Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ancan Eftersom första fölet är till mig så satsar jag på en hingst med bra gång. Bossanova som det lutar åt nu har väldigt bra poäng även i hoppningen, så jag tror det blir ganska multi iaf:). Vad kul att Junos hoppning etsat sig fast! Jag har ju själv aldrig sett honom löshoppa och har bara hoppat 60 cm uppsuttet vilket han bara tar ett större galoppsprång över:p.

Poetic Kelly har jag sett en riktigt fin avkomma efter här uppe. Den placerade sig även mycket bra på ungponny-SM. Hoppar som en katt och ser väldigt lättriden ut på hinder. Hade säkert kunnat bli bra det med. Barbie hoppar jag banor med på 80-85cm, hon hoppar med rätt mycket rygg med frambenen hänger lite mycket. Hade säkert rättat till sig om hon fått hoppa mer.
995632_10203716282539473_7695918249868396770_n.jpg

@ancan Eftersom första fölet är till mig så satsar jag på en hingst med bra gång. Bossanova som det lutar åt nu har väldigt bra poäng även i hoppningen, så jag tror det blir ganska multi iaf:). Vad kul att Junos hoppning etsat sig fast! Jag har ju själv aldrig sett honom löshoppa och har bara hoppat 60 cm uppsuttet vilket han bara tar ett större galoppsprång över:p.

Poetic Kelly har jag sett en riktigt fin avkomma efter här uppe. Den placerade sig även mycket bra på ungponny-SM. Hoppar som en katt och ser väldigt lättriden ut på hinder. Hade säkert kunnat bli bra det med. Barbie hoppar jag banor med på 80-85cm, hon hoppar med rätt mycket rygg med frambenen hänger lite mycket. Hade säkert rättat till sig om hon fått hoppa mer.
995632_10203716282539473_7695918249868396770_n.jpg
Jag håller med om att bosanova är en mkt bra hingst, inget snack om saken. Det jag verkligen gillar hos Kelly är den otroligt. Intressanta stammen hos honom, och att han hoppar hus, har en mkt bra galopp, och är rörlig genom hela kroppen.

Funderar på att betäcka om Geisha. Hon är dräktig med Diero Lux. Fölar mitten av maj. Hon är liten ca 158 cm i mkh och rör sig bra i alla gångarter. Hon har korta ben. Skulle vara kul med Florestan blodet i då hon har Donnerhallblodet i sig. Don Primero - maraton Tipsa gärna!

Jag gillar den äldre modellen men stoet jag har är lite väl grov i bog och hals, jag vill gärna förbättra spänst och gång. Stoet har jättetrevligt psyke, nog det snällaste fuxstoet jag träffat så avkomman får gärna förvärva det.

Spänst och gång får du utav Chirlon, däremotvet jag inte hur Ceylons temperament slår igenom i hans avkommor.

Attans Gustav har nog för mycket liknande stam som min dam... Utrillo, Lansiär och Emalj fanns hos båda. Blir nog att titta extra på Floré star istället.

Chirlon såg intressant ut också.

Jag har kommit så långt att jag nog bestämt mig för en hopphingst till mitt Corrado WL-sto om jag betäcker nästa år (även om jag har vissa i min bekantskapskrets som tjatar om Negro). Och just nu så står det mellan Casir Ask eller Balou med Canterbury som reserv. Dvs ute efter en hingst med stor kapacitet, gott temperament, riktigt bra galopp och rörliga gångarter i övrigt som dessutom gärna har Ladykiller-blod.

Är lite småkär i Aerline H också men tror inte att jag vill dubbla Cortez. Då känns det bättre med Casir då jag får CdB i andra och fjärde led och sen Landgraf i tredje om jag tänkt rätt.

Var det inte Floré star som hade rätt dålig fertilitet i år?
Jag har betäckt två med Floré Star i år, det yngre stoet tog sig direkt, det äldre (20) på andra trots mycket dålig prognos då hon resorberat/kastat sent i dräktigheten, hade flera olika bakterier och behövde caslicksys. Båda är konstaterat dräktiga på 90 dygn. Han bör ge bra typ, av sju visade 3-åringar hade 5 en nia för sin typ.

Hejsan, tänkte se om jag kan få lite hjälp här att hitta hingsten jag letar efter..

hingsten jag vill ha ska vara ca 160-170 cm mkh.
fux, gärna med flax genen.
hoppning/dressyr
trevligt temperament
Inte kosta multum.

Tack på förhand!

@EricaJohnsson vad är målet med avkomman? Vad är det för sto du har, ras? stam? När du skriver hoppning/dressyr menar du då att hingsten skall lämna både och eller det spelar ingen roll vilket? På vilken nivå?

@EricaJohnsson vad är målet med avkomman? Vad är det för sto du har, ras? stam? När du skriver hoppning/dressyr menar du då att hingsten skall lämna både och eller det spelar ingen roll vilket? På vilken nivå?

Lång historia kort:

Min dröm ska gå i uppfyllelse om jag hittar hingsten.

En vän har ett helt underbart sto som jag ska få ta ett sto på, hon är importerad (saknar stam)
Ras halvblod/haflinger tror vi. 151cm mkh. Haft tre avkommor, helt underbara individer.
Målet med avkomman är en häst jag ska utvecklas med tillsammans. En familjehäst. Jag är både intresserad av hoppning och dressyr men kommer att fortsätta med den grenen som fölet/hästen lämpar sig bärt för. Mina planer är inte att tävla för elit nivå utan för roligheten skull.

Alltså letar jag efter en hingst som framför allt är snäll och fin..

Vet att många kommer att skriva köp ett föl, eller köp drömhästen direkt. Såna kommentarer ignoreras.

Hejsan, tänkte se om jag kan få lite hjälp här att hitta hingsten jag letar efter..

hingsten jag vill ha ska vara ca 160-170 cm mkh.
fux, gärna med flax genen.
hoppning/dressyr
trevligt temperament
Inte kosta multum.

Tack på förhand!

Har för mig att Warsteiner och Niveau har lämnat en del flaxavkommor. Hört det ryktas om Okeanos och Figaro R också.

Chirlon har jag sett flera flaxavkommor till.

Annars finns det ju typ nordsvenskar och ardennrar också om nu färgen är det viktiga...

Tack så mkt!
Nej färgen är inte de viktiga, men eftersom det är så länge kvar så finns tiden att kolla upp sånna hingstar jag inte känner till..

Ni kanske även känner till några isabell hingstar?

Stoet har flaxgenen därför jag är intresserad av den. Men krävs från båda hållen för att avkomman oxå ska få den. Tycker dom är så fina!!

Tack så mkt!
Nej färgen är inte de viktiga, men eftersom det är så länge kvar så finns tiden att kolla upp sånna hingstar jag inte känner till..

Ni kanske även känner till några isabell hingstar?

Stoet har flaxgenen därför jag är intresserad av den. Men krävs från båda hållen för att avkomman oxå ska få den. Tycker dom är så fina!!

I Sverige finns inga godkända halvblodshingstar som är isabellisabell, tror inte det kommer finnas någon med gulanlaget i avel nästa år. Möjligen Ravell.

Vilka egenskaper är de viktigaste?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar