Sv: funderan dagmatte
Om det är en valp man köper så tycker inte jag att det är så lönt att ordna dagmatte redan innan man köpt valpen.
Jag hade inte velat lämna bort valpen varje dag från det att jag fick den och därmed missa rumsrenhetsträning, vardagslydnad, se hur valpen dag för dag växer mentalt och kroppsligt och inte minst missa hur man var dag blir mer och mer ett team, hur valpen litar mer och mer på en och att den förstår att det är du som ger den trygghet och kärlek.
Jag tror också det kan vara svårt att hitta en bra dagmatte till en valp för valpar är jobbiga (men underbara såklart)! De biter sönder skor, mattor, de bajsar och kissar på mattorna, de kräks och man får gå ut med den minst varannan timme för att de ska bli rumsrena.
Jag hade inte lämnat bort min valp förrän den var minst ett halvår och tycker att det är bäst att man löser det på något annat sätt; att man kanske skaffar valpen precis i början av sommarlovet och sedan är hemma med den hela dagarna och att någon av föräldrarna kan ta med den till jobbet under hösten.
Om man köpen en vuxen hund är det lite annorlunda. Fast jag hade inte velat lämna bort den direkt heller utan att den precis som valpen skulle lära känna mig och förstå att det är hos mig den hör hemma.