Frysa ner sina ägg, någon som gjort det?

Aliche

Trådstartare
Är det någon här som har fryst ner sina ägg och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag visste inte att det var en grejj här i Sverige men min mamma pratade om det när jag var nere och firade jul (inte på något pressande sätt utan bara "visste du att man kan")
Och jag blev nyfiken, jag blir 34 nästa år, är inte i en relation och har inga planer på att bli det heller. Har inte varit sugen på att skaffa barn innan men någonstans känner jag nu att jag kanske vill det iallafall och jag vill inte riskera att jag väntar för länge med att bestämma mig och om jag vill så är mina ägg för dåliga eller slut. Jag har inga som helst problem med att skaffa barn med mig själv, jag ser inte en partner som en förutsättning för barn.
Gör man det genom vården eller privat? Vad kostar det? Vad behöver man tänka på?
 
Är det någon här som har fryst ner sina ägg och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag visste inte att det var en grejj här i Sverige men min mamma pratade om det när jag var nere och firade jul (inte på något pressande sätt utan bara "visste du att man kan")
Och jag blev nyfiken, jag blir 34 nästa år, är inte i en relation och har inga planer på att bli det heller. Har inte varit sugen på att skaffa barn innan men någonstans känner jag nu att jag kanske vill det iallafall och jag vill inte riskera att jag väntar för länge med att bestämma mig och om jag vill så är mina ägg för dåliga eller slut. Jag har inga som helst problem med att skaffa barn med mig själv, jag ser inte en partner som en förutsättning för barn.
Gör man det genom vården eller privat? Vad kostar det? Vad behöver man tänka på?

Om du är alldeles frisk får du betala för det själv :) Vad det kostar är säkerligen hyfsat olika från klinik till klinik (men inom någon form av spann) så jag skulle googla fram närmsta klinik och läsa på om deras procedurer och priser.
 
När jag läste på om detta så förstod jag det som att du behöver göra det privat om du är frisk och inte har någon sjuldom som anledning till att du behöver denna hjälp.
Kostnaden låg runt 30' för uttag av ägg. Sen tillkommer mediciner som inte ingick i högkostnadsskyddet så det var en del. Sen en kostnad per år på ett par tusen för förvaring.
Sen tillkom kostnad för insättning och där var det olika pga vad som behövs och hur det går.
 
När jag läste på om detta så förstod jag det som att du behöver göra det privat om du är frisk och inte har någon sjuldom som anledning till att du behöver denna hjälp.
Kostnaden låg runt 30' för uttag av ägg. Sen tillkommer mediciner som inte ingick i högkostnadsskyddet så det var en del. Sen en kostnad per år på ett par tusen för förvaring.
Sen tillkom kostnad för insättning och där var det olika pga vad som behövs och hur det går.
Oh, okej, ja det var ju en del och absolut ingenting jag har nu.. Men det kanske får bli något att spara ihop till då.

Allmänt: Någon som har gjort detta och vill dela med sig? Värt/inte värt?
 
Om jag förstått det hela rätt får man nog räkna med upp emot 100 tusen för hela kalaset, eftersom man rekommenderar ett visst antal ägg sparade och det oftast krävs flera äggplock för att uppnå detta antal. Allra mest gynnsamt är det att frysa ägg när man är under 30, dels för att färre ägg har abnormt kronomsomantal och dels för att det oftast är lättare att få ut fler ägg per behandling som yngre. Jag tror podden "Jag vill ha barn" (ingen podd jag skulle rekommendera överlag dock) har ett avsnitt om att frysa sina ägg.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 770
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 264
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 102
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp