Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som att jag spammar här nu men ny film på Sibelius:

Jag har ju främst varit inne på fuxhingstar för att öka chansen till isabell, men en gulbrun med Sibelius "look" hade ju inte heller varit helt fel :angel:

Tur du spammar oss med Sibeliusfilmer, det är svårt att hitta dem annars :-)
Jag hade inte tänkt betäcka om mitt avatarsto e. Bocelli men det vete katten. Sibelius verkar ha precis det go och framåtanda som jag önskar samt rörligheten och inte minst oerhört lättlärd vad det verkar som!

Tur du spammar oss med Sibeliusfilmer, det är svårt att hitta dem annars :-)
Jag hade inte tänkt betäcka om mitt avatarsto e. Bocelli men det vete katten. Sibelius verkar ha precis det go och framåtanda som jag önskar samt rörligheten och inte minst oerhört lättlärd vad det verkar som!

Håller med, han ser riktigt trevlig ut. Plus att han verkar vara en arbetsmyra, när holländske provryttaren satte en massa press på honom (jag förstår ju att en del hingstar sa ifrån), så bara finner han sig i det och jobbar hårdare. Han ser helt enkelt rolig ut att rida, en sån häst som säger "Absolut!" när man ber honom om något. En sån häst är ju rolig både för amatörer och proffs att rida - som uppfödare skulle jag tycka det kändes rätt skönt, då kan man tro att man kan hitta en köpare oavsett om man får fantastisk gång på hästen eller inte.

Om jag betäcker i år så är jag nästan säker på att det blir Balou jag använder. Det enda jag inte gillar med den hingsten är att han är brun :angel: annars verkar han väldigt komplett om än kanske inte speciellt kvick. Men ska absolut försöka ta mig till Hästaks visning om dom visar honom i år innan jag bestämmer mig helt.

Jag har tre val det står mellan, om det blir betäckning i år. Eventuellt blir det inte förrän nästa år, men känns skönt att ha valen halvklara.

Det står mellan Luxus, Sibelius och Brännornas Rigoletto. Alla tre passar henne som en smäck. Frågan om Sibelius är hur avgifter och villkor kommer se ut. Frågan om Luxus är att han bara har visst många ston på skick och jag vill inte boka upp mig redan nu om det kanske inte blir betäckning i år. Lite orolig då det var krångel med skicken ifjol iom att jag har ett maidensto. Brännornas Rigoletto är ju ett klart val sen länge så han står kvar högst upp på ponnyhingst-listan om det inte skulle bli en SWB-hingst första gången. ;)

Sen har jag skickat en fråga till Saigons ägare om han kommer vara i avel i år. Isf blir det också en fråga om avgifter och villkor, för honom skulle jag väldigt gärna använda!

Jag har köpt ett jättefint treårssto e Cartier-Cortez som ska betäckas efter treårstestet. Efter lite klurande ihop med hennes uppfödare så har jag bestämt att det blir Cristallo I e Cornet Obolensky-Cassini I. Han är född -03 men har redan lämnat väldigt bra avkommor och hade väldigt bra dräktighet i fjol. En rolig grej i det hela är att vi var ett gäng som åkte till Bundeschampionatet 2006 och på lördagkvällen hade vi ingenting att göra och sa att vi åker ut till en uppfödare. Jag hängde mest med och förstod inte riktigt vart vi åkte men i alla fall så kom vi ut till ett stort ställe och frågade om vi kunde få se hästarna. Då var det en kille som visade oss alla hästarna och när vi frågade om Cornet Obolensky så tog han fram Cristallo och sa att denna treåringen tror vi mycket på. Först efteråt förstod jag att det var Kai Ligges, ägaren till stuteriet, som hade lagt sin lördagskväll på att visa ett gäng svenskar sina hästar. Ett kul minne!

A

Jag har nog nästan bestämt att ta Bravour till mitt sto e: Quasimodo Z - Quickstar. Tycker Bravours stam är helt outstanding och han hoppar ju så jäkla bra själv, även om han inte visat så jättebra resultat på tävlingsbanan ännu. Kan ju också bero på ryttaren så ska ju inte klandra hästen...

Jag har nog nästan bestämt att ta Bravour till mitt sto e: Quasimodo Z - Quickstar. Tycker Bravours stam är helt outstanding och han hoppar ju så jäkla bra själv, även om han inte visat så jättebra resultat på tävlingsbanan ännu. Kan ju också bero på ryttaren så ska ju inte klandra hästen...

Han har en jättebra ryttare så där är nog inte problemet. Han verkar ha varit skadad eller så - inga resultat i tdb sedan mars förra året. Innan det så följde han sin årgång mer än val tycker jag

Han har en jättebra ryttare så där är nog inte problemet. Han verkar ha varit skadad eller så - inga resultat i tdb sedan mars förra året. Innan det så följde han sin årgång mer än val tycker jag

Jo ryttaren är ju absolut inte dålig men det är ju inte en ryttare i klass med Peder Fredricsson, zettermans mfl. Hade han varit hos en sån så hade man vetat lite mer vad hingsten gått för. 1,40 för en då 8 åring är ju inte nåt superoutstanding direkt, många går 1,50 redan som 7 åringar på hösten. Jo han hade tydligen skadat sig, var nån infektion på lungan. Tycker han är riktigt fin och hoppar bra och jag älskar stammen men skitsvårt val likförbaskat...

Jo ryttaren är ju absolut inte dålig men det är ju inte en ryttare i klass med Peder Fredricsson, zettermans mfl. Hade han varit hos en sån så hade man vetat lite mer vad hingsten gått för. 1,40 för en då 8 åring är ju inte nåt superoutstanding direkt, många går 1,50 redan som 7 åringar på hösten. Jo han hade tydligen skadat sig, var nån infektion på lungan. Tycker han är riktigt fin och hoppar bra och jag älskar stammen men skitsvårt val likförbaskat...

Njä, han gick 140 som sjuåring och sen som åttaåring var han alltså skadad. Så jag tycker nog att han varit med tillräckligt bra. Han har dessutom haft väldigt många ston så om man tagit det lite lugnare med tävlingsbiten har jag full förståelse för. (och vad det gäller ryttaren så anser i allafall jag att han är i klass med dom som du nämner)

Njä, han gick 140 som sjuåring och sen som åttaåring var han alltså skadad. Så jag tycker nog att han varit med tillräckligt bra. Han har dessutom haft väldigt många ston så om man tagit det lite lugnare med tävlingsbiten har jag full förståelse för. (och vad det gäller ryttaren så anser i allafall jag att han är i klass med dom som du nämner)

Jag tycker det är bra att de tagit lite lugnt med honom, som redan sagt, han har haft en heldel ston, det är få hingstar som fixar intensiv tävling med seminsäsong år efter år.

Vad det gäller ryttaren är jag helt enig med @cirkus .

Jag måste fråga nu, har grubblat länge. För ett tag sen, kan va förra året så diskuterades det i någon tråd om balou du rouet-hingstar. Då lade någon upp en film på en balou-avkomma med en riktigt trevlig trav. Är det någon som kommer ihåg namnet på hingsten? Det är inte den som Hästak har utan jag har fått för mig att denna var fux.

Jag måste fråga nu, har grubblat länge. För ett tag sen, kan va förra året så diskuterades det i någon tråd om balou du rouet-hingstar. Då lade någon upp en film på en balou-avkomma med en riktigt trevlig trav. Är det någon som kommer ihåg namnet på hingsten? Det är inte den som Hästak har utan jag har fått för mig att denna var fux.

Det kan ha varit jag som la upp den filmen. I sådana fall var det Balous Bellini (men han är brun).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar