Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*kl*

Hmm...har kikat lite på den här tråden men har bara skumläst för det är vääääldigt många inlägg och många är också låååånga.

För mig som inte är utbildad inom hovvård så är det ibland svårt att veta hur en korrekt hov ska se ut,,verkad eller skodd.
Man litar oftast på att ens hovslagare kan sin sak men jag tror aldrig jag hört så mycket rykten som inom hovslagaryrket...."den trångskor", "den verkade fel så hästen fick avlivas" osv. osv.

En ganska vanlig företeelse......

Kan man få hjälp av er här,,,ni verkar ju väldigt kunniga och många är utbildade vad jag förstått.
Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tycker om mina hästars hovar......om jag ta bilder och lägger dom här på denna tråd,,,vill ni kika på dom då?

Ska det vara precis nyverkade/nyskodda eller går det bra även när de gått ett tag?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tänk om hovslagarföreningen kunde ha lite bilder på sin hemsida(när den blir reparerad) och lite tips vad man ska tänka på som hästägare.

Vad som kan hända om man skor om för sällan.
Även lite tips vad man kan göra själv med T.ex tappskor eller strålröta mm.

Hovis?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

lakrits skrev:
*kl*
Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tycker om mina hästars hovar......om jag ta bilder och lägger dom här på denna tråd,,,vill ni kika på dom då?

Ska det vara precis nyverkade/nyskodda eller går det bra även när de gått ett tag?


Vi kan titta på dem, tänk på att det är VÄLDIGT svårt dock att titta på bilder för att avgöra. MEn plåta framifrån, underifrån och från sidan.
Hyggligt nyskodd/verkad
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
En skitsnygg karl som jag kände började rida på en ridskola som ung.

Varför?
Det var där de snyggaste tjejerna fanns o ingen konkurrens:idea:
Är det därför du valde ditt yrke?

Om det hade varit så, tror du då jag är så dum att jag skulle välja ett yrke där man står och stirrar rakt ner i golvet??

Näää då skulle jag blivit ridinstruktör.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Tänk om hovslagarföreningen kunde ha lite bilder på sin hemsida(när den blir reparerad) och lite tips vad man ska tänka på som hästägare.

Vad som kan hända om man skor om för sällan.
Även lite tips vad man kan göra själv med T.ex tappskor eller strålröta mm.

Hovis?

Jag har för mig att jag tjatat om detta i ett par år till föreningen.:mad:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Om det hade varit så, tror du då jag är så dum att jag skulle välja ett yrke där man står och stirrar rakt ner i golvet??

Näää då skulle jag blivit ridinstruktör.
Jag tror nog att halva tiden går till att charma bruudarrna:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Penny_Lane skrev:
(Jag har en BRA utbildad hovslagare som är utbildad i sverige och på Irland, han har och jobbar fortfarande i Tyskland och han varmskor alltid.)
Han blir halt om han går 24 timmar utan skor, och om han kommer in utan skor från hagen kan man ge sig på att han brutit bort mkt av hoven ÄVEn om han är helt nyskodd..
HjälP??

Det kan vara så att varmskoning inte är det bästa för din hästs hovar. Att hoven bryts sönder även om den är nyskodd kan vara en indikation på att den behöver verkas hårdare. Vid varmskoning så lämnar man oftast mer hov än vid kallskoning.
Ibland så ser man väldigt bra resultat av att "bottenverka" några skoningar. Detta är givetvis bara spekulationer, men diskutera saken med din hovslagare.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Nu kom jag på en ide... med tanke på hans fina ränder... :idea:

De ränderna måste väl följa hornrören exakt? Och borde man inte då på ränderna kunna se om vinklarna är rätt? Om man tittar från sidled så kan man tex se på vä fram att den svarta randen inte är parallell med...ja.. hovväggen längst fram? Hur ska man uttrycka det? Jag tänker att hans hov är ju ritad redan, som Susan brukar rita? Någon som är med mig här? Då borde jag kunna dra ut den linjen som en av hans ränder ger, och se om den sammanfaller med kotans mitt (eller var den nu ska hamna)?
Då skulle ju dessa hovar vara ganska kraftigt bakåtbrutna? :confused:

Eller vimsar jag bara på här nu? :crazy:

Nope du vimsar inte.
ränderna i dessa hovar sammanfaller ganska väl med hovens vinkel.
Och precis som du säger så är hovarna bakåtbrutna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*weee*
:bump:
*smart ja e* ;) :p

Så då kan jag hålla koll på vinkeln genom att fota från sidan och förlänga en rand så man ser hur den hamnar jämfört med kotan?
Så inte nog med att de silversvarta är snygga, de har hjälpsamma ränder oxå :love:

Om jag tittar på tex vä bak (tror jag det var) nedersta bilden så kan man se att den svarta randen inte sammanfaller med siluetten av hoven, om du förstår hur jag menar? Borde den sammanfalla? Och hur skulle man gå vidare för att få den att sammanfalla i så fall?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det lättaste är ändå att kolla hovvägen framme i tån, backa den tänkta linjen till mitt i hoven och se den framför dig upp i genom hovben kronben och kotben.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

fick en riktig chock idag.
min ordinarie hovis har varit dålig ett tag (rygg och knä), så jag har haft en "vikarie" som jag iochför sig "hittat" själv.
han har skött mina hästar i sådär 8 mån. han påstår att mitt halvblod inte är "plattfot" trots att han nog är det.(min gamla hovis har sagt det i 8 år ).
men till saken, min 35 åriga shettis dam fick åka till klinik i dag, pga. hälta vänster bak.

på kliniken säger dom att det är hennes hovar som är problemet.
vi har haft henne i 26 år och hon har aldrig varit sjuk/halt, aldrig haft hovproblem.
nuvarande hovis har verkat ur sulan, och vet. på kliniken säger att sulan är för tunn. det är det som ger hältan.

varför verkar man ur sulan ??????

han har gjort det på dom andra med, och det "ser"konstigt ut under på dom med, men dom är inte halta (än).

ska ta ut en annan hovis på mån. då min gamla fortfarande är dålig, det va "order" från kliniken.

dom sa även att jag skulle sko den gamla med sulor för att lindra hennes värk, men att behöva sko en häst som aldrig varit skodd på 35 år ???
det känns helt förvirrat !!!!!!!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hillevie skrev:
fick en riktig chock idag.
min ordinarie hovis har varit dålig ett tag (rygg och knä), så jag har haft en "vikarie" som jag iochför sig "hittat" själv.
han har skött mina hästar i sådär 8 mån. han påstår att mitt halvblod inte är "plattfot" trots att han nog är det.(min gamla hovis har sagt det i 8 år ).
men till saken, min 35 åriga shettis dam fick åka till klinik i dag, pga. hälta vänster bak.

på kliniken säger dom att det är hennes hovar som är problemet.
vi har haft henne i 26 år och hon har aldrig varit sjuk/halt, aldrig haft hovproblem.
nuvarande hovis har verkat ur sulan, och vet. på kliniken säger att sulan är för tunn. det är det som ger hältan.

varför verkar man ur sulan ??????

han har gjort det på dom andra med, och det "ser"konstigt ut under på dom med, men dom är inte halta (än).

ska ta ut en annan hovis på mån. då min gamla fortfarande är dålig, det va "order" från kliniken.

dom sa även att jag skulle sko den gamla med sulor för att lindra hennes värk, men att behöva sko en häst som aldrig varit skodd på 35 år ???
det känns helt förvirrat !!!!!!!!

Ja varför verkar man ur sulan?
Svar det gör man inte. Inte till den grad att hästen blir halt i allafall.
Om hästen är väldigt halt så lär du sko den så hon blir smärtfri.
Du kan prova att badda sulan med ren jodopax eller terpentin så du torkar ur/härdar upp den lite. Om hästen går på sulan kan man lägga en sträng hovplast runt bärranden och på så sätt få bort vikten från sulan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nu undrar jag varför det är censur på att diskutera verkning med klövfräs på bukefalos. Mina inlägg om denna totalt förkastliga metod som är mycket farlig för hästen har konsekvent tagits bort utan förklaring...
Att en moderator här på bukefalos antagligen av okunskap utsätter sin häst för detta kan väl inte betyda att saken inte ska diskuteras?
Här kan hon ju få åsikter om vad många seriösa och välutbildade hovslagare anser om att verka med klövfräs.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det är nog inte verkningen med klövfräs som intefår diskuteras - utan ett ord du har med som börjar på M.
:o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Nu undrar jag varför det är censur på att diskutera verkning med klövfräs på bukefalos. Mina inlägg om denna totalt förkastliga metod som är mycket farlig för hästen har konsekvent tagits bort utan förklaring...
Att en moderator här på bukefalos antagligen av okunskap utsätter sin häst för detta kan väl inte betyda att saken inte ska diskuteras?
Här kan hon ju få åsikter om vad många seriösa och välutbildade hovslagare anser om att verka med klövfräs.
Vi kan inte tvinga henne att delta även om hovbilder på hennes häst hade varit mkt lärorika att visa,och särskilt då att se hur resultatet blir framöver..
Sen tycker hon inte att vi vet vad vi pratar om;) :angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Klövfräsverkning få ni gärna diskutera, moderatorer kanske man skall låta bli att diskutera på forumet bättre att PM:a mig i så fall.
Moderatorers inlägg, metoder, hantering av hästar m.m. får mycket gärna diskuteras i de trådar där de lagt inlägg om detta.

I detta fall var det en person som kopierat ett inlägg från en annan tråd, vilket jag anser lite ojuste. En länk till inlägget hade varit ok, även om jag anser det vara bättre om användaren som skrivit inlägget är med på det hela och gärna med i diskussionen också.

Ibland är det bättre att ta mer generella diskussioner utan att blanda in specifika personer eller hästar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

fast det är just vad som hänt, hon har blitt halt av att hon fått sulan urverkad, inte jättehalt men det räcker(1grad). hon va på grundlig undersökning på hästklinik i fredags em. där det konstaterades.

givetvis ska jag sko henne.!
på kliniken rek. dom att även använda gummisula, men det känns ändå ganska knäppt att sätta skor för första gången på en 35-åring (hon har aldrig haft skor) :crazy:
och jag undrar vad hon kommer tycka om det !!!;)

tack för ditt råd om jodopaxen, ska den vara helt outspädd ??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Nu undrar jag varför det är censur på att diskutera verkning med klövfräs på bukefalos. Mina inlägg om denna totalt förkastliga metod som är mycket farlig för hästen har konsekvent tagits bort utan förklaring...
Att en moderator här på bukefalos antagligen av okunskap utsätter sin häst för detta kan väl inte betyda att saken inte ska diskuteras?
Här kan hon ju få åsikter om vad många seriösa och välutbildade hovslagare anser om att verka med klövfräs.


Det är väl en viss skillnad på en klövfräs och en hovfräs...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Gnist skrev:
Det är väl en viss skillnad på en klövfräs och en hovfräs...
Inte i praktiken,effekten blir väl den samma..:crazy:

Har aldrig hört talas om nån seriös hovis som verkar med fräs..!:o :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp