Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett fint hannoveraner sto som jag funderar att på att betäcka om .

Hingstarna närmast mitt hjärta ( just nu ) är friendship eller Dionysos . Vilken tror ni är den bättre av de två egentligen ? Stoet är i mina ögon komplett med mycket gång och korrekt i exteriören .

Igår hämtade vi hem ett mycket trevligt tyskt ridponnysto. Hon ska betäckas med Näsuddens Quatermaster och vi hoppas på ett trevligt ponnyföl. Spännande!

Jag har ett fint hannoveraner sto som jag funderar att på att betäcka om .

Hingstarna närmast mitt hjärta ( just nu ) är friendship eller Dionysos . Vilken tror ni är den bättre av de två egentligen ? Stoet är i mina ögon komplett med mycket gång och korrekt i exteriören .

Dio har A, Friendship har AB.
Dio har gått GP, Friendship msv (enl blup).
Friendship har å andra sidan godkänd son.
Dio har 136 i blup för dressyr, Friendship 130.

Jag hade nog gått på Dio.

Jag funderar på Dylan N till mitt fullblodssto, ni som såg honom på bruksprovet vad tycker ni? Han har ju väldigt fina poäng, och jag är ute efter en hopphingst som förbättrar exteriör.

Jag funderar på Dylan N till mitt fullblodssto, ni som såg honom på bruksprovet vad tycker ni? Han har ju väldigt fina poäng, och jag är ute efter en hopphingst som förbättrar exteriör.

Han är mycket fin!
tror absolut att han skulle funka bra på fullblod - särskilt om stoet har lite längre linjer

Han är mycket fin!
tror absolut att han skulle funka bra på fullblod - särskilt om stoet har lite längre linjer
Tack!
Mitt sto är ett ganska rejält fullblod men tyvärr lite överbyggd bak och med något lågt ansatt hals. Jag har visat Dylan för min avelsmentor som brukar avråda om alla hingstar jag föreslår (eftersom han ser saker som jag inte ser) men han "godkände" honom och trodde han skulle passa! Så just nu är det min hetaste kandidat!

Dio har A, Friendship har AB.
Dio har gått GP, Friendship msv (enl blup).
Friendship har å andra sidan godkänd son.
Dio har 136 i blup för dressyr, Friendship 130.

Jag hade nog gått på Dio.

Hmm, undrar varför inte Friendship hängde med i höjningen till A nu när de verkade ha lite "uppsamlingsheat"?

Jeg søker hingsttips til mitt nyinnkjøpte hannoveranersto e. Santini (Sandro) - Airport (Argentan).

Hun er liten (158 cm), og veldig kvikk med mye motor. Hun hopper heeelt fantastisk og rør seg bra, og hun er snill og ukomplisert å håndtere. Da hun har mye motor har hun ikke alltid vært like enkel å ri, men hun har resultater opp til 1,35-klasser (avbrutt karriere pga. ikke arvelig skade). Hun er født i 2001 og får sitt fjerde føll i mai i år.

Link til bilder: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.....0-8/413745_10150871443341861_431256112_o.jpg

https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/h...=d69cb1b465173d19455e077362334ff3&oe=559E44E2

Noen spontane tanker som kan hjelpe meg litt på vei?

Nu står det mellan tre hingstar men jag kan verkligen inte välja så please help. ;)

1. Centaurus
2. Etalon lux N
3. Cover boy S

hade i stort sett bestämt mig för Toulon till mitt Clinton sto, men nu börjar jag fundera på Mylord Carthago... svårt val! O_o Heartbreaker blod ihop med Clinton är ju en golden cross, men MC hade passat väldigt bra till stoet... Ska inte betäcka henne nu iofs utan vänta på nästa brunst, vill inte ha ett mars föl nästa år. Så jag har ju några dagar till på mig att bestämma mig :p

Jag har funderar på att eventuellt betäcka mitt welsh cob-sto (ca 155cm), och då kanske med en halvblodshingst. Har sett några sådana korsningar som varit väldigt trevliga.

Drömavkomman: ca 155-165 cm, bärigare galopp än mamman, lämplig som allroundhäst för hobbyryttare, lite mildare och känsligare i temperamentet (mammahäst kan vara lite bänglig/envis, men aldrig dum). Typ spelar ingen större roll (ädlare/maffigare), men ingen heffaklump. Cob-maffig är ok.

Letar efter hingst som inte lämnar alltför stort, som är byggd i uppförsbacke och lämnar bra galopp och bra huvud. Just att den nedärver bra (självbärig, i uppförsbacke) galopp känns viktigt. Ingen oprövad nygodkänd snygging, utan någon lite beprövad kille som man ser ungefär vad han lämnat.

Mindre viktiga önskemål: Gärna ett fint huvud, då mammahäst inte har det där fina welshiga huvudet, tyvärr. Går det att rota fram någon hingst utan fuxanlag vore det trevligt :angel: men det är verkligen inte speciellt viktigt.

Förslag? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar