Fullblod vi vill ha i våra hästar..

Sv: Fullblod vi vill ha i våra hästar..

My god! Hur kunde jag glömma Laudanum!!!!!
Glodde ju halva våren på hingstar e:/ue: honom!

Men en liten sammanställning;

För dressyr:
Prince Thatch
Lauries Crusador
Derring-Do

För fälttävlan:
Heraldik

För hoppning:
Laudanum
Mytens
Ladykiller
Abgar
Cottage Son
Rantzau
Langata Express
Buckpasser/Tom Fool/Menow
Mourne

Sen har vi då en hög som lämnat bra inom flera/alla disiplinerna...
Marlon
Montal
Kew Gardens
Carnoustie
Sacramento Song
Hand in Glove

Sen har vi väl också Sit this one Out? eller har jag bara fått för mig att det är nåt att ha :o

Diaghlyphard tror jag är nästa generationens hopp, ovanstående hingstar börjar blir eller är så gamla att de snart är för långt bort i stamtavlorna för att skryta med, men Diaghlyphard är aktuell och avkommorna verkar inte alls tokiga. Han har dessutom Court Martial i 3e led :p

Jag skulle lägga till Mago xx för dressyravel, även om han ocksa börjar komma en bit bakat i stammarna nu. Och Moderne xx och Prince fair xx för hoppavel.

Sit this one out maste väl räknas som dubbelförärvare och platsar definitivt pa listan, även om jag hört en del skarp-rykten där ocksa.

De hingstar som nämns i diskussionen är väldigt bra att ha i ett eventuellt sto men om man tänker sig nyproduktion är ju dessa inte längre tillgängliga.

Om man tittar på hur tyskarna har användt fullblodsston och lagt på halvblodshingstar så har dessa nedärvt sig bättre över lag än än om man lagt fullblodshingstar på halvblod. De har tydligen svårare att förvärva sig.

Det är således svårare att hitta tillräckligt bra xx-hingstar än xx-ston.

Jag vet inte vad detta beror på men så är det i alla fall!

Jag hade ett fullblodssto: Try to catch me e.Royal Conductor - Triumph - Hornbeam som jag tyvärr fick ta bort i dagarna pga ålder 25 år och skratliga ben. Hon hade ett super psyke som hon nedärvde till sina avkommor.
Hon hann i alla fall ge mig 6 fina avkommor.
Rozzini e.Robin Z som vann BT i fälttävlan 2000 och blev Agria fälttävlanshäst 2002.
Qurage e. Quite Easy gick till final i BT i hoppning 2005
Candy Floss e. Cardento tog vi inte till BT pg av ryttartrassel och att han var sen. Men går idag hos en junior som det funkar jättebra för. Han hoppar med superfin teknik och är fantastisk i psyket.
Royalizt e. Robin Z. Den sista är ännu bara 4 år och är ett oprövat kort men hoppar väldigt fint på träning med kraftfullt avstamp.

Det var bara synd att hon inte fick flera föl. Det hade varit roligt att få prova flera fina hingstar på henne.

Vi har ju tex. Bernstein med Kew Gardens som morfar. Bernstein lär ju lämnat en del inte alltför enkla hästar, (kan iof komma från Napoleon också, har för mig att även han lämnade skarpt?). Min Bernstein-donna har också lite väl mycket innanför pannbenet i vissa lägen.

Sit this one out maste väl räknas som dubbelförärvare och platsar definitivt pa listan, även om jag hört en del skarp-rykten där ocksa.

Kul, jag som just införskaffat ett sto e.Sit This One Out xx. Hon ska ha gått 140 i Holland och har o år haft ett jättefint föl e.Airline H. Det är en exteriört snygg häst som rör sig hyfsat och är korrekt benad. Dessutom har hon bra hovar och verkar supertrevlig och sansad att ha med att göra. Jag köpte henne just för att det verkar vara ett sto som passar i halvblodsaveln och för att hon tävlat själv (tidigare ägare hade kollat upp med holländska motsvarigheten till ridsportförbundet att det stämde). Jag har bara sett henne löshoppa:d.

Tips på hingst till våren? Hon är mörkfux, ca 165 cm, ädel och långlinjerad.

Billion xx ska väl gett en del bra hästar?

Mitt gamla avelssto hade en halvbror efter honom som gick msv ft och går nu samma nivå i dressyr.

Diaghlyphard tror jag är nästa generationens hopp, ovanstående hingstar börjar blir eller är så gamla att de snart är för långt bort i stamtavlorna för att skryta med, men Diaghlyphard är aktuell och avkommorna verkar inte alls tokiga. Han har dessutom Court Martial i 3e led :p

Jag har ridit en hel del Diaglyphard avkommor. Många av dem hoppade bra, men många var också rätt svåra med svåra munnar. Kan nog bli bra i andra eller tredje led dock.

Vad säger ni om Curacao??

Vi har ju tex. Bernstein med Kew Gardens som morfar. Bernstein lär ju lämnat en del inte alltför enkla hästar, (kan iof komma från Napoleon också, har för mig att även han lämnade skarpt?). Min Bernstein-donna har också lite väl mycket innanför pannbenet i vissa lägen.

Jo, det var bla Bernstein jag tänkte pa när jag skrev att Kew Gardens inte tycks ha lämnat särskilt ädla hästar.

En intressant hingst är Betel xx men det är för tidigt än att veta vad han kommer att lämna http://www.deckhengst.com/deckhengst/
Såg ett fint föl på Youtube efter honom.
http://de.youtube.com/watch?v=TuJVPoPC0bo

Intressant är också Fragonard xx som utnämdes till årets bästa steeple-chase häst i Tyskland 2003 som nu är i varmblodsaveln.
http://www.landgestuet-dillenburg.hessen.de/irj/Landgestuet_Internet?rid=HMULV_15/Landgestuet_Internet/nav/c75/c75f6cc8-53c8-1117-3737-44e9169fccd5,52b30e74-f766-7911-6f2b-2c44e9169fcc,,,11111111-2222-3333-4444-100000005003%26overview=true.htm&uid=c75f6cc8-53c8-1117-3737-44e9169fccd5

Prince fairxx har ju lämnat både fältävlanshästar och hopphästar:d Sålde tyvärr mitt Irco Marco-Prince Fairxx-Drabant sto -04 till Finland, ett super trevligt sto med super galopp och stor kapacitet, plav 140 hoppning med mig, men var rankad 10.a bland Finlands bästa hästar förrra året, är nu dräktig med Corland.

Själv avlar jag på ett sto e. Irco Marco- Crown Pointxx-Qantasxx, riktigt prestationssäker stostam för hoppning, ur sto stammen har alla tävlande gått 140 eller svår hoppning...Min äldsta 7-åring har startat 145m med 4 fel i Falsterbo i år. Syskon har fått hoppdiplom och två avk är sålda som hingstämnen.

Kul, jag som just införskaffat ett sto e.Sit This One Out xx. Hon ska ha gått 140 i Holland och har o år haft ett jättefint föl e.Airline H. Det är en exteriört snygg häst som rör sig hyfsat och är korrekt benad. Dessutom har hon bra hovar och verkar supertrevlig och sansad att ha med att göra. Jag köpte henne just för att det verkar vara ett sto som passar i halvblodsaveln och för att hon tävlat själv (tidigare ägare hade kollat upp med holländska motsvarigheten till ridsportförbundet att det stämde). Jag har bara sett henne löshoppa:d.

Tips på hingst till våren? Hon är mörkfux, ca 165 cm, ädel och långlinjerad.

Intressant att hon lämnat bra med Aerline H, tittar man pa New balance och Majim Gs stammar sa verkar ju kombinationen Sit this one out xx- Nimmerdor slagit väl ut även tidigare?

KL

Jag har ridit/mött några trevliga avkommor e: Hills Double xx. De har främst tävlats i fälttävlan.

Även om hans BLUP inte är lysande :D

Vad kul att höra lite mer om Kew Gardens. Som sagt så har jag dålig koll på fullblodsbiten.. Sen kanske det inte säger så mycket om hästen när Kew Gardens är i tredje led, men ändå rolig kuriosa.

KL

Undrar vad ni tycker om Northern Dancer?

Han finns i alla fullbloden i mitt stall, är det bara en tillfällighet eller är han väldigt vanlig?

Hittar en del av hingstarna i Betel xx stam i mina ston.
Kul att hitta några namn iaf!

det där med hur många procent fullblod, undrar vad som anses vara mycket eller lite fullblod, om en häst har runt 30 % fullblod i sig, räknas det som väldigt lite?alltså totalt genom alla led.

Northern Dancer hör till dom vanligaste hingstarna ja.
Jag tittar på en hel del stamtavlor och det är sällan ND inte finns med!
Han är väl lite som våran Utrillo i de gamla svenska stammarna.

Ang. % halten så var det väl tidigare så att dressyrarna ville ha mindre än 25%, hoppfolket runt 50% medans FT vill ha så mycket som möjligt.
Jag tror dock det håller på att ändra sig!

Själv har jag gjort en avkomma som blir 62,5% och en som blir 75% fullblod i år, lite lagom tycker jag :angel:

Fler intressanta tyska hingstar,
Ussuri, elitpremierad på sina avkommor, har även lämnat 3 godkända hingstar(tror han lever om inget hänt nyligen)har en avkomma som heter Ussul, han tävlar med en junior i sverige och har tidigare gått svår hoppning i tyskland.

Matador- har också flera avkommor ända upp till svår hoppning

Barnaul, har själv gått både galopp och tävlat i hoppning och lämnat godkända hingstar

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 454
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka