Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lakrits skrev:*kl*
Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tycker om mina hästars hovar......om jag ta bilder och lägger dom här på denna tråd,,,vill ni kika på dom då?
Ska det vara precis nyverkade/nyskodda eller går det bra även när de gått ett tag?
axel skrev:En skitsnygg karl som jag kände började rida på en ridskola som ung.
Varför?
Det var där de snyggaste tjejerna fanns o ingen konkurrens
Är det därför du valde ditt yrke?
axel skrev:Tänk om hovslagarföreningen kunde ha lite bilder på sin hemsida(när den blir reparerad) och lite tips vad man ska tänka på som hästägare.
Vad som kan hända om man skor om för sällan.
Även lite tips vad man kan göra själv med T.ex tappskor eller strålröta mm.
Hovis?
Jag tror nog att halva tiden går till att charma bruudarrnahovis skrev:Om det hade varit så, tror du då jag är så dum att jag skulle välja ett yrke där man står och stirrar rakt ner i golvet??
Näää då skulle jag blivit ridinstruktör.
Penny_Lane skrev:(Jag har en BRA utbildad hovslagare som är utbildad i sverige och på Irland, han har och jobbar fortfarande i Tyskland och han varmskor alltid.)
Han blir halt om han går 24 timmar utan skor, och om han kommer in utan skor från hagen kan man ge sig på att han brutit bort mkt av hoven ÄVEn om han är helt nyskodd..
HjälP??
skuggi skrev:Nu kom jag på en ide... med tanke på hans fina ränder...
De ränderna måste väl följa hornrören exakt? Och borde man inte då på ränderna kunna se om vinklarna är rätt? Om man tittar från sidled så kan man tex se på vä fram att den svarta randen inte är parallell med...ja.. hovväggen längst fram? Hur ska man uttrycka det? Jag tänker att hans hov är ju ritad redan, som Susan brukar rita? Någon som är med mig här? Då borde jag kunna dra ut den linjen som en av hans ränder ger, och se om den sammanfaller med kotans mitt (eller var den nu ska hamna)?
Då skulle ju dessa hovar vara ganska kraftigt bakåtbrutna?
Eller vimsar jag bara på här nu?
hillevie skrev:fick en riktig chock idag.
min ordinarie hovis har varit dålig ett tag (rygg och knä), så jag har haft en "vikarie" som jag iochför sig "hittat" själv.
han har skött mina hästar i sådär 8 mån. han påstår att mitt halvblod inte är "plattfot" trots att han nog är det.(min gamla hovis har sagt det i 8 år ).
men till saken, min 35 åriga shettis dam fick åka till klinik i dag, pga. hälta vänster bak.
på kliniken säger dom att det är hennes hovar som är problemet.
vi har haft henne i 26 år och hon har aldrig varit sjuk/halt, aldrig haft hovproblem.
nuvarande hovis har verkat ur sulan, och vet. på kliniken säger att sulan är för tunn. det är det som ger hältan.
varför verkar man ur sulan ??????
han har gjort det på dom andra med, och det "ser"konstigt ut under på dom med, men dom är inte halta (än).
ska ta ut en annan hovis på mån. då min gamla fortfarande är dålig, det va "order" från kliniken.
dom sa även att jag skulle sko den gamla med sulor för att lindra hennes värk, men att behöva sko en häst som aldrig varit skodd på 35 år ???
det känns helt förvirrat !!!!!!!!
Vi kan inte tvinga henne att delta även om hovbilder på hennes häst hade varit mkt lärorika att visa,och särskilt då att se hur resultatet blir framöver..SO Hovslagare skrev:Nu undrar jag varför det är censur på att diskutera verkning med klövfräs på bukefalos. Mina inlägg om denna totalt förkastliga metod som är mycket farlig för hästen har konsekvent tagits bort utan förklaring...
Att en moderator här på bukefalos antagligen av okunskap utsätter sin häst för detta kan väl inte betyda att saken inte ska diskuteras?
Här kan hon ju få åsikter om vad många seriösa och välutbildade hovslagare anser om att verka med klövfräs.
SO Hovslagare skrev:Nu undrar jag varför det är censur på att diskutera verkning med klövfräs på bukefalos. Mina inlägg om denna totalt förkastliga metod som är mycket farlig för hästen har konsekvent tagits bort utan förklaring...
Att en moderator här på bukefalos antagligen av okunskap utsätter sin häst för detta kan väl inte betyda att saken inte ska diskuteras?
Här kan hon ju få åsikter om vad många seriösa och välutbildade hovslagare anser om att verka med klövfräs.
Inte i praktiken,effekten blir väl den samma..Gnist skrev:Det är väl en viss skillnad på en klövfräs och en hovfräs...