Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Varför inte kontakta en vanlig hovis, jag menar de verkar ju hästar också och utför inte enbart verkning med skoning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Varför inte kontakta en vanlig hovis, jag menar de verkar ju hästar också och utför inte enbart verkning med skoning.

Ja! Och kolla upp vad för utbildning de har! www.hovslagarforeningen.nu har adresser osv... just nu verkar den sidan vara hackad dock :mad: ska se om jag kan maila och säga till dem..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Ja! Och kolla upp vad för utbildning de har! www.hovslagarforeningen.nu har adresser osv... just nu verkar den sidan vara hackad dock :mad: ska se om jag kan maila och säga till dem..

.... och jag var naturligtvis tvungen att gå dit och kolla.
NEJ så tragiskt! Folk har bra lite att göra...

Man får hoppas att de inte kräver lösensumma! Men jag vet ju inte hur sånt där funkar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Funkade alldeles utmärkt nu när jag var inne.....

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

I så fall går du in direkt på underlänkar elelr så kör din dator på cachade uppgifter, för den är kapad fortfarande :mad:
Har mailat webmaster dock...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Mike skrev:
Funkade alldeles utmärkt nu när jag var inne.....

/Mike

klicka på uppdatera så ser du nu när jag kollade är den hackad dessvärre...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*lånar knapp*

Nu är min hästs barfotaepok slut för denna gången.

Nu har jag bara en liten, snabb fråga.
Jag är nöjd med hovslagarens arbete men jag undrar varför verkade han bort lite sulan bak? Hon är fortfarande barfota på dem och de har alltid varit fina och man behöver oftast bara fila till litegrann sen sköter de sig själv.

Finns det en tanke med det eller?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Du får nog fråga h*n. Kanske för att den inte kommer att motioneras, plus att det blir mjukt i backen nu.
Vad fick hon för beslag?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

:devil: De ringde från Strömsh. o bokade av min tid, för att vet var sjuk:cry:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vi körde på vets rekomendation, sko med tun sula.
Nästa gång funderar jag dock på att be han sätta på en ringsko.

Synd att det avbokads ditt besök, fick du ingen ny tid eller en ny vet.?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
För tuff verkning,tunn sula,bortraspad hovvägg/bärrand.. och visst även för hög trakt.:cool:

Får ju tala om hur det gick med min lillpålla igår när Hovslagaren kom hit. Ingen fång! Puh!

Orsaken är min väl tuffa verkning! I min iver att underlätta överrullningen har jag bara gjort ömheten värre i tån. Hovslagaren visade mig hur jag SKA göra när jag kapar tån, så nu vet jag bättre. :o Men jag är överlycklig över att hitta en orsak som jag dessutom har makt över. Jag är ju den faktor jag lättast kan förändra och kontrollera. Trakterna var han nöjd med.

Sen sa även hovslagaren att man egentligen inte ska låta fånghästar gå utan skor. Vad säger NI om saken? Jag sa att det beror ju på vem man lyssnar på, för det var ett påstående jag aldrig hört så ensidigt förut. Han blandade in Strasser i det hela och menade att folk tolererar så mkt ömhet hos hästarna när de går barfota att plågor såsom fång går deras näsa förbi. Det var min tolkning av vad han menade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

jag har fått en tid om flera veckor.
Man vill att både hovisen o vet ska vara på plats.

Överväger att ringa Solvalla imorgon, för att iallafall kunna göra en utredning.
de har ingen hovis alls där.
Igår var hästen kall i fötterna o snubblade inte alls:confused:

han är inte synbart halt, kanske för att det är lika på bägge?

jag har åkt i "onödan" förr, men min magkänsla säger att ngt är fel.
Jag har haft hästen i mer än 14 år, så jag tycker mig känna hans normala jag ganska väl.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Min gamling (25-årig kbltravare :love: ) fick diagnosen strålbenshälta hf juni 2001 av Ultuna. Fick då skos med tåriktad ringsko med sidokappor.
Men vet och hovis på Mälarkliniken tyckte då när vi var inne där juni 2002 för hälta vb (olycksfågel, stamkund på MK :( ), att han hade ringkota hf.
Kan man ha både strålbenshälta OCH ringkota på samma ben?
Skos nu med ringskor och tjock, hård sula (den vita) båda fram, vanliga skor bak.
Har även kotledsartos båda bak, lös benbit i kotan vb, brutit griffelbenet hb september 2003. Inget i vf - än så länge (ta i trä:smirk: ).
Är nu mest sjukpensionär, men vi tar en liten skritttur/tömkörningstur ibland, som uppskattas mkt av gammelman. Studsar och far runt som en 5-åring!:mad:
Har en liiten hälta hf i trav, även en liiten hälta hb i trav pga griffelbensfrakturen hb.
Får då och då "rundsmörjning" av min husvet när det behövs, även massagetanten kommer ca varannan månad.:d
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Den här hästen skulle jag ta bort :crazy:
Mycket medveten om att du förmodligen känner honom bättre än mig men i mitt tycke att behålla den här hästen är enbart för själviska motiv :confused:
Många hästar visar inte heller i vilken grad dom egentligen har ont eftersom det instiktift ligger i deras gener som flyktdjur att försöka låtsas som om allt är bra.:cry:

ex ett sto som inte märkte något på överhuvudtaget men hade kotledsinflammationer på tre ben och lösa benbitar på ett fjärde. Den hästens togs bort av humanitäre skäl.

Varför har du honom kvar?

MuMin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Visst har jag anat att det är fel på min hästs ben men hon hade en liten rörelsestörning, ingen hälta.

Det är väll det som är lite bökigt med strålbenshälta just att det kan vara så difust.

Men måla inte fan på väggen direkt det behöver inte vara som du tror. Jag ska be Olympia hålla hovarna för att din häst inte är så sjuk!=)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Förlåt hörni :o helt ny på photobucket :o
Här kommer lite bilder tagna 060330:
Höger fram:
hfram.jpg

hfram2.jpg

Vänster fram:
vfram.jpg

vfram2.jpg

Kaaan inte någon gullis titta på de här bilderna och säga hur de tycker det ser ut?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Alla är bakåtbrutna. Hö fram är dessutom antingen inåt eller utåt bruten eftersom de har olika höga trakter.
Vä fram har understuckna/ avsaknad av trakter.
De är VÄLDIGT olika dessa hovar, om jag nu läser bilderna rätt...
Skulle vilja se bilder tagna framifrån med armbågsled nedåt. Och bakifrån för att "säkert" kunna säga bu eller bä.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lyrik skrev:
Min gamling (25-årig kbltravare :love: ) . Studsar och far runt som en 5-åring!:mad: d

Brukar också vara ett tecken på smärta...Speciellt med den sjukdomsbilden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp