Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fritidsryttare Jag tycker att informationen Eklundas hemsida är bra. Extra spännande var att de hade en utförlig beskrivning av mamman. Video från Youtube:

Tittar alltid lite extra på hingstar med Florencio i stamtavlan :). Tycker att Firestone ser ut att vara en elegant hingst med lätta gångarter, kanske skulle kunna släppa igenom rörelserna genom kroppen lite bättre. Borde passa bra till ett Rosevelt - Don Schufro-sto om man bara går på stammen utan att sett henne.

Tack för bra svar! Jag listade några hingstar när jag mailade Eklunda, där Johnson och Florencio var två av tre kandidater, sen stod det mellan just Firestone och en annan e. Ampere - Gribaldi tror jag.
Kriterierna jag hade för hingsten var typ: modern, långlinjerad modell då stoet är rätt kort o kompakt. Bra ben, bra halsansättning o överlinje. Gott temperament och något mer elasticitet önskas i avkomman då stoet rör sig stort och mjukt men något långsamt. Kul att du tyckte det lät som ett bra råd, jag lägger till honom på topp-3-listan! :)

Spånar för skojs skull på 2015 års hingstval om det nu skulle bli aktuellt. Mailade en hingststation för att få lite tips, hingsten Firestone dök då upp som förslag - vilket känns intressant då Florencio I varit en toppkandidat innan, även Johnson, med Jazz längre bak, känns tänkbar. Någon som känner till honom? Annars är Everdale fortfarande förstahandsval.

Jag har också kikat en del på Firestone. Något som känns otroligt tråkigt är att det inte finns en vettig film där man ser skritt + galopp.

Kombinationen Johnson/Florencio tycks vara lyckad och har producerat ett antal väldigt fina hästar, inte minst Firestone och hans helsyster Elfi (film) . Här kan du se en avkomma till Firestone.

Lite om hans hingstprov och karaktär:

Firestone is een grote zwarte hengst met een adellijk voorkomen. Hij is verleden najaar door het KWPN goedgekeurd en behaalde voor alle beoordeelde kenmerken een 8 of een 8,5. Hij heeft de populaire hengsten Johnson als vader en Florencio I als vader de moeder en heeft daarmee een originele bloedopbouw ook door de aanwezigheid van de volbloed Painter’s Row in de 3e generatie.
Uit het verrichtingsrapport blijkt dat Firestone een eerlijke en betrouwbare hengst is met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken. De stap is zuiver en goed tot zeer goed van ruimte. De draf is goed van ruimte met een goed ondertredend achterbeen. De galop is bergop, krachtig met veel gedragenheid en ruimte. Firestone beweegt met veel souplesse, een goede houding en een goede balans. Als dressuurpaard heeft Firestone veel tot zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel. Verwacht bevruchtend vermogen klasse: goed.

Även jag är avelsnybörjare som gärna tar emot tips! Funderar på att betäcka min lilla hjärtehäst Loppan.

Hon är e. Homme d'honneur ue.Shiva du loup. Hoppar väldigt bra, smidig som en liten katt. Har tyvärr haft lite problem med hovarna de två senaste åren, oturliga saker men visst är hovarna ngt jag gärna förbättrar på en ev. avkomma. Hon är av mindre modell (163 med en hel del manke), ngt utåttåad, kantig modell. Blir alltid lovordad av hopptränare, dessvärre lite för tittig för att vara bra i terrängen. Mediokra gångarter. Kvick och ärtig.

Är själv lång och vill gärna ha ngt större om jag fick välja. Fälttävlanshäst, dvs lika bra i hoppningen och så bra gångarter jag kan hoppas på.

Älskar den här hästen, varenda del av henne, vill således behålla avkomman själv. Helst ingen skimmel!

Ngn som har tips på hingst? Hingstar jag gillat har varit Carland (men han går väl inte att få tag på längre och är ju skimmel?), armitage (kanske för mkt piggelin, dålig fertilitet?) diarado (känns liiite för dyr men kanske ska man köra när man nu ändå betäcker) diero lux m (kanske dumt på ett förstagångssto?)

@Fritidsryttare Med tanke på vad du vill ha i hingsten kanske detta är ett bra tillfälle att tipsa om hingsten Goldberg e. Amazing Star (Flemmingh x Ferro) u. Whoopy Goldberg (San Remo x Jazz). Exteriörbild . Han hoppar dessutom helt ok ;) Vet ett antal svenskar som är sugna på att få hit semin från honom.

Film:

Tack för input o tips, uppskattas mycket! :) I vanliga fall fungerar namnet Jazz avskräckande när jag ser det i en stamtavla, men Johnson verkade betydligt mjukare och Florencio har jag som sagt tittat länge efter så det kan nog bli en bra match ihop med mitt sto. Jag håller med att videomaterialet på Firestone inte var speciellt upplysande, men det man kunde se såg lovande ut.

Goldberg var ju också skitsnygg och med precis den typen av blod jag vill ha, är väldigt förtjust i Flemmingh... Ett annat plus är helt klart om han kan hoppa, då stoet hoppar helt OK och tycker det är roligt.
Har du hört något om vilket stuteri som eventuellt tar in honom ifall han kommer till Sverige?

Hallå Bukeproffs.

Har läst och läst i tråden, så mycket bra tips ni ger!
Nu skulle jag också behöva lite råd och smarta tips gällande hingst till mitt förstagångssto. Jag har några egna kandidater men vill gärna höra tips från er.
Mitt sto är e. Gigolo ue. Uttini
På plussidan har hon bra skritt och bra trav, alla gångarter är taktmässiga och mjuka. Super ridbarhet!
Vad jag önskar förbättra är galoppen och så önskar jag mer uppförsbacke i själva modellen då stoet har lite tendens till överbyggd och lite kort hals. När hon väl rör sig är hon fin i fronten, men just själva modellen.. Och så vill jag att bebben ska bli STOR! Stoet själv är 167cm.
Jag söker en flashig gångartsförvärvare!

Så, vad säger ni, har ni några bra tips?

Spinnar vidare på ditt svar.
bellagio lämnar +7 cm (om jag minns rätt) och lämnar högställda avkommor. Inte säker på att han är i avel dock.
Zaladin och hans far Zack lämnar också ädla men kanske inte så bra front.
Benetton är själv stor, 180 och snygg modell. Han verkar ha bra fertilitet vilket alltid är ett plus.

ValerieJean skrev:
Hallå Bukeproffs.

Nu skulle jag också behöva lite råd och smarta tips gällande hingst till mitt förstagångssto. Jag har några egna kandidater men vill gärna höra tips från er.
På plussidan har hon bra skritt och bra trav, alla gångarter är taktmässiga och mjuka. Super ridbarhet!
Vad jag önskar förbättra är galoppen och så önskar jag mer uppförsbacke i själva modellen då stoet har lite tendens till överbyggd och lite kort hals. När hon väl rör sig är hon fin i fronten, men just själva modellen.. Och så vill jag att bebben ska bli STOR! Stoet själv är 167cm.

Bättre galopp o plus på övriga gångarter samt storlek- Sandro hitsöner. Sir Donnerhall m.fl.
Annars Benetton dream, Luxus... eller Flambeau som kanske ger större

Tack för input o tips, uppskattas mycket! :) I vanliga fall fungerar namnet Jazz avskräckande när jag ser det i en stamtavla, men Johnson verkade betydligt mjukare och Florencio har jag som sagt tittat länge efter så det kan nog bli en bra match ihop med mitt sto. Jag håller med att videomaterialet på Firestone inte var speciellt upplysande, men det man kunde se såg lovande ut.

Goldberg var ju också skitsnygg och med precis den typen av blod jag vill ha, är väldigt förtjust i Flemmingh... Ett annat plus är helt klart om han kan hoppa, då stoet hoppar helt OK och tycker det är roligt.
Har du hört något om vilket stuteri som eventuellt tar in honom ifall han kommer till Sverige?

Nu har jag letat lite och det kommer tas in semin från Goldberg 2015! Hurra! :D Men jag tror det räknas som reklam om jag skriver ut vilka de är här, så jag kan skicka namnet till de som har snackat in sig hos Beerbaum i ett PM.

Hallå Bukeproffs.

Rent spontant tänker jag Bretton Woods :) Har det du beskriver, även fadern Johnson borde kunna vara något.

Zack har lämnar mycket med lite rakare halsar och som inte direkt är i uppförsbacke, men som rör sig som tusan. Och stort, förstås. Zaladin MI är ett exempel. @axel är också inne på ett spår, Sandro-blodet ger mekanik, typ och ofta bra galopp. Sir Donnerhall, San Amour eller kanske For Romance som kombinerar bra blod från flera av de tyska linjerna.
Briar skulle jag välja bort om inte stoet är mer åt det långlinjerade slaget, han lämnar mycket massa. Bellagio är ett bra förslag men det är osäkert om han blir tillgänglig.

bellagio lämnar +7 cm (om jag minns rätt) och lämnar högställda avkommor. Inte säker på att han är i avel dock.
Benetton är själv stor, 180 och snygg modell. Han verkar ha bra fertilitet vilket alltid är ett plus.

Ehrm, Benetton Dream hade väl inte superfertilitet?
Jag vet flera ston som inte blev dräktiga med honom och underligt nog inte heller fanns med i språngrulla - dock så tror jag att hans problem var ganska kortvariga och bara under en del av sommaren som borde kunnas härledas bakåt till när han kom till Sverige och hade nån släng av transportsjuka eller vad det var när bruks gick av stapeln

Funderar på att betäcka mitt d-daysto med Luxus. Någon som vet hur han ger på höjden?

De äldsta är bara tre i år men känslan är att han lämnar över genomsnittet. Det finns stort på mödernet, bl a är hans yngre helsyster ca 174 cm. Min egen 2012:a ue: Don Primero - Master är 168-169 nu och född 24/6, mamman är 166.

Får nog hålla med @cirkus att han inte hade någon superhög dräktighet även om den var helt ok förra året. Fanns en hel del hingstar med högre dräktighetsprocent.
Hade inte valt Benetton Dream för att försöka få fram en avkomma i uppförsbacke, utan hans styrkor ligger mer i att han är ridbar, reglerbar och en gångartsförbättrare som nog kan ge en lite större ädelhet i sin avkomma.

Åh så bra! Mitt sto är ca 170cm och jag vill gärna ha lite höjd på fölungen.
Jag betäckte ju med hopphingst förra året men mitt sto är dubbeltalang och jag är såååå sugen på en Luxusunge!

• Gilla
Reactions: AW
Får nog hålla med @cirkus att han inte hade någon superhög dräktighet även om den var helt ok förra året. Fanns en hel del hingstar med högre dräktighetsprocent.
Hade inte valt Benetton Dream för att försöka få fram en avkomma i uppförsbacke, utan hans styrkor ligger mer i att han är ridbar, reglerbar och en gångartsförbättrare som nog kan ge en lite större ädelhet i sin avkomma.

Nej jag skrev varken uppförsbacke eller superfertilitet heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar