Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller på o kikar o funderar på hingstval....Mitt ena sto är efter Quazimodo Z- Quickstar. Jag funderar på om det finns någon hingst efter Quickstar eller med Quickstar långt fram i stammen???? Skulle vilja linjeavla på den. Quin finns inte på semin i sverige i år???

Nygodkända Gare du Nord är ee. Quick Star. Samma mamma som Orient Express som var i VM-final.

var hittar jag den hingsten??? har även sett en som heter Quin. Vem är finast av dom??

Den hingsten godkändes i helgen. Du får hålla koll på när han kommer ut på språngrulla så att du kan se var han står och vilka villkor han har.

Quin har inte varit i avel på flera år, men jag vet inte varför. Jag såg honom på bruksprovet och tyckte mycket om det jag såg.

var hittar jag den hingsten??? har även sett en som heter Quin. Vem är finast av dom??

Den kommer att stå via Gränsbo i år, gick Bruksprovet precis. Han imponerade dock inte direkt där, förutom sista dagen när han hoppade fint. Han blev godkänd med dispens på ett år tack vare sin fina härstamning. Svårt att sia om den blir i framtiden.

Här kan du se hans omdömen: http://s3.amazonaws.com/equipe-online/assets/28737/original.pdf?1426498551

Quin är nog också en fin häst, han har ju även egna tävlingsresultat. Men vet inte om han är i avel? Sedan finns det säkert en drös Quick Star - hingstar utomlands om man importerar och tar ett-sto-licens.

Den kommer att stå via Gränsbo i år, gick Bruksprovet precis. Han imponerade dock inte direkt där, förutom sista dagen när han hoppade fint. Han blev godkänd med dispens på ett år tack vare sin fina härstamning. Svårt att sia om den blir i framtiden.

Här kan du se hans omdömen: http://s3.amazonaws.com/equipe-online/assets/28737/original.pdf?1426498551

Quin är nog också en fin häst, han har ju även egna tävlingsresultat. Men vet inte om han är i avel? Sedan finns det säkert en drös Quick Star - hingstar utomlands om man importerar och tar ett-sto-licens.

var ju inte direkt bra omdömen så den blir det inte, svårt när man inte sett den själv heller. Vill inte betäcka med den bara p.g.a. stammen heller. Frågan är Quin??? Mitt sto är efter Quasimodo Z - Quickstar så hade varit kul med linjeavel på Quickstar...Har även funderat lite på Iowa och Camaro M, känns lite trist med Camaro M men han har ju lämnat bra så....

pratade förresten med Quins ägare för en stund sen och att den inte varit i avel är pga att den inte fick så många ston och då la dom ner det. Dom sa att får han minst 5 ston i år så kan dom ha honom i avel i år. Men det fanns fryst tillgängligt i annat fall...Konstigt att den hingsten inte fått några ston...

var ju inte direkt bra omdömen så den blir det inte, svårt när man inte sett den själv heller. Vill inte betäcka med den bara p.g.a. stammen heller. Frågan är Quin??? Mitt sto är efter Quasimodo Z - Quickstar så hade varit kul med linjeavel på Quickstar...Har även funderat lite på Iowa och Camaro M, känns lite trist med Camaro M men han har ju lämnat bra så....

Det förstår jag. Dock så är det ju inte alltid unga hingstar lyckas vara på topp precis de dagarna bruksprovet är, t.ex. Singular La Silla gick ju inte alls vidare på sitt bruksprov men går nu väldigt bra.
Men kan du få tag i Quin är det kanske mer säkert kort.

@token qualdandro finns väl fortfarande hos Schockemöhle, men bara på fryst tror jag.

Sosath har en yngre hingst född 2011 efter Cador (Catoki)-Quickstar-Acorado. Den tycker jag är fin! Den heter Campitello.

Jag håller på och funderar på om jag inte ska betäcka mitt ponnysto (liten D-ponny) med en halvblodshingst istället. Någon som har bättre koll än mig vad som finns? Kravet är främst en BRA typ i uppförbacke med bra hals då stoet är aningens överbyggt, vill ha en bättre front hos avkomman. Därefter vill jag ha en bra skritt och aktiva bakben. Främst dressyrhingst, gärna mindre modell.

Jag håller på och funderar på om jag inte ska betäcka mitt ponnysto (liten D-ponny) med en halvblodshingst istället. Någon som har bättre koll än mig vad som finns? Kravet är främst en BRA typ i uppförbacke med bra hals då stoet är aningens överbyggt, vill ha en bättre front hos avkomman. Därefter vill jag ha en bra skritt och aktiva bakben. Främst dressyrhingst, gärna mindre modell.
Contendro eller Deodoro?

Dalwhinnie. Eventuellt även Sibelius.

Jag är ju väldigt partisk för Sibelius, så klart, eftersom jag själv har ett Rosevelt-sto. Temperamentet och arbetsviljan, som verkar karakteristiskt för hans avkommor efter att ha läst de skriftliga omdömena efter Bruks, är helt fantastiskt. Jag sitter fortfarande och ler vid varje ridtur, trots att jag haft henne i fyra år, hela hästen utstrålar samarbetsvilja och glädje, jag tyckte mig ana det när jag såg Sibelius också. Det finns en Ölands-stationerad valack e. Rosevelt som gick clinic för Bosse T för något år sedan, också en oerhört trevlig häst, tror de var uppe och nosade på Prix St Georg-nivå då och den var inte så gammal.

Vad roligt! Jag tror jag har ridit 3-4 olika Rosevelt-avkommor, men de har varit ganska olika. En var bland de tradigaste jag ridit på men de andra har varit överlag trevliga. Men Sibelius verkar ju hur härlig som helst :love:

Sedan är jag ju väldigt förtjust i Deodoros stam rakt igenom, och lite rädd att han kanske försvinner innan man har chansen att använda honom.

Sedan är jag lite nojjig på det här med att ta in för mkt fullblod, stoets äldsta avkomma e. Jaguar Mail fick vi ta bort pga KS och det sägs ju att det är vanligare hos fullblod. Deodoro har ju ganska mycket fullblodstyp om man tittar på överlinjen. Men jag vet inte ens om påståendet med KS stämmer eller om det bara är lösa rykten.

Av de ni nämnde @Hippocampus och @Gabby_Ossi så gillar jag främst Deodoro. Men lyckas inte hitta nån exteriörbild på honom? Dalwhinnie gillar jag också såklart, men han känns lite för stor och dessutom tyvärr lite för dyr. Sibelius har jag inte kunnat se nånting av för jag missade livesändningen och har varit för sur för att betala för att kunna se klipp från bruksprovet i efterhand. :p Men jag hoppas det kommer upp lite videos framöver. Men ser att han bara fick 8 på typen, vad var det som fällde honom? Storleken?

Av de ni nämnde @Hippocampus och @Gabby_Ossi så gillar jag främst Deodoro. Men lyckas inte hitta nån exteriörbild på honom? Dalwhinnie gillar jag också såklart, men han känns lite för stor och dessutom tyvärr lite för dyr. Sibelius har jag inte kunnat se nånting av för jag missade livesändningen och har varit för sur för att betala för att kunna se klipp från bruksprovet i efterhand. :p Men jag hoppas det kommer upp lite videos framöver. Men ser att han bara fick 8 på typen, vad var det som fällde honom? Storleken?

Ja, jag tror det var främst storleken, sedan är det ju svårt att vara hyperelegant när man är så liten. Om nu vuxna ska kunna rida på dem. ;)

Deodoro hade ju "bara" 7 på typ, och anledningen till att jag inte nämnde honom är att jag inte direkt upplever att han kan förbättra fronten, som sagt är han lite fullblodsmodell med lite rak tunn hals och tendens till överbyggd, även om jag älskar hingsten i övrigt.

Var in och läste Sibelius utlåtande på ridsport med poäng. Jättefin hingst, precis en sån hals och halsansättning vill jag ha, men han hade gärna fått vara ett par cm högre fram för att passa optimalt. Om man ska vara riktigt kritisk alltså. ;) Men han är en god kandidat!

Tack för tänk kring Deodoro typmässigt. Det är som sagt typen jag vill förbättra mest så då går han bort. Guldhingsten jag verkligen hade velat använda är ju Saigon, men han lär väl inte vara i avel i år heller. :(

Jag är ju väldigt partisk för Sibelius, så klart, eftersom jag själv har ett Rosevelt-sto. Temperamentet och arbetsviljan, som verkar karakteristiskt för hans avkommor efter att ha läst de skriftliga omdömena efter Bruks, är helt fantastiskt. Jag sitter fortfarande och ler vid varje ridtur, trots att jag haft henne i fyra år, hela hästen utstrålar samarbetsvilja och glädje, jag tyckte mig ana det när jag såg Sibelius också. Det finns en Ölands-stationerad valack e. Rosevelt som gick clinic för Bosse T för något år sedan, också en oerhört trevlig häst, tror de var uppe och nosade på Prix St Georg-nivå då och den var inte så gammal.

Vet vilken du menar, och samma valack blev ju även högst bedömda gångartshäst på treårs här i krokarna när det begav sig. Galet fin häst!

Jag roade mig med att slumpvis klicka in på andra 07:or efter Rosevelt, och alla jag hamnade på var högt bedömda och/eller tävlade framgångsrikt. Men jag såg inga Roseveltavkommor efter 2010, går han inte att få tag på i Sverige längre?

Synd bara att Sibelius är så liten!

Vet vilken du menar, och samma valack blev ju även högst bedömda gångartshäst på treårs här i krokarna när det begav sig. Galet fin häst!

Jag roade mig med att slumpvis klicka in på andra 07:or efter Rosevelt, och alla jag hamnade på var högt bedömda och/eller tävlade framgångsrikt. Men jag såg inga Roseveltavkommor efter 2010, går han inte att få tag på i Sverige längre?

Synd bara att Sibelius är så liten!

Rosevelt bor tyvärr numera i Florida, US har jag för mig (?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar