Fullblod vi vill ha i våra hästar..

Sv: Fullblod vi vill ha i våra hästar..

kl

Är lite dålig på fullbloden, men Colombian Friend då, är det nå't att ha?

Gick in och kollade Nashville och han är efter Steve's Friend och hans mor hette Nigra Nyphea. Fin kapplöpningsstam - efter Carnoustie och med Darbhanga som morfar. Har för mig att hon själv var ganska bra och hon lämnade även en rad fina galoppörer.

Camilla
(besökare från Galopp)

Lussans Dante har honom i stammen, morfar om jag inte minns fel

Intressant tråd:)

Det är många gamla sedan länge döda hingstar som nämns.

Lite intressant vore att höra vilka av de "färskare" hingstarna som skulle kunna vara intressanta i aveln....
Är de fullblod som har riktigt fin galoppstam även de som är mest intressanta för ridhästaveln? eller ska man titta mer på t.ex hingstar som lämnar större rejäla avkommor. Hinderhästar?

Själv har jag ett Heart of Oak-Exceller sto som jag hoppas är intressant för den framtida sportaveln:bump:

Jag tycker också det hade varit intressant att veta vilka fullblod man bör välja idag. Om det finns några som lämpar sig mer för dressyr, resp hoppning.

Det finns ju Flyinges Roven, men han saknar det där lilla extra tycker jag.

kommer just nu bara ihåg Lussans Dante, men jag har själv haft en Robin Z-Um Said** som var född-87, dog -97 pga skada. Men hade ett stort hopp, super galopp, lite het men ändå fin ridbarhet. Hade en del segrar o plac upp till 140-hoppning, startade 145, Världens goaste häst:idea:

Men...

frågan är fortfarande:

Vilka hingstar som finns tillgängliga i dag ger bra hopphästar???

DET undrar jag!!

Vad ger Haydn?

Intressant inlägg om att de ej förärver sig bra som fäder men på mammans sida...hur tänker man då rent genetiskt?

Skall titta in de länkar som tidigare var länkade om 2 stycken som finns tillgängliga.

Vilka finns i dag tillgängliga?

Jag gillar Smart Strike (iaf avkommor på banan), han finns i USA men levande föl avgiften är hög. (150 000 dollar) Jag antar att han bara läggs på bra fullblodsston och de avlar enbart för galopp..

Intressant tråd:)

Det är många gamla sedan länge döda hingstar som nämns.

Lite intressant vore att höra vilka av de "färskare" hingstarna som skulle kunna vara intressanta i aveln....
Är de fullblod som har riktigt fin galoppstam även de som är mest intressanta för ridhästaveln? eller ska man titta mer på t.ex hingstar som lämnar större rejäla avkommor. Hinderhästar?

Själv har jag ett Heart of Oak-Exceller sto som jag hoppas är intressant för den framtida sportaveln:bump:
De som studerat fullblodsstammar lite mer ingående ser att vissa (ofta urgamla) blodslinjer förekommer betydligt oftare än andra bakom de fullblodsättlingar som är framgångsrika som ridhästar.
Så även om det mest rabblas gamla hingstar så är det linjerna bakom dessa som man kan kika efter även i yngre förmågor.

Såvitt jag förstått är det tveksamt om någon av de nu godkända xx-hingstarna har så våldsamt mycket att tillföra prestationsavel. Undantaget borde vara de hingstar som själva presterat på hög nivå, t.ex Roven och det finns nog någon mer. (jag har i ärlighetens namn inte full koll på vilka xx-hingstar som gjort vad, då de inte varit aktuella för min del)

Men...

frågan är fortfarande:

Vilka hingstar som finns tillgängliga i dag ger bra hopphästar???

DET undrar jag!!

Vad ger Haydn?

Intressant inlägg om att de ej förärver sig bra som fäder men på mammans sida...hur tänker man då rent genetiskt?

Skall titta in de länkar som tidigare var länkade om 2 stycken som finns tillgängliga.

Vilka finns i dag tillgängliga?
Haydn är inte ens rent fullblod utan bara 75%. ;)
Blodet bakom honom är väl inte kattskit direkt, men man undrar ju ändå var hans avkommor tagit vägen för det är endast EN som finns med i tävlingsstatistiken på Blup-sidan...

kl

Är lite dålig på fullbloden, men Colombian Friend då, är det nå't att ha?

Absolut! Drömmen är att hitta ett Colombian Friend sto att avla på även om jag vet att det är en omöjlighet idag :(

Har själv träffat en hel del mkt fina hästar efter honom och jag har pratat med den som tränade honom själv och hon sa att han var en dröm att rida

*kl*

Kom precis att tänka på en gammal ridskoleponny från min ungdom, som var e: Son of a Gun xx. Har sett honom i några stamtavlor här på Buke. Vad säger ni om honom?

Sun of a Gun** har ju varit enormt bra för korsningsaveln vad det gäller ponnyhästar.
Ett tag "vimlade" det av riktigt bra hopp ponnyer med honom i stamtavlorna.
Helt klart en fullblodshingst som passade in i det han användes till!
Framförallt fanns där många avkommor efter honom som hade russmammor - och det visade sig vara en god kombination.

Vad han gett rent fullblodsmässigt har jag ingen som helst aninga om faktiskt - hoppas ngn annan har uppgifter om det!

*kl*
Jag plockar upp ännu en gammal hingst, som inte nämnts ännu - Presto XX
Vad har han/hans linje lämnat?

Mitt avelssto med honom i som morfar. Jag är helt okunnig om fullblod så jag är tacksam för all info.

HeJe

Golden_Sam_080403-1.jpg
]

hingst 2 år e. Goldmine xx
Jag kunde välja mellan dessa när mitt sto skulle betäckas:

Eighty Eight Keys xx
Esteban xx
Goldmine xx
Homme d'Honneur xx
Mr Carrera xx
Roven xx

Jag tog Goldmine xx , har tre avkommor efter honom i stallet, alla väldigt olika varandra.

enligt lembke skall steves friend xx vara bra hoppfullblod!!

QUOTE]

Jag har ett Steve's Friend sto i avel. Hon har Illum som morfar.
Skarp, het, SMART, och otroligt välvillig och har ett hjärta av guld i hoppningen.

Hennes två avkommer hon fått änsålänge har ärvt hennes smarthet (gillar hästar med huvudet på skaft) och välvillighet. Sen är dom för unga för att utröna mer änsålänge..

Laudanum xx förståss i hoppning. Julio Mariner xx har lämnat fina ston. Tom Rolfe xx lämnade mycket bra steeplechase-hästar och är bakom många fina fälttävlanshästar. Ben Faerie xx i England var säkert deras viktigaste hopphingst för ett antal år.

I gamla tider var det Poet xx, fadern till Marco Polo och bakom Feliciano, Milton osv. Der Löwe xx ser man i de flesta hannover-stamtavlor. Detsamma med Pik As xx.

Zeus x lämnade mycket bra hopphästar och honom kan man se längre bak i dressyrhästar också.

Tycker själv att hästen måste ha minst 25 % fullblod och hellst i tredje led, inte längre bakom. Har inga bra motivationer till mitt åsikt, tycker bara att det är kiva med lite "atlet-blod".

Furioso xx, den viktigaste ridhästfullblod ngnsin? Hur kunde jag glömma honom?:o

*kl*

Kom precis att tänka på en gammal ridskoleponny från min ungdom, som var e: Son of a Gun xx. Har sett honom i några stamtavlor här på Buke. Vad säger ni om honom?

Son of a gun xx är en son till Moderne xx, sa det blodet har redan nämnts i traden. :laugh:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 454
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka