Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Gunnar skrev:
Klövfräsverkning få ni gärna diskutera, moderatorer kanske man skall låta bli att diskutera på forumet bättre att PM:a mig i så fall.
Moderatorers inlägg, metoder, hantering av hästar m.m. får mycket gärna diskuteras i de trådar där de lagt inlägg om detta.

I detta fall var det en person som kopierat ett inlägg från en annan tråd, vilket jag anser lite ojuste. En länk till inlägget hade varit ok, även om jag anser det vara bättre om användaren som skrivit inlägget är med på det hela och gärna med i diskussionen också.

Ibland är det bättre att ta mer generella diskussioner utan att blanda in specifika personer eller hästar.

Det är nog omöjligt att undvika att specifika hästar diskuteras offentligt när hästägaren SJÄLV lägger in bilder på sin häst frivilligt.
Dessutom sen själv fortsätter disskutera hovvård och beskriva hovvårdsmetoder.. trots att hon inte "vill"!:angel:

Sen förstår jag inte det hemska i skillnaden mellan att länka och att kopiera,är det inte samma text liksom..:confused:

Problemet var nog inte att det kopierades utan att vem som kopierades,och att det som kopierades var lite pinsamt för hästägaren.
Och att hästägaren var moderator,vilket egentligen inte hör hit eftersom inläggen gjordes av henne som privatperson och inte i egenskap av moderator,om jag kommer ihåg rätt..:confused:

Sen borde väl en moderator vara väl medveten om hur vanligt det är att bilder får beröm eller kritik på ett öppet forum ,fullt av hästvänner och hästmänniskor med olika yrkeskunskaper.:cool:

Jag vet inte ,jag tänker lite högt,rent generellt sådär liksom.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vad är en Hovfräs?
Liknar den en vinkelslip?
 
betfor och tåvinklar...

Nu ska jag också komma med i den här disskusionen, har läst samtliga inlägg tror jag, med stort intresse!

Jag fick reda på att SANHCP hade en föreläsning i grannskapet, så jag kunde inte låta bli att gå dit och lyssna på vad han hade att komma med. Stor uppslutning var det, och jag tror han fick över många på "sin sida", försäljare som han är.

Hittade framförallt två intressanta saker att ta upp med er här, det ena är att det påstods att nya rönen från USA ang. fång sa att det var samma sak som diabetes på människan och hade samma förklaring: vällevnad. Därav ytterligare det här pratat om att betfor i princip är gift för våra hästar. Samma sak med grönt gräs, som ju är sockerrikt. (Aj aj, vad ska mina hästar nu leva på? Bark och rötter är jobbigt att samla i sådana mängder ;) ) Vad säger ni om det?

Det andra har mer specifikt med hovar att göra: Alla bilder som visades var på enbart hoven, inte en enda där man såg ngt av benet. Tåvinklar har det ju dock disskuterats mycket från och till här, så jag frågade faktiskt hur de resonerade om den saken. Svaret jag fick var att "Det finns inga tåvinklar". Han ansåg att det inte var intressant med en vinkel på ett stillastående hästben, för när hästen rör sig så blir det annorlunda. Han sa att det tittade han inte på överhuvudtaget när han verkade, vilket ju förklarar att så många tåaxlar på dessa hästar är brutna åt ena eller andra hållet... :confused: Någon som förstår hur han menar? Och kan hjälpa mig att motbevisa det hela lite konkret?

För övrigt, så som jag tolkade det som sas så borde en häst med "Hovar i naturlig balans" inte kunna drabbas av "hovbenssänkning" och "hovbensrotation", men... Det händer ju det också!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag kommer också snart att få möjlighet att gå på det där föredraget, spännande ska det bli!

Men, för det första: Skulle diabetes och fång vara SAMMA sak?? Påstår han det måste han väl vara helt knäpp?? :confused:
För det första finns det ju två sorters fång varav den enda (som jag förstått det) är rent mekanisk, diabetes får man INTE av att snedbelasta fötter eller annan lekamen :p
Sedan är väl den andra sorten en inflammation, och där sorterar jag inte in diabetes heller...
Men visst, i någon mån är de båda väl orsakade av vällevnad... bortsett från den mekaniska fången väl?

För det andra:
Nog måste en hov i balans kunna få fång om hästen käkar upp en halv äng med halvmogen havre?? Det har ju inte med hovens form att göra?

Detta måste jag skriva upp och ha med att diskutera när jag får tillfälle att möta mannen i fråga :idea:
 
Sv: betfor och tåvinklar...

Nu är ju inte jag expert men för mig är tåvinkel och tåaxel inte riktigt samma sak...

Och det här med gräs. Det du ska komma ihåg är att våra gräsmattor är inte så naturligt egentligen för en häst. Det är bra mycket mer krut i det än vad de hade fått om de var vilda så why not?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag har förresten tagit mod till mig och frågat min vanliga hovis om han kan barfotaverka mina pållar, det är nämligen superdags för nya dojjor, men om jag slår på broddskor nu kommer våren dagen efter :p och då får vi sko om igen... och sommardojjor kommer inte på fråga eftersom vi har någon meter snö här fortfarande :cry:

Jag har varit lite nervös att fråga för tidigare hovisar har varit så negativa till sånt... men den här tyckte att "javisst! Kan ju hända att du blir lite begränsad i ridningen om det blir is och fryser på bara"
:bump: :bump:

Ska knäppa bilder på vinklar osv när han är klar, så får hovisarna och barfotaverkarna här säga vad de tycker om jobbet! :idea:
 
Sv: betfor och tåvinklar...

Cecely skrev:
Och det här med gräs. Det du ska komma ihåg är att våra gräsmattor är inte så naturligt egentligen för en häst. Det är bra mycket mer krut i det än vad de hade fått om de var vilda så why not?

Här hos oss är det nog tvärtom, det gräset vi har i våra beteshagar kan inte komma i närheten av gräset på island. Tänk när hästen tar en tugga av det otroligt tjocka gröna gräset, för grönt kan jag lova att det är. Så det skär i ögonen, när hästen tuggar rinner grön saft av gräset från hästens mun.:eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Men hur förhåller det sig med sockret? Jag tänker att kanske är ett småttigt ljusgrönt gräs á la gräsmatta sötare än ett mustigt kraftigt uppvuxet mörkare grönt gräs?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Enligt dessa rön så skulle fång=diabetes...

Akut fång skulle även hästar med balanserade hovar kunna få, men det skulle aldrig medföra dessa sjukliga förändringar i hovarna... Alltså så skulle hästen inte ta långvarig skada av att få fång på villkor att den hade "korrekta" hovar...

Roligt att du också får möjligheten att gå på föreläsningen, det är extra intressant när man har lite tankar och åsikter innan, och är lite kritisk. Det hela var lite för mycket "halleluja" för mig (tänkte på "Sten Frisk" i "Tre Kronor" :D ) och det retade mig att han iderligen idiotförklarade hovslagarskolan och större delen av veterinärkåren. Det är möjligt att han kan ha sina poänger, men mycket är bara försäljningsknep.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tåaxeln var det vi pratade om. Fel skrivet av mig! :o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

nordsvensken skrev:
(tänkte på "Sten Frisk" i "Tre Kronor" :D )

Åh!! Nu har du sabbat så jag inte kommer kunna hålla mig för skratt på föreläsningen! :mad: :rofl: :rofl: :rofl:

Ska bli såååå spännande att höra hur hästen kan ha diabetes i hovarna... eller hur var det nu? ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ja, precis, övervikt kan leda till fång och diabetes. Men att det skulle vara samma sak är som att säga att....att svettningar och rött skinn är samma sak, eftersom man får båda av att vara i solen :idea: :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Men undra om det inte var det han menade, jag har varit på föreläsningen och då sa han ingenting om detta, utan det var mer om det här med socker, att det leder till fång och även diabetes...

Men det var iofs ett tag sen, i höstas...

Men jag har också svårt att se att fång och diabetes är samma sak, men jag har iofs inte så stor koll på vad diabetes är exakt och vad det gör med kroppen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ang. länken så kom även Göran Åkerström på tal (när jag pratade om vår ena häst som skos på hovslagarskolan då han har en medfödd defekt på bägge frambenen.) GÅ är enl OL en mycket god vän (vilket jag naturligtvis inte motsätter mig, det vet jag ingenting om)
I alla fall, så innan GÅ slutade på hovslagarskolan i Skara så började de lyssna på det som OL föreläser om och ta till sig det där. När GÅ sedan slutade så har hovslagarskolan gått tillbaka till det gamla och han som nu är "chef" där citat: "Kan ingenting om hovar". :confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

OL sa som såhär, i fredags:

"Först trodde man att fång kom av proteiner, sedan trodde man att det berodde på kolhydrater. Nu vet man inte riktigt. Men det senaste från USA är att fång helt enkelt är diabetes."

Där efter lite förklaringar varför det var diabetes, och att betfor och gräs och kraftfoder var så förkastligt. Som som det lät på honom så var han helt inne på att så här VAR DET, trots att det inte finns ngn färdig forskning på det (allt enl. honom själv)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*delvis knapplån*

Sjukvårdsutbildad som jag är, och med några yrkesverksamma år inom sjukvården bakom mig plus att min bästa vän sedan barndomen är diabetiker så anser jag mig veta en del om diabetes.. :idea:

Diabetes är kroppens oförmåga att reglera blodsockernivån i blodet eftersom tillverkningen av insulin är nedsatt eller obefintlig. Det är en speciell sorts celler som tillverkar insulin, som sitter i bukspottkörteln.

Såvitt jag förstår kan "vällevnad" leda till att tillverkningen av insulin avstannar och kroppens blodsocker börjar då pendla vilt. Det är visst också så att om man vill banta så ska man försöka hålla blodsockernivån på en så konstant nivå som möjligt, eftersom svängningarna gör att kroppen avsätter mer energi till fettcellerna.

Fång är ju, såvitt jag förstått, en inflammation i lamellerna mellan hovvägg och hovben vilket kan orsaka att lamellerna brister och hästen får hovbensrotation... jag kan INTE se något som säger att dessa två fenomen skulle vara samma sak!
Oh!! Nu längtar jag ännu mer till föreläsningen! Måste läsa på mer om fång och diabetes, någon som har bra länktips om fång? Gärna nyare forskning?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

visst stavas det "founder" på engelska?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jepp!

Och även 'laminitis'

/Mike
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp