Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det ja, det var du som betäckte med Stalypso när jag funderade på det men när hon sen skadade sig. Var sen glad att jag inte gjorde det med tanke på hur stora de blev :angel:

Vad tror ni om Contendro I då? eller Camaro M?!

Jag har också funderat lite på Camaro M, hur lämnar han i storlek? Får man vara löjlig så skulle jag gärna skippa skimmel men han verkar ju ha lämnat bra avkommor så man kanske får blunda för färgen:) Går det att få tag på ngt från Carland, vart är han numera?

Just det ja, det var du som betäckte med Stalypso när jag funderade på det men när hon sen skadade sig. Var sen glad att jag inte gjorde det med tanke på hur stora de blev :angel:

Vad tror ni om Contendro I då? eller Camaro M?!

Min erfarenhet av Camaro M avkommor är att de är 166-170 cm höga, hoppar väldigt bra och är atletiska åt det lite mer energiska hållet. Brukar röra sig trevligt. Tror den kan bli ganska stor med ett stort möderne dock, har sett en hel del över 170 cm. Bra hästar.

Tror en Contendro I avkomma blir normalstor även med ett större möderne. enligt min erfarenhet lite beskedligare avkommor är Camaro's. Eller snarare kanske att Camaro's avkommor är mer extroverta än Contendro's. Men jag har ju bara sett en handfull så kan ha fel :)

Min erfarenhet av Camaro M avkommor är att de är 166-170 cm höga, hoppar väldigt bra och är atletiska åt det lite mer energiska hållet. Brukar röra sig trevligt. Tror den kan bli ganska stor med ett stort möderne dock, har sett en hel del över 170 cm. Bra hästar.

Tror en Contendro I avkomma blir normalstor även med ett större möderne. enligt min erfarenhet lite beskedligare avkommor är Camaro's. Eller snarare kanske att Camaro's avkommor är mer extroverta än Contendro's. Men jag har ju bara sett en handfull så kan ha fel :)

Med tanke på hur hennes döttrar varit så kanske det är Contendro jag ska satsa på...
Kul, jag kanske börjar landa i ngt här!

Nu håller jag på att köpa mig ett till sto! :D Om bara besiktningen går bra....

Hennes stam är: Heartbeat - Come Back II och hon ser ut såhär: (ungefär 1,65 hög)
1c9939f6-46c7-42d8-b5e2-6de1d25525b4.jpg

Vilken hingst skulle ni vilja använda till henne?

Kommer förhoppningsvis inte betäcka i år, men det är ju kul att spåna lite redan nu....

Ingen som har hingsstips år mitt nya sto?? Hämtade hem henne från Danmark igår. :bump:
Hon är mycket ädel, vaken och känslig, men sansad. Precis så som jag tycker en moderna hopphäst ska vara! :love:
Det ända jag ser nu som jag skulle vilja förbättra är att hennes rygg möjligtvis är lite kort. Och hennes leder kunde varit större - är det inte så att stora leder ger bättre hållbarhet?

Vad tror du om contendro 1 eller common sense på ett litet sto på 163? De verkar ju själva lite små men gud så kär jag blev i speciellt common sense! För mig är de tre som är högst upp på listan common sense, armani code eller baltimore. Ngn som har en åsikt om ngn av dessa på ett mindre sto som hoppar fantastiskt men rör sig mediokert? Avkomman skall helst användas till ft av en lång ryttare:)

Vad tror du om contendro 1 eller common sense på ett litet sto på 163? De verkar ju själva lite små men gud så kär jag blev i speciellt common sense! För mig är de tre som är högst upp på listan common sense, armani code eller baltimore. Ngn som har en åsikt om ngn av dessa på ett mindre sto som hoppar fantastiskt men rör sig mediokert? Avkomman skall helst användas till ft av en lång ryttare:)

Jag har ju erfarenhet av Baltimore i alla fall och med honom har mitt jättesto sin minsta avkomma ;)
Hon hoppar riktigt bra (är 6 i år, reggad i Oldenburg) och har även bra gångarter. Är dock en väldigt känslig dam som är rätt svår ute (trots att jag alltid rider mina hästar mest i skog o mark) och kan få spunk för att ett träd fallit eller ett rådjur rör sig. Men i hoppningen spelar det ingen roll hur hindrena ser ut, hon bara älskar det! Så det kanske funkar med terränghinder oxå...

Commo Sence är såld @Ottisen. Fast han kanske finns tillgänglig ändå?

Jag funderar på att använda Hip Hop eller Fetcher N i år.
Jag kan bara inte bestämma mig för vem av dem som passar bäst.
De ska ju båda lämna ett bra temperament och god ridbarhet.
Vem tycker ni passar bäst till ett sto med fin hals, lite lågställd, lång rygg.
Kan tyvärr inte lägga in bild från paddan. Bild finns i dräktiga ston 2014/2015 för den som orkar.
Absolut viktigast är ett lungt och fint temperament.
Personligen gillar jag Fetcher mer utseendemässigt men å andra sidan har jag inte hittat så mycket bilder på Hip Hop annat än där han hoppar.

Commo Sence är såld @Ottisen. Fast han kanske finns tillgänglig ändå?

Jag funderar på att använda Hip Hop eller Fetcher N i år.
Jag kan bara inte bestämma mig för vem av dem som passar bäst.
De ska ju båda lämna ett bra temperament och god ridbarhet.
Vem tycker ni passar bäst till ett sto med fin hals, lite lågställd, lång rygg.
Kan tyvärr inte lägga in bild från paddan. Bild finns i dräktiga ston 2014/2015 för den som orkar.
Absolut viktigast är ett lungt och fint temperament.
Personligen gillar jag Fetcher mer utseendemässigt men å andra sidan har jag inte hittat så mycket bilder på Hip Hop annat än där han hoppar.

Jag har haft ett Fetcher-sto ett litet tag. Tyckte mycket(!) om henne, då hon var både modig och klok trots sin ålder (3, blev 4) men det var rätt mycket motor i henne och det var inte en häst för en amatör. Vet dock inte hur temperamentet såg ut på mammans sida.

Jag börjar också bli sugen på Camaro M! Trodde jag aldrig :p Då får jag Calido 2+3. Hur kan det inverka?

Den hingsten jag egentligen verkligen vill använda, har ett chipfragment. Så jag läser allt jag kan om det nu. Jag vet att det finns 37404765 hingstar men ni vet när det bara känns såå rätt i magen...har lång tid på mig att fundera!

@Emiro jag hade valt Hip Hop. De avkommor till Fetcher som jag sett har varit åt det mer lågställda hållet och lite längre i ryggen. Hip Hops har inte varit de utan lite mer moderna i typen. Däremot har de varit åt det mindre hållet och sent utecklade, men det är de flesta hästar med Irco Marco-blod. När de väl vuxit till sig är de underbara:love:

@Emiro jag hade valt Hip Hop. De avkommor till Fetcher som jag sett har varit åt det mer lågställda hållet och lite längre i ryggen. Hip Hops har inte varit de utan lite mer moderna i typen. Däremot har de varit åt det mindre hållet och sent utecklade, men det är de flesta hästar med Irco Marco-blod. När de väl vuxit till sig är de underbara:love:
Ja, det lutar nog åt Hip Hop. :) Jag vill inte ha en för stor häst. Min andra pålla med Irco Marco i på mammas sida (hästen på min avatar) är underbar i temperamentet och 1.68 m hög. Jag vill ha en likadan fast mindre. ;)

Ja, det lutar nog åt Hip Hop. :) Jag vill inte ha en för stor häst. Min andra pålla med Irco Marco i på mammas sida (hästen på min avatar) är underbar i temperamentet och 1.68 m hög. Jag vill ha en likadan fast mindre. ;)
Jag har (sen 6 veckor) en Fetchervalack som just blivit 7 år. Han är definitivt inte lågställd utan väldigt modern och lätt i typen trots ett uråldrigt möderne men lång rygg har han.

Supertemperament och väldigt god ridbarhet men också väldigt energisk och med en hel del elektricitet. Jag skulle inte säga att han inte är en amatörhäst (jag är ju själv amatör!) men han kräver sin ryttare och vettig stimulans i hage osv för annars ryker det ur öronen på honom. :p

Så avundsjuk jag blir på dig som kan använda Hip Hop. Hade mitt sto varit lite större så hade jag tagit honom utan att tveka! Han verkar ju lämna kanonfina hästar.

Har mailat lite hingststationer och frågat om deras råd. De hingstar som lockar mig är i dagsläget Baltimore, Armani Code, Camaro M och Common Sense (Fast han är nog för liten, och tydligen ju tom såld..:( ) Vad många hingstar som är döda och sålda känns det som, finns ju inga kvar!

Så avundsjuk jag blir på dig som kan använda Hip Hop. Hade mitt sto varit lite större så hade jag tagit honom utan att tveka! Han verkar ju lämna kanonfina hästar.

Har mailat lite hingststationer och frågat om deras råd. De hingstar som lockar mig är i dagsläget Baltimore, Armani Code, Camaro M och Common Sense (Fast han är nog för liten, och tydligen ju tom såld..:( ) Vad många hingstar som är döda och sålda känns det som, finns ju inga kvar!
Jag fick ett tips att använda honom förra året men valde bort honom just av den anledningen att han kan lämna smått. Men nu har jag haft äran att under vintern få rida en liten dressyrdam på knappt 1.60 m och kommit fram till att det finns många fördelar med en mindre häst. :D

Magic Park då, vad tycker du om honom? Jag tyckte att han var urläcker på hingstvisningen förra året!

@Ottisen Diamantino då? "Diamantino gjorde ett mycket bra Bruksprov 2013 med 8,2 i gångarter under ryttare, bl a 9 för galoppen och i hoppning fick han 9 och 8,5. Vid det svenska 4-årschampionatet 2012 segrade han i semifinalen på Grevagården och sen var han även högt placerad i finalen vid avelschampionatet."

Ska kolla både Magic Park och Diamantino, vad kul med tips! Jag tyckte att jag var ganska insatt i vilka hingstar som fanns för några år sedan, men nu är det ju en helt ny generation:)

Är väldigt sugen på Floré Star, väntar med spänning till bruksprovet. Någon som vet hur psyket blivit hos avkommorna?

Jag har flera funderingar till mitt sto.. :D bara så svårt att bestämma.. Stoet är e: Cardento och är nu dräktig med Baltimore. De jag funderar på är Balou du rouet,Heartbeat,Diarado,Zirocco Blue. Sen är jag väldigt sugen på Plot Blue men hittar inget om honom.. Var eller om man kan få tag på sperma.. Får fundera lite till

Har du kollat på Radisson.Var o tittade på honom förra året till mitt sto (som tyvärr efter bet resorberade).Han har underbar temperament, rör sig bra o hoppar givetvis bra ;).Vet dock inte vad han lämnar storleksmässigt

Kanske vi betäcker vårt ridponnysto i år.
Förslag på hingstar mottages gärna!!!
Både Sverige stationerade och importsperma. Stoet är 120 cm e Simberg Hip Hop u welsh mountainsto?? Monette. Hon är väldigt rörlig, med mycket mekanik i gången. Hoppar även bra. Vill ha en större avkomma, så helst D ponny hingst. Prioritet är ridbarhet och gångarter.
Tänker själv på Jarno, FS Mr Right, FS Champion de Lux, EG Pauli, Global Player AT och Golden West ( fast dom har inte EU station så blir svårt)
Idéer !?!?!✨

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar