Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Hur stor vill du ungefär att hingsten skall vara/ge storleksmässigt?

Skovens Rafael lämnar ju ofta ganska fin front och lätt typ, jättefin skritt har han och hans avkommor brukar för det mesta inte vara några bjässar, flera stycken högt bedömda under 165cm (förvisso som unga).

@Wine-tee
Fick jag önska skulle det bli en D-ponny. ;) Men det gör ingenting om den växer över heller. Så egentligen spelar det ingen roll. Men avkomman är ämnad till mig och jag vill gärna ha en liten, så blir den 155 så är jag nöjd, gärna max 160. Stoet är 141 cm men upplevs som större. Hon har tyvärr rätt obefintlig manke med dåligt sadelläge och är som sagt aningens överbyggd (welshpappa) så jag vill ha en BRA front och överlinje på hingsten. Hon har det bästa temperamentet man kan önska sig, gudasnäll i ALLT men ändå sjukt mycket energi och eget driv. Hon har bra gångarter med bra bakben, rör sig inte alls som "en typisk ponny" utan har stora vägvinnande gångarter. Med några cm längre framben hade hon haft ännu lättare för sig. ;)

@Wine-tee
Fick jag önska skulle det bli en D-ponny. ;) Men det gör ingenting om den växer över heller. Så egentligen spelar det ingen roll. Men avkomman är ämnad till mig och jag vill gärna ha en liten, så blir den 155 så är jag nöjd, gärna max 160. Stoet är 141 cm men upplevs som större. Hon har tyvärr rätt obefintlig manke med dåligt sadelläge och är som sagt aningens överbyggd (welshpappa) så jag vill ha en BRA front och överlinje på hingsten. Hon har det bästa temperamentet man kan önska sig, gudasnäll i ALLT men ändå sjukt mycket energi och eget driv. Hon har bra gångarter med bra bakben, rör sig inte alls som "en typisk ponny" utan har stora vägvinnande gångarter. Med några cm längre framben hade hon haft ännu lättare för sig. ;)

Hermes skulle du också kunna titta på.

@Wine-tee

Lambourghini 1028. Har fött upp två som rör sig väldigt bra och har bättre front än mamman. Okomplicerade och lättlärda.

Ja Hermes är fin! :) Han får stå med på listan...

@Görel
Vet du vart man får tag på Lamborghini? När jag sökte lite snabbt hamnade jag på nån engelsk sida..?

Tänkte se om någon kunde ge mig tipps på hopp hingstar som lämnar lugna avkommor med bra hopp och gångarter?

Tippsar om Crelido - elithingst i DV som ger multitalanger med mycket bra temperament. :-) Här i Norge har han flera avkommor som går fälttävlan, men har även många rena dressyr- samt såklart hopphästar. :up:

Sök på stall M.

Tack!

Vilka otroligt förmånliga villkor och priser de hade på sina hingstar! Där fick jag två nya kandidater. Diero Lux N är ju också toppenfin om än inte riktigt lika bra gångarter som jag kunde önska. Stoet hoppar dock också riktigt bra så visst vore det roligt om avkomman kan hoppa, men eftersom den är till mig och jag vill krumelura så vore det roligt med bra gång.

Tack!

Vilka otroligt förmånliga villkor och priser de hade på sina hingstar! Där fick jag två nya kandidater. Diero Lux N är ju också toppenfin om än inte riktigt lika bra gångarter som jag kunde önska. Stoet hoppar dock också riktigt bra så visst vore det roligt om avkomman kan hoppa, men eftersom den är till mig och jag vill krumelura så vore det roligt med bra gång.

Diero har dock nya villkor för i år, kolla på språngrulla!

pratade förresten med Quins ägare för en stund sen och att den inte varit i avel är pga att den inte fick så många ston och då la dom ner det. Dom sa att får han minst 5 ston i år så kan dom ha honom i avel i år. Men det fanns fryst tillgängligt i annat fall...Konstigt att den hingsten inte fått några ston...

Jag har för mig att den stod hos en hingsthållare som inte hade fler hingstar, så den marknadsfördes inte alls på samma sätt som hingstarna som står på t ex Flyinge eller Tullstorp. Inte heller har den varit ute och tävlat massor. Så jag tror stoägarna helt enkelt glömde bort den lite, det finns så många hingstar, och det då en som varken marknadsförs massor eller blir en snackis, så glömmer folk snabbt bort den, även om den är fin.

Jag har för mig att den stod hos en hingsthållare som inte hade fler hingstar, så den marknadsfördes inte alls på samma sätt som hingstarna som står på t ex Flyinge eller Tullstorp. Inte heller har den varit ute och tävlat massor. Så jag tror stoägarna helt enkelt glömde bort den lite, det finns så många hingstar, och det då en som varken marknadsförs massor eller blir en snackis, så glömmer folk snabbt bort den, även om den är fin.

ja det är nog så. Handlar mycket om att marknadsföra på ett bra sätt i dag ! Svårt det här att välja hingst, är det dumt att linjeavla såpass nära på Quickstar?? Finns ju inte så himla många hästar med Quickstar i stammen här i sverige iallafall. Är dom efterfrågade alls egentligen? Stoet jag har är ju efter Quisimodo Z och har Quickstar som morfar. Riktigt superbra stam har hon med nästan bara hästar i stammen som placerat sig i 1,60 hopp på både mammans o pappans sida. Vet dock ej mitt stos kapacitet då hon är skadad och ej går rida eller ens se löshoppa.

Behöver tips på hingstar med bra temperament, gärna åt det lite lugnare hållet, med bra gångarter. Stoet är e. Florencio I ue. Gribaldi och rör sig väldigt fint, blir dock lite väl "på" ibland så helst inte någon som är allt för explosiv.
Har kikat lite på Everdale 95400 och Dionysos 1038, någon som vet något om deras temperament? Eclectisch lockar också men han såg väldigt energisk ut när jag såg honom under bruksprovet, är rädd att två tickande bomber kanske blir en explosion, hehe :) Någon som har koll på hans temperament (han bör väl ha avkommor i danmark?)
Är ej intresserad av inavel/linjeavel.

Vet vilken du menar, och samma valack blev ju även högst bedömda gångartshäst på treårs här i krokarna när det begav sig. Galet fin häst!

Jag roade mig med att slumpvis klicka in på andra 07:or efter Rosevelt, och alla jag hamnade på var högt bedömda och/eller tävlade framgångsrikt. Men jag såg inga Roseveltavkommor efter 2010, går han inte att få tag på i Sverige längre?

Synd bara att Sibelius är så liten!

Jag vill ju ha en liten hingst då jag har sto som gett stort och vill ha en till mig (163 cm i strumplästen), kanske blir till att betäcka min avatarpålle på fölbrunsten!
Var kommer Sibelius att stå tro?!
Min andra e. Nostradamus går till Singular. Gillade honom skarpt så det blev bara magkänsla på den...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar