Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@anestr , jag tror inte du kan få gröna papper på den men nån kan säkert rätta mig. Jag tror att de måste fylla samma krav som för ettstolicens isf?

Å andra sidan spelar det absolut ingen roll om den har pass i Z tror jag...

Takk for svar, @athena .
Det kan nok hende at du har rett, men som du sier spiller det ingen rolle om den har pass i Z. Det gjør det litt mer komplisert med registreringen, men det er det vel verdt. :)

Men bor du i Sverige? Jag reggade en i Z i år (ja 2014 då) och det var inte mer komplicerat än här (jag har iofs inte fått passet än ;)). Fyllde i deras papper och skickade in tagel precis som i Sverige.

Bor du i Norge är det ev annorlunda?

Jeg bor i Norge, men har hestene i Sverige, så det håndteres derfra. Da er det kanskje håp om at det blir en Sir Obolensky Z-baby på meg, da. :D

Vad tror ni om att betäcka en arab/new forest (okänd på pappret) för att få en ridponny? Stoet kommer aldrig kunna prestera något pga skada som ung. Hon blev utställd i somras och domaren tyckte att hon hade bra skritt och något tung trav. Hon var också något gracil, men hon var bara två år då och har vuxit till sig sedan dess. Höjdmässigt kommer hon hamna på gränsen mellan ponny och häst när hon vuxit klart.
Vad skulle man ta för hingst? En ridponnyhingst kanske är lurigt om den lämnar stort?
Kan man registrera ett eventuellt föl som ridponny om mamman är okänd?

Vet du hur stora föräldrarna är? Inom båda raserna kan ju individerna variera i storlek. Skulle du få en bra avkomma osm håller sig under ponnymåttet kan den ha ett vettigt värde, men kryper den strax över blir den värd mycket lite. En bra hingst äger inte upp storlek, omeriterad mamma och okänd stam på mödernet.

Jag skulle ha tittat på en b-ponnyhingst, möjligen liten c. Jag skulle välja en äldre hingst som har vuxna avkommor så att det går att få en uppfattning om vad han lämnar.

Avkomman blir registrerad som korsningsponny.

Vet inte om jag har missat att någon annan har informerat om detta men jag har pratat med hingsthållarna till diamantino och magic park... Diamantino kommer inte att finnas tillgänglig alls(vet inte om man kan få tag på fryst) och Magic Park kommer endast finnas på fryst...

Nu är jag helt ärligt inte hoppinriktad, men mycket avelsinriktad och jag måste säga att Diarado tycks ha väldigt bra förvärvning hoppmässigt, men även när det kommer till gångarter. En bra investering tycker jag det låter som :)

Nu har det lutat mycket åt att använda Diarado i år, om man får tänka lite förretningsmässigt så tror jag att hans avkommor är mer lättsålda än Balou du Rouet avkommor - särskild här i Norge tror jag knappast att det finnst någon Diarado avkomma än...

MEN så dök det upp någon stans att Diarado lämnar veka kotor, vilket även mitt sto tenderar till att ha, och hans blup på ben är ju inte direkt lysande... Vart kan man hitta mer info ang detta? Jag hittar inte ens någon exteriörbedömning på honom, brukar inte det gå att hitta om man googlar, eller måste man vara inloggad i de olika avelsförbunden?

När måste man senaste boka hingst/seminstation på språngrulla? Är det för sent att boka i april?

Någon som vet någon bra info-sida för de som aldrig tagit föl förut? Typ allt från boka hingst till fölregistrering.

När måste man senaste boka hingst/seminstation på språngrulla? Är det för sent att boka i april?

Någon som vet någon bra info-sida för de som aldrig tagit föl förut? Typ allt från boka hingst till fölregistrering.
Man behöver inte boka i förväg alls... När jag betäckte 2013 så anmälde jag på språngrulla typ någon/några dagar i förväg. Och det var i slutet på säsongen. Är säkerligen inte rekommenderat att göra så då hingstägaren nog vill kunna planera lite, men säger bara att det går. Att jag gjorde så var för att det kanske inte skulle gå att betäcka mitt sto och jag velade in i det sista på hingstval.

Jag har bokat Kannan till mitt sto efter Krius xx - Rodrik - Cortez :)
Ska skicka henne till station i Maj och hoppas på en fölunge i början på Maj -16

Jag blev frågad av en kompis om tips till ett sto e. Clinton - Heartbreaker, jag är ju mer inne på dressyrhingstar just nu, men tänkte höra om det finns några tips här?

Önskemål är bra ridbarhet och temperament, högställd och inte för tung, inte lämna för smått. De vill helst inte dubbla med Clinton eller Heartbreaker-blod igen.

Han kostar 2+11,500:- När jag bokade var jag fjärde som bokade. Vet inte hur tillgänglig han är i år,men det är bara FAI =)

Det såg jag på hemsidan. vad jag vill veta är vad som ingår i 2000 - är det x antal strån (som det brukar med FAI) eller är det seminering tills stoet är dräktigt/visst antal brunster? Tycker att informationen är väldig dålig. Jag har mailat och frågat, men nån annan kanske vet?

Nu börjar det ju dra i hop sig för vår och hingst ska väljas☺ har ett sto e. Lux z som ska betäcka. Stoet är ganska stor så en inte för stor hopphingst fterfrågas! Tack för hjälp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar