Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag har en fråga..
Ställde denna tidigare i en tråd men ingen verkade veta direkt.

Har en stor häst avdelning nordsvensk (fastän han e ett halvblod, tyskt sådant). På grund utav olika anledningar har han ringskor från och äggskor bak. Vilket fungerar bra och är rekomenderat av veterinär och hovslagar = ändras inte.

Nu till problemet. Han har hemskt dåliga hovar. Han får en balanserad foderstat och är jättefin i hull och i pälsen.
När det blir regn perioder eller som det är nu träskmarker i hagarna. Blir hans hovar helt förstörda det är precis som om de luckras upp och skorna trillar av. (Han hade när jag fick honom lindrig strålröta som sedan 4 år är helt försvunnen.) har jag tur sitter skorna i 1 vecka. jag ahr lärt mej att spika på skor själv och nitar om alla tappskor. (Jag har en BRA utbildad hovslagare som är utbildad i sverige och på Irland, han har och jobbar fortfarande i Tyskland och han varmskor alltid.)
Hans hovar blir som ost nästan i konsistensen. När det är blött. När det blir torrperioder blir hovarna snustorra och krymper så skorna lossnar av den anledningen.

Jag har själv kommit fram till följande. Han borde ha en stor sand hage, som är väldränerad under regn perioden och som man kan vattna under torrperioden. Eller?!

Vad tror ni? Varför blir hans hovar som ost när det är blött och snustorra (krympande) när det blir torrt. Dessa hov problem har för hans del inneburit otaliga hältor, tappskor som framkallat hältor, stålbensinflamationer, kotledsimflamationer med mera. Låta honom gå barfota är inget alternativ då han sliter enormt mkt på sina skor (efter 6 veckor är dom ca 1-2 mm tjocka längst fram). Han blir halt om han går 24 timmar utan skor, och om han kommer in utan skor från hagen kan man ge sig på att han brutit bort mkt av hoven ÄVEn om han är helt nyskodd..
HjälP??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag är bara en vanlig hästmänniska eller bara en flygare här på buke.Men. Yttrar mig om detta.

För hovkvalitén är bl. a fodertillskotten Steel Joint el. Enzion göörbra.
Med hovisarnas hjälp kan man nu förstå att det faktiskt kan ge synbara resultat efter bara 4-6 v.

för vätan skulle jag smörja hoven med det allra fetaste jag kunde hitta.
Idag jämför man hoven med människans händer, mao för mkt väta torkar ut.

Det lär nog komma fler förslag:D Lycka till med fosingarna:)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tack för förslagen har tidigare gett vanligt biotin till honom men det ger ingen verkan:( Har provat foderjäst (som en gammal hovis föreslog) ingen verkan:(
Steel Joint har jag inte provat. Enzion har jag letat som en dåre efter någon som vet avrt man hittar det. På Eko /Citygross har dom bara den vanliga Enzion inte hovenzion. (sist jag kollade iaf)

Har provat att rengöra hovarna och ytligt smörja på (eller pensla på) hovstärkare tror jag det heter. Det har iaf gjort hovarna snygga..;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vet inte om jag skulle vilja ha nagellack på händerna:crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Penny_Lane skrev:
Jag har själv kommit fram till följande. Han borde ha en stor sand hage, som är väldränerad under regn perioden och som man kan vattna under torrperioden. Eller?!

Eller oxå kan man ha en väldränerad hage under regn perionerna och en mindre väldränerad hage som bibehåller fukten under torrperioderna.

Har man nu bara möjlighet till ett alternativ så skulle jag välja en väldränerad hage då det är mkt svårare att få bukt med övermättade fuktiga hovar än att få mer fukt i för torra hovar.

Jag skulle snabbt tillsätta Enzion,hålla den i en så dränerad hage som möjligt fast inte med uttorkande sand och så snabbt det börjar bli torrare årstid (innan det blir snustort) pensla både hovvägg och FRÄMST hela sulan med fodertran eller olja innehållande fleromättat fett så ofta som krävs för att inte hovens naturliga fuktighet skall gå ur hoven.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Kaaan inte någon gullis titta på de här bilderna och säga hur de tycker det ser ut?

Jag tycker dom ser "ansträngda ut" liksom även kotorna samt stödjeapparaturen vilket betyder att jag håller med vdb.

Detta svar va väl inte vad du ville ha men det är skrivet av en gullis. Med gullis menar jag att jag är ärlig och bryr mig både om dig samt främst din hästs välbefinnande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Penny_Lane skrev:
På grund utav olika anledningar har han ringskor från och äggskor bak. Vilket fungerar bra och är rekomenderat av veterinär och hovslagar = ändras inte.
.
HjälP??

VARFÖR har han ringskor och äggskor? Av detta förstår man ju ganska snabbt att INGEN stråle av fyra möjliga kommer i kontakt med marken! Vilket är nödvändigt för att hoven ska fungera normalt och producera tillväxt osv.
Jag vill inte på något vis förringa dina kunskaper, men många som anser sig ha lärt sig spika på tappskor gör det inte särskilt bra!
Biotin har väl aldrig vad jag vet fungerat utom att tillverkarna blir rika...Det enda jag vet fungerar är alger(under en viss tid). Steeljoint har jag aldrig provat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tack för ditt svar.

Fodertran vart 17 får jag tag på detta?

Försöker ha honom på så torra marker som möjligt nu. eller ja just nu står han på box tack vare sina tappskor (som skall åtgärdas i morgon). Får stängsla in ridbanan och ha honom där kanske till jag lyckats få bukt med dräneringen av våra marker. Tyvärr används halva vår gård för att dränera bondens (grannen) marker. Har pratat om att dränera våra marker men stött på problem för (och jag citerar)
Vart fan skall allt vatten som jag har på mina åkrar ta vägen? Ni har ju bara hästar dom klarar sig väl.

Jo men tjenare.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag har fått en snabb kurs i o sätta på tappskor av två olika hovslagare. Båda har gett mej beröm när jag satt på skorna så att hästen ej har blivit halt med mera. Har till och med fått beröm av en av sveriges bästa veterinärer. Ofta sätter jag bara om sömmarna i samma hål som dom satt tidigare.

Min häst går med äggskor bak och ringskor fram pågrund utav spatt höger bak) pålagringar i hasled vänster bak (dock ej spatt), han har dragit sönder ett framknä, har haft knäleds inflamationer (innan jag köpte honom) dubbel kotledsinflamation (innan jag köpte honom) samt dubbel strålbensinflamation (vilket han just nu är igånghoppad konvalecent för) och har av veterinärer (återigen en som hela eliten anlitar) blivit rådd att ha dessa skor. (Behöver jag säga att han egentligen var utdömd i en försäkringtsbesiktning)
Har fått höra att en så stor och tung häst som hoppar så förhållandevis högt (140 klasser) måste ha skor som stabiliserar hans hovar. Det är inte att hans hovar inte växer för det gör dom. Som ogräs. På de hovarna där skorna sitter kvar hela 6 veckors perioden får hovis oftast ta bort upp till en cm hov varje gång.

Glömde säga att han under en period i somras fick gå en skoperiod med vanliga skor fram eftersom hans hovar va helkassa..:( Det resulterade i 14000 totalt i veterinärräkningar, klippkort hos en elit veterinär otaliga omskoningar, halt häst. Provar inte gärna det igen så att säga..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Cecely skrev:
*lånar knapp*

Nu är min hästs barfotaepok slut för denna gången.

Nu har jag bara en liten, snabb fråga.
Jag är nöjd med hovslagarens arbete men jag undrar varför verkade han bort lite sulan bak? Hon är fortfarande barfota på dem och de har alltid varit fina och man behöver oftast bara fila till litegrann sen sköter de sig själv.

Finns det en tanke med det eller?

Har du vågat berätta detta för din mäster OL och i så fall hur tog han det????

Förmodligen finns det en tanke med att lite av sulhornet verkades bort då dött sulhorn som inte vid verkning renskurits lätt får hästen att onaturligt belasta sulan primärt i stället för sekundärt samt att gammalt sulhorn väldigt lätt skapar inkörsporter för bakterier i sprickbildningarna som i bästa fall kan leda till hovbölder och i värsta fall även angripa sulans läderhud med inflamationer som leder till underminerad sula. Gammalt kvarvarande sulhorn har heller ingen elastisitet vilket leder till en försämmrad hovmekanism.

Det enda positiva är väl att det ger ett "dött skydd" för läderhuden vilket lätt får en bild av att hästen är bekvämare barfota än den i verkligheten känner sig. Jag skulle vilja jämföra det med att en obekväm barfotahov blir bekvämare med en boots på vissa mera ojämna underlag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Penny_Lane skrev:
Tack för ditt svar.

Fodertran vart 17 får jag tag på detta?

Det brukar finnas på Lantmännen eller Grann gården eller vad fasen det nu heter.

I allant fall går det lika bra med olivolja (finns på konsum,Ica mm) fast det är mkt dyrare och innehåller inte lika mkt viktiga vitaminer för hovarna som fodertran.

p.s. Torskleverolja funkar oxå, tror det finns på Apoteket, passa dig det luktar rutten fisk men det är bra.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Mumin_79 skrev:
Den här hästen skulle jag ta bort

Varför har du honom kvar?

Jag förstår inte, den är ju helt frisk i ett ben.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Kaaan inte någon gullis titta på de här bilderna och säga hur de tycker det ser ut?

Jag kan inte sova, har funderat mkt på dina fina bilder. Det jag grubblar på är att du visar bilder på mörka pigmenterade hovar, dock så uppvisar dom få flertalet bilder "just på ett speciellt område" en helt opigmenterad yta vilket jag inte kan begripa.

Det enda som för mig här förefaller logiskt är att det opigmenterade området är så kraftigt bortraspat vägghorn att man raspat ända in till vita linjen. Kan det vara så eller vad beror det på???

Tacksam för svar då jag behöver lite sömn.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Varför är den raspad så mkt där? Flytit ut?

Läste du mitt svar på léendet:D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Varför är den raspad så mkt där? Flytit ut?

Läste du mitt svar på léendet:D

Nej, däremot så läste jag en tråd på forumet Dressyr som påminner mig om ett stall fullt med kärringar. Ibland undrar man ju om det inte saknas en karl i många stall.:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

En skitsnygg karl som jag kände började rida på en ridskola som ung.

Varför?
Det var där de snyggaste tjejerna fanns o ingen konkurrens:idea:
Är det därför du valde ditt yrke?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vdb skrev:
Alla är bakåtbrutna. Hö fram är dessutom antingen inåt eller utåt bruten eftersom de har olika höga trakter.
Vä fram har understuckna/ avsaknad av trakter.
De är VÄLDIGT olika dessa hovar, om jag nu läser bilderna rätt...
Skulle vilja se bilder tagna framifrån med armbågsled nedåt. Och bakifrån för att "säkert" kunna säga bu eller bä.

Det lät ju inte bra... jag ska knäppa fler bilder så snart jag kan, och då måste maken hjälpa till å hålla i hästskrället så han inte trampar runt så mkt :devil: Nu dröjer det kanske lite för han är på inkörning och jag ser honom kanske inte förrän nästa helg.. Återkommer!
Tack för att du tog dig tid :bow:

(var i norrland?)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Jag tycker dom ser "ansträngda ut" liksom även kotorna samt stödjeapparaturen vilket betyder att jag håller med vdb.

Detta svar va väl inte vad du ville ha men det är skrivet av en gullis. Med gullis menar jag att jag är ärlig och bryr mig både om dig samt främst din hästs välbefinnande.

Självklart vill jag ha ärliga svar och gärna från så många som möjligt! :bow:
Jag vill ju att pållen ska ha bra hovar, annars lär han inte kunna prestera så han blir godkänd... :d
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Jag kan inte sova, har funderat mkt på dina fina bilder. Det jag grubblar på är att du visar bilder på mörka pigmenterade hovar, dock så uppvisar dom få flertalet bilder "just på ett speciellt område" en helt opigmenterad yta vilket jag inte kan begripa.

Det enda som för mig här förefaller logiskt är att det opigmenterade området är så kraftigt bortraspat vägghorn att man raspat ända in till vita linjen. Kan det vara så eller vad beror det på???

Tacksam för svar då jag behöver lite sömn.

:crazy: Lessen att jag förstör din nattsömn :crazy:
Han har randiga hovar uppifrån och ner, vita och svarta, han är silversvart och då blir det alltid så. De kanske ser opigmenterade ut på ytan, men raspar man bara pyttelite så syns det vita direkt. Om du tänker på den lilla fläcken mitt på sidan av den nedre hoven så var han hemskt utfluten där när jag köpte honom, och eftersom jag fick vänta ett tag innan jag skulle få hjälp med hovarna så gav jag mig på utflytningen med raspen själv :o :crazy: Det vart kanske inte så snyggt, men det är INTE vita linjen du ser där, det LOVAR jag :p
Hoppas du kan sova lite nu ;) så ska jag knäppa mer bilder... kanske kan ta med en vinkelhake också... *funderar*

Tack för att du bryr dig! :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nu kom jag på en ide... med tanke på hans fina ränder... :idea:

De ränderna måste väl följa hornrören exakt? Och borde man inte då på ränderna kunna se om vinklarna är rätt? Om man tittar från sidled så kan man tex se på vä fram att den svarta randen inte är parallell med...ja.. hovväggen längst fram? Hur ska man uttrycka det? Jag tänker att hans hov är ju ritad redan, som Susan brukar rita? Någon som är med mig här? Då borde jag kunna dra ut den linjen som en av hans ränder ger, och se om den sammanfaller med kotans mitt (eller var den nu ska hamna)?
Då skulle ju dessa hovar vara ganska kraftigt bakåtbrutna? :confused:

Eller vimsar jag bara på här nu? :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp