funderan dagmatte

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emmy_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 275
E

Emmy_89

Om man behöver en dagmatte när man sakffar hund så ska man väl ha fixat det innan, men till min tanke är förekommer det att människor söker dagmatte innan man skaffat hunden ísf? Eller Hur hare ni gjort? om ni har annonserat typ på internet, eller i en affär eller lknande?

Funderar för när jag pluggar här så känner jag ju inte ås många. npgrasåklart men ja ni förstår säkert.

Sv: funderan dagmatte

Om det är en valp man köper så tycker inte jag att det är så lönt att ordna dagmatte redan innan man köpt valpen.

Jag hade inte velat lämna bort valpen varje dag från det att jag fick den och därmed missa rumsrenhetsträning, vardagslydnad, se hur valpen dag för dag växer mentalt och kroppsligt och inte minst missa hur man var dag blir mer och mer ett team, hur valpen litar mer och mer på en och att den förstår att det är du som ger den trygghet och kärlek.

Jag tror också det kan vara svårt att hitta en bra dagmatte till en valp för valpar är jobbiga (men underbara såklart)! De biter sönder skor, mattor, de bajsar och kissar på mattorna, de kräks och man får gå ut med den minst varannan timme för att de ska bli rumsrena.

Jag hade inte lämnat bort min valp förrän den var minst ett halvår och tycker att det är bäst att man löser det på något annat sätt; att man kanske skaffar valpen precis i början av sommarlovet och sedan är hemma med den hela dagarna och att någon av föräldrarna kan ta med den till jobbet under hösten.

Om man köpen en vuxen hund är det lite annorlunda. Fast jag hade inte velat lämna bort den direkt heller utan att den precis som valpen skulle lära känna mig och förstå att det är hos mig den hör hemma.

Angående hur man hittar dagmatte: sätt upp lappar i affärerna där du bor. Välskrivna lappar och gärna en gullig bild på hunden. Det funkade för mig.

Nej men alltså jag kommer inte lämna bort hunden på direkten. Jag kommer skaffa den på sommaren så som du skrev. Det kommer se ut så för mig. Men jag funderade mest ifrån de jag läst tidigare på forumet. Att man ska förbereda och ha allt klart liksom innan man skaffar hunden. Det blir ju svårt med dagmatte, jag har inte några sådana kontakter.

Finns hunddagis här i värsta fall om man inte skulle hitta någon, men det känns inte aktuellt då hunden inte kommer behöva hjälp varje dag i veckan liksom.
Jag studerar så jag kommer ha ganska mycket tid hemma men tanken var just det vissa dagar som är obligatoriska.

Men tycker ni då att man som i min sits kan skaffa dagvakt till dessa "dagar" som jag är borta en längre stund först efter att jag skaffat hunden? Eller är det oansvarigt och oplanerat?

Tankar som finns i mitt huvud just nu.

Anledningen till att jag inte har sådana kontakter är att jag studerar i en annan stad och inte känner så många här än.

Jaha, då så. Jag hade väntat tills att jag skaffade hunden.

Att man fixar tidigt är ju ofta ingen garanti, många vill inte binda upp sig flera månader i förväg och sedan finns ju risken att de drar sig ur. Många kanske också vill träffa hunden innan de bestämmer sig.

Om du bor i en studentstad är det säkert inga problem, där finns ju många studenter som har mycket tid på dagarna och gärna vill tjäna lite extrapengar.

ja, kanske dumt att jag itne skrev det. men tänkte inte på det.

MEn tack för dina tankar de låter vettiga :)

Vi fixade doggywalker innan vi skaffade hunden för att vara säkra att vi hade en. Vi har skrivit avtal osv med henne.

När jag skaffade min nuvarande vovve (som är den enda jag haft dagmatte, eller egentligen nattmatte till) så skulle jag vara hemma 5 veckor med henne först, semester, så jag väntade med att leta tills hon anlänt. Jag annonserade på blocket och vovve och fick 9 svar första dygnet så här var det inte så svårt i alla fall.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 558
Senast: Derivata
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka