men behöver något som är mera normal/långlinjerat för att det inte ska bli en polle med obefintligt sadelläge.
Min häst är 157cm, skulle gärna få lämna något större, men ingen 170+ häst.
Nu finns det inga garantier, det är jag medveten om, men önskemål :-)

Max 20.000 sek inkl moms för bara hingsten.

Nu har jag säkert missat massa faktorer, tipsa bäst ni kan så får jag och min ''mentor'' gå igenom allt för lämpligast kandidat :-)
10857780_10152984431828278_5605472480532048870_n.jpg

547584_10151013919483278_855415206_n.jpg

Av de som nämnts känns Luxus som det säkraste kortet - hans avkommor är äldst och jag har inte hört ett ont från någon som börjat jobba med sin 2-åring. Luxus är ju dessutom själv en väldigt trevlig hingst.
Om du inte har något emot en lite mindre avkomma kan Deodoro vara ett intressant val. Han har de kvlitéer du söker, och även om han är oprövad så skall det nämnas att han kommer från en mycket bra stostam som lämnat högvis med tävlinghästar och bra avelsdjur.
Vill du ha mer beprövat är mitt tips Dalwhinnie - förvisso inte fux, men hans avkommor har varit fina och många talar gott om temperamentet på dem.

Av de som nämnts känns Luxus som det säkraste kortet - hans avkommor är äldst och jag har inte hört ett ont från någon som börjat jobba med sin 2-åring. Luxus är ju dessutom själv en väldigt trevlig hingst.
Om du inte har något emot en lite mindre avkomma kan Deodoro vara ett intressant val. Han har de kvlitéer du söker, och även om han är oprövad så skall det nämnas att han kommer från en mycket bra stostam som lämnat högvis med tävlinghästar och bra avelsdjur.
Vill du ha mer beprövat är mitt tips Dalwhinnie - förvisso inte fux, men hans avkommor har varit fina och många talar gott om temperamentet på dem.

Finns väl även de som är tre år iår och under inridning. (Luxus barn alltså)

Jag såg att Lövsta har Dionysos i år. Vad tycker ni om honom?
Vilka ston passar han/passar han inte till?
Ååhh vad roligt att han ska vara i avel i år. Har en 4 åring efter honom hemma, sjukt trevlig individ med super trav/galopp/psyke. Fantastisk ridbarhet. Funderar på att betäcka hans halvsyster då känns Dio som en stark kandidat.

@Toxid Jag skulle satsat på en fux för att kunna få isabellfärg på avkomman :)

Luxus CML passar rätt bra in på det du söker, inte jättestor själv men har inte lämnat små avkommor, han har bra ridbarhet och trevligt temperament. Det han förbättar mest är väl kanske galoppen men det blir ju inte kattskit av traven heller =)
@Fiorano @Wine-tee @Pontevecchio @simpan
Tack för bra tips!
Luxus är absolut en kandidat, har även blivit såld på benetton dream :love:

@Fiorano @Wine-tee @Pontevecchio @simpan
Tack för bra tips!
Luxus är absolut en kandidat, har även blivit såld på benetton dream :love:

BD lämnar över lag lite större avkommor som är kvadratiska i typen och har bakben som är lite åt det längre hållet. Jag skulle välja honom till ett vältypat sto i uppförsbacke för att förbättra gångarter och ridbarhet och bidra med storlek.
Lord Leatherdale kanske? ;) Lämnar väldigt ärliga ambitiösa hästar i uppförsbacke. Passar till ston där man vill lätta upp typen och få mekanik i gångarterna. Inte riktigt lika stor som BD.

BD lämnar över lag lite större avkommor som är kvadratiska i typen och har bakben som är lite åt det längre hållet. Jag skulle välja honom till ett vältypat sto i uppförsbacke för att förbättra gångarter och ridbarhet och bidra med storlek.
Lord Leatherdale kanske? ;) Lämnar väldigt ärliga ambitiösa hästar i uppförsbacke. Passar till ston där man vill lätta upp typen och få mekanik i gångarterna. Inte riktigt lika stor som BD.
Holy macaroni vilken häst:love:

Har ett sto e: Loran - Amiral - Strauss som jag funderar på att betäcka i år, för eget bruk. Hästen är 13 år och inte varit dräktig innan, vilket förstås inte är optimalt.

Stoet är litet (157 cm), och jag vill inte att avkomman ska bli enorm men gärna över 160. Hon har utmärkt skritt, bra trav men kunde ha något mer bakbensaktivitet, lite markbunden galopp som tagit tid att få balanserad. Hoppar med bra teknik men det är dressyr som är i fokus. Bra psyke åt det tuffare/hetsigare hållet. Exteriört trevlig men med något kort hals.

Skulle vilja få fram en avkomma med bättre galopp och något mer i uppförsbacke. Hellre lite nerv och humör än tungriden.

Tips? Har tittat lite på Ampère som jag sett trevliga avkommor till, men ser att flera skriver att ni inte skulle välja honom till en förstagångsmamma? Som amatör tror jag inte att det behöver vara en dyrare hingst än så för att det ska bli tillräckligt bra resultat för mina behov.

@Bluebottle Om du gillar Ampere så kanske du ska kolla på hans son Bergåkras Amaranth? För mig är han ingen wow-hingst, men han har ett psyke som är helt fantastiskt (i årets hingstklasser kommer han att ridas av en trettonårig tjej!). Han har även väldigt mycket mekanik i sin gång, och hoppar okej. Jag tror att han är en hingst som kan lämna mycket trevliga dressyrhästar för oss vanliga dödliga amatörer:).

Har diskuterat och funderat fram och tillbaka om vad jag ska göra med min häst.

Så nu har jag kommit fram till att kanske ta ett föl. Så har jag lite mer tid på mig att bestämma mig!

Hon är väldigt stoig av sig. Mycket känslig med MYCKET motor och vet vad hon vill.
Jag har tittat lite på luxus och verkligen älskar hand utseende! Någon som vet hur han är i psyket?

sitter o klurar på hingstval. Har 3 ston som ska betäckas i år. Vill gärna ha en avkomma efter Cardento så frågan är om nån av mina är lämpliga då han bara finns på fryst. Har 2 ston som fölar för första gången i år, bägge tog sig på första brunsten, dock betäckta naturligt. Den ena fölar redan i slutet av april så kanske den är mest lämpligt för fryst??? är det svårare få dräktigt med fryst??? Det stoet är efter Quasimodo Z - Quickstar så är ju toppstam. Sen har jag ett sto som antagligen är såld men jag förhandlade till mig betäckningsrätt på henne. Hon är 9 år, aldrig betäckt innan och är efter Quality - Radiator. Har funderat på Iowa och cardento eller min egen hingst, dock så vill helst köparna att jag undviker naturlig betäckning så lutar åt att vi skippar våran egen .....Någon som har koll på om Cardentos frysta är urdålig kvalite eller hur det är??? är ju rätt dyrt att ta fryst också

Nu efter Bruksprovet har jag fått en ny het kandidat, Sibelius e. Rosevelt - Prestige VDL.

Men är fortfarande väldigt sugen på en Deodoro också!

Vill ha en hingst med tre bra gångarter med mycket mekanik och rörlighet och väl undersatta bakben, gärna mindre modell och lätt typ. Mycket energi och arbetsvilja, inte för vass i temperamentet men gärna känslig.

Beslutsångest deluxe :cautious:

Jag är ju väldigt partisk för Sibelius, så klart, eftersom jag själv har ett Rosevelt-sto. Temperamentet och arbetsviljan, som verkar karakteristiskt för hans avkommor efter att ha läst de skriftliga omdömena efter Bruks, är helt fantastiskt. Jag sitter fortfarande och ler vid varje ridtur, trots att jag haft henne i fyra år, hela hästen utstrålar samarbetsvilja och glädje, jag tyckte mig ana det när jag såg Sibelius också. Det finns en Ölands-stationerad valack e. Rosevelt som gick clinic för Bosse T för något år sedan, också en oerhört trevlig häst, tror de var uppe och nosade på Prix St Georg-nivå då och den var inte så gammal.

Håller på o kikar o funderar på hingstval....Mitt ena sto är efter Quazimodo Z- Quickstar. Jag funderar på om det finns någon hingst efter Quickstar eller med Quickstar långt fram i stammen???? Skulle vilja linjeavla på den. Quin finns inte på semin i sverige i år???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar