betfor och tåvinklar...
Nu ska jag också komma med i den här disskusionen, har läst samtliga inlägg tror jag, med stort intresse!
Jag fick reda på att SANHCP hade en föreläsning i grannskapet, så jag kunde inte låta bli att gå dit och lyssna på vad han hade att komma med. Stor uppslutning var det, och jag tror han fick över många på "sin sida", försäljare som han är.
Hittade framförallt två intressanta saker att ta upp med er här, det ena är att det påstods att nya rönen från USA ang. fång sa att det var samma sak som diabetes på människan och hade samma förklaring: vällevnad. Därav ytterligare det här pratat om att betfor i princip är gift för våra hästar. Samma sak med grönt gräs, som ju är sockerrikt. (Aj aj, vad ska mina hästar nu leva på? Bark och rötter är jobbigt att samla i sådana mängder
) Vad säger ni om det?
Det andra har mer specifikt med hovar att göra: Alla bilder som visades var på enbart hoven, inte en enda där man såg ngt av benet. Tåvinklar har det ju dock disskuterats mycket från och till här, så jag frågade faktiskt hur de resonerade om den saken. Svaret jag fick var att "Det finns inga tåvinklar". Han ansåg att det inte var intressant med en vinkel på ett stillastående hästben, för när hästen rör sig så blir det annorlunda. Han sa att det tittade han inte på överhuvudtaget när han verkade, vilket ju förklarar att så många tåaxlar på dessa hästar är brutna åt ena eller andra hållet...
Någon som förstår hur han menar? Och kan hjälpa mig att motbevisa det hela lite konkret?
För övrigt, så som jag tolkade det som sas så borde en häst med "Hovar i naturlig balans" inte kunna drabbas av "hovbenssänkning" och "hovbensrotation", men... Det händer ju det också!