Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

[
"Ett typexempel är cecelys häst."
Den hästen hade haft både utbildade hovslagare och veterinärer som alla sagt att hästen måste ha lägre trakter, när sedan OL lyckas åstadkomma detta men med vissa besvär, begär han vidare felsökningar för att problemet troligen sitter någon annan stans
.
Vad jag har förstått så har hon bara frågat vet. om vad det kan vara. istället har hon tagit ut ET o värmekameraman o spekulerat.
När man dessutom tar av hästen skorna så sliter den i tån o blir ännu högre i trakten efter ett tag. Och undrat varför den får blödningar i Bärranden.
Och hur länge ska man hålla på? Om man nu inte ser förändringar på ett helt år o lik :devil: fortsätter ett år till innan börjar att fundera om felet är sekundärt.
Hon har inte vad jag har kunnat se, skrivit att OL har rekommenderat en vet. felundersökning.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

En liten fråga när du ändå är här.
Vilka föreningar organiserar Nordiska hovvårdsförbundet o vilket datum bildades det enligt dess handlingar.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ja kan inte se att det framgår vilka medlemsorganisationer detta "förbund" har.
PL

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ser ut att bara vara SHP:are i Sverige Norge och Finland... Inga andra av vad jag kan se...

Visst brukar väl ett förbund vara en sammanslutning av flera organisationer?
PL

Nja... Svenska ridsportsförbundet är väl en sammanslutning för enbart svenska ridklubbar med samma inriktning. Det var ju på G att Wras skulle gå med där men meningskiljaktigheter avstyrde den biten...så det är väl olika...

Just det flera klubbar, inte bara enskilda medlemmar för då är det en klubb eller förening.
PL

emindy skrev:
Japp, det skulle ha varit ordentligt sjuka hovar eller sådana där problemet är svårt att avhjälpa.

Men du får väl återkomma med uppdatering!

Återhämta sig från vad? Vad är det för hovsjukdom som du menar att det är hästarna har som ska gå och halta ett par år?

Jag tycker heller inte illa om dig.
ganska nyligen så konstaterades det att 'alla' oavsett titel verkade efter samma principer, jag har också frågat både dig och Afrodite.

Det här är nog den tredje tråden jag är med på, och när jag kom in var inte afrodite här, men du var här och jag frågade dig då vilka kriterier du verkade efter, och har fortfarande inte fått ett vettigt svar.

Emellertid så skiter jag i detta nu.

jag väljer din knapp eftersom du borde vara neutral, men det är egentligen ett knapplån

Min agenda på den här tråden har varit att istället för pajkastning diskutera vad är bra hovvård, hur skall det se ut när det är bra, hur ser det ut när det är mindre bra.

Jag tycker egentligen inte att jag är den mest lämpade att göra detta, vilket jag från början har sagt.
En fördel med mig är ju att efetrsom jag inte längre är verksam, och inte längre har min identitet som hovslagare heller inte har ngt att förlora. Jag har altså ingen somhellst egen vinning med det jag skriver. Ingen är min konkurrent, jag har inget att bevisa, jag har inget ryckte att bibehålla.

Istälelt för att här försöka reda ut vem som är bäst, eller vem som har mest fel. Har jag tyckt att den bästa agendan är att gå ut till en allmänhet som här läser med en pedagogisk kunskap, så att de själva kan få göra sitt val.

Istället för att gnälla över hur okunniga hästägare är tänkte jag att man kunde göra dem lite mer kunniga

På senaste tiden har jag gjort det via utlagda bilder.

Men då det är alldeles för mycket personliga vendettor på denna tråd så struntar jag i det.
Jag har inget som hellst nöje i att vara här.
jag har inget som helslt behov av dessa omdömmen om min person.

Det finns roligare saker i livet än att vara föremål för någons dåliga måående,

jag har inget behov av den typ av pm jag fått på sista tiden, med personliga omdömmen.och insinuanta påståenden om min kompetens, min utbidlning, samt påståenden att jag skulle vara berusad osv.

Jag lämnar....

Senast ändrad:

SO Hovslagare skrev:
Återhämta sig från vad? Vad är det för hovsjukdom som du menar att det är hästarna har som ska gå och halta ett par år?

Ska och ska... Jag vet inte vad den hästen hade för problem, enligt hon som tog upp frågan hade den inga alls.
Jag tycker inte att hästar skall halta alls, men fånghästar med riktigt deformerade hovar, platthovade, riktigt trånga, bortruttnade etc etc kan få problem i början. Kanske inte i den omfattningen att de efter två år fortfarande inte kan gå obehindrat men allt beror väl på vart man startar någonstans.

Susan skrev:
jag väljer din knapp eftersom du borde vara neutral, men det är egentligen ett knapplån

Min agenda på den här tråden har varit att istället för pajkastning diskutera vad är bra hovvård, hur skall det se ut när det är bra, hur ser det ut när det är mindre bra.

Jag tycker egentligen inte att jag är den mest lämpade att göra detta, vilket jag från början har sagt.
En fördel med mig är ju att efetrsom jag inte längre är verksam, och inte längre har min identitet som hovslagare heller inte har ngt att förlora. Jag har altså ingen somhellst egen vinning med det jag skriver. Ingen är min konkurrent, jag har inget att bevisa, jag har inget ryckte att bibehålla.

Istälelt för att här försöka reda ut vem som är bäst, eller vem som har mest fel. Har jag tyckt att den bästa agendan är att gå ut till en allmänhet som här läser med en pedagogisk kunskap, så att de själva kan få göra sitt val.

Istället för att gnälla över hur okunniga hästägare är tänkte jag att man kunde göra dem lite mer kunniga

På senaste tiden har jag gjort det via utlagda bilder.

Men då det är alldeles för mycket personliga vendettor på denna tråd så struntar jag i det.
Jag har inget som hellst nöje i att vara här.
jag har inget som helslt behov av dessa omdömmen om min person.

Det finns roligare saker i livet än att vara föremål för någons dåliga måående,

jag har inget behov av den typ av pm jag fått på sista tiden, med personliga omdömmen.och insinuanta påståenden om min kompetens, min utbidlning, samt påståenden att jag skulle vara berusad osv.

Jag lämnar....
Trist att du kastar in handuken,men.. hur tänker du:confused: :cool:

Jag har sagt det förut och säger det igen..
Självkritik kan va bra ibland.

Du har många ggr tjatat om ödmjukhet,pedagogik och ej hålla på med personangrepp,låta läsarna döma själva..men jag undrar gäller det bara andra ?

Hur beter du dig själv?:angel:

Ingen är perfekt och ej heller du, om du inte är omänsklig..:devil:

Text är alltid en tolkningsfråga,och hur den uppfattas,frågan är om du läst alla dina inlägg själv,för du har gjort jättemånga trevliga inlägg,men sen rätt som det är tror man nån annan kapat ditt nick och skrivet i ditt ställe.:confused: Jag har blivit komfunderad ibland,ärligt talat,inte illa ment på nåt sätt..

Ibland ballar det ur helt o hållet liksom,som tex när du angrep Emindy,jag tror inte jag var ensam om att reagera.

Tex är det seriöst av dig att bedöma hennes häst vinklar på en bild där hästen inte står på ett vettigt sätt,en bild där hästen avlastar benet?
Varför kollade du inte på hovens form tex,vad var nu så hemskt med hovarna?:confused:
Är du säker på att du ritat in dina streck på rätt sätt i "lurvet"?

Det är ok att kritisera andra tydligen..men får du lite kritik själv är det orättvist och personangrepp? ursäkta min ärlighet:o

Ger man sig in i leken får man väl leken tåla..;) är det inte så man säger?

Jag tror du överreagerar lite faktiskt,som sagt fundera på om nån kritik kan va befogad,är den obefogad,varför bry sig?
Är du ödmjuk så kanske du funderar på hur du kan uppfattas av andra,och om du verkligen tolkat andra rätt;)

Krya på dig.Ha det gott.

Kan vi återgå till ämnet hästars välmående nu,hästar är lättare att tolka;)
Tack

Lilla Skutt skrev:
Kan vi återgå till ämnet hästars välmående nu,hästar är lättare att tolka;)
Tack

Då skulle jag vilja starta med att höra hur dom olika sidorna ser på skillnaden mellan en benaxel och en tåaxel.

Hur yttrar sig strålbenshälta?
Ska ringa Strömsholm imorgon bitti.

Min fd fånghäst har börjat snubbla mkt. travar hellre än skrittar.
Ingen puls eller jättevarm.

Absolut! Jag vill lära mig att se att min häst ser korrekt ut, det är ju därför jag terrar dig med bilder på min häst hela tiden ;)

Det man såg på min häst var att i den största belastningsfasen så såg man att hästen reagerade med mer en störning än hälta.

Annars har jag läst att det kan ge difusa hältor som komemr och går, oftast yttrar det sig på båda fram.

Titta in här så får du läsa mer
http://user.tninet.se/~vlt942v/hippoteket/stralbenshalta.htm

Nu kanske jag får gå med i din klubb?

Ska till strömsholm nu i veckan.
Fånghästen har blivit snubblig.
Är så himla orolig.

*KL*

Var i hela friden kan man hitta en BRA barfotahovis runt ängelholm åstorp???:crazy: :crazy:

Har letet nu jätte länge men hittar ingen.

Det är lite kris och vill inte ta hit min gamla igen... sist tvingades dom stå på boxvila och finadyne i 1 vecka:cry:

Tråkigt verkligen.

Jag ska iväg nästa vecka på återbesök, är också lite nervös för hur det ska gå.
Man vet ju inte alls hur det kommer att bli i framtiden, jag tror inte hon kommer hålla mycket längre men jag hoppas verkligen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 694
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar