Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst era "avancerade" inlägg ;) och inser att man har MYCKET kvar att lära. Har ett sto som inte är mitt men som jag funderar på att låna till nästa år med Cortez blod i sig även mycket xx(har inte fullständig stam framför mig tyvärr. men hoppas på lite hjälp ändå). Ädel vacker häst , men har ändå massa. minus är väl traven och skritten. Plus för galoppen. Lynnet är fantastiskt. Välproportionerlig. Söker en hingst som har lite massa, mycket bra gångarter, och ett bra lynne framförallt. Även en bra exteriör. Helst Dressyrhingst. Tar emot tips med glädje från er som kan lite mer, och är vana vid denna avelsdjungeln.

Hur kommer det sig att du vill lägga en dressyr hingst på ett sto som har skritten och traven på minuslistan?

Är avkomman till dig själv?

Hur kommer det sig att du vill lägga en dressyr hingst på ett sto som har skritten och traven på minuslistan?

Är avkomman till dig själv?

Ja om man ska jämföra dom tre så är galoppen outstandig men vet inte hur dåliga dom är egentligen. Skritten och traven kan väl vara en 6.a /6.5/ 7.a någonting. Sen är jag tyvärr sådan som ser lite mer fel än vad som egentligen finns men vill bättra på gångarterna iallafall! Ja tanken är att avkomman ska vara till mig själv. Kommande tränings/tävlingskompis. :):)

Ja om man ska jämföra dom tre så är galoppen outstandig men vet inte hur dåliga dom är egentligen. Skritten och traven kan väl vara en 6.a /6.5/ 7.a någonting. Sen är jag tyvärr sådan som ser lite mer fel än vad som egentligen finns men vill bättra på gångarterna iallafall! Ja tanken är att avkomman ska vara till mig själv. Kommande tränings/tävlingskompis. :):)

När slrit och trav är 6-7 mässiga hos stoet och ambitionen är hög inom dressyren hade ridbarheten hos stoet varit avgörade jag var varit intresserad av en avkomma öht. Var ligger ambitionen, lätta klaser, msv osv?

Ok, då förstår jag :)
Jag läste det som att skritt och trav var dåliga och inte "bra men kan förbättras" :)

Kan ibland bli fel när man sitter vid en dator

Ok, då förstår jag :)
Jag läste det som att skritt och trav var dåliga och inte "bra men kan förbättras" :)

Kan ibland bli fel när man sitter vid en dator

Ok. hon är ju inte visad och jag är väl inte den rätta till att avgöra. Men det rätta ordet är väl det du skriver ovan, bra men kan förbättras. Uttrycker mig lite fel ibland. :)

När slrit och trav är 6-7 mässiga hos stoet och ambitionen är hög inom dressyren hade ridbarheten hos stoet varit avgörade jag var varit intresserad av en avkomma öht. Var ligger ambitionen, lätta klaser, msv osv?

Ok. :) Vill kunna ha valmöjligheten att få upp avkomman i dom lite högre klasserna. Kanske inte siktar på dom allra högsta klasserna dock. Sen vet jag att det blir lite vad man gör det till, så en häst som är lätt att jobba med är väldigt viktigt för mig. :)

Har läst era "avancerade" inlägg ;) och inser att man har MYCKET kvar att lära. Har ett sto som inte är mitt men som jag funderar på att låna till nästa år med Cortez blod i sig även mycket xx(har inte fullständig stam framför mig tyvärr. men hoppas på lite hjälp ändå). Ädel vacker häst , men har ändå massa. minus är väl traven och skritten. Plus för galoppen. Lynnet är fantastiskt. Välproportionerlig. Söker en hingst som har lite massa, mycket bra gångarter, och ett bra lynne framförallt. Även en bra exteriör. Helst Dressyrhingst. Tar emot tips med glädje från er som kan lite mer, och är vana vid denna avelsdjungeln.

Har du tänkt dig en speciell prisklass? Det finns massor med flashiga hingstar, men ska du göra en till dig själv och prioriterar gott temperament skulle jag rekommendera att ta en beprövad hingst. Man kan förutspå lite mer vad man får, så chansen är bättre att det blir rätt. Chansar man med en ny hingst och inte blir nöjd påverkar det oftast prislappen och säljbarheten när man har blandstam (såvida hästen inte blir något väldigt bra dvs.).

Dyrare hingstar:

Ampere - Tre bra gångarter, välbyggd, lätt tåtrång och biljarderar ngt. Känslig hingst med god arbetsmoral. Otroligt bra förvärvning och en av de största fädershingstarna i Europa idag.

Bocelli - Lite äldre, men säkert kort när det kommer till förvärvning. Byggd trevligt, lite längre rygg dock som kanske kan skära sig med vissa Cortez-ston. Lite tåtrång. Jag har hört mycket gott om temperamentet, men det finns en del som inte varit helt okomplicerade.

Furstenball - Ny i Sverige men inte utomlands. Har en riktigt stark förvärvning och ger väldigt vackra hästar med gott lynne och gång. Har själv 10 på skritt och 9.5 på galopp. En avkomma e. Cortez/xx sto med denna som far känns lite spännande i mitt tycke.

Negro - Stark förvärvning ridbarhet och gott temperament i en förpackning. Snygg hingst dessutom. För att följa avelsmålet skulle man nog inte lägga ston med lite massa på honom, men avelsmålet handlar ju en del om estetik som kanske inte betyder så mycket när man skall tillverka en avkomma till sig själv.

Mer ekonomiska hingstar:

Skovens Rafael - Hög förvärvning och ger elastiska och reglerbara avkommor med gott arbetstemperament. Har sett några som varit lite valpiga vid ung ålder. Också lätt tåtrång hingst, samt att jag inte skulle lägga honom på ett sto med tråkig hals. Men när det blir rätt med den här hingsten blir det väldigt (!) rätt.

Highcruiser - Förutom att han har lite tråkig skritt så har han allt du beskriver i en hingst. Har dessutom höjts i premiering på grund av avkommornas goda resultat på tävlingsbanan.

Det finns många fler att nämna, bara några jag kom att täka på som man inte behöver krångla med ett-sto eller fryst på (enda undantaget kan vara Rafael om han tävlas aktivt). Sedan en tanke till: Canterbury el. Sir Oldenburg kanske? Här får du in allroundstam som kanske blir mer säljbara om det inte klaffar mellan dig och föl. Den förstnämnda är enligt mig bättre än den andra (Blir inte klok på SO's stam i begrepped "gångartshingst" samt att jag tycker han har tråkiga bakben), men Canterbury kanske inte har så mycket massa även om han är väldigt vacker. Väldigt trevlig hingst också. Har gett en del riktigt bra föl hittils.

Har du tänkt dig en speciell prisklass? Det finns massor med flashiga hingstar, men ska du göra en till dig själv och prioriterar gott temperament skulle jag rekommendera att ta en beprövad hingst. Man kan förutspå lite mer vad man får, så chansen är bättre att det blir rätt. Chansar man med en ny hingst och inte blir nöjd påverkar det oftast prislappen och säljbarheten när man har blandstam (såvida hästen inte blir något väldigt bra dvs.).

Dyrare hingstar:

Ampere - Tre bra gångarter, välbyggd, lätt tåtrång och biljarderar ngt. Känslig hingst med god arbetsmoral. Otroligt bra förvärvning och en av de största fädershingstarna i Europa idag.

Bocelli - Lite äldre, men säkert kort när det kommer till förvärvning. Byggd trevligt, lite längre rygg dock som kanske kan skära sig med vissa Cortez-ston. Lite tåtrång. Jag har hört mycket gott om temperamentet, men det finns en del som inte varit helt okomplicerade.

Furstenball - Ny i Sverige men inte utomlands. Har en riktigt stark förvärvning och ger väldigt vackra hästar med gott lynne och gång. Har själv 10 på skritt och 9.5 på galopp. En avkomma e. Cortez/xx sto med denna som far känns lite spännande i mitt tycke.

Negro - Stark förvärvning ridbarhet och gott temperament i en förpackning. Snygg hingst dessutom. För att följa avelsmålet skulle man nog inte lägga ston med lite massa på honom, men avelsmålet handlar ju en del om estetik som kanske inte betyder så mycket när man skall tillverka en avkomma till sig själv.

Mer ekonomiska hingstar:

Skovens Rafael - Hög förvärvning och ger elastiska och reglerbara avkommor med gott arbetstemperament. Har sett några som varit lite valpiga vid ung ålder. Också lätt tåtrång hingst, samt att jag inte skulle lägga honom på ett sto med tråkig hals. Men när det blir rätt med den här hingsten blir det väldigt (!) rätt.

Highcruiser - Förutom att han har lite tråkig skritt så har han allt du beskriver i en hingst. Har dessutom höjts i premiering på grund av avkommornas goda resultat på tävlingsbanan.

Det finns många fler att nämna, bara några jag kom att täka på som man inte behöver krångla med ett-sto eller fryst på (enda undantaget kan vara Rafael om han tävlas aktivt). Sedan en tanke till: Canterbury el. Sir Oldenburg kanske? Här får du in allroundstam som kanske blir mer säljbara om det inte klaffar mellan dig och föl. Den förstnämnda är enligt mig bättre än den andra (Blir inte klok på SO's stam i begrepped "gångartshingst" samt att jag tycker han har tråkiga bakben), men Canterbury kanske inte har så mycket massa även om han är väldigt vacker. Väldigt trevlig hingst också. Har gett en del riktigt bra föl hittils.

Tack för massa tips.:):) Fick ett tips om Cartier och Sir Oldenburg. Cartier är i min smak, dock är det mer hoppavlat på honom. Men en hingst som honom fast dressyr önskas ;) Skulle vara två hingstar som även funkat bra med Cortez blod trodde min vän men sitter och velar som vanligt.. Tittat på Furstenball och honom gillar jag. Skovens Rafael fick jag även tips om tidigare och startade upp en liten tråd men fick inte jättemycket respons men läst en del om honom. Funderade på Luxus? Blev nyfiken efter att jag läst om honom här på Buke. Dock verkar han väldigt oprövad och verkar vara en ganska medelmåtta men tycker han verkar vara en trevlig hingst , helt klart!

Dyrare hingstar:

Mer ekonomiska hingstar:

Ska kolla upp alla tips du gav mig. Tack återigen. =)

Ska du förbättra gångarter är nog inte Cartier något alternativ.
Sir Oldenburg är ingen personlig favorit hos mig, jag tror inte han fått så många ston om han varit vanligt brun. Däremot så gillar jag hans stam och han verkar nedärva ganska bra.

Jag tycker att man inte kan kalla Luxus för meddelmåtta, han har ju varit långt fram i alla årgångschampionat dessutom riden av en vanlig människa (inte ett proffs alltså), mycket sympatiskt.

Kolla även på Gränsbos hingstar som alla håller hög kvalitet.

Ska du förbättra gångarter är nog inte Cartier något alternativ.
Sir Oldenburg är ingen personlig favorit hos mig, jag tror inte han fått så många ston om han varit vanligt brun. Däremot så gillar jag hans stam och han verkar nedärva ganska bra.

Jag tycker att man inte kan kalla Luxus för meddelmåtta, han har ju varit långt fram i alla årgångschampionat dessutom riden av en vanlig människa (inte ett proffs alltså), mycket sympatiskt.

Kolla även på Gränsbos hingstar som alla håller hög kvalitet.

Nej läste lite om honom här så fick en bild av honom att han skulle vara medelmåtta. Men som sagt man kanske inte ska yttra sig förmycket när man inte sätt honom live , som jag inte gjort. Så tar tillbaka det!:) Tycker han ser väldigt trevlig ut iallafall. Han verkar även ganska jämn med allt och det gillar jag. Det var därför jag tvekade på Cartier är ju ingen dressyrstam och om man vill förbättra gången ska man välja en renavlad dressyrhäst tänker jag. Men tycker han ser trevlig ut även , med lite massa. Nej Sir Oldenburg är inte heller något klockrent val för mig, alltså ingen direkt favorit. Tack för tips ska kolla där lite även. :):)

Jag har låst in mig lite i ett hörn känns det som, eftersom jag har beslutat mig för att enbart använda mig av levande fölavgift hingstar till mina ston som är både av hopp och dressyr stam. Inget är skrivet i sten , men betäcker man flera ston är min bedömning att det är för mycket pengar att riskera utan resultat och att det i grunden är ett orättvist system då stoägarna har nog med avgifter för betäckningen... sen kan man få skick med döda spermier och dygnsavgiften tickar på , nog om det.

Jag Funderar på Fetcher n VS Hiphop ? Stoet i fråga passar till båda, men vad är skillnaden på avkommorna egentligen?

sen har vi snälla Figaro R som alternativ till en av dressyrstona, men han är lite grov, vad har jag för alternativ??

Jag har aldrig bett om levandeföl avgift av hingstägare faktiskt, har någon av er fått igenom det på en 90 dagars hingst?

Jag har fått det, ringde upp och sa att jag var beredd på att betala lite mer för att få levande föl-avgift. Det fick jag.
Va bra! Då öppnar sig möjligheterna för oss :)

Att förhandla om rabatter är jag van vid, men jag har inte trott att det funkat skattemässigt för hingsthållarna att förskjuta det ett år ( vad jag nu har fått det ifrån ? )

Känner spontant när jag läste om detta med levandeföl-avgiften, att försäkringen jag har tecknat kostar ca 2800kr(då täcker den bara en del av det jag lagt ut fram till att jag betalt 90-dygn), ... hade jag valt en hingst med levande föl, så hade jag kunnat teckna en billigare försäkring som täcker språng/uppstallning,,,,,och tjänat in en del på det.... kanske man ska fundera på till nästa år, att även försäkringen blir billigare och man slipper förlora pengar (90 dygnsavgiften)om stoet skulle kasta....
Hur gör ni andra för att minska kostnaderna, men ändå ha en försäkring som backup om ngt skulle hända?

@Chamsin Ja det var jag från S R-tråden med ;) Jag skulle inte tveka på S R pga. temperamentet såvida jag har antingen ett sto som är stentufft eller ett sto med en aktivitetsnivå i stil med skållad iller, typ. Jag skulle påstå att han förbättrar ridbarhet och känslighet, med allt det medför.

Luxus är som individ ingen medelmåtta. Han har som sagt presterat bra med sin ryttarinna som inte är beridarproffs, något jag tycker är en kvalitetsmärkning när det kommer till temperament och ridbarhet.
Sedan om han är en avelskanon som präglar sina avkommor starkt för sport är dock svårare att veta i dagsläget eftersom de inte är så gamla ännu. Personligen skulle jag använda Luxus till långbenta ston i uppförsbacke som inte har alltför grova huvuden. Jag tror han förbättrar grundgångarter och ridbarhet samt halssättning. Notera dock att dräktigheten inte var något vidare i år tyvärr.
Var jag inte helt kär i hingsten skulle jag välja något mer beprövat för att tillverka en avkomma till sig själv.

Har hört av en person med nära samarbete med Clever Hill Q's ägare att den hingsten har otroligt fint temperament. Enligt henne stod hingsten i många månader och när hästen skulle igång var det bara att sitta upp.
Han har tre bra gångarter med spänst i, lätt och högställd. Kan förbättra typen på ston med lite längre rygg där man vill förbättra grundgångarterna och temperament + ridbarhet. Jag skulle dock inte använda honom på ston med lite korta halsar då hans stam har en del lite korta halsar i sig.

@Chamsin Ja det var jag från S R-tråden med ;) Jag skulle inte tveka på S R pga. temperamentet såvida jag har antingen ett sto som är stentufft eller ett sto med en aktivitetsnivå i stil med skållad iller, typ. Jag skulle påstå att han förbättrar ridbarhet och känslighet, med allt det medför.

Luxus är som individ ingen medelmåtta. Han har som sagt presterat bra med sin ryttarinna som inte är beridarproffs, något jag tycker är en kvalitetsmärkning när det kommer till temperament och ridbarhet.
Sedan om han är en avelskanon som präglar sina avkommor starkt för sport är dock svårare att veta i dagsläget eftersom de inte är så gamla ännu. Personligen skulle jag använda Luxus till långbenta ston i uppförsbacke som inte har alltför grova huvuden. Jag tror han förbättrar grundgångarter och ridbarhet samt halssättning. Notera dock att dräktigheten inte var något vidare i år tyvärr.
Var jag inte helt kär i hingsten skulle jag välja något mer beprövat för att tillverka en avkomma till sig själv.

Har hört av en person med nära samarbete med Clever Hill Q's ägare att den hingsten har otroligt fint temperament. Enligt henne stod hingsten i många månader och när hästen skulle igång var det bara att sitta upp.
Han har tre bra gångarter med spänst i, lätt och högställd. Kan förbättra typen på ston med lite längre rygg där man vill förbättra grundgångarterna och temperament + ridbarhet. Jag skulle dock inte använda honom på ston med lite korta halsar då hans stam har en del lite korta halsar i sig.

Ja jag kom ihåg det;) Så svårt detta med avel men får följa alla duktiga avelsintresserade människor här och se vad det är för hingstar som dyker upp. Som du säger Wine-tee, ska nog ha en beprövad hingst.

@cusan Jag har fått levande fölavg alla gånger jag har frågat efter det :)

kl
Har någon här inne ett tips på vad man kan ta för hingst till Lasandra? Känner att jag behöver lite nytänk... :o Är ju jättesugen på att ta Corlensky igen, både för att han passar så himla bra ihop med henne, samt att jag ju förlorat fölen båda gångerna jag försökt att få en avkomma :(

Jag har ett jättehuvudbry inför nästa år. Har då en tre-åring med stammen Bellagio- Gigolo- Pascal som är allt jag önskar både när det gäller typ, gång och temperament men tyvärr ser hennes framben bedrövliga ut. Hon är parallellförskjuten och rejält intåad. Från mödernet kommer det inte, då dom där brukar vara lite uttåade. Hon har en syster som är helt korrekt.

Jag tycker att hon är så bra så jag vill verkligen prova att ta ett föl på henne och hoppas på att den blir bättre än modern i benen, om inte blir det inga fler föl. Vad har vi för hingstar som lämnar bra ben? Tittar man på blupen är det bara gamla hingstar i topp och/ eller hopphingstar. Har fått tips om Luxus & Hampton.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar