Andra fina fuxar är tex D l'or. Vilancio ska ha bra trav.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag håller på och funderar överen SWB hingst till mitt sto som förhoppningsvis ska betäckas under 2015 då jag vill ha en avkomma efter henne.
Skulle behöva lite tips över hingst, hade bestämt mig för Skovens Rafael tills jag märkte hur knepigt det blir med FAI, så nu letar vi igen.
Hon har två tidigare avkommor efter Rambo som vart jättetrevliga, men jag vill ha något lite mera högrest och ''flashigare''.
Hon är Kwpn tp, tilläggsregistrerad i blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/186600-valomino
Skulle behöva förbättra traven i första hand, det skulle inte skada med mera luft i gångarterna, men dom är trevliga överlag.
Hästen behöver ha ett bra, lungt psyke och nedärva därefter. Arbetsvillig och elastisk/rörlig med hög ridbarhet är ett krav.
Vill gärna behålla maffigheten som min har, men behöver något som är mera normal/långlinjerat för att det inte ska bli en polle med obefintligt sadelläge.
Min häst är 157cm, skulle gärna få lämna något större, men ingen 170+ häst.
Nu finns det inga garantier, det är jag medveten om, men önskemål :-)
Max 20.000 sek inkl moms för bara hingsten.
Nu har jag säkert missat massa faktorer, tipsa bäst ni kan så får jag och min ''mentor'' gå igenom allt för lämpligast kandidat :-)
Av de som nämnts känns Luxus som det säkraste kortet - hans avkommor är äldst och jag har inte hört ett ont från någon som börjat jobba med sin 2-åring. Luxus är ju dessutom själv en väldigt trevlig hingst.
Om du inte har något emot en lite mindre avkomma kan Deodoro vara ett intressant val. Han har de kvlitéer du söker, och även om han är oprövad så skall det nämnas att han kommer från en mycket bra stostam som lämnat högvis med tävlinghästar och bra avelsdjur.
Vill du ha mer beprövat är mitt tips Dalwhinnie - förvisso inte fux, men hans avkommor har varit fina och många talar gott om temperamentet på dem.
Finns väl även de som är tre år iår och under inridning. (Luxus barn alltså)
Ååhh vad roligt att han ska vara i avel i år. Har en 4 åring efter honom hemma, sjukt trevlig individ med super trav/galopp/psyke. Fantastisk ridbarhet. Funderar på att betäcka hans halvsyster då känns Dio som en stark kandidat.Jag såg att Lövsta har Dionysos i år. Vad tycker ni om honom?
Vilka ston passar han/passar han inte till?
@Fiorano @Wine-tee @Pontevecchio @simpan@Toxid Jag skulle satsat på en fux för att kunna få isabellfärg på avkomman
Luxus CML passar rätt bra in på det du söker, inte jättestor själv men har inte lämnat små avkommor, han har bra ridbarhet och trevligt temperament. Det han förbättar mest är väl kanske galoppen men det blir ju inte kattskit av traven heller =)
@Fiorano @Wine-tee @Pontevecchio @simpan
Tack för bra tips!
Luxus är absolut en kandidat, har även blivit såld på benetton dream
Holy macaroni vilken hästBD lämnar över lag lite större avkommor som är kvadratiska i typen och har bakben som är lite åt det längre hållet. Jag skulle välja honom till ett vältypat sto i uppförsbacke för att förbättra gångarter och ridbarhet och bidra med storlek.
Lord Leatherdale kanske? Lämnar väldigt ärliga ambitiösa hästar i uppförsbacke. Passar till ston där man vill lätta upp typen och få mekanik i gångarterna. Inte riktigt lika stor som BD.